Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden! 
Auteur Bericht

Bericht Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!
Haha Joram, wat inventief zo met die weegschalen! Maar werkt dat echt zo? Dan tel je toch gewicht dubbel?
Het is toch nooit precies in vieren, lijkt me?
Als het wel zo werkt is het natuurlijk een superoplossing!
Lastig, dat met die kiezen. Ik heb er ook geen ervaring mee. Je zou inderdaad wellicht een aantal dierenarts/tandartsen kunnen bellen voor advies? Veel plezier alvast op je vakantie :)

Antine, ai... beterschap met je rug zeg! Hoop dat het gauw beter gaat.
Racen houd ik ook echt niet van. Ik rijd eigenlijk nooit met racende mensen... gecontroleerd hard is prima, maar echt losgaan... nee, daar houd ik niet van.
En gaaf, Parelliweekend op de planning!! Zoiets zou ik ook wel erg graag willen! Ik hoop dat er iets op rij-afstand gedaan wordt of ik misschien een keer vervoer kan regelen. En super zeg, zo fanatiek aan't lessen!

Hier gaat alles nu weer goed. Ben zelf onwijs druk, heel veel opdrachten, dus wat minder forumtijd ;)
Met de paardjes gaat het goed.
Bailey ging even iets minder lekker, hij had zich verstapt in de les en zat daarna vast in z'n rug, dus een week lang gemasseerd en oefeningen gedaan tot hij zij zich zo verveelde en zó sjagrijnig was... haha, zet hem maar aan het werk hoor, daar is het veel meer een paard voor! Nu weer fijn aan het rijden, dat is heerlijk!

Wente doet het super! Ze was vandaag voor het eerst niet bang van de hoefsmid en was écht heel liefjes de hele
tijd. Gisteren hebben we gereden, daarbij was ze wel wat gespannen en schoot ook een keer weg, maar verder wel weer
heel braaf, ze kon ook weer fijn ontspannen daarna, dus dan is het prima.

do 19 dec 2013, 22:19
Profiel

Is natuurkunde Sterre.
Ga even heel simpel maken. Als je nou 4 pakken meel hebt van 1kg.
Eerst leg je alles op 1 weegschaal (4kg)
Nu pak je 4 weegschalen en je ligt op welke weegschaal pak meel en je tel waardes van 4 weeg shalen bij elkaar op, dan kom je ook op 4kg uit.
En als je bekijkt door middelen van newton vectors dan kom je hier ook op uit. En wat je thuis keer kan doen is keer op 2 weeg schalen (eentje onder linker voet en ander onder de rechter voet) tel waardes bij elkaar op en je hebt evenveel dan als je op 1 weegschaal zou staan.
Wat wel zo is, als je maar met 2 weegschalen weegt waarbij je eerst voorkant weegt en dan de achterkant, dan heb je wel iets afwijking. Maar dat is maar paar kilo en opzich is toch niet zo erg om paard maar te kunnen wegen op een nauwkeurigheid van 10kg.

Fijn dat met Wente goed gaat, en met Bailey ook weer.
Vakantie is ook erg leuk, is bij vorige eigenaar van Tobbe. Voor rest geen plannen (heb ook heel druk gehad) maar is wel altijd erg leuk gezellig daar.

vr 20 dec 2013, 16:38
Profiel

Joram schreef:
Is natuurkunde Sterre.

het gatver, je hebt m'n zwakke plek gevonden :D

ma 23 dec 2013, 00:58
Profiel

1 jarige hooglanders zonder horens, van die schattige dingetjes.
Kan je die aaien, je pony zo eentje laten aan tikken met zijn neus of opjagen?

Tobbe vondt hem eng waardoor ik aan hem heb gevraagd of hij tot 10 meter dichtbij beestje kon staan. Duurt 10 a 20 sec bij Tobbe en dan gaat er een knop bij hem om en daarna uitgebreid beloond.
Alleen had eigenlijk touch it mee willen doen, vond hem zo schattig.

En ook nog veel gegaloppeerd Tobbe hield er van om kei hard te gaan, en ondanks dat bleef hij wel heel goed naar mij luisteren. Helemaal toen hij uit joligheid bokje gaf en ik schrok, maakte ophouding en hij ging meteen iets langzamer.

Ik rij hem op hackemore, maar wil buiten uiteindelijk ook maar weer op licht bitje rijden gezien hem wel op een bitje hem iets makkelijker bij elkaar kan rijden wat wel erg handig is bij modderige en moeilijker ruiterpaden.

En hoe gaat bij jullie?

wo 01 jan 2014, 16:03
Profiel

Wat een drukte afgelopen twee weken hier. Mijn broer was uit Soedan, en omdat mijn moeder heel erg ziek is met zijn allen naar Centreparcs. (misschien wel onze laatse kerst ;( )

Met mijn rug weinig gereden dus mijn zus laten rijden. Nou, dat was niet zo'n goed idee blijkt achteraf. Aselt was/is absoluut niet gediend van andere mensen op zijn rug en dan vooral geen mensen die hem 'aanpakken'. Tot mijn grote, grote verdriet nu een bokkige, bange Aselt. We zijn verhuisd op 1 januari naar nieuwe pensionstal. Nog meer stress dus.
Besluit; niemand er meer op behalve ik en Anne, 100 stappen terug en naar de basis. Rijden los teugeltje. Rijden buiten met los teugeltje met ander super brave oudere fjord ging super afgelopen zondag. Even wat andere dingen.
Veel parelli, rust en aandacht....ik begin al als ik hem uit zijn paddock haal naar poetsplaats. tussendoor alle games.
En ik weet dat hij bang is want hij durft zich niet eens los te trekken uit circling game op het erf maar loopt dan toch zijn twee rondjes om mij heen...
Zondag eindelijk weer les van Saar; ik laat jullie even weten hoe het gaat :)) Vanavond weer online les bij Anna; deze maand maar veel friendly met enge objecten. Dat sluit wel aan dacht ik zo.

Hebben jullie nog Parelli doelen dit jaar?

di 07 jan 2014, 14:15
Profiel

Vervelend van je moeder veel, veel sterkte er mee.

Hoop dat Aselt gauw weer wat mee vertrouwen heeft. Is niet leuk dat zo gebeurt is. Ik laat ook zowie zo geen andere mensen op Tobbe rijden zonder dat ik er bij ben. Probleem is ook hoeft maar iets te gebeuren en je kan veel ellende van hebben.

Doelen, pff ligt op moment bij mij beetje stil. Komt doordat rijden op moment erg goed gaat, en met de dressuur lessen ook. Ben ook zo blij met mijn dress instructrice die zo goed is met koudbloeden :)
Maar als doel wel nemen, dan zal dit jaar wel freestyle level 3 willen halen.

di 07 jan 2014, 19:18
Profiel

Afgelopen zondag onwijs leuke les van Saar weer gehad *o/*
Ik merk dat als je af en toe les neemt je gewoon vooruitgang maakt..
We hebben aan sideways gewerkt; je merkt dat als Aselt iets nieuws en moeilijks aangeboden krijgt hij in de stress raakt en dan als je net te veel druk gebruikt hij het liefst er vandoor wilt gaan. Hij ging ook hoor, 2x maar kwam snel weer terug. Dat deed hij eerst nooit...vooruitgang dus.
We hebben freestyle opstappen geoefend met krukje en isolation of forehand and hindquarters. Ik heb besloten om Aselt zelf voorlopig alleen maar zo te rijden. super chill met de nadruk op reageren op lichtste hulpen zonder veel druk. Veel follow the rail en dan direct reign oefenen.

Ik had Aselt laten lezen en toen ik de reading terug kreeg was dat zo een bevestiging over zijn karakter, hoe hij leert en hoe hij reageert op situaties!! Het zijn vaak dingen die jezelf ook allang al weet maar een beetje negeert of niet op durft te vertrouwen.
Nou ik ben nu de enige op de nieuwe stal, die overigens bomvol staat met nieuwe mensen, die aan Parelli oefeningen doet en les heeft. Wel allemaal menners dus in het voorjaar de kans op mennen met anderen!! Er is nog een super bomproof schat van een fjord hier op stal die voor de wagen beleerd is; met hem wil/mag ik mennen in het voorjaar. Met Aselt misschien op het land maar misschien ook helemaal niet.

Met online lessen ga ik 4 enge dingen met Aselt oefenen; de geit op het erf hebben we al in the pocket!! Gisteren Aselt zo ver gekregen dat hij helemaal aan de geit ging snuffelen...haha!

di 14 jan 2014, 14:11
Profiel

Leuk Antine, en wat worden de 3 andere enge dingen?
Hier lift grondwerk beetje stil, instructrice zit een maand in Florida voor bijscholing van Linda en Pat.

wo 15 jan 2014, 14:22
Profiel

Een beetje vakantie van het grondwerk is ook wel eens leuk hoor :D
Ik probeer elke dag wat parelli oefeningen te doen als ik Aselt uit zijn paddock pak. Ik doe standaard de circling game op het erf met een worteltje aan het einde. Dit zit er nu goed in!! Yes! Nu sideways ook zo oefenen want dat vind hij maar nix.
Ik heb gisteren onwijs lekker freestyle gereden en wat gaat dat goed zeg!
Ik heb 4 oefeneningen uitgeschreven van de dvd uit hoofdstukken one reign stop, direct-en indirect reign en het ging super. Opstappen met kruk. Inbuigen..dus fixed lateral flexion en dan oefeningen in de bak met one reign. Waar ik vooral op heb gefocussen is het wegstappen in fases en stoppen in fases. Dramt hij door met stoppen ook even wat passen achteruit.
Wat vooral heel goed werkte was mijn rope gebruiken to spank the air. nix bok..en ik had ineens veel eerder respons op mijn been. Daar ga ik verder mee aan de slag.
Vandaag stapritje buiten met andere van stal, twee fjordjes en een haf. Anne erop ik ernaast op de fiets. Ging ook erg fijn!
Ik ben veel freestyle filmpjes aan het kijken hoe andere het doen :))

zo 19 jan 2014, 16:35
Profiel

Fijn dat zo goed gaat.

En weet wat ook wel bij mij is, zodra goed gaat doe ik erg weinig Parelli. En wanneer ik probleemjes heb dan pak ik het Parelli weer op om de problemen aan te pakken.
Maar aan andere kant moet ik zeggen dat toch wel mijn instructrice mis en dat graag toch weer les wil hebben om veder te komen in het rijden.

zo 19 jan 2014, 17:45
Profiel

Ik heb nu 2x les van Saar gehad en ik ben er zoo blij mee. Ik snap dat wel Joram; lessen zijn fijn om net de stapje verder te kunnen of om een probleem op te lossen waar je tegen aan loopt.
Nu ik moet nog andere dingen vinden die Asel eng vind; mijn voornemen deze maand voor mijn online les gaat een beetje de mist in.
Gisteren weer sideways geoefend en voor het eerst wilde hij wel met een voetje omhoog op een verhoging staan. (lees oude pellet)Toch weer iets nieuws zonder veel gemok en tegengas! :D

di 21 jan 2014, 09:02
Profiel

Leuk dat Aselt het door heeft om om op pallet te gaan staan. En als enge object misschien kan je vliegen gordijn maken van rood wit lint ?
En misschien buiten iets opzoeken wat hij eng vindt.

Rijden met Tobbe, gaat zo goed.
Tijdens het rijden zoekt hij de aanleuning op mij hand en als hij dat doet dan loopt hij netjes recht. Als ik hem met die aanleuning door plas laat draven dan gaat dat ook veel makkelijk dan zonder aanleuning en voor mijn gevoel verruimt hij zelfs wanneer er doorheen gaat.
En doordat het zo makkelijker gaat vind hij het ook minder erg om door een plas te gaan.
Al moet zeggen dat ik hem af en toe ook bewust laat lopen zonder aanleuning want dat moet hij ook kunnen.

do 23 jan 2014, 15:53
Profiel

Ben met Zolmar bezig geweest met trailer laden (parelli manier). Dat gaat heel goed. Gisteren dus voor het eerst op pad geweest met zijn eigen trailer. (vroeger stapte hij altijd zonder problemen in en uit, maar opeens wilde hij er niet meer in, weet niet wat er gebeurd is, vandaar dat we op nieuw zijn gaan oefenen). Ging prima zoals verwacht, stond wel te trillen en te zweten in de trailer, ondanks dat hij er maar 15 min in stond. Op de terug weg duurde het 40 min voordat hij erin stond. We hebben hem wel zelf de keuze gegeven om in te stappen.

Nu even een vraag: ik doe veel grondwerk met Zolmar en dat gaat super goed (spelletjes, vrijheidsdressuuroefeningen, 7 games enz) en hij vind het ook leuk. Hij accepteert mij als zijn leider. Nu vind ik het wel opvallend dat hij onder het zadel (bij mij dan) zich erg kan misdragen. Bijv. tijdens een galopje ineens de turbo aanzetten (dit vind ik echt het vervelends), als we samen rijden ineens drammen om voor te willen lopen desnoods over een struik springen om voor te lopen, niet de kant op willen die ik op wil. Moet zeggen dat ik dit altijd wel kan oplossen, maar wordt er soms wel een beetje moe van. Hebben jullie tips of ideeën.

zo 23 feb 2014, 13:41
Profiel WWW

Lastig,
bij Tobbe is heel belangrijk dat je altijd consequent bent, daarmee voorkom je bij hem dat je discussie krijgt. Over sturen, desnoods tik met zweep tegen zijn schouder of met stick tegen zijn neus, jij bepaalt welke kant je op gaat. Met vandoor gaan geld ook, tijdig reageren en altijd terug nemen en als weet dat hij zo is kan ook helpen om op zo moment bewust niet te galopperen of te draven.

En aan deze post van Sterre heb ik ook veel aan gehad.
Bailey schreef:
Bailey heeft wel van die vandoor-ga-neigingen gehad. Ook een paar keer echt gedaan, waarbij hij zonder het pad te volgen in volle rengalop dwars door het bos vloog. Niet tof.
Desondanks heb ik me nooit fijn gevoeld bij scherpere bitten. Gevoelsmatig vond ik het zo onprettig... ik kon het gewoon niet. Dat is overigens zeker niet bedoeld als kritiek, maar puur mijn gevoel en ervaring.

Ik heb het opgelost door beter te leren het voor te zijn. De signalen beter te leren herkennen, sneller te zijn. En ook ervoor te kiezen soms dus níet te draven op de terugweg of te galopperen op dit zandpad oid als dat niet 100% goed voelde. Altijd zekere voor het onzekere kiezen, bij twijfel niet doen.
Dat heeft wel even geduurd, maar uiteindelijk was het wel de oplossing en is het nu letterlijk jaren geleden dat hij zoiets gedaan heeft, maar ik geloof echt dat dat puur is omdat ik het nu beter aanvoel.
Bij Bailey moet je continue scherp zijn. Bailey heeft het 'braaf-lijken' tot kunst verheven, hij lijkt zóóó makkelijk en meegaand, maar ondertussen. O:)

Al was bij Tobbe achterliggende oorzaak dat hij last van zijn gebit had.

zo 23 feb 2014, 19:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9