Het aangespannen-topic deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Esther

Re: Het aangespannen-topic deel 2

Bericht door Esther » do 08 mei 2014, 09:43

Maar wel een soort marathon-achtige wagen Roos? Heb nog twee lichtere leuke recreatiewagens te koop!
Ga ik binnenkort even op de foto zetten.

Ik heb mijn, of eigenlijk Tea's, broek maar eens mee naar huis genomen om schoon te maken. Wellicht toch ook maar gebruiken. Ik rem nu, heel slecht, een beetje op het schoftje, maar met die pens zit dat al minder mooi, dus eens kijken of dat met broek beter gaat. Zal me nog even moeten verdiepen in hoe dat ding ook alweer vast moet, hihi..
Heb wel een rem op de wagen die ik kan gebruiken, maar met een broek lijkt mij ook wel fijn, en ik heb zo'n ding dus hupsa.

Binnenkort Tea maar weer eens aanspannen, ben nu wel meer geneigd tot rijden, zo fijn in de bak..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 08 mei 2014, 09:49

Ik rijd ook met broek, want de remmen doen het even niet.
Ik ga voor een echte marathon wagen Esther :). Het mennen gaat me goed af en ik vind het leuk. Het rijden doet me teveel zeer eigenlijk. En mijn fjorden zijn nooit zo gelukkig als wanneer ze in het gras lopen of voor de wagen... Dus dan is de keuze snel gemaakt. Nu eerst nog investeren haha!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
pluk

Bericht door pluk » ma 12 mei 2014, 09:16

Wat leuk dat er weer een aantal actief zijn in dit topic. Ik ben inmiddels ook weer 2 maand fanatiek aan het lessen met Pluk. Hopelijk zijn we klaar voor de proeven eind dit jaar :D. Alleen het puntje alleen inspannen staat mij wat tegen, niet erg verantwoord (hoe braaf je paard ook is) op vreemd terrein. Ga ik dus ook niet doen :+

O en ondanks goede remmen op mijn wagen men ik ook met broek. Ideaal dat ding!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 12 mei 2014, 14:44

Ik ga morgen kijken bij mijn H'tje... die is weg om beleerd te worden voor de koets. Ik heb mijn A brevet gehaald afgelopen winter, tuig is er, koets is er, pony bijna beleerd... dus hoop hier vanaf juni mee te kletsen!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 12 mei 2014, 17:03

Je mag toch ook met een hulp inspannen, je krijgt dan geen 10 maar wel een net cijfer dacht ik. Ook een stuk verstandiger hoor, vindt dat ze dat eigenlijk zouden moeten verplichten om met twee personen te doen. Overal wordt gebrand op veiligheid en dan moet je voor een stamboekproef ineens alleen inspannen. Vroeger kwam dat veel vaker voor, maar in de huidige paardensport al lang niet meer van toepassing.

Hier ligt het mennen even stil, al moet ik zeggen het rijden ook. Is meer snorkelen......
Maar probeer Dieter nog steeds 1x in de week voor de wagen te hebben, lekker voor de afwisseling. Maar soms schiet het er nog wel bij in, dan is rijden even makkelijker. Maar de men avonden zijn weer begonnen dus we kunnen er weer vol gas in.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 13 mei 2014, 09:41

Mag er dan ook niemand voor staan? Yessie ervoor zetten lukt wel maar ik heb er toch altijd graag iemand voor staan?!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » di 13 mei 2014, 11:47

Ervoor staan kost meestal wel wat aan punten, hoeveel durf ik niet te zeggen..
Maar je kan er natuurlijk iemand op een meter of twee vanaf laten staan, schuin ervoor of iets,
mocht er dan wat gebeuren kan die echt wel ingrijpen!! Daar worden gewoon 10en mee gehaald!

Het vreemdste vind ik dat je in de menproef af moet stappen en dan wat meters verder weer op
moet stappen! Als dan iets gebeurd, ben je echt de klos, dan wapper je als een vlaggetje achteraan!!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 13 mei 2014, 14:31

Ja, dat vind ik ook het meest onverantwoorde stuk van de ABOP, onvoorstelbaar!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 13 mei 2014, 17:30

Oh en de ABOP menproef is alleen nog in Barendrecht, Hoenderloo en ergens in Drenthe toch?

Dat schiet ook lekker op :P.

Yessie in het enkelspan :#
Afbeelding
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Esther

Bericht door Esther » di 13 mei 2014, 17:57

Hardenberg en dat is Overijssel!!

Geloof dat de jury ook wel een beetje kijkt naar hoe het paard is, moet het paard echt vastgehouden worden of is het gewoon rustig en staat de groom er een beetje voor spek en bonen bij. Bij dat laatste kost het je misschien één punt hooguit twee.

Het viel mij laatst op dat je tijdens een B proef mennen fjordsport ook van de wagen af moet en je leidsels op moet steken. Dan weer losmaken en weer op de kar.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » di 13 mei 2014, 17:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig thuis alleen inspan en alleen ga mennen. Ja, niet veilig, maar niet veel minder dan met een leek die toch niks durft te doen. En anders heb ik zoveel minder mogelijkheden om te mennen... Bij dingen waarvan ik weet dat het spannend kan zijn, zorg ik wel altijd voor een groom, maar niet voor alle simpele ritjes. Op Bokt zou ik met deze uitspraken iedereen over me heen krijgen... zijn er hier op FW mensen die ook af en toe alleen mennen?

Met de ABOP ook gedaan, al waren Orlinde en ik al wel een keer daar op het terrein geweest. Ik heb de leidsels opgeknoopt zodat ze als ze naar voren zou komen, strak zouden staan. Verder veel stemcommando's (ook veel op geoefend), en heel goed op je paard letten. Als ze een teken van onrust of spanning zou hebben gegeven, had ik misschien wel een helper ingeroepen. Maar ze stond zo braaf, kon rustig alles doen, en kreeg inderdaad een 10.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » di 13 mei 2014, 18:28

Ik heb ook wel alleen gemend met Tea, niet op de weg, maar op de weilanden om mijn ouders huis. Heb één keer gemend toen er verder ook niemand thuis was, maar dat zat toch niet zo lekker, dus dat niet weer gedaan. Als er wat gebeurt..

Maar dat is wel gewoon thuis en lekker ontspannen, niet in een onbekende omgeving.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 13 mei 2014, 21:47

Ik men alleen, span in alleen en ja ook als ze los midden op het erf staat.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Erpel

Bericht door Erpel » wo 14 mei 2014, 06:06

Ik heb nog niet zonder groom gemend.. en na mn ongelukje zal ik het ook nooit doen. Gelukkig heb ik veel mensen die wel met me meewillen. Zelfs de "leken" maar geef altijd aan als er iets is dat ze gewoon moeten doen wat ik zeg. Ze durven iig wel een paard etc vast te houden ;)

Inspannen staat Veer vaak wel los, maar dan wel op het erf met de poort dicht.

Ik wil graag met Floyd ook de ABOP gaan doen, wist niet dat het allemaal zo ver weg was.. beetje balen!

Yessie ziet er goed uit!
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
pluk

Bericht door pluk » wo 14 mei 2014, 07:35

Gewoon ervoor staan zonder vasthouden is inderdaad wel een goede optie! Dat durf ik wel aan. Voor voorlopig eerst maar eens fanatiek blijven lessen zodat ook ik de ABOP aankan :+

Ik men eigenlijk nooit alleen. Wel alleen op de wagen in de bak, maar vind het op dit moment nog wel zo prettig als iemand mij kan helpen met in- en uitspannen. Naar buiten gaan we eigenlijk niet zoveel, maar dat doe ik niet in mijn eentje, voel ik mij niet prettig bij. Maar snap best dat sommigen dat doen hoor, net zoals alleen inspannen. Pluk loopt nou eenmaal nog niet zo heel lang voor de wagen en ook ik ben redelijk groen met mennen, dus gewoon niet handig.

Dat van die B-proef mennen zou mij dan wel weer tegenhouden om te gaan fjordsporten, dat is me te spannend :+

Wat ziet Yessie er goed uit!
Esther

Bericht door Esther » ma 07 jul 2014, 18:59

Zo, dit topic weer eens wat omhoog ratelen!

Heb vandaag Tea weer eens voor de wagen gezet. Nou, die was flink op stoom, hihi.
Niet schrikkerig gelukkig, dat was ze gisteren wel onder het zadel. 8)7 Maar nu gewoon lekker de kop in de lucht (ahum, zucht...) en gaan met de banaan. Rondje weilanden gedaan, langs het huis van twee ooms gereden, bij het ene huis kwam de hele familie even buiten kijken, bij de andere hing mijn tante even uit de deur om te zwaaien. Oftewel, ik men veel te weinig!!

Er zit een klein stukje bos tussen de weilanden maar daar stikte het werkelijk van de dazen!! Ik was ook nog eens vergeten te sprayen omdat ze bij huis niet zo'n last hadden :o . Dus mocht Tea ook wel even lekker hard gaan van mij, geen galop hoor, maar een stevige draf!
Op de open weilanden in de wind ging het een stuk beter.
Na een stukje bos ging mijn vader even van de wagen om dazen te meppen, dat doet hij gewoon met vlakke hand, bij fjorden kan dat, dat hoef ik jullie niet te vertellen. Tot ik zei, oh, er zit er ook nog eentje op haar kont. KLETS!! Kreeg Tea een kledder op haar kont van mijn pa, ze schrok zich een hoedje. Oke, dazen op de kont moet je er misschien even wat voorzichtiger afvegen, zeker als het paard al wat aan de drukke kant is. :D :P

Heb haar verder ook op de weiland eens goed laten draven, beetje stoom afblazen. Later zakte ze gelukkig wel wat met haar koppie en was de ergste spanning er wel af.

Thuis aangekomen laat ik Tea halthouden valt zo de streng los. HUH!! Hoe kan dat nou?? Dat is mooi gevaarlijk!!
Ik heb aan de wagen van die marathonsluitingen zitten en waarschijnlijk is ze met haar staart in dat ringetje gekomen waarmee je dat palletje intrekt van de sluiting. Ringetje zat er ook niet helemaal mooi meer aan.
Dat moet toch eigenlijk niet mogen. Heb de ringetjes er aan beide kanten maar af gehaald. Is het wel lastiger om de sluitingen open te krijgen, maar heb dat liever dan dat Tea ze los maakt tijden het mennen.
Iemand hier wel eens van gehoord? Of heeft Tea gewoon een powerstaart??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 09 jul 2014, 10:02

Nog nooit gehad, maar ik ben ook niet helemaal gerust op die sluitingen.

Hier ook weer flink aan het mennen in het enkelspan. Vorige week donderdag een klein rondje met mijn vader. En zaterdag met Wendy (DeeDee) Sebas en Roger! Was gezellig.

Wensy heeft zelf ook nog een stukje gemend, ze kreeg weer vertrouwen van de brave Yes. Ben zo blij dat ze het zo goed doet!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 09 jul 2014, 10:22

Esther, ik controleer altijd of mijn panieksluitingen goed dicht zitten, want er komt makkelijk zand ofzo tussen en dan zitten ze niet helemaal goed er doorheen. Verder zijn er hoesjes te krijgen om te voorkomen wat bij jou gebeurde (want het gebeurt dus wel vaker)

http://www.demenner.nl/catalogsearch/re ... sluitingen
Esther

Bericht door Esther » wo 09 jul 2014, 16:15

Ja, ik heb eerder ongein gehad met een los paard voor de wagen, dus ben er wel scherp op dat ze dicht gaan.
Maar heb de hoesjes gevonden, maar ook de tip gehad dat een oude fietsbinnenband ook heel bruikbaar is! De hoesjes bij de divoza zijn voor grote sluitingen, heb nog even met Annabel staan puzzelen hoe die dingen precies vast moeten. Ik heb kleine sluitingen, maar die zijn bij de menner dus wel te krijgen.

Het is ontzettend groeizaam weer voor het gras, dus van het weekend nog een keer en dan mag ik de grote wei niet meer op denk ik..

Gezellig op de wagen met Yessie! Leuk zo met een groepje op pad!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 09 jul 2014, 20:57

Ik heb leertjes door de ringetjes en de ringetjes altijd aan de buitenkant. Dan gaat het bij mij al 6 jaar goed.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Plaats reactie