7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Joram

Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Bericht door Joram » za 21 sep 2013, 19:03

Antine,
Heb je paard dan @ Liberty of online dat die uitbreekt?
Die van mij wilt ook wel eens hekel hebben aan cirkels of bepaalde oefeningen terwijl andere ingewikkelde oefeningen juist graag doet.
Zo breekt die van mij nog wel eens uit wanneer ik hem in weiland cirkel :o
Wat ik vaak doe is dat voor dat hij cirkelen zat is, dat ik hem stil zet en met iets lekker beloon. Op die manier vindt cirkelen wel leuk.

En wat ook handig is, is om goed in gaten te houden, niet te veel touw geven en touw vast houden met 2 handen en in power postien staan. En waar je gebruik van kan maken is om daar naar zijn achterhand te kijken+ stick zoudat achterhand naar buiten gaat en zijn voorkant naar binnen gaat.

Moet zeggen dat zelf nooit zo problemen mee heb wanneer Tobbe bij cirkelen uitbreekt. Meeste gevallen racet hij dan doen door bak, ik kijk naar zijn achter hand. Hij draait zijn achterhand weg en stop bij mij :)
Of hij gaat stukje veder op grazen en dan haal ik hem op van zo lets try again.

Met video coachen heb geen ervaring. Maar je mag van mij hier ook wel video's posten en wil ik best wel tips geven ;)
Antine

Bericht door Antine » ma 23 sep 2013, 18:04

Hij doet het meestal online Joram, en dan neemt hij een playfull spurt en whoa weg is ie....
Woensdag ga ik weer aan de slag met hulp van mijn oude bijrijdster; ik zal vragen of zij wil filmen en dan zal ik die posten. Zal je zien dat hij dan super braaf is haha! tips zou geweldig zijn..thanx!

Gisteren konden we niet in de longeercirkel dus wij achter bij de boer het erf op bij de grote kippenschuren. Er staan daar ijzeren kratten meters hoog opgestapeld en nog veel meer stapelkratten. We hebben daar op het de stelton platen onwijs leuk oefeningen gedaan...eigenlijk alles wel uit level 1 maar dan in een hele nieuwe omgeving. Vooral touch it ging super aan allemaal verschillende kratten en stick to me. Als beloning mocht hij even grazen achter op het veld :D En Aselt ging er dus niet van tussen.. ik denk gewoon omdat het weer even heel anders is....
Joram

Bericht door Joram » wo 25 sep 2013, 16:23

is idd altijd erg leuk om eens op vreemde terrein te oefen :) .

Playfoolmood
Wat ik dan met Tobbe doe is dat ik er voor zorg dat er wat draaf balken liggen en sprongje of een plas. Tobbe mag dan zelf bepalen hoe hij over objecten heen gaat en hoe hard. En ik bepaal welke kan hij omcirkelt. Wilt hij alleen maar 1 kant op, dan loop ik richting de bak rand zodat die vanzelf de bakrand tegen komt :=
Op deze manier kan hij dan goed zijn energie kwijt en we vinden beide op deze manier ook erg leuk.
Bailey

Bericht door Bailey » do 26 sep 2013, 20:52

Wat leuk Antine!

Ik heb plannen gemaakt om met Bailey binnenkort mijn Freestyle L2 auditie op te gaan nemen, en met Wente wil ik online L2 gaan doen.

Bailey in z'n freestyle-outfit ;)

Afbeelding

En hier wat foto's van Wente van vandaag.
Ik vind het zo onwijs gaaf dat we nu op het punt komen dat Wente gewoon helemaal haar uitbundige zelf kan zijn, ik mijzelf en we gewoon écht samen spelen. Dat steigeren nu kan, als spelletje, terwijl het eerst iets was waar ik niet goed wist wat ik er mee moest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » za 28 sep 2013, 08:45

Wat een leuke foto's van Wente weer...stoer dat je dat steigeren niet meer 'eng' vind. Had je met Wente al officieel level 1 ingestuurd of doe je 1 en 2 in een?
Gaaf hoor Bailey zo in zn outfit :D zet je de audities ook op N-Hforum? Ik kijk me suf naar filmpjes..vooral die van Nikkepik zijn echt kippevel 8)
Hier twee filmpjes van Aselt en mijzelf in de longeercircel aan het klooien...

http://www.youtube.com/watch?v=1p13_rZJrBQ
en nog een
http://www.youtube.com/watch?v=AP9QP7JqRvE
@Joram..brand los!! (jij ook Sterre als je wilt)
Het schijnt dat ik erg veel mijn stick gebruikte die avond :o terwijl ik dat met les anders nooit zoveel doe haha!
Joram

Bericht door Joram » za 28 sep 2013, 14:58

Ik zal na weekend naar kijken. Heb dit hele weekend visite.
Bailey

Bericht door Bailey » zo 29 sep 2013, 23:02

Antine, heb je al een trainingsdagboek op het NH-forum? Daar zet ik ook heel vaak filmpjes van mij en de pony's :)
Ik heb nog niet eerder auditie gedaan, maar wil inderdaad meteen voor L2 online gaan :j Dat kan en snapt ze allemaal, in de praktijk doen we nu vooral veel L3 dingen, dus ik ben benieuwd!
Wil deze week gaan oefenen en opnemen.

Leuk om jou en Aselt bezig te zien zeg!
Wat doe je al veel dingen zeg, superleuk!

Ik denk dat je kleiner mag beginnen in je fases en dat je tussen je vragen meer rust in mag bouwen. Want rust, niets, is juist zo fijn en tijd voor verwerking! Een moment van gewoon samen stilstaan in het moment, omdat hij zo goed heeft gereageerd op wat je vroeg, is ontzettend fijn!
Ik denk ook dat je neutral nog duidelijker neutral mag. En na de send mag je daar ook meteen in gaan staan als hij gaat, je hoeft hem niet te begeleiden op de circle zeg maar, ik denk dat hij dan nog lichter wordt op je hulpen en je je stick gewoon kunt laten staan.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Laatst gewijzigd door Bailey op ma 30 sep 2013, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bailey

Bericht door Bailey » zo 29 sep 2013, 23:04

Overigens zijn wij vandaag heerlijk de Hoge Veluwe op geweest, heerlijk gestruind!
Pony's hadden de wind in hun haren en in hun hoofd ;)
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » ma 30 sep 2013, 17:14

thanx voor de tips! Ik heb gisteren naar de savvy dvd 74 gekeken; onwijs informatief over LBE gedrag en wat mij vooral ook opviel is wat Linda adviseerde; (wat jij dus ook adviseert) tussendoor wat meer rust en wachten tot je paard je een vraag stelt en geduld moet hebben. Ik had mijn blocknote erbij voor aantekeningen. Zelf natuurlijk ook heel snel hups en dit en dan dat en dan weer even zo en dan ook dat nog even erbij..en tussendoor..haha!(whoa geduld wat is dat? :+ ) ben ook nog best wel aan het micromanage.. :o

Wat een mooie foto..het was ook heerlijke weer vandaag..nog even genieten voordat het echt slecht en koud weer gaat worden. Zondag als het weer mee zit ga ik mee naar het strand..kan ik nu al naar uitkijken..

Ik heb al eens eerder gekeken naar een trainingsdagboek maar als ik mij het goed herinner moet je eerst zoveel zinninge posts hebben. Ga het nog even nakijken...
Even offtopic; wat voer jij Bailey en Wente? Geef jij apart vitaminebrokjes?
Bailey

Bericht door Bailey » di 01 okt 2013, 20:45

Graag gedaan Antine! Wat fijn dat je er wat aan hebt!
Dat hup hup dit en dan dat en hup dit dat, dat is zó herkenbaar, deed ik precies zo! Tot ik het een keer op film terugzag... :roll: Echt in het moment blijven, blijven waarnemen en je rust nemen is zo fijn en belangrijk!

Naar het strand, supergaaf! Zou ik ook heel graag een keer willen, lijkt me geweldig!

Ja, voor een trainingsdagboek moet je inderdaad een aantal berichten hebben gepost, maar dat valt heus mee. Ik vind het ontzettend leuk om mensen in hun progressie te kunnen volgen, heel inspirerend is dat. Je krijgt dan ook ineens de achtergrond van auditiefilmpjes mee.

Wat betreft voer; Bailey is een wat lastige eter die lang niet alles lust en nogal uitgesproken kan reageren op bepaalde merken, Wente is daarentegen supermakkelijk.
Ze krijgen allebei Fibra, vind ik heel mooi en puur voer, en een vitaminebrokje (Marstall Force). Wente krijgt daarbovenop nog een halve schep Dodson&Horrell muesli voor jonge paarden.
Joram

Bericht door Joram » za 05 okt 2013, 18:58

Denk dat ik mij hier maar even afmeld.
Laatste tijd heb erg weinig tijd om steeds alles bij te lezen. Bedoeling is om even 1 jaar druk met een studie bezig te zijn.
Antine

Bericht door Antine » zo 06 okt 2013, 18:20

succes Joram :D soms moet je gewoon even prioriteiten stellen..doe je goed!
Joram

Bericht door Joram » do 07 nov 2013, 16:26

Ik ben weer terug. Ik heb besloten om met springlessen te stoppen en parelli weer op te pakken.
Vandaag les gehad alleen Tobbe was echt erg stout. Hij was erg druk had erg neiging om tegen mij druk in te gaan en stond op springen terwijl hij daarnaast prachtig beweegde. we hebben toen paar patronen gedaan aan hand waar bij ik erg verbaast was hoe goed hij op reageerde. Daarna freestyle rijden opgepakt zonder teugels maar met sawy string en stick, was wel erg spannend. We zijn aan slag gegaan met de questen box.
Ook wist Eef mij te vertellen dat ze binnen kort game of contact cursus hebben met 4sterre instructrice. Ze denkt dat ik veel aan zal hebben, maar ik moet nog goed over nadenken. Er zit ook best prijskaartje aan.
Antine

Bericht door Antine » zo 10 nov 2013, 14:38

Hey Joram welcome back! Nou zoals je ziet zijn er niet zoveel fjordeneigenaren erg met parelli bezig...weinig animo behalve jij, Sterre en ik hier haha!. Ik kijk, lees vooral veel op het nnh forum en ik ben net begonnen met de online lessen van Anna. Dat is een hele mooie oplossing voor mij...ik heb voor deze maand bedacht om te beginnen met het freestyle rijden...echt het begin dus..opzadelen, opstappen, hoofd inbuigen. (dit vind Aselt helemaal nix zo kan je echt zien dat hij wel een beetje dominant is hoor) Zo kan ik het per maand met de online lessen uitbouwen en over een tijdje met stick rijden...wat leuk dat je weer les had van Eef. Waarom was je gestopt met de springlessen? Vond Tobbe het niet meer leuk of jij?
Joram

Bericht door Joram » zo 10 nov 2013, 16:31

Ik ben met springles gestopt omdat ik de lessen erg tegen vond vallen.

Leuk dat je ook bezig bent met freestyle.
Ik ben weer bezig geweest met hals ring. In eerst instantie is Tobbe's gedacht van je heb niks meer te zeggen en probeert echt overal tegen in te gaan. Maar uiteindelijk lukte wel om op hals ring een volte te rijden en achteruit.
Voor rest had ik paar keer last van dat Tobbe compleet was vertokken met zijn gedachten naar iets anders. Dinsdag ga weer oefingen en donderdag les.

Instructie weekend heb ik besloten om niet te doen, ik wil eerst freestyle op level 3 beheersen.

Sturen met stick,
Bij Tobbe gaat dat super sinds slalonen van uit zoner 4 in draf goed onder knie heb. Je loopt dan ter hoogte van zijn kont en om naar je toe te sturen gebruik je leadrope, en voor van je af de stick. (Mocht je wat aan hebben).
Bailey

Bericht door Bailey » di 12 nov 2013, 22:27

Wooohooo! *o/* *o/*
Zojuist in mijn mailbox:
Congratulations on passing your Parelli Audition Online L2++!

Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » wo 13 nov 2013, 08:37

Gefeliciteerd Sterre!!!!!!! (en Wente natuurlijk) Wat goed van jullie *o/* You must be soooo proud :D

@Joram; met een halsring lijkt mij ook erg leuk om te proberen. Gisteren weer flink geoefend. Aselt breekt nog steeds uit online..wat een boef he?...maar daarna gingen de oefeningen onder het zadel met inbuigen super...en zo braaf blijven staan. Als een huis O:)
Joram

Bericht door Joram » do 14 nov 2013, 21:56

Sterre gefeliciteerd !! Leuk :D Heb ook een link van je filmpje, ben wel erg benieuwd.

Antine, vervelend dat Aselt nog steeds zo uitbreekt. Maar wordt wel al minder of loop je toch steeds op vast?

Vandaag les gehad, en eerst positief.
We hebben gewerkt aan mijn technieken voor zijwaarts online met als resoltaat dat gelukt is om Tobbe in draf zijwaarts te laten gaan. Het sturen om hals ring, ging geweldig :) en freestyle gewerkt aan friendly met stick en inbuigen met resultaat dat we bij slalonen om en om pionen cirkels kunnen draven links en rechts om.
(en trailer laden gaat ook nog steeds super makkelijk, heb alleen leadrope en touwhalster nodig en hij loopt zo in terwijl ik achter trailer blijf staan zodat ik achter stang kan plaaten)

Maar nu moeilijke, Tobbe heeft echt zo verschikkelijk moeilijk karakter |(
Voor Tobbe is spelen van die dominant spelletjes zo belangrijk voor hem en hij is zo goed in. Voor mij houdt dat in dat hij steeds probeert om weerstand te bieden of net wat anders te doen dan gene wat vraag.
En wist eigenlijk ook al, ongehoorzaamheid dat hij buiten laaste tijd veel vandoor gaat is precies zelfde ongehoorzaamheid dan dat hij daarvoor geen effort in steekte om buiten door te lopen.
Of wel op ene moment toont hij te weinig implus terwijl op ander moment te impulsief is, juist om niet exacte te doen wat ik van hem vraag.
Gene wat hier voor beste lijkt te werken is gebruiken van patronen.

Alleen komende zondag heb ik met stalgenoot afgesproken om buitenrit te maken.
Van mijn instructrice kreeg advies om met stick te gaan rijden, en daarmee op cirkel te zetten mocht van plan zijn vandoor te gaan.
Zelf heb voorgenomen wat scherper bit in te hangen.
En zelf ben opzich wel blij dat hij zo veel impuls toont, waarom niet van zijn idee mijn idee maken? Als is het vastpakken van het bit wel vervelende bijkomstigheid.
Gelukkig is paard stal genoot erge coole kikker en die blijft ook gerust alleen achter. We zullen wel zien hoe zondag gaat.
Bailey

Bericht door Bailey » za 16 nov 2013, 19:54

Dank!!
Joram, ja natuurlijk! Hier is de link:
http://www.youtube.com/watch?v=NXKXpkQJ6T8
Joram

Bericht door Joram » zo 17 nov 2013, 17:16

Ziet leuk uit Sterre, en leuk idee om zo in bos te doen.
En al plannen voor lv3?

Vandaag heb ik de buitenrit met mijn stalgenoot gemaakt. Alleen op terug weg probeerde Tobbe weer regelmatig vandoor te gaan, meet met scherper bit en stick kon ik het prima oplossen. Alleen bij laaste stuk je ging wel fout. Omdat Tobbe steeds alleen maar hard wou ree ik het laatse stukje achter stalgenoot aan. Alleen bij sprong over de boom weigerde haar paard waar door op rem moesten. Stukje terug gereden om het opnieuw te proberen. Alleen wat doet Tobbe, die draait zich om, slaat andere pad in en haalt in volle gallop mijn stalgenoot in (via omweg).
Daarna kreeg ik Tobbe pas terug. Het was ook erg smal pad waardoor ik hem niet op een volte kon zetten.

Ben wel blij dat in ieder geval mij wel meerder keren is gelukt om het terug te krijgen, alleen van die laatste keer is maar wel erg jammer.
Plaats reactie