7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bailey

Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Bericht door Bailey » wo 31 jul 2013, 18:07

Antine schreef: @Sterre; ik had bij een ander topic gelezen dat je met Wente op buitenrit was geweest? Wat super gaaf en heel stoer hoor *o/*
Thanks! Klopt! Was twee weken terug :) Derde keer op haar rug, hebben we een heuse buitenrit van een kwartier gemaakt. Instructrice wandelde ernaast, maar we reden wel helemaal zelf ;) Supertrots! Ze pakt het écht geweldig op. Zo knap! Ze is superrelaxed, snapt al wonderbaarlijk veel en vind het allemaal prachtig.
Na die tijd niet meer erop gezeten, doe echt nog rustig aan, het is nog zo'n gup, maar zo afentoe een stukje meeliften is wel héél gaaf!
Joram

Bericht door Joram » vr 02 aug 2013, 07:40

Antine,
Is erg herkenbaar :)
Heb gisteren poging gedaan voor audit level 3 online filmpje
Level 3 online try out
Wat vinden jullie er van?
Cirkels in gallop draaft hij af en toe wel sneaky een paar passen tussen door (of met achterben). Maarja was gisteren ook wel erg warm in de bak.

Slalom, als naar flimpje kijk gaat super (terwijl doen ik hem deed vond ik eerste twee rondje slecht gaan waardoor was gegaan tot 3de rondje).
8, stom. Tobbe begong al aan patroon terwijl ik nog niet zo ver was waardoor hij in koop raakte met de leadrope.
Achteruit en zijwaarts zouden wel met wat meer impulse mogen.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Vanavond ga ik nog een poging doen.
Antine

Bericht door Antine » vr 02 aug 2013, 18:44

I am really impressed :o nu ben ik natuurlijk nog niet zo ver maar ik heb wel wat andere online level 3 filmpjes gekeken en dan vind ik echt super vooral als Tobbe op het blok staat. Gaaf...en volgens mij mag een foutje best..toch?
Joram

Bericht door Joram » vr 02 aug 2013, 19:11

Van op blok klimmen is niet moeilijk.
Wat je kan doen is aan beide kanten van blok een object neer te zetten zodat ze niet om blok heen kunnen maar over moeten. En dan ga je paard vragen om over blok heen te klimmen. Wanneer paard op blok staat stopje en beloon je. (eerst beggingen met 1 voet op blok, dan 2, enz.

Flimpje was 3de flimpje die ik had gemaakt.
1x ging slecht
2x ging goed maar paard had zo weinig impulse
3x Toch nog snel eventjes over gedaan en toen was vrij goed :)
Op NH forum kreeg ik als tip dat wel wat sneller door mijn fases mag gaan.

Vergeet niet dat ik niet de dingen laat zien waar we slecht in zijn, zo is onze zijwaarts nog erg slecht.
(Definitief filmpje ga ik maar andere keer maken, ik vond vandaag veelste warm).
Bailey

Bericht door Bailey » za 03 aug 2013, 22:06

Gaaf Joram! Heb even snel door je filmpje heengescrold, wil er wel even goed voor gaan zitten ergens in de komende dagen. Leuk om te zien! :)

Ik heb vandaag eventjes in de bak gereden met Wente, voor het eerst zonder dat er echt iemand naast stond of liep!
Eerst even online gekeken hoe ze was. Ze was meer gefocussed op haar eigen spelletjes dan op mij, maar wel heel relaxed en lief, dus vond het wel een prima moment.
Ze deed het fantastisch! Zo braaf en leuk! Het is vreselijk grappig, rijden met haar, want een krappe bocht kan plots een hele ruime worden, of andersom, net waar ze aan denkt. En ze denkt een hoop. En we hadden nogal de neiging klem te komen zitten in hoeken, omdat zij daar zo nodig om zich heen wil kijken. Heerlijk.
Ze snapt er echt nog geen bal van hoe het werkt, maar vind het allemaal reuzegezellig en lollig. En daar gaat het nu om!
Een heel geslaagde vierde keer meeliften op Wente :)
Afbeelding

Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » za 10 aug 2013, 09:02

Wat ziet Wente er ontspannen uit...dit is toch DE manier om een paard in te rijden?no stress....
ik heb ook no stress..al een week op de camping met veel parelli dvds en mn boek. lheerlijk..nog een weekje te gaan:-)
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » vr 16 aug 2013, 13:54

Ik wil dit ook gaan volgen.
Heb afgelopen zaterdag mijn 1e grondwerkles gehad met 1 van mijn verzorgfjorden.
Wil het zeker met Oda ook gaan doen.

Vond de les zeer interessant en een opsteker voor mezelf.
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Antine

Bericht door Antine » za 17 aug 2013, 19:36

@Marjon; wat leuk....mogen er nog vele leuke lessen volgen! Wat voor oefeningen hebben jullie gedaan? Ik ben altijd zo benieuwd aan welke oefeningen iemand als eerste begint.. :D Ik ben volgens mij omgekeerd begonnen hihi :+
Vandaag mijn zus met haar paardje geholpen; the friendly game zonder string, meelopen en stoppen en bij door je heen lopen terugzetten met the porcupine game.....ging onwijs goed!
Bailey

Bericht door Bailey » za 17 aug 2013, 21:16

Leuk Marjon!

Hoe was je vakantie Antine? Wat leuk dat je je zus kon helpen, vind het altijd zó anders om met andermans paard aan de slag te gaan ;)

In principe zit er wel een logische opbouw in de games, dus ik denk dat het qua leerproces wel het idee is dat je dat aanhoudt. Tenzij er natuurlijk een reden is om anders te doen.
Bij Wente was de yoyo (en dan vooral het áchteruit) het eerste, omdat ze er continue vandoor vloog en haar reactie op iedere vorm van druk heel erg steigeren was.
Kan ik me nu al haast niet meer voorstellen, zo makkelijk als ze nu is lijkt dat alweer zó lang geleden!

Hier de laatste tijd veel gereden met Bailey, en Wente gaat nu 2x per week mee als handpaard. Ze vragen er tegenwoordig echt om, willen écht het liefst samen graag op pad. Zo leuk om te merken!
Antine

Bericht door Antine » zo 18 aug 2013, 16:46

Heerlijke vakantie gehad Sterre, thanx for asking :D Aselt wel gemist..en de afgelopen dagen al weer onwijs veel met hem gedaan..vrijwerken..wat parelli oefeningen..Annetje had een dressuurles van mijn 'nieuwe' instructrice..en vandaag met een kennisje en haar nieuwe fjord op pad in de trailer om te kijken of ze samen konden staan. (ging super!!)

In de vakantie level 1 weer helemaal gekeken en wat van level 2 en level 3. zoooo leuk. heel inspirerend. Schriftje gekocht en aantekeningen gemaakt.
Ik heb ook mijn boek doorgespit maar je merkt dat de oefeningen die daar in staan gewoon van veel eerder waren...en moeilijker te begrijpen dan op dvd.
Ik heb wel besloten om de aankomende weken mij meer te richten op the friendly game, porcupine en driving game maar dan met wat meer uitdaging zoals een andere plek of net iets anders. Terug naar de basis dus...
Met een ander paard spelen is weer heel anders...maar volgens mij leer je daar juist heel veel van...zo van...ok...hoe ga ik dit aanpakken?!

Dit jaar op vakantie zo als elk jaar met mijn oude pensionstal maar volgend jaar wil ik naar een Parelli weekeind heb ik mijzelf beloofd!!
Bailey

Bericht door Bailey » zo 18 aug 2013, 22:29

Goed om te horen Antine! Ik heb ook zo'n schriftje inderdaad, heel nuttig :)

Ik zag dat de Liberty & Horse Behaviour DVD nu in de aanbieding is bij Parelli (t/m vandaag). Is zonder twijfel de beste DVD-serie die ik zelf heb gezien. Heel uitgebreid met theorielessen (klaslokaal) en veel diverse aanpakken voor verschillende paardentypes.
Echt een aanrader!
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » wo 21 aug 2013, 17:02

Pff waar zijn we mee begonnen.. die namen weet ik niet precies hoor.

Meelopen en stoppen hebben we gedaan, achteruit zetten, the friendly game en wijken voor druk.

Wat is een fijn boek voor parelli/NH?
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Joram

Bericht door Joram » do 22 aug 2013, 19:36

_Marjon_,
Verschilt per persoon. Maar vindt zelf volgende erg fijn en in de volgende volgorde te volgen
Oude Level 1 pakket met ongeveer 6 DVD's
Oude Level 2 pakket met ongeveer 6 DVD's
Liberty & Horse Behaviour pakket
Oude Level 2 pakket met 2 videobanden (Niveu komt overheen met heden daagse level 3)
Oude level 3 pakket met 2 videobanden (Niveu komt overheen met heden daagse level 4)
En boek Natural-Horse-Man-Ship van Parelli is een aanrader en is gewoon te koop bij bol.com

Antine,
Wat leuk dat volgend jaar zo parrelli kamp wilt doen. Al enig idee bij welke instructrice je dat van plan bent?

Voor rest heb ik op moment weinig nieuws op NH gebied.
Behalve dan dat vadaag en 2 weken geleden hele lange trailer reis heb gemaakt (op vakantie in Duitsland). En merk duidelijk dat hij door zo lange reis nog makkelijker wordt met de trailer :) En ik heb ook ontdekt dat hij op commando in een emmer kan plassen wanneer hij op de trailer staat.
Antine

Bericht door Antine » vr 23 aug 2013, 14:17

@Joram..kan Tobbe zo in een emmer plassen? dat is nog eens vrijheidsdressuur!
Aselt houd het net zolang op tot we klaar met werken zijn...en het moment dat ik afzadel...psssssssssssssst...alles onder. Bah... :n poep alah maar plas vind ik heel jakkiebah....Hoe heb je dat Tobbe geleerd? Misschien kon hij het al?!!Heb je wel een fijne vakantie gehad of was je in Duitsland om een endurance rit te rijden?
Omdat het groepje van de stal verderop niet meer willen lessen en Eef van heel ver moet komen dacht ik om zelf maar af en toe les te gaan nemen van Zoe van Kruiningen Coade. Zij komt van af Haarlem Noord en is veel dichterbij voor mij. Ik zie dat zij ook regelmatig weekeinden organiseerd. Bij haar kan je ook videocoaching doen...

Van de week kwam mijn oude bijrijdster Aselt en mij coachen. Omdat Aselt en ik de FQ yield zo moeilijk vinden lees ( Aselt vind dit niet nodig) had ze een ander spelletje bedacht. Ik loop naast Aselt met mijn stik op zijn schoft(neutral zone) en tik naar achteren als we voorruit willen...en dan tijdens het lopen bochten maken naar links en rechts, naast elkaar, waarbij Aselt zijn voorhand mee moet draaien. (dus niet mij omverlopen, hard naar voren rennen, of gewoon stilstaan) Als hij te ver doorloopt begrens ik hem met mijn stick en als ik daar te laat voor ben laat ik hem draaien door hem naar mijn toe te halen bij zijn hoofd en op zijn kont te tikken...voila..HQ yield...super leuk..

@Marjon..je dat zijn de spelletjes waar je mee begint..heb je binnenkort weer les? Ik vind het officiele boek van Parelli wel wat moeilijker dan de levels gewoon bekijken. Ik heb een boek Paarden trainen aan de hand van Lesley Bayley waar grondwerk oefeningen in staan van heel veel verschillende stromingen..Parelli, Monty Roberts, Tteam, Micheal Peace enz.
Ik pak vaak dit boek tussendoor om even iets te lezen.
Joram

Bericht door Joram » vr 23 aug 2013, 19:54

Wanneer paard moet plassen fluit ik altijd met idee dat hij dan begrijpt dat mag/kan. Toen hij op trailer stond zag ik dat hij nodig moest, en vindt voor hem best naar als hij dat dan in een rijdende trailer moet doen. En ondanks dat hij zeer makkelijk laad vindt ik toch eng idee om hem uit te laden op rust plek langs snelweg. Vandaar wat emmer onder heb gehouden (zodat niet zo tegen zijn benen spat) en ben gaan fluiten en toen kon niet meer op houden.

Leuk dat je nieuwe instructrice hebt gevonden.

In Duitsland heb ik erg leuk gehad. We hebben bijna elke dag rond 15km gereden in de heuvels en was geweldig mooi weer. In vergelijk met daar is hier nu koud := Zal binnen kort nog foto verslag maken ;)
Bailey

Bericht door Bailey » do 05 sep 2013, 22:05

Wat een stilte hier!
Hoe gaat het met iedereen?

Een foto van vandaag
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » di 10 sep 2013, 10:51

Wat een mooie foto Sterre! Ik zag al dat je wat meer actief was op het N-H forum..zie daar ook mooie foto's voorbijkomen. Ik ben nog veel aan het inlezen op dat forum...
Ik was met Aselt op vakantie naar de Veluwe. 1 x per jaar gaan we met een clubje naar een leuke vakantie bestemming voor vier dagen en dan is het kilometers rijden. Heerlijk! Gisteren teruggekomen met een houten bips en even klaar met rijden haha. Ik had mijn stick en leadrope mee maar deze hebben onaangeraakt in de zadelkamer gelegen.
Ik heb wel een vraagje voor iedereen die hier wel eens meeleest...
Zou je paardje nu ook veeeel braver onder het zadel worden als je veel grondwerk/spelletjes/Parelli doet?
Aselt was zo stoer en BRAAF het hele weekeind.....een clubje van vier wilde een stuk opnieuw galopperen dus reden van mij weg om later weer terug aan te galopperen. Mijn superfjord bleef chill met mij staan te wachten....zo van...wat gaan wij doen? Hier blijven? ok. Andere kant op? ok goed.. *o/* vette shizzle hoor..
Bailey

Bericht door Bailey » di 10 sep 2013, 20:59

Klinkt heerlijk Antine! Wat fijn!

Klopt dat ik op het NH-forum en mijn blog meer actief ben dan hier in dit topic. Het zou anders ook maar zo raar staan, een pagina vol met mijn verhalen :=

Over je vraag; denk absoluut dat dat een bijkomend voordeel is en inderdaad vaak zo is! Op de grond is de basis, en als die goed is merk je de voordelen daar zéker van onder het zadel.

Bij Wente is dat natuurlijk absoluut zo, zeker in dit stadium, zij wordt onder het zadel beleerd vanuit wat ze op de grond kent. Dat is ideaal!
Bailey is een net wat ander verhaal; bij hem moet ik echt zorgen voor een balans tussen fysieke inspanning (en dat is online spelen voor hem eigenlijk niet) en online/@lib spelen. Als ik teveel grondwerk doe maakt hij er een potje van, gaat demonstraties stoerdoenerij geven, merk dan echt aan hem dat hij het gewoon nodig heeft om een paar uur over de hei te rennen, om onder het zadel actief te zijn.
Joram

Bericht door Joram » wo 11 sep 2013, 08:09

Antine,
Dat is juist de reden waarom ik met Parelli aan slag ben gegaan. Mijn Fjord was niet goed aan de hulpen te krijgen, maar op deze manier dus wel. Alleen nu gaat alles zo goed dat ik afgelopen eigenlijk niet meer specifiek bezig ben geweest met parelli.
In plaats daarvan ben nu met allerlei andere dingen bezig geweest. Dressuur les, endurance wedstrijd van 39km en nu p4d. En heel misschien cross training als hier eens eentje in buurt is.
Misschien dat ik daarna weer wat veder ga met parelli. Hoorde trouwens dat binnen kort weer nieuwe level pakketten komen, en worden weer pakketten met pocket guide's (boekjes) ik ben erg benieuwd!
Antine

Bericht door Antine » wo 18 sep 2013, 07:09

Afgelopen weken heel druk geweest met school, vakantie op de Veluwe met Aselt en werk. Ik heb niet zoveel geoefend maar toch een of twee keer aan de slag geweest..en...ja hoor...Aselt liep tijdens the circling game gewoon weer om, zo wandelend the roundpen uit (deze had ik open laten staan :o ) en je zag hem gewoon denken "nu is het genoeg geweest" .................dus........ik had juist deze game lang niet gedaan maar mij geconcentreerd op the porcupine en driving game, the friendly game en the touch it game..wat is dat toch dat weglopen tijdens the circling game?

Nou een les afspreken schijnt maar niet te lukken met zn allen...niet bij Zoe en niet bij Eef. We doen het als groepje zodat we de reiskosten kunnen delen maar het komt maar niet van de grond.
Nu zat ik te denken aan video coaching? Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Plaats reactie