Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Body Condition Score - Hoe goed staat jouw fjord ervoor? 
Auteur Bericht

Bericht Body Condition Score - Hoe goed staat jouw fjord ervoor?
... En dat rijmt ;-)

Sinds vorig jaar ben ik Eachanns conditie in de gaten aan het houden. En dat valt niet mee. De ene dag denk ik "goh, ziet er goed uit" en de andere dag denk ik "veel te dik!". Ik merk dat ik ook continue vergelijk met andere paarden. Vorig jaar was ik erg tevreden, omdat hij naast Ashley stond. Maar toen ik hem tijdens Epe naast Chinouk zag staan...... :n :=

Nu ben ik al drie maanden aan het bijhouden met the body condition score en merkte dat hij afgelopen maand toch weer wat zwaarder geworden was. Na wat onderzoek op stal ben ik erachter gekomen dat we toch best verschillend voeren. In principe hebben we de afspraak: de voerbakken halfvol met hooi. Maar half vol is voor de één blijkbaar meer als voor de ander. Dus ben ik gaan wegen, meten en uitrekenen. Wat we nu gaan proberen is totaal 7 kg hooi, 's ochtends en 's avonds een handje biks met grasmix en 1 wortel.

Om wat feedback en vergelijkingsmateriaal te krijgen, lijkt het me leuk om hier een vergelijkingstopic te openen. Ik merk bij ons op stal dat je je eigen paard minder kritisch beoordeeld als een van een ander paard. Dus kom maar op!

Hieronder filmpjes hoe je de conditie score moet uitvoeren:
http://youtu.be/Zih1jT_pUgQ

http://youtu.be/_cOjFtMkDrw

0= uitgemergeld
1= mager
2= redelijk
3= goed
4= te dik
5= overgewicht

Afbeelding
Tijdens Epe was hij absoluut een gevalletje 5

Vanochtend heb ik hem de volgende score gegeven:
Afbeelding
Voorhand = manenkam --> vetopslag duidelijk voelbaar - schouder --> goed te voelen, wel iets vetopslag = 3,5
midden = rug --> licht dakje - ribben --> absoluut niet voelbaar = 4
achterhand = heupbotten nauwelijks voelbaar, vetkussentje op kont = 4
Gemiddeld een 3,8

Zijn jullie het eens met deze score?
En natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar jullie paarden en hoeveel jullie de paarden voeren.

wo 25 feb 2015, 14:02
Profiel

Bericht Re: Body Condition Score - Hoe goed staat jouw fjord ervoor?
Als de dikste fjorden die ik heb gezien een 5 zijn, dan is Eachann echt nooit een 5 geweest hoor!! Hihi!!

Verder zit Tea echt wel in de 4 of 4,5, ze is echt te dik, geen echt dikke kont en rugkussens, maar een paar stevige schouderhammen en andere vetkwabben aan de zijkant. Tja ze heeft nu een hele poos stilgestaan en niet drachtig. Ze staat echt op minimaal ruwvoer en verder niets. Vanmorgen nog weer met mijn pa over gehad, die vind het vreselijk dat ze bijna niets mogen hebben, maar hij begrijpt dat ik ze te dik vind, of hij het zelf ook ziet weet ik niet. Nou ja, het scheelt voer kopen, maar heb het idee dat hij liever at meer betaald, hihi.. (Kreeg overigens nog wel kritiek op mijn opstrooibeleid, was wel veel stro.)
Bij Tea is het ook iets anders beoordelen denk ik, haar vetopslag onder de manenkam is echt blijvend. Ze is ook wel eens wat schraal geweest, dat Bart haar extra brok gaf. Dus ribbig, maar dat spek onder haar nek is mooi blijven zitten. Denk dat ze dood is eer dat eraf is.
Van Jeskim weet ik het niet, maar heb ook nog nooit zo'n oudje gehad. Dat vind ik heel moeilijk. Ze heeft nog wel een lekkere kont eraan zitten en op haar rug drilt het wel wat, maar haar ribben zijn erg goed voelbaar, ben een beetje bang dat ze zonder wintervacht straks ook zichtbaar zijn. Die krijgt momenteel ook iets meer ruwvoer dan Tea.

Ik vind het heel moeilijk beoordelen vanaf een foto, dus durf daar niets over te zeggen.

wo 25 feb 2015, 14:20
Profiel

Oei, ik vind hem nog wel stevig hoor..... Morris is nu goed, in de zomer tussen goed en iets te zwaar in. (Vind ik, dierenartsen vinden hem vaak te dik, zelfs toen hij in endurance klasse 2 conditie was).

wo 25 feb 2015, 15:57
Profiel

Ik vind het ook grappig om te zien dat paarden net als mensen op verschillende plaatsen vet opslaan. Zo heeft Eachann het vooral op zijn romp en rug. Ashley heeft vooral op de nek en kont.
Esther, in het eerste filmpje worden oudere paarden beoordeeld. En doordat je de paarden in drieën bekijkt geeft het een beter beeld. Je geeft Tea minimale ruwvoer. Hoeveel is dat? Enig idee hoeveel plakken / kilo's dat zijn? Ben benieuwd hoe ik met 7 kg uitkom. Maar ook dat is een beetje schatten, want de paarden staan bij elkaar.
Suus, welk cijfer zou jij Eachann geven op basis van de foto? En heb jij een foto van Morris? Hoeveel voer krijgt hij en hoeveel lichaamsbeweging?

wo 25 feb 2015, 17:46
Profiel

Heb meteen even het filmpje gekeken, had ik nog niet gedaan, maar ik vind het moeilijk te vergelijken met Jeskim. Jeskim is ook rond geribt en daardoor krijg je snel de indruk dat ze te dik is, heb ik ook door schade en schande geleerd. :o
De DA zei vorig jaar dat ze niet echt meer hoefde af te vallen, bij die oudjes krijg je het er slecht weer op. Maar ze is nu wel wat dikker dan vorig jaar, zo moeilijk gaat dat bij Jeskim dus niet, maar dat lag in de lijn der verwachting. :+

Tea is duidelijk te dik, maar dat wist ik al.
Tea's meest recente foto: (En dit is haar nog op haar voordeligst hoor!)
Afbeelding

'Minimale' is misschien niet de juiste omschrijving, ze krijgen weinig. Helaas wel kuil, zou liever hooi voeren, maar dat hebben we niet en als we in dit tempo doorvoeren doen we hier nog heel lang mee!! Het is wel onbemest kuil, dat scheelt nog wat, maar wat mij betreft nog wat te rijk. Jeskim is een dik jaar geleden heel mooi afgevallen door haar oud hooi te voeren.
Dit was ze op 24 maart 2014:
Afbeelding

En dit op 21 mei 2014:
Afbeelding

Nu is ze zo:
Afbeelding

We voeren ze twee keer per dag en dan een kleine kruiwagen zonder kop erop, dus redelijk glad afgestreken. Het komt van een grote baal, dus het is vrij los als het in de kruiwagen komt. Dit verdelen we onder de beide paarden.
Veel minder durven we ook niet te geven met het oog op maagzweren. Ze krijgen af en toe ook een plakje stro bij.

wo 25 feb 2015, 19:59
Profiel

Imre behoorde van de zomer wel echt tot de 5+++, die was echt veel en veel te dik. :o Kwam van een groot stuk koeien grasland af. Was niet helemaal mijn bedoeling, maar is nou eenmaal zo gelopen.
Toen is ze in de zomer naar het eiland gegaan, maar dat had eigenlijk niet gemoeten weten we nu achteraf.

Nu ze bij Bart staat gaat het stukken beter. Zo langzamerhand zit ze weer op een 4 a 4,5 en straks als ik met haar aan de slag ga hoop ik dat ik haar weer terug krijg naar de 3.
Dieter zit een beetje rond de 3 a 4. Van de zomer voor de keuring was hij wel echt 4. Maar meestal zit die op 3, is niet zo heel snel dik te krijgen. Alleen maar knettergek....

ff foto's zoeken hoor:

Imre van het najaar, toen stond ze net een paar weken bij Bart in de weide. En eindelijk weer een beetje op weg naar een beter gewicht. Nu is ze nog wel een paar kilo's extra kwijt...
Afbeelding

Dieter van de zomer, op zijn dikst.
Afbeelding
Afbeelding

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)

wo 25 feb 2015, 20:34
Profiel WWW

Ik denk niet dat Imre nog op 4,5 zit hoor. Zie de dikste eens voor je en dat is dan een 5..
Die witte merrie in het filmpje is een 4,nogwat en die is echt al heel 'stevig'.

do 26 feb 2015, 07:36
Profiel

Oeh leuk topic!

Sylvy : baggervet, op dieet maar is nog dik van het gras.
Yessie: iets te dik, zo goed als onbeperkt.
Jella: perfect, met onbeperkt ruwvoer.

Strategie, nu niet minder voeren 7kg zou ik yessie niet blij mee maken ivm gevoelige maag. Ik wil ze meer aan het werk gaan zetten :).

Jella!

do 26 feb 2015, 09:58
Profiel

Belangrijk is om te kijken WAT je voert.
Niet perse hoeveel.
7kg rijk hooi doet een paard namelijk veel meer mee in omvang dan 7kg schraal hooi.

En de combinatie voer<-beweging-> is ook heel belangrijk.

do 26 feb 2015, 10:57
Profiel

Ik voer mijn beide paarden echt heel veel hooi, maar ze zijn echt niet te dik. Det staat hoog in het werk, maar Fera doet helemaal niks (5 jarig tuigpaard van 1.67). Het hooi komt hier uit de straat van een land dat half juni gemaaid is, na 3 dagen in folie gegaan.

do 26 feb 2015, 11:01
Profiel WWW

Ik voer ook veel hooi en Guus en Vlin zijn beide niet dik.
Ze doen beide niet veel.
Guus krijgt daarbij nog 2 x een kilo müsli.

Zortin krijgt de hele dag door hooi/voordroog. Die loopt nu elke dag in d emolen en krijgt zijn brok en ook hij is mooi op gewicht.

Wij kijken echt naar het paard en ik kijk niet naar richtlijnen en schema's.
Als hij te dik wordt krijgt hij minder als hij te schaal wordt wat erbij.

Obilix 8-6-2014.

do 26 feb 2015, 11:41
Profiel

Die van mij zou dus in totaal ongeveer 3 scoren nu. Staat op onbeperkt voordroog en 24/7 buiten in soort paddock Paradise. En voer zelf nog senior priores/speedibeet bij en heeft cushing.

Winter 2013 op andere stal was die van mij op een gegeven moment dus een 1/2. :n

do 26 feb 2015, 15:45
Profiel

Esther schreef:
Ik denk niet dat Imre nog op 4,5 zit hoor. Zie de dikste eens voor je en dat is dan een 5..
Die witte merrie in het filmpje is een 4,nogwat en die is echt al heel 'stevig'.

Hihi oke misschien overdrijf ik wat :P

Norvyn

do 26 feb 2015, 19:13
Profiel WWW

Als Tea een 4 - 4,5 is, ben ik bang dat Eachann toch ook wel een dikke 4 is.
Ik vind Jeskim er goed uitzien, maar het is lastig te beoordelen met die dikke vachten. Overigens heb ik net een interessant stuk gelezen over hooi en kuil. Kuil is niet per definitie rijker dan hooi. Het is afhankelijk van hoe uitgegroeid het gras is op moment van maaien. Dus hooi kan ook rijker zijn dan kuil.
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf

Imre (zoals op de foto) is qua figuur een beetje vergelijkbaar met Eachann, dus toch een dikke 4?.
Roosjuh: waar blijven de foto's? Wij geven het hooi in fijnmazige netten, dan doen ze er iets langer over. Evengoed vind ik het nu ook wel spannend, hoor. Geef ook een plakje stro erbij, zodat ze kunnen blijven knabbelen.
Kelly: wij kopen grofstengelig hooi en kuil wat eens per jaar gemaaid wordt, wanneer de boel uitgebloeid is. Maar hoeveel energie erin zit, weet ik niet. Ik ben er wel nieuwsgierig naar, misschien dat ik volgend jaar wel een analyse laat doen. Wat betreft beweging zit daar wel wat verbetering in. In de winter ben ik minder fanatiek met rijden.
Claudia: wat vind jij veel hooi? Eachann staat het hele jaar door buiten in de bak/paddock met schuilstal, zonder deken. Vorig jaar dacht ik dat hij hierdoor onbeperkt ruwvoer nodig had.... 8)7

do 26 feb 2015, 20:01
Profiel

Syl is iets afgevallen, meest recente foto:
Rechts Syl links Yes...
Afbeelding

Ik zal eens foto's maken volgende week (ben een weekje weg).

Paarden staan aan huis, hooi/kuil wordt aangekocht en een beetje zelf gewonnen.
Wij kopen alleen van bekende percelen, voor volgend jaar wil ik wel een beetje armer hooi proberen in te winnen. Maar ik heb ook wat rijker spul nodig voor Jella. Die valt snel af en krijgt onbeperkt goed voer.

Jella!

do 26 feb 2015, 20:30
Profiel

Denk dat Imre op die foto dan wel een 4 was ja. Die krijgt alleen ruwvoer op het moment. Dieter krijgt er ook nog wat brokjes bij.

Norvyn

vr 27 feb 2015, 18:58
Profiel WWW

Ze eten de hele dag door. Ze eten gemiddeld een pak per dag, per paard.

Op stal en in de bak. Vlin staat als het weer het toelaat ook op de wei, dan krijgt hij natuurlijk minder hooi. Maar Guus heeft de hele dag hooi te eten

Obilix 8-6-2014.

vr 27 feb 2015, 20:36
Profiel

Leuk topic!

Eachann op de Epe-foto zie je inderdaad kwabbetjes, maar dat valt bij mij nog in de categorie 'te dik'. (erg misschien, maar de obesitasklantjes die ik hier voorbij heb zien komen in de afgelopen jaren...phoée...wat Esther zegt. Kan nog wel eens even een duik nemen in mijn foto's, of ik nog een paar obesitasjes op de foto kan vinden. Al blijft het feit...foto's blijft soms lastig oordelen tov realiteit.)

Imre was van de zomer wel echt een 5 ja...maar nu, nee nu is ze netjes.
Tea van de foto vind ik nog vrij schappelijk tonen, maar begrijp dat ze er érg voordelig op staat naar Esther haar woorden.

Qua voer (kwaliteit/kilo's) is het zo lastig peilen. Dieter en Bink naast elkaar is al een wereld van verschil. Waar Bink het met twee vorkjes onbemest natuurkuil ruimschoots red, red Dieter het gewoon lange na niet mee. Zo'n verschil in stofwisseling ook. Daarnaast is Bink een vreter, altijd kop aan de grond als het mogelijk is, terwijl Dieter ook gerust een poosje niet staat te eten.
Zal morgen eens even kijken welke score ik Bink op zou zetten in de berekening. Die toont van afstand altijd netter in conditie dan hij daadwerkelijk is als je gaat voelen of wanneer je hem beter kent.

za 28 feb 2015, 10:34
Profiel WWW

@ Sharyn, ik weet het. Heb het liefst grofstengelig, uitgebloeid, onbemest hooi. Maar dat langere droogproces van hooi mag van mij wel. De kuil die we nu hebben is ook wel grof, uitgebloeid en onbemest, maar omdat het natter is bevat het volgens mij nog wel meer voedingsstoffen dan hooi. In vergelijking met vorig jaar viel Jeskim mooier af van dat oude hooi dat we nog op zolder hadden.

Wij voeren ook op het oog, wat Claudia zegt. Is ze wat schraal dan wat meer en andersom.
Alleen is het wennen dat ze maar zo weinig mogen hebben, vind het ook echt heel vervelend. Dat ze zo weinig mogen hebben en dat ze zo dik zijn. Hopelijk wordt het snel beter weer en kan ik ook weer wat met Tea aan de slag, als ze goed blijft lopen uiteraard..

Imre was van van de zomer inderdaad nog wel een 5.. Maar die gaat nu echt de goede kant uit!!

Ben benieuwd waar je met Bink op uit komt, Annabel.

za 28 feb 2015, 20:20
Profiel

Interessant topic!

Tja Do, dat was een 5+ afgelopen zomer. Zij en Dav hadden het wel errug goed op het land..
Inmiddels gaat ze weer richting 4,5 - 4 (Gelukkig! :x )

di 03 maart 2015, 06:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende