Time flies.. de F-jes richting 2 jaar in topic deel 5!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Lindy

Re: Time flies.. de F-jes richting 2 jaar in topic deel 5!

Bericht door Lindy » zo 27 feb 2011, 20:24

Wat een mooi tuig heb je voor haar gekocht! Het is echt al een heel paard zo met dat tuig op haar rug. Ik lees dat je haar al vrij laat springen. Had inderdaad gelezen dat je tussen 1,5 en 2,5 jaar al 2 keer in de maand vrij kan laten springen maar had zelf nog het idee dat het te zwaar zou zijn voor de gewrichten. Hoe doet ze het? Vind ze het leuk?

Vandaag Finn gemeten, hij zou zo'n 1.40m zijn nu :)
De stok die op stal staat is niet helemaal heel meer, de onderkant is wat beschadigd en daardoor gaat exact meten niet meer. Maar het geniale idee om het verschil op te meten tussen Alinde en Finn en dat verschil dus van Alinde haar stokmaat af te halen, maakte dat we toch een behoorlijke benadering hebben.

We zeiden vandaag nog tegen elkaar, volgens mij is hij de afgelopen week weer zichtbaar gegroeid.
Draakje is wel aan het "puberen". Vrijdag rende hij steeds voor mij weg toen ik hem in de wei wilde pakken, vandaag was hij een stuiterbal aan een touwtje. Na een flinke race partij in de bak en een hoop geduld toch een rondje zonder gekheid door de binnenbak gestapt en hem daarna beloond met een bak brokken.
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 28 feb 2011, 07:10

staat goed dat tuig! Die schimmel erachter moet er wel om lachen :D

Fatoush krijgt een vervelende gewoonte, als het hem te lang duurt dat we komen voeren schopt hij tegen de staldeur aan. JW voert altijd om 06.10 als hij naar het werk moet. In het weekend voer ik vaak rond 07.00, en dan vind ik dat z enog niet klagen mogen. Nu begint hij ook tegen de deur te schoppen als ik Apollo naar buiten doe.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 28 feb 2011, 07:40

Finnea is afgelebberd... haha begint het nu al reinou! :D ;)

wat een prachtig tuig zeg voor Faira! Staat dr echt hartstikke mooi!

Ivon misschien proberen op verschillende tijdstippen te gaan voeren als dat lukt?

Ik wilde zaterdag weer aan de wandel, maar het was zulk vies weer.. dus lekker binnen op de poetsplaats getut en geoefend met beentjes afspuiten (heul nuttig als ze 30min erna weer vies worden maar ach.. :D ). Ko heeft water erg lang heel stom gevonden door al het gewas met die castratie complicatie.. maar het gaat steeds een beetje beter :j
Afbeelding
wolkj

Bericht door wolkj » ma 28 feb 2011, 12:04

Lindy schreef:Wat een mooi tuig heb je voor haar gekocht! Het is echt al een heel paard zo met dat tuig op haar rug. Ik lees dat je haar al vrij laat springen. Had inderdaad gelezen dat je tussen 1,5 en 2,5 jaar al 2 keer in de maand vrij kan laten springen maar had zelf nog het idee dat het te zwaar zou zijn voor de gewrichten. Hoe doet ze het? Vind ze het leuk?
ik heb dat inderdaad ook glezen vandaar dat ik het een maand geleden voor t eerst gedaan had. Gisteren dus de tweede keer, nu met afzet hekjes zo n 15 m voor de sprong neergezet zodat ik haar zo kan leren vrij springen, vorige keer deed ik het aan de hand.
Voor mijn gevoel vind ze het leuk, is enthousiast! Ik zie er zelf geen probleem in. Alleen nog niet te hoog en inderdaad nniet vaker dan 2 keer per maand.
Voor als je een filmpje van t springen wil zien; staat een linkje in me nieuwe faira PP topic

Ben blij dat jullie me tuig mooi vinden!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Lindy

Bericht door Lindy » ma 28 feb 2011, 13:50

Ik had je topic nog niet gezien dus ben meteen even gaan kijken. Helaas wil hij de filmpjes niet openen, hij geeft een foutmelding en roept dat hij de video niet kon vinden.

En misschien dat ik gewoon nog te voorzichtig ben hoor ;)
Tass

Bericht door Tass » ma 28 feb 2011, 14:38

Suze: Hele goeie oefening zo :D.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Pasja

Bericht door Pasja » ma 28 feb 2011, 15:42

Ben wel nieuwsgiering wat jullie plannen zijn met de F-jes: mennen, onder 't zadel, VD, al ideeën?
Ik heb zelf nix met mennen, maar dat kan best veranderen natuurlijk. Heb het ook nog nooit gedaan. In eerste instantie wil ik op Freyr gaan rijden. Zit een beetje te denken aan bitloos en zo'n lekkere boomloze fauteuil. Maar dat duurt nog even. Ik laat hem nog lekker spelen/kleuteren. Af en toe es wandelen en een beetje grondwerk misschien, maar meer ook niet.
En jullie...???
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
wolkj

Bericht door wolkj » ma 28 feb 2011, 16:00

Op het moment probeer ik met Faira grondwerk op te pakken, verder laat'k dr lekker haar ding doen. Ben blij als ze weer vol de wei op kan..
Ik wil volgend jaar beginnen met mennen & ik denk het jaar daarna met er op rijden. Mijn gedachten over wat ik precies verder wil doen dwalen nog; endurance, marathon, springen.. ik moet nog even zoeken naar het juiste! ;)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Lindy

Bericht door Lindy » ma 28 feb 2011, 17:31

Pasja schreef:Ben wel nieuwsgiering wat jullie plannen zijn met de F-jes: mennen, onder 't zadel, VD, al ideeën?
Ik ben iemand met wilde plannen, heb de nodige boeken verzameld in de loop der jaren en daaruit flink wat ideeën uit opgedaan. Een uitgestippelt plannetje, maar grote kans dat ik me daar niet aan ga houden.

Ik wil graag een paardje om op te rijden. Heb niets met boomloos en rijd wel af en toe bitloos om weer even terug te gaan naar de basis van de klassieke dressuur (zo veel mogelijk rijden op je zit). Maar voor ik hem onder het zadel wil doen, mag hij eerst nog even flink groeien en door ontwikkelen. Ik denk dat ik er voor zijn 4e niet op ga als zijn ontwikkeling in de zelfde vaart verder gaat als het nu gaat, een echte laatbloeier.

Op dit moment ga ik heel af en toe met hem wandelen, gaat hij af en toe mee als handpaard op staprit en ben ik bezig met manieren. Van het weekend kon hij geen fatsoenlijk rondje aan de hand door de binnenbak stappen. Het was een stuiterbal aan een touwtje met de nodige uitspattingen.
Hij mag van mij geregeld even racen in de buitenbak. Hij heeft het nodig even de energie kwijt, met de nodige bokkensprongen.

Daarnaast wil ik beginnen met wat grondwerk, gewoon bij de basis. Heb nog het boek van Inge Teblick liggen van mijn profielwerkstuk. Super boek wat goed opbouwt en ook voor jonge paarden met een korte andachtsspanne. Ik denk er over om een kaptoom aan te schaffen, of eigenlijk ben ik hiervan overtuigd maar ben ik nog op zoek naar een goede.
Het grondwerken wil ik in de loop der tijd gaan uitbouwen tot longeren en uiteindelijk ook tot grondoefeningen om de rug te sterken en voor te bereiden op het nodige gewicht van boven.

In eerste instantie wil ik nog niet met Finn gaan mennen. Met Quincy heb ik daar wel lol in gehad, maar ook de nare dingen meegemaakt waardoor zij niet meer voor de wagen kan en met buitenrijden niet betrouwbaar meer is. Een hele slechte ervaring en ik weet dat het met veel paarden ook goed kan gaan, voor mij in ieder geval nog even niet.

Ik droom van een paardje om lekker de bossen mee in te gaan, hier en daar een stukje hard galloperen zonder dat ik ergens angst heb dat het paniekknopje om gaat en het een ongeleid oncontroleerbaar projectiel wordt. Daarnaast hoop ik dat hij springen net zo leuk vindt als Quincy en ik en er evenveel lol aan beleeft. Daarnaast natuurlijk een beetje dressuren voor de spieren en om hem een beetje soepel te krijgen en te houden.

Wat zei ik, wilde plannen hè ;)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 28 feb 2011, 18:35

Flam ga ik volgend jaar (vrij op tijd) inrijden...die moet niet té veel vrouw worden zodra ik er mee begin. Dan is het bekijken...keer proeven doen voor certificaten en daarna lekker fokmerrie zijn en misschien af en toe eens leuk rijden...of voor anderen om eens op dr te rijden, maar geen wilde plannen met haar om puur voor het rijden te hebben....wel fokken!!
Geluk is de vrucht van intens werk
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 28 feb 2011, 18:58

Suzanne schreef:Ivon misschien proberen op verschillende tijdstippen te gaan voeren als dat lukt?
nee, dat is lastig. JW voert voordat hij naar zijn werk gaat en ik zet ze buiten voordat ik naar mijn werk ga, daar zit ongeveer anderhalf uur tussen, tijd zat om biks en hooi op te eten.
Baranna 13-5-2006

Pasja

Bericht door Pasja » ma 28 feb 2011, 21:29

Lindy, jouw opmerking over Finn geldt eigenlijk ook voor Freyr: da's ook nog zo'n guppie en ik denk dat daar ook niet voor z'n vierder verjaardag op gereden wordt. Boomloos is ook een beetje dagdromen voor mij hoor, net als bitloos. Geen ervaring mee, maar het lijkt me wel leuk.
Ach voorlopig kan ik nog op Pasja boscrossen, dus ik kom nix tekort.
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Esther

Bericht door Esther » ma 28 feb 2011, 21:41

Tja ik doe nu wat grondwerk met Fjella. Maar deze madam af en toen best lastig zijn, dus het leek me wel goed om er vast mee te beginnen. Heb er nu ook voor gekozen om dat met Parelli te proberen, had al langer interesse, maar deed er niets mee. Dit was eigenlijk een mooi moment om met Parelli te beginnen. Met Bente wel wat oefeningen gedaan van Parelli en dat ging zo leuk dat ik het met Fjella ook wilde gaan doen.

Verder, poe, weet nog niet echt.. Sta er nog niet eens bij stil dat het volgend jaar misschien al kan.. Ik heb geen haast, dus moet het nog maar even zien..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 01 mar 2011, 07:39

grondwerk en wandelen doe ik al sinds ie 10 maanden is...
dat blijf ik doen en breidt dat nu uit naar langere wandelingen met meer draven ertussen.
(ik lees nu over het vrijspringen.. daar ga ik even meer over zoeken, als dat i.d.d. kan 2x per maand is het wel leuk dat nu erbij te gaan pakken..)

volgend jaar wil ik beginnen met lange lijnen/teugelen en longeren (moet nog goede instructie vinden alleen....)
zodat we van de grond de stemcommando's in combinatie met druk en teugelvoering al voor elkaar hebben.

en jaar erna erop in het voorjaar, dan is hij dik 4 jaar. 2013 is Hét jaar haha :D ik wil western gaan rijden met Ko, misschien dat ik hem een paar weken in training doe voor de westernknopjes, of anders samen in training, moet ik nog even aanzien... en dan wordt het lekker buitenrijden en af en toe een lesje en thuis oefenen.
een keertje een endurance wedstrijd lijkt me ook leuk voor de ervaring. of die wedstrijden dat je een buitenrit maakt met allerlei schrikoefeningen en obstakels erbij (hoe heet dat ook alweer??) en een curcus met koeien lijkt me ook koel 8-)

Hij heeft al 1x een heel licht zadeltje opgehad en dat deed hem niks.
Ik wil beginnen met een boomloos zadel en als hij 'af' is over op een mooi western boomzadel.
(zit nu te lezen over de Freemax, boomloos westernzadel)
Begin ook bitloos met inrijden en dan rustig overstappen op een dubbelgebroken bitje.

mennen vind ik geweldig, maar ik heb het geld niet voor wagen en tuig en alles.

ik heb al vroeg een heel strak schema gemaakt voor mezelf wat ik per jaar mag, omdat ik gewoon absoluut niet te vroeg met iets wil beginnen.
Afbeelding
Tass

Bericht door Tass » di 01 mar 2011, 14:48

Ik ben met Fiorano en Aiden bezig met veel wandelen en grondwerk. Commando's aanleren die ik onder het zadel ga gebruiken. Verder doe ik VD met ze en lekker poetsen. Volgend jaar ga ik ze rustig onder het zadel beleren en als ze dat een beetje kunnen zet ik ze in training bij mijn trainer. Hij gaat verder de knopjes en dingetjes erop zetten :). Als ze terug komen ga ik rustig verder met ze. De bedoeling is dat ze helemaal western beleerd gaan worden en we gaan lekker veel op buitenrit enzo :D.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
foss

Bericht door foss » di 01 mar 2011, 16:24

Ik was trots op Fjellko vandaag hij begint het te leren gewoon normaal de stal in te lopen zonder overal overheen te walsen, de paarden lopen hier los de stal in alleen Fjellko maakte er altijd een zooitje van maar vandaag deed hij het goed heeft hij zijn lesje toch geleerd.

De plannen met Fjellko, ja fokken lukt helaas niet meer maar we willen hem onder het zadel beleren en aangespannen samen met Uzziel in het span.
Zins Fedor dood is heb ik geen lekker 2 span meer dus van de zomer mag Foss met Uzziel voor de wagen dan kan Foss Uzziel nog wat leren en dan volgend jaar kan Uzziel het aan Fjellko leren.
Ik kijk er helemaal naar uit om hem aan te spannen, hij is lekker groot dus dat wordt een mooi 2 span.

Maar we kijken volgend jaar eerst hou hij dan gegrooit is want nu is het nog echt een guppy.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » di 01 mar 2011, 17:25

Fijn dat Fjellko normaal z'n stal in gaat. Ze leren het wel.

Leuk om al die plannen te lezen! Ik doe nu niks bijzonders met Fenna. Alleen poetsen. Als ze komend voorjaar naar Wijk komt, is het de bedoeling dat we vaker gaan wandelen.
Als ze er aan toe is, wil ik haar in rijden. Ze is nu nog zo'n ukkie. Ik kan me niet voorstellen dat je daar volgend jaar op kan zitten.
Het is de bedoeling om haar recreatief te gaan rijden, net zoals ik nu met Odette doe. Ik hoop alleen wel dat ze meer aanleg voor dressuur heeft dan haar moeder. O:)
Odette&Fenna
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 01 mar 2011, 19:17

kan helaas geen plannen maken met Fatoush, tenminste niet wat rijden/mennen etreft. Ga over 2 en half week met hem naar de Parelli workshop, kijken of dat wat voor ons is
Baranna 13-5-2006

Lindy

Bericht door Lindy » di 01 mar 2011, 19:58

Wat leuk om eens te lezen wat iedereen van plan is met zn peuters/kleuters!!

Ja Ivonne, dat is echt zuur, meer kan ik er niet over zeggen. Het zal wel lastig zijn om dan zo te lezen wat de rest allemaal met Fatoush zijn leeftijdsgenootje gaat doen...
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 01 mar 2011, 20:02

af en toe heb ik het er ook wel moeilijk mee. Maar ik ben blij dat hij geen pijn heeft en dat hij er nog is! Zaterdag vond ik een foto van hem met Marga en Baranna, daar draven ze alle 3 naast elkaar. Man wat kon dat beest draven, en als je hem nu ziet....dan kan ik wel janken
Baranna 13-5-2006

Gesloten