Pasja schreef:Ben wel nieuwsgiering wat jullie plannen zijn met de F-jes: mennen, onder 't zadel, VD, al ideeën?
Ik ben iemand met wilde plannen, heb de nodige boeken verzameld in de loop der jaren en daaruit flink wat ideeën uit opgedaan. Een uitgestippelt plannetje, maar grote kans dat ik me daar niet aan ga houden.
Ik wil graag een paardje om op te rijden. Heb niets met boomloos en rijd wel af en toe bitloos om weer even terug te gaan naar de basis van de klassieke dressuur (zo veel mogelijk rijden op je zit). Maar voor ik hem onder het zadel wil doen, mag hij eerst nog even flink groeien en door ontwikkelen. Ik denk dat ik er voor zijn 4e niet op ga als zijn ontwikkeling in de zelfde vaart verder gaat als het nu gaat, een echte laatbloeier.
Op dit moment ga ik heel af en toe met hem wandelen, gaat hij af en toe mee als handpaard op staprit en ben ik bezig met manieren. Van het weekend kon hij geen fatsoenlijk rondje aan de hand door de binnenbak stappen. Het was een stuiterbal aan een touwtje met de nodige uitspattingen.
Hij mag van mij geregeld even racen in de buitenbak. Hij heeft het nodig even de energie kwijt, met de nodige bokkensprongen.
Daarnaast wil ik beginnen met wat grondwerk, gewoon bij de basis. Heb nog het boek van Inge Teblick liggen van mijn profielwerkstuk. Super boek wat goed opbouwt en ook voor jonge paarden met een korte andachtsspanne. Ik denk er over om een kaptoom aan te schaffen, of eigenlijk ben ik hiervan overtuigd maar ben ik nog op zoek naar een goede.
Het grondwerken wil ik in de loop der tijd gaan uitbouwen tot longeren en uiteindelijk ook tot grondoefeningen om de rug te sterken en voor te bereiden op het nodige gewicht van boven.
In eerste instantie wil ik nog niet met Finn gaan mennen. Met Quincy heb ik daar wel lol in gehad, maar ook de nare dingen meegemaakt waardoor zij niet meer voor de wagen kan en met buitenrijden niet betrouwbaar meer is. Een hele slechte ervaring en ik weet dat het met veel paarden ook goed kan gaan, voor mij in ieder geval nog even niet.
Ik droom van een paardje om lekker de bossen mee in te gaan, hier en daar een stukje hard galloperen zonder dat ik ergens angst heb dat het paniekknopje om gaat en het een ongeleid oncontroleerbaar projectiel wordt. Daarnaast hoop ik dat hij springen net zo leuk vindt als Quincy en ik en er evenveel lol aan beleeft. Daarnaast natuurlijk een beetje dressuren voor de spieren en om hem een beetje soepel te krijgen en te houden.
Wat zei ik, wilde plannen hè