Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden! 
Auteur Bericht

Bericht Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!
Gisteren weer online les gehad van Anna; heel erg leuk. Deze maand meer liberty werk; dat spreek mij wel aan. ik heb veel vrijgewerkt met Aselt ala Voest style. Het probleem was/is dat hij nooit helemaal naar mij toe komt lopen..nu is mijn maandopdracht om catch me if you can te spelen en dan is mijn plan om als Aselt helemaal naar mij toe is gekomen hem toch te belonen met een brokje ofzo.
Hebben jullie nog tips?
Ik weet dat ik een week achterloop maar wil toch nog dit weekeind oefenen met extreme friendly..

wo 04 dec 2013, 19:28
Profiel

Om je idee te geven. Omdat ik achterhand van mij af draaien zo belangrijk vondt (omdat hij dan niet meer vandoor kan gaan) heb ik er altijd voor gezrogd dat Tobbe goed gevoel over heeft (wat lekkers).
Resultaat is dat achterhand van mij af draaien zo goed gaat dat ik niet meer bang bent dat hij nog ooit vandoor gaat aan de hand.
Dus gezien mijn ervaring vind niet zo gek. Maar net naar je toe komen zal ik wel erg opassen dat hij niet in jou ruimte komt.

Vandaag zijn bij Tobbe 2 kiezen getrokken. Ze waren versleten en zaten dus ook haast helemaal los. Achteraf gezien verklaart wel hoop gezien laatste tijd minder intresse had in krachtvoer en wel dol was op slobber en mischien ook bit vastpakken. Maar wel schrikken gezien hij nog 16 moet worden.

wo 04 dec 2013, 21:00
Profiel

Heftig Joram, van die kiezen! Wel fijn als hij er last van had.
Leuk dat je ook weer les hebt gehad :)

Antine, wat goed om te horen dan Anna hetzelfde zag, haha! Ik vind haar beschrijving geweldig, 'of je rookte' :)) Ik vind het nog heel lastig om echt te reageren op wat ik zie omdat ik niet te belerend over wil komen, want zo lang ben ik tenslotte ook nog helemaal niet bezig!

Wat is een trombone met stoppen? Dat ken ik niet!
Hier kennen ze het stoppen op uitademen/zuchten, en als ik een snellere reactie wil fluit ik zacht bij het uitademen. Dat is net wat duidelijker en supereffectief hier :)
Daarna inderdaad teugel oppakken, ik pak er dan 1 meestal, bij Bailey, dat is ruim voldoende. Hij snapt me prima.
Wente is nog zo groen onder het zadel, dat gaat nog niet echt ergens over, maar de rem is bij haar echt perfect. Zij stopt per direct als ik zucht. Punt. Heel fijn is dat!

Over het naar je toekomen; ik kan me voorstellen Antine dat op het moment jij subtieler in je fases kan worden en efficiënter/gebalanceerder in je vragen, je dat soort dingen wel eens gewoon kado kunt gaan krijgen van Aselt. :D

Hier een plaatje van vandaag! Met Bailey zowel dressuurmatig als freestyle aan de gang geweest, en met Wente online gespeeld. Bij thuiskomst had ik een Amerika-pakketje, spannend! Ik wist het écht niet.
Maar toen ik mijn L2 online met Wente laatst haalde, had ik natuurlijk ook direct mijn L1 helemaal afgesloten, en dus kreeg ik een pin, string en certificaat met de post. Superleuk!
Afbeelding

za 07 dec 2013, 01:27
Profiel

Nog gegelciteers Sterre, leuk dat je ook nog certificaat heb gekregen voor level 1.

Vandaag op stal geweest, had speciaal appel voor hem mee genomen gesneden in kleine stukjes.
Tobbe die wou al te graag mij knuffelen (opzich wel goed teken).
Tobbe nog even op weegschaal, 520kg := (dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken)
Hebben extreem friendely geoefend (volgende keer stick meer naar huis nemen zodat ik zwaaien kan oefeningen).
Opgewarmd met cirkelen over hoefslag, en Tobbe had daar ontertussen nieuw kunstje bij bedacht. Wanneer hij stil mocht staan draaide hij zijn voorkant van mij af en kon ik hem in zijn achteruit naar mij toe laten stappen. Alleen nu moet over gaan denken hoe ik daar parelli oefingen van kan maken.
Maar terug naar mijn plan ben ik aanslag gegaan met zijwaarts in draf. Rechter kant super, geconcerteerd op links. En op gegeven moment wou Tobbe vandoor gegaan met als resultaat dat hij pracht zijwaarts ging in draf. Hartstikke goed, toen heb ik hem beloont en zijn gestopt.

Morgen gaan we weer veder.

za 07 dec 2013, 17:33
Profiel

Als ik dat lees Sterre dan denk ik..toch maar auditie doen!! Ik wist helemaal niet dat je dan helemaal officieel een pin, string en certificaat krijgt..wat super leuk zeg :D Trombone is je handen twee of drie keer langs je teugel omhoog/naar beneden laten gaan als onderdeel van je fases...
Vind je foto van jou en Bailey echt mooi...zo ziet ontspannen contact er uit naar mijn idee.
@Joram, dat is wel schrikken zeg twee losse kiezen! Wel fijn dat deze er nu uit zijn voor Tobbe. Heb jij een heuse weegschaal voor Tobbe? maar 520 is toch niet te veel :o ? Ik zou deze week ook extreem friendly doen, om zo toch mee te doen met het NH forum maar kwam er niet aan toe.. :n Storm, auto stuk, met mn moeder naar natuurgeneeskundige, band lek, badkamer lek, oh man..

Eerst het lostrekken oplossen met circling game; dat wordt nu volgende week zondag met Saar..we gaan dan serieus aan de slag om dit partroon te onderbreken. Mijn online opdracht is @liberty aan het werk. Vanmiddag begonnne met catch me if you can..nou dat ging helemaal de mist in. Werd dus driving game met Aselt die af en toe lekker snackte van het gras middenin de longeercircel en dan paar passen weer weg draven. En dus echt niet naar mij toedraaien om te kijken of naar mij toe komen hoor.. :? Toen overgestapt op wat echte driving game...@ liberty...en niet naar mij toe willen komen hoor. Ik heb hem ala Monty Roberts style opgepicked en toen kwam hij naar mij toe en toen appeltjes gegeven.
Nu was ik in een super slechte bui :( morgen moet mijn zus haar paardje laten afmaken, zij staat op stal naast mij waar ik 1 januari heen ga..en zijn we allemaal erg verdrietig.. ) en ik merk dat Aselt dan ook helemaal niet van plan is om super cute mee te werken..tja..hij is wel een geweldige spiegel..dat wel.
Morgen lekker buitenrijden met buuf...crossen langs de dijk...daar knappen ik en Aselt vast van op... O:)

zo 08 dec 2013, 19:02
Profiel

Dankjewel Antine!
En ooh, die 'trombone' ken ik dan wel, alleen wist ik niet dat het zo heette. Dank, weer wat geleerd ;)
Ben benieuwd naar je sessie van Saar volgende week.
En och, veel sterkte voor je zus... wat enorm sneu! Als je paard je op zulke momenten zo erg spiegelt geef ik het paard altijd gelijk... want het is zo oneerlijk. Sterkte zeg!

Joram, 520 is een mooi gewicht voor Tobbe, denk ik zo, toch? Hij is wat groter dan Bailey, niet waar?
Bailey is toen hij erg afgevallen was eens op de weegschaal geweest, toen kwam hij uit op 400, maar op het moment zit hij, schat ik, op 470 zoiets. Dat is voor hem een mooi gewicht. Maar hij is denk ik een stuk(je) kleiner.

zo 08 dec 2013, 23:03
Profiel

Heel veel sterkte Antine, is altijd erg verdrietig als voor een paard tijd is om te gaan.
Hoe is met buitenrit gegaan?
Paarden weegschaal, ik zal mogen wel even foto maken. Heb tegenwoordig hele mooie paarden weegschaal :)

Sterre, Tobbe is 1,45m en gemiddeld over jaar genomen weegt hij rond 500kg.
Het heeft hier toch nog hoop los gemaakt dat Tobbe's exacte leeftijd niet te achterhalen is, leeftijd 16 voorkomt uit goed vertrouwen en dan dan een gebit van een +18. Idee dat Tobbe toch wel oud begint te worden.. wel zullen wel zijn volgend jaar maar heb maar wel besloten om goed in gaten te houden en misschien ook maar wat rustiger aan met hem te gaan doen indien nodig is.
Morgen heb ik weer les van Eef.

En hoe gaat met Bailey en Wente?

wo 11 dec 2013, 18:54
Profiel

Hoe groot is Bailey Wente? Andor is 1,49 m en die weegt echt wel 600 kg. Ik vrees dat Floki dat ook weegt, die is 1,54 m. Wel een stukkie smaller, ze delen een singel en dat scheelt heel veel gaatjes.

wo 11 dec 2013, 20:28
Profiel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens tel je alle gewichten bij elkaar op;
146 + 156 + 105 + 120 = 527kg -9kg(gewicht van zadel, singel + dekje) = 518kg.
Wat je ook kan doen is eerst de voorkant wegen, en daarna de achterkant (geeft maar zeer kleine afwijking).
Wel moet je weegschaal hebben die wat kan hebben, want meeste huis tuin weegschalen overleven dit niet. (seca weegschalen zijn hier voor wel erg geschikt). Digitale weegschaal, de meesten gaan te snel weer uit, na een halve minuut. Deze weegschalen heb ik daarom aangepast.

Mijn volgende project wordt maken van een schrikklok. Want ik vindt bizar dat die dingen +100 euro kosten terwijl zelfs minder elektronica in zit dan in een oplader van een telefoon. De schrikklok is bedoeld voor wanneer paard in klein schriklint paddock staat wanneer ik op pad ben met de trailer. Het is dan alleen maar fijn als die niet extreme tikjes geeft en niet zo groot is waardoor die makkelijk mee is te nemen.

Les ging niet door maar heb wel erg leuk gehad met Tobbe.
Tobbe's gedachten over zijnwaarts gaan := Keihard op cirkel gaan, dan uitbreken en vervolgen zijwaarts in gallop naar de hoek gaan.
Okkee, ik nagedacht. Volgend plan, zodra Tobbe op cirkel versnelt de zijwaarts inzetten. Werkte super :)
Daarna rijden op hals ring. Tobbe ging op gegeven weer met mij vandoor :( Ik was zat en had ook geen zin om teugels bij te pakken. Vandaar dat ik besloot om hier aan te werken, en mijn tactiek was om veel sneller met de stick te zijn en zijn voorkant de andere kant op te sturen voordat hij kan versnellen.
En werkte goed :)
Daarna nog indirect reign geoefend zonder teugels.

Ook heb ik nog in Tobbe's mond gekeken en zag goed uit, hij kwam ook erg vrolijk over vandaag :)

do 12 dec 2013, 14:45
Profiel

Wat een onwijs slim idee, zo weegschalen te gebruiken Joram. En Tobbe blijft gewoon staan ook?!!Wat een leuke foto's haha!! :D Ik ga eens kijken bij wat kringloopwinkels voor 2 van die seca's. Ik heb geen idee hoe zwaar Aselt is..hij is 1.45 en wel wat rankig... :o zeg maar...

Ja, mijn zus is erg verdrietig. Maar ze rijdt nu Aselt voor me bij, hebben jullie vast wel gelezen in ander topic, zij kan heel goed rijden. Ik heb twee dagen in de week dat ik sochtens half zeven de deur uit ga en dan ook savonds zo laat pas op bank kan zitten dus dan rijd zij hem en elke keer krijg ik foto's en whatsupjes dat ze het zo leuk vind en dat het zo'n lekker beestje is...het is een leuke afleiding voor haar.

Nou mijn buitenrit was gruwelijk racen, en Aselt ging heel hoog bokken, maar ik bleef zitten. ( ik kan niet mooi rijden maar wel goed blijven zitten :D ) Ga nu maar wat meer stapritjes maken vooral omdat hij zo dol wordt van dat racen onder aan de dijken. Nadeel is dat mijn buuf haar ijslander helemaal laat gaan en Aselt er achter aan vliegt..en ik bijna ruzie met hem krijg. Ik hou hem wel hoor...maar hoe meer ik erover nadenk..misschien beter om niet zo te racen aldoor. Ik ben bang dat het straks een slechte gewoont gaat worden en ik hem dan niet meer hou. :? Net zoals sommige mensen altijd op het strand crossen..
Ik vind dat zijwaarts wel een goede oplossing...dat kan ik misschien ook wel proberen. Voor mijn thuis opdracht deze maand liberty en weer geoefend gisteren. Ging onwijs goed he...en Aselt beloont met stukje appel toen hij naar mij toe kwam..oh ik wou dat ik dat eerder had gedaan..daarna friendly gedaan en wat porcupine@liberty. Ging ook super...me happy *o/* ik laat zondag weten hoe mijn les met Saar ging;ik heb zo'n zin. Ik wil kijken of ik vaker les kan krijgen...ik hoop dat ze dat ook wil. Jammer dat je les niet doorging Joram met Eef. Ik zag op Parelli.nl dat Eef in 2014 allemaal leuke weekeinde heeft gepland!
Ik wil naar een maar weet nog niet welke. Had mijzelf beloofd dat ik dit jaar naar een Parelli weekeind mag.

vr 13 dec 2013, 19:24
Profiel

Kan goed begrijpen dat je zus erg verdrietig is. Fijn dat ze aan Aselt wat afleiding heeft.
Jammer van buitenrit. Zelf vindt ik maar niks als paard vandoor gaat. Terwijl ik er wel van hou om flink door te rijden.

Liberty is altijd erg leuk :) Fijn dat zo goed ging en alvast veel plezier met les van Saar. Ik vond zelf trouwens niet zo erg dat les van Eef niet door was gegaan want heb genoeg stof om zelf mee aan de slag te gaan en de bak is nu ook weer harstikke goed.

Parelie weekend, welk weekend zat jij te denken?
Lijk mij opzich ook leuk en anders vraag ik wel of anders even langs mag komen. Ook kan je als toch in buurt bent ook nog paar nachten je paard bij ons op stal op Alberthoeve stallen. Kan je erg mooi rijden en heb ook een pedestal en 4 barrels.

Morgen ga ik in dressuur les proberen met touwhalster en anders hackemore, ik wil op moment nog echt geen bit bij hem in doen. Alleen al idee dat hij misschien nog wat pijn heeft...

vr 13 dec 2013, 22:33
Profiel

Dressuur les ging ging niet door.
Heb samen met stalgenoot buitenrit gemaakt. Bij Tobbe heb ik maar hackmore omgedaan en stick mee genomen. Het rijden op de stick ging zeer goed :) Alleen voor terug nemen moest ik wel eens teugels gebruiken maar hij reageerde wel licht op. Ik vindt erg goed gaan en dat Tobbe erge goede indruk maak.
Al durf ik voorlopig nog niet om bit in te doen, ben toch erg bang voor dat hij misschien toch last van krijgt.
Ik denk dat maar op bokt even topic aan ga maken met vraag mensen die ervaring hebben na trekken van kies bij een paard en of die nog tips hebben.

za 14 dec 2013, 18:07
Profiel

Wat een goed plan Joram om op bokt even na tevragen. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met getrokken kiezen bij een paard :? Ik kan mij voorstellen dat je niet met bit wil rijden meteen. fijn dat het goed ging op buitenrit met de hackamoren en stick. Ik ben gisteren ook op buitenrit gegaan met een toekomstige stalgenoot van de pensionstal naast mij. zij heeft een haf, een merrie en Aselt en zij samen ging hartstikke goed. Alleen gestapt, dit was de eerste keer..en ik wil wat rustiger buiten rijden..niet meer van dat achterlijke gerace.
Nou mijn les met Saar was super. We hebben bijna 3 uur in de bak gewerkt verderop waar ik ook wel eens dressuur en heel veel geleerd. Aselt ging er bij Saar ook vandoor op de circling; met lasso hield ze hem ook niet. Afijn, korte rope, elke keer halve of kwart circel en dan als je hem ziet denken, ik ga, ruk aan touw en hindquarter yield. Ik deed dit ook al...en dan ook belonen met wat lekkers. We hebben heel veel gedaan; vooral ook veel friendly omdat er toch friendly issues zijn :o !!! Ik moest meteen aan jou denken Sterre en Bailey...
Een paar oefeningen gedaan zoals stick by me maar dan aan lange rope en op kleinste aanwijzing. Ik moet echt kleiner gaan werken..mmmmmmm..nou dat is nix nieuws natuurlijk..heb ik dat niet eerder gehoord haha _/-o_
Maar Saar legt goed uit waarom en hoe Aselt reageert en waar ik op moet letten...heel erg fijn. In januari weer les... op nieuwe pensionstal met bak. :D

zo 15 dec 2013, 16:29
Profiel

Leuk dat buitenrit zo goed ging. Is altijd erg leuk om wat mensen op stal te hebben waar je leuk mee kan buitenrijden. Mooi dat les zo goed ding.

Kiezen,
Heb op bokt geen lotgenoten kunnen vinden.... :(

ma 16 dec 2013, 20:18
Profiel

Wat vervelend..dan maar op je eigen gevoel afgaan en wat Tobbe aangeeft..
Ik zat zelf aan het weekeind in april van Eef te denken maar moet even kijken of het uikomt met mijn school.

di 17 dec 2013, 08:34
Profiel

@ Joram Vraag Sanne eens

http://paardengebitdierenarts.nl/

di 17 dec 2013, 08:48
Profiel

Je bedoelt voor gratis gebitscontrolle?
Maar tandarts die ik nu heb rekent ook niks voor een controlle en zit om de hoek terwijl Sanne 60km verop zit.
Vindt Tobbe goede indruk maken, zo goed dat wel vetrouwen in heb dat we volgende maand wel weer kunnen proberen met een bit.

Grondwerk ben vadaag bezig geweest met draven over balkjes+ sprongetje. Zijwaarts in draf opgepakt en merk duidelijk dat Tobbe steeds beter in wordt. En Liberty bij Tobbe opgestapt van af hek en toen vond ik wel genoeg voor vandaag.
En zaterdag tot dinsdag ga ik met Tobbe op vakantie naar zijn oude stal. Veel zin in maar vindt ook wel wat spannend gezien ze daar geen gras hebben en Tobbe's gebit. Maar we zullen wel zien hoe gaat.

do 19 dec 2013, 14:12
Profiel

Nee joh. Je zou je vraag aan haar kunnen stellen.

do 19 dec 2013, 18:45
Profiel

Heel veel plezier Joram zaterdag! Ik ben nu echt door mijn rug dus kan bijna niet meer lopen. Mijn zus en haar verzorgsters zijn wel lekker met Aselt bezig.

Ik had wel een vraagje. Jij vertelde dat je Tobbe in het begin altijd wat lekkers gaf als je Hindquarter yield vroeg. Deed je dat online al vanaf het hele begin? met circling game?
Of meelopen, stoppen, dan zijwaarts buigen toch naar zn achterhand kijken en dan moet hij met zn hoofd naar jouw en billen naar achteren? En dan wat lekkers. Wil dit ook gaan proberen met Aselt.
Gaf je dan elke keer wat lekkers en doe je dat nog steeds?
Ben namelijk bang dat Aselt zo gaat schooien. Gebruik nu alleen wortels voor trailer laden enzo..

do 19 dec 2013, 19:31
Profiel

Vervelend van je rug zeg, veel beterschap en hoop gauw over is.

Dat hindyield deet ik altijd buiten deze bak. Verhaal is dat Tobbe nog wel eens vandoor ging wanneer ik met hem aan de hand wandelde wanneer hij iets eng zag. Om weg rennen te verkomen ben ik hindyield gaan gebruiken.
En omdat wou dat echt in elk situatie wil dat het werkt had ik voorgenomen dat Tobbe altijd goed gevoel bij heeft om zo bij mij te blijven. Vandaar aai en wat lekkers. Maar dit deed dus wel altijd buiten een eigenlijk niet echt in bak.
En werkt erg goed. Heb hem 2 keer los op heide gehad waarbij ik hem 1 keer kon stoppen met hindyield en 1 keer terug kwam toen ik hem riep.

Btw voor parellie tijd zette ik hem op gras want dan ging hij meestal ook niet vandoor bij wat engs.

En moet ook zeggen dat Tobbe ook wel vrij makkelijk is met voedsel beloning, maar komt ook misschien door beetje kennis uit de clikker training. (Dus alleen wat lekkers wanner ik hem opdracht had gegeven voor de oefening, dan stem beloning en dan pas traktatie. En wanneer hij gaat bedelen dan geef ik hem veel opdrachten of ik ga hem irriteren door aan hem te zitten op een manier wat hij niet zo leuk vind.

En heb verkeerd gezegd,ik vertrek pas zondag. Zaterdag hopelijk weer dressuur les.

do 19 dec 2013, 21:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende