Betekenis van jullie fjordennaam?

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
nadinefjorden

Betekenis van jullie fjordennaam?

Bericht door nadinefjorden » do 03 sep 2009, 14:32

Wat is de naam en wat betekent het?
Is dit speciaal uitgekozen door de betekenis?
Of gewoon zomaar?

Amber = Yaranelja geworden vanwege leeftijdsjaar

In brazilie is yara een mythologisch figuur met als letterlijke betekenis waterkoningin

Brazilie is het letterlijk waterkoningin
Arabisch "Vlindertje"
Engeland "Prinsesje"
Latijns "Lente" en helder licht

Ik ging op zoek bij paardennamen.nl bij de letter Y, dit was tenslotte de letter die ik hebben moest voor een fjord uit 2002
Amber is een steensoort en heeft een bepaalde kleur, ik heb ook een amberkleurig setje beetje congac achtige kleur is het.

Ik wilde sowiezo een lange naam die je eigenlijk 2 namen had dus die je dan wel makkelijk kan afkorten.
Mijn oog viel meteen op yndi maar ik kon er niks leuks achterplakken, toch vind ik dat nog steeds een hele mooie naam en ik weer niet waarom precies.
Ik kwam op yara en zag verderop in het rijtje yaranelja, even kijken naar de betekenis en mooier kon niet.
Yara is uit haar schulp gekropen en ook echt een mooie vlinder geworden dus achteraf is het een naam die zeker bij haar hoort.
en nu kom ik erachter dat ik een af en toe met een heuse koningin te maken heb haha

ben benieuwd naar jullie betekenissen
Ilonka

Re: Betekenis van jullie fjordennaam?

Bericht door Ilonka » do 03 sep 2009, 14:41

Brass heette Binia. Ik heb haar Brass genoemd van wildebras omdat ze uit het 'wild' komt. Omdat brass geel koper en messing is in het Engels en een fanfarekorps, en dat is ze wel als ze rondstuiterd :)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jilly

Bericht door Jilly » do 03 sep 2009, 14:43

Ik mocht het veulen van mijn verzorgmerrie zelf een naam geven, dus ik druk gaan zoeken natuurlijk. Hier had ik ook een topic geplaats om ideetjes op te doen voor namen met een H. Toen kwam Yvette aanzetten met de naam Hayco (zo heet haar broer) en die vond ik meteen geweldig!
Kwam bovenaan mijn lijstje voor een hengstje en wat de naam betreft ben ik ook heel blij dat het een hengstje was.

Voor zover ik weet heeft het geen betekenis, ik vind het gewoon een ontzettend leuke naam :j

Achteraf gezien heb ik een beetje 'spijt' dat ik niet wat letters vervangen heb (bv. een I ipv Y of K ipv C) want ik was blijkbaar niet de enige die het een leuke naam vond. We zitten in een land waar ontzettend weinig fjordenveulens geboren worden en toch heb je dan nog een dubbele naam. Dat vind ik eigenlijk wel een beetje jammer. Zeker omdat de mijne later is geboren en nu lijkt het zo alsof ik heb afgekeken van anderen, maargoed.

Maar de mijne draagt natuurlijk een achternaam, wat het helemaal af maakt :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 03 sep 2009, 15:20

Beer heet eigenlijk Björn. Björn in het Noors is Beer..en Beer is mega groot dus echt een beer.. Geen hele diepzinnige gedachte erachter dus haha!
pluk

Bericht door pluk » do 03 sep 2009, 15:25

tsja Pluk staat eigenlijk gewoon voor het feit dat haar voorpluk altijd recht omhoog staat en iedereen op stal haar daardoor al pluk noemde :D Echt diepzinnig.. nee, maar het past wel goed bij haar
Fran

Bericht door Fran » do 03 sep 2009, 15:35

Olaf heet gewoon Olaf, en dat is dacht ik een gewone scandinavische jongens naam toch?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Esther

Bericht door Esther » do 03 sep 2009, 15:53

Even denken.
Jeskim is vernoemt naar de kinderen van de fokkers, Jesper en kim geloof ik.. Heeft geen betekenis.
Hihi, even googlen, als je bij afbeeldingen kijkt kom je een foto van Flower tegen, hihi.. En een soort vliegtuig.

Tea, verder dan een bakkie kom ik niet..

Bente is geloof ik behoorlijk Fries. Vond het gewoon leuk klinken.
Djinty is gejat van een arabierhengst in de endurance, geen idee wat het betekend.
Elvis, tja, the king, need I say more
Eachann betekend bruin paard of koning van de paarden, het is keltisch.
Fjella, Fjell is rots in het Noors.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 03 sep 2009, 16:14

tja, binky doet zijn naam eer aan, een heuze bink. raika, verder niks, geen betekenis die ik weet.

Als het beestje maar een naam heeft....
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 03 sep 2009, 16:42

Nou ja, Ronan is niet meer van mij, maar heeft wel van mij zijn naam gekregen.
Ronan betekent kleine zeehond, dacht ik zo.
Ik dacht een orginele naam te hebben verzonnen. Moest idd een naam met R hebben en op de manege zei iemand Roman. Dat vond ik niet zo, maar door de m te veranderen naar n kwam ik uit op een naam die je niet veel hoort. Totdat mijnheer Keating bekend werd. Even verder gekeken:
Ronan is een plaats (city) in de Amerikaanse staat Montana, en valt bestuurlijk gezien onder Lake County. In het duits is het een mannelijke voornaam, in het engsl is het een Ierse druide die alleen in het bos leefde en een weerwolf was.

Anca: Antineutrofiele cytoplasmatische antistoffen of ANCA zijn een type antistoffen die zich bij een aanval tegen het eigen lichaam richten. ...
Aj, wat dat betreft is het niet zo'n goede betekenis...
Anca's overgrootmoeder heette Anka. Dit is een bekende lijn bij de fjorden (van Hendrika). Wij wilden wel iets met die lijn doen, alleen hebben we de dus de K geruild tegen de C.

Evita :Evita is een Spaanse meisjesnaam. Het betekent `adem van leven`. We hadden nog geen naam voor een merrietje. Ik zat in de auto en hoorde Evita van Madonna. Toen ik binnen kwam, zei Leo :"Kijk eens welke film ik op heb staan.... " Nou ja, je raadt het al. Ook Evita. Tja, dat was dus voorbestemd...

Isco: kan geen betekenis vinden. Maar het is een mengeling van Ismo en Anca.

Isco:
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » do 03 sep 2009, 17:23

Heb het maar even opgezocht :D
Ik heb ze niet ergens naar vernoemd.
Cindy had m'n oude stalbaas gegeven omdat hij een naam voor het veulen nodig had en ik die nog niet had uitgezocht toen O:)
En gerrit ,tja die droeg zijn naam ook al :)

Cindy, Een van oorsprong Griekse naam. Cynthia was een bijnaam van de Godin Artemis, tegenhangster van de Romeinse Diana

Gerrit, Sterk of dapper met de speer
(Stamboeknaam=Waldor, is Noors voor "hij die waakt")

Toch wel grappig die betekenis van gerrit.
Hij is 7 jaar kuddeleider geweest en zijn betekenissen passen precies (...Waldor is mede dankzij Marijke_ ;) )
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 03 sep 2009, 18:04

Eachann heeft Esther hierboven beschreven.

Ewald betekend "heerser van de wet".

Justin heet eigenlijk " Just in Summertime", dit omdat ze geboren is op de eerste dag van de zomer. nl 21 juni. Ze is een merrie, maar Justin klinkt lekkerder in de mond, dan Just, vandaar dat ze dus eigenlijk een jongensnaam heeft.

Juweeltje van de Struiken. Een juweel is een sieraad.

Byoux haar dochter (bij ons geboren) wilde we net zo'n naam als haar moeder geven.
De jaargang letter moest met een U beginnen, en daar konden we maanden lang niks leuks voor verzinnen. Ook moest ze een stalnaam krijgen.
Helemaal voluit heet ze: "Us lady Byoux van de Vossester.
Byoux, haar roepnaam omdat het dezelfde betekenis heeft als haar moeder.
De stalnaam is omdat ze voskleurig is. En mijn zusje (haar eigenaresse) heet Sterre. Dat is zo aan elkaar geplakt.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
roos

Bericht door roos » do 03 sep 2009, 19:33

Dancer is een danser maar of dat klopt...

Ekdal; Ek is een eik, Dal is een dal, vallei. De vallei met de eiken. Moest er wel aan wennen aan de naam, maar nu vind ik hem heel gaaf!En super origineel! *o/*
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 03 sep 2009, 19:37

hihi leuk al die betekenissen
Megan

Bericht door Megan » do 03 sep 2009, 19:40

Tsja,..... Zero...... betekent niets :+
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 03 sep 2009, 20:18

Marga is ook gewoon Marga :D

Ik had op de m.e.a.o. een jongen in de klas die Etoush heette. Ik vond het altijd zo'n mooie naam, hoe je het uitspreekt vooral. Toen Marga drachtig was wist ik eigenlijk meteen dat het Fatoush zou worden. Ik heb de naam zelf bedacht, vernoemd naar Etoush. Later googelde ik dat het een vegetarisch gerecht is....
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 03 sep 2009, 21:19

Jamie en Mindy niets bijzonders, Zortin is vernoemd naar een oude KWPN hengst uit Brabant, Silly (voluit Yggdrasil betekent "levensboom die de 9 Noorse werelden draagt" en ook "verschrikkelijk paard"of "Odin's paard". Onze Fons is ook naar een dek/springhengst vernoemd en Durk naar Dirk, het laatste paard waar mijn vader mee reed.
Flicka is ons kleine meisje. Draumann , Sanndor en Ulljon zijn zelf samengesteld uit bekende namen en Viking vond ik gewoon leuk. Embla betekent: de eerste vrouw (Noors voor Eva).
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 03 sep 2009, 21:36

Mmh...ondanks dat ik altijd opzoek ga naar betekenissen van namen, heb ik altijd uiteindelijk, als ik een naam moet kiezen, dat het op gevoel gaat.

Cai - Toen we m bedachten was het eigenlijk meer dat we zochten naar een korte krachtige, scandinavisch klinkende naam. Een naam die zijn eigenwijsheid een beetje zou onderbouwen...later kwam ik pas tot de conclusie dat de fokker van Anton Kaj heette en dat vond ik toch ergens ook wel grappig. Officieel had ik zelfs een hele andere naam bovenaan mijn lijstje staan voor een hengst, maar dat vond ik niet bij hem passen.
Cai, als afgeleide van Kaj of Caius betekend: de zich verheugende. (of Caius - Gaius Julius Caesar)

Binkie - Die naam heeft Bart zijn zus met haar kinderen bedacht. Tja en ik moet zeggen, de naam past wel echt bij hem. Ik kan niemand het land mee innemen, die hem er niet uit pikt.

Anton - Aus Tirol? Ach nein, Denemarken. Geen idee dus. Bijzondere voor mij? Mijn opa heette ook zo, komt van Antonius..een van de vele heilige namen ooit geweest.

Saskia - Hoe die aan haar naam komt is mij ook niet bekend. Saskia is een afgeleide van Saks, wat zwaard betekend.
Geluk is de vrucht van intens werk
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 04 sep 2009, 05:07

Heb even moeten googlen. Ik heb Red Bull wel zelf zijn naam Red Bull gegeven, maar zijn echte naam is Roy en dat betekent de rode lees ik net :')
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 04 sep 2009, 06:15

ik geloof niet dat ik betekenissen op hoef te zoeken :D

Uniek (is zo genoemd toen ze geboren werd op de wildkamp)

Dj (zelf gefokt, dus vonden we een leuke naam)

AH toch een!!!
Bertus = komt van adelbert = Afgeleid van het Germaanse 'adel', met de betekenis 'adel', en 'adelbrecht', met de betekenis 'glanzend en stralend'. De naam betekent in zijn totaal dus 'Door adel (afkomst) schitterend'.

Wannahave
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 04 sep 2009, 07:31

Senna heet officieel Sjoukje en dat vind ik geen mooie naam. In de atlas bij noorwegen gekeken naar plaatsnamen met S. Maar daar zat ook niets bij. In de index gekeken en toen kwam ik Senna tegen een plaatsje in Italie. En zo is het Senna geworden.

Even gekeken bij google naar betekenis naam Senna en het betekend Waarheid,
Plaats reactie