Het A-tjes topic deel 2!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Kimmes
Contacteer:

Re: Het A-tjes topic deel 2!

Bericht door Kimmes » vr 30 jan 2009, 08:39

Ik ben ook niet van de scherpe bitjes. Zeker niet bij 3,5 jaar :n
Ik heb voor Aran een dikke dubbelgebroken K&K en daar loopt hij prima op. Ik heb nog nooit hoeven trekken of wat; een kneepje is voldoende om hem daar te krijgen waar ik wil.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 30 jan 2009, 14:14

Thessa Keizer schreef:Ik ben zelf niet zo van de scherpere bitten, dat is ook echt niet nodig bij Aike, het is gewoon een beetje stout doenerij en ik moet hem met mijn buitenbeen en buitenteugel gewoon beter begrenzen, maar zit ik zelf gewoon ook niet zo stabiel in de galop en daar maakt ie graag misbruik van }-) Gelukkig gaat het al een stuk beter, zowaar heb ik van de week een volte of drie kunnen gallopperen zonder dat ie het deed, dus we kunnen het wel :D
Maar Githa is toch een jaar jonger? Die is toch 3,5? Dan zou ik zeker een beetje voorzichtig zijn met er nu al een scherper bit in te hangen hoor.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Heb je men bericht goed gelezen? Als men vriend al eens in het gips heeft gelegen kan het resultaat van de vallen die Githa zo veroorzaakt wel eens erger zijn dan je denkt, als je met je hoofd tegen een muur of omheining valt, wat kun je dan voorhebben? Ik heb niks slechts in, maar als ik denk dat het gevaarlijk wordt dan moet er ingegrepen worden voor er zware ongelukken gebeuren. Ik heb al mensen verloren omdat ze verkeerd gevallen zijn tegen een omheining , en ik bedoel echt dat die mensen dood zijn gegaan, niet met men vriend. Het is geen stang, ik had even goed een pessoa bit of zelfs liverpool stang kunnen nemen, nee ik neem een nog redelijk dikke verdun met koperen rollen. We hebben eerst onze instructrice ermee laten rijden en die zei dat Githa nog steeds probeert maar dat je nu veel minder druk moet gebruiken om veel beter resultaat te krijgen. Het bit is het ergste dat we gebruiken, voordien met een trensje moesten we de zweep er op een volte goed bijhouden, en nu heb je gewoon geen zweep meer nodig. dan veel liever dit. Ik ben niet omgeschakeld naar een scherper bit om de show, maar is enkele maanden denken van verschillende mensen aan vooraf gegaan. Op de trainingsstal waar Githa vorig jaar in juni een maand gestaan heeft om zadelmak te maken (btw heel diervriendelijk, heb de meeste van de trainingen gezien) hadden ze het direct gezegd, dit trensje is goed om zadelmak te maken, maar ge gaat snel genoeg moeten overschakelen op een bit met meer inwerking. Dit is dan gebeurd net na nieuwjaar.

we hebben haar het longeren geleerd met een rubber bitje en de lange lijnen hier ook mee, en we gaan het trensje blijven gebruiken voor het longeren nu, maar het rijden is met de verdun.

Ik hoop dat je men standpunt kunt volgen, maar ik wil geen ongelukken maken als ik ze voordien al kan verhelpen

groeten :wave:
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 30 jan 2009, 15:02

Het was maar een advies en een vraag. Waar jij verder voor kiest is volledig jouw eigen keus en waarschijnlijk goed afgewogen ;)
Edit: Ik lees net bij PP dat je vriend nog geen goede balans heeft en daar staat dat ie gewoon goed moet oefenen, niets over een ander bitje. Tevens was daar zijn pols vertuikt, moest ie daarmee in het gips?? :?
Ik raad je dan toch aan om je vriend geen voltes te laten gallopperen voorlopig zodat dit soort dingen niet kunnen gebeuren, als jouw balans beter is, oefen dit dan zelf met je paardje. En het klopt wat je zegt in PP, oefening baart kunst! Bij Aike gaat het ook steeds ietsje beter, komt dan bij jullie ook wel, ook op een zachter bitje. :j Neem de tijd, ze is nog zo jong!

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Keandra

Bericht door Keandra » vr 30 jan 2009, 16:18

Thessa Keizer schreef:Het was maar een advies en een vraag. Waar jij verder voor kiest is volledig jouw eigen keus en waarschijnlijk goed afgewogen ;)
Edit: Ik lees net bij PP dat je vriend nog geen goede balans heeft en daar staat dat ie gewoon goed moet oefenen, niets over een ander bitje. Tevens was daar zijn pols vertuikt, moest ie daarmee in het gips?? :?
Ik raad je dan toch aan om je vriend geen voltes te laten gallopperen voorlopig zodat dit soort dingen niet kunnen gebeuren, als jouw balans beter is, oefen dit dan zelf met je paardje. En het klopt wat je zegt in PP, oefening baart kunst! Bij Aike gaat het ook steeds ietsje beter, komt dan bij jullie ook wel, ook op een zachter bitje. :j Neem de tijd, ze is nog zo jong!

Men vriend moest in het gips omdat hij anders zen pols niet zou laten rusten, hij werkt in de informatica branche en als het niet in het gips was zou hij gewoon rijden. en het enkel erger maken

vroeger hebben we er weken op geoefend op die voltes en afwenden in galop, en iemand anders er mee rijden dat deed haar niks, eerst kwamen we uit dat we enkel nog maar reden met veel te straffen en daar waren we ook niet voor te vinden, ze winnen uiteindelijk toch als ze zouden willen. maar nu met dat ander bitje rijden we met een los contact veel beter en zonder zweep, want geen straf meer nodig, ze doet het goed nu, het kan zijn dat er later terug overgeschakeld wordt naar het trensje, maar nu blijven we bij onze verdun

groetjes Sofie en Githa :wave:
DaphneT

Bericht door DaphneT » zo 08 feb 2009, 16:17

Zo wat is het A-tjes topic weer naar beneden gekelderd...
Ik heb vandaag mijn eerste rodeo-show gehad met Arwen :\ Dit jaar ga ik eindelijk weer eens mee doen met de shows van onze vereniging. Waarschijnlijk gewoon met Paul, maar omdat zij momenteel helemaal bij mijn zus staat en dat een beetje ver is om elke keer op te halen voor het oefenen, nam ik deze keer Arwen mee. Voor het eerst in een binnenbak, voor het eerst met meerdere paarden in een bak en voor het eerst dicht op elkaar rijden met andere paarden, juist... Ook de andere fjorden waren wat fris, dus toen ik net in de bak was en een fjord voor haar er in galop vandoor ging, ging ik er vrolijk achter aan. En dit hield lekker aan, inclusief kop tussen de benen en gek doen maar. Gelukkig er op blijven zitten. Maar ze gaf niet zomaar op en hebben een lekker tijdje zitten stuiteren. Uiteindelijk gingen we wat oefenen. En daar toch redelijk tevreden over. Al was splitsen wat ingewikkeld (die voor me gaat toch de andere kant op .. ?) en was het lastig om haar in zo'n groep recht te houden. Met 2-en ging ze heel schattig na diegene naast haar kijken, dus beugel aan beugel ging nog niet helemaal. Ach, we moeten samen nog veel leren, maar als je nagaat hoe onervaren ze is, heeft ze toch weer haar best gedaan en een hoop geleerd vandaag!
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » zo 08 feb 2009, 16:25

Dus jij hebt vandaag ook een rodeo achter de rug....
Als alles nieuw is dan is alles natuurlijk ook extra spannend.
Volgende week ga ik A-tje weer eens rijden, ben benieuwd na 2 maanden.

Wss dat jet Akes gaat trainen voor de vierdaagse zodat we toch mee kunnen.
Mij gaat dat nog niet lukken omdat we gewoon te ver vandaan wonen nog.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Lisa

Bericht door Lisa » zo 08 feb 2009, 16:46

Met je atje gaat het prima hoor!!! Akes is namelijk nog steeds de baas en altijd meneer de voorste dus aandacht zat!! HIHI. en cindy ah wat is ze toch leuk.
Ik was met alinde even in de buiten bak om te rollen (wat ze natuurlijk niet deed) en toen zag cindy haar en alleen maar hinniken naar alinde en toen we weer in de wei waren kregen we een hartelijk ontvangst!

Alinde vandaag in de bak gereden. Ze was erg braaf. Stap draf echt ging super. Toen galop. tsjah dat gaat nog niet zo goed, maar uiteindelijk achter de haflinger van mijn zus aan en toen heeft ze een paar pasjes galop gedaan. daarna was ze alleen erg verevelend. Ze ging de hele tijd stilstaan en wilde geen stap meer verzetten. Jah achter waarts. Toen weer een paar rondjes gestapt en toen in draf ging ze weer stilstaan enzo. Na een tijdje aangekwakkelt heeft een stalgenoot haar even aan de longeerlijn gedaan (ik zat er nog op) en hebben we allebij de kanten op even overgangen stap draf gedaan een paar keer. En toen weer los. Eerst deed ze weer zo raar, toen even streng en toen lukte het ook nog om 2 rondjes te draven. Toen vond ik dat ze braaf was en ben ik gestopt. Pff ben benieuwd naar de volgende keer rijden. Misschien dat ik dan alleen stap en draaf. Moet echt les hebben om gewoon hulp te hebben hoe we dit soort probleempjes op kunnen lossen. (je kan alles doen, maar ze gaat dan echt niet vooruit!) Ik zou les krijgen van de dochter van de eigenaar van de stal die heeft daarvoor ook diploma enzo, maar die kan alleen op donderdag voorlopig en ja dat red ik niet met de trein en school enzo. Is wel jammer. Ik heb al rond gevraagd naar andere mensen, maar vind de meeste toch wel vreselijk duur hoor!! Dus als iemand nog les weet omgeving steenwijk!! graag!!

Janine: Leuk met akes vierdaagse!! Gaat akes dan ook weg voor een tijdje naar jet?? Ik wil anders ook wel helpen hoor. Ik heb straks weer weekje vakantie en meivakantie en alinde heeft dan veulentje! Als je hulp nodig hebt dan weet je me te vinden! Gaan we volgende week nog samen rijden in de bak??
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » zo 08 feb 2009, 17:25

Cindy blijft gewoon echt een schat :+:

Akes blijft gewoon staan waar die staat ;)
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Esther

Bericht door Esther » zo 08 feb 2009, 17:28

Hihi, die Arwen.. Het is natuurlijk ook wel erg spannend en als eentje raar gaat lopen doen gaan de jonkies graag mee.. Beetje wat Gerrit ook had of niet??

Gelukkig ben je blijven zitten, het is met Arwen nog een hele hoogte als je er af valt, voor een fjord dan he!!
Bart was laatst nog vol lof over Arwen, geloof dat hij vooral sinds de proeven erg van haar is gecharmeerd.. Ik ook hoor!!

En Alinde.. Les nemen is wel het beste. Misschien probeert ze wel een loopje met je te nemen, dus wat strenger zijn mag dan best..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 08 feb 2009, 18:23

Nou ik ben vorige week naar een binnenbak gegaan om te rijden met Anca. Maar ik denk dat ze haar tempo halverwege de trailerrit verloren is. Ik kreeg bijna neiging om er een zweepje bij te pakken om haar aan de gang te houden. Nu is ze ook een stuk dikker, heeft niet veel meer gedaan dan gegeten en wat buiten rond gesjokt. Met dit weer heb ik niet veel kunnen rijden.
Gisteren en vandaag haar weer wel gereden gehad. Een half uurtje. Gisteren was ze wel braaf, maar heb ik ook niet zo veel van haar gevraagd. Vandaag weer een klein half uurtje en toen ben ik wel iets strenger geweest.
Nou die turbo zat er gisteren en vandaag weer prima op. Iets teveel eigenlijk. Dus vandaag vooral bezig geweest met rust terug te krijgen. Ze bleef vandaag maar wat drammen, dus op een moment maar aangedraafd. Dat ging redelijk. Ze had vandaag haar nekkie er op staan, dus wel een sterke dame. Maar op de volte rechtsom blijft ze maar steeds naar binnen vallen op een bepaald stuk. Steeds als ik van de 'hoefslag'(wat je dan kunt noemen in een wei) af ging, viel ze naar binnen naar mijn bijrijdster die daar stond. Die moest echt opzij gaan staan, want anders walste Anca haar gewoon onderste boven. Ik corrigeerde dan weer naar buiten om eromheen te rijden, maar eigenlijk won ze dan wel steeds.
Eeeuuhhh, galop? Maar 1x gedaan met de foto's die Fabienne kwam maken. Ik wil er eerst veel meer de rust in krijgen. Ik denk dat wij pas galopperen nadat het veulen is geboren. Ik wil haar nu wel veel meer gaan proberen te rijden. Want ik ben nog wel aan het 'inrijden'.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » zo 08 feb 2009, 21:31

Oeps, rodeo :o
Gelukkig ben je blijven zitten. Tja, binnenbak en andere paarden is natuurlijk best eng in het begin.

Leuk dat de A-tjes het zo braaf doen.

Lisa, ik zou idd voorlopig even alleen stap en draf doen en de galop alleen met longeren. Als de stap en draf goed gaan, probeer je op de makkelijke kant de galop weer een keer.

Aran heb ik ook weer even in de bak gereden vandaag. Met de nadruk op even. Hij was super braaf; eerst stap, toen de draf. Alles heel netjes en lekker voorwaarts. Toen de galop. In de bocht, ik verleg mijn been en HOP, hij springt keurig aan. Maar tegelijkertijd krijg ik een scheut in mijn rug; auauauw. Ik heb hem toch nog een rondje laten gelopperen, maar daarna snel terug naar de draf en weer naar stap. Baal, baal, ging het net zo lekker :\
Toen maar lang buiten uitgestapt, dat lukte gelukkig wel.
Maar ik ben toch weer trots op mijn ventje :+:
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 09 feb 2009, 08:55

Hier gaat het met A-tje ook allemaal prima. Vanavond weer priveles, heb er zin in en ik heb me weer ingeschreven voor twee wedstrijden. 1 maart en het paasweekend, een twee daags concour, leuk!
Enne dat met Arwen, heeeel herkenbaar, ik heb hetzelfde gehad de eerste keer in een binnenbak en met meerdere paarden, alleen lag ik er destijds wel vanaf _-:(

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 feb 2009, 12:57

haha klinkt prachtig Daphne, ok misschien niet om er op te zitten, maar toch wel wat gelijkwaardigs met haar kleinere broertje. Die had het ook mooi in zijn bol...(kon de rodeo dan nog wel voor zijn, maar voelde m groeien soms)
En weet nog de eerste keer met een ander paard...maar galopoefeningen gedaan O:)

@Lisa: Stilstaan kan ook zijn dat je net te onduidelijke of tegenstrijdige hulpen geeft. Als ze dat weer doet: Goed nadenken: Wat doe ik wel of niet? Spoor je aan en houd je haar van voren dan gelijk weer tegen? Qua lesgeven...jeetje...jammer dat bianca niet kan. Zijn er niet nog anderen op stal die les geven/krijgen?

Drafur zaterdag weer sinds twee weken gereden. Ging redelijk. Nog steeds dat uitbreken over de rechterschouder als ik links een volte wil draaien. Hij begon in stap er meteen mee. Tik erbij en toen kon hij het in stap daarna wel. Draf bleef probleem. Op gegeven moment bedacht ik me dat ik sterker ben met mijn rechter kuit dan mijn linker. Dus ik besloot nog meer linker kuit te gebruiken in de bochten en toen heb ik zowaar 2 voltes kunnen maken en m de hemel in geprezen. Daar meer op focussen dus volgende keer. Verder galop beide kanten op was ook wel netjes, op de 'opstartbok' na beide kanten op. Maar tweede keer aanspringen ging dan wel weer zonder gekkigheid. Verschil met Bink? Hij is duidelijk jaartje ouder en durft sneller de grenzen te zoeken. En hij kan zich in het begin heerlijk opfokken, maar goed instappen en die gekkigheid vloeit wel een beetje af. Maar als je wil kun je m heerlijk ophitsen. (tot snurkens aan toe)
Geluk is de vrucht van intens werk
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 09 feb 2009, 14:37

Haha, ik zeg dat wel zo stoer hoor: 'gelukkig ben ik er op blijven zitten', maar ondertussen scheet ik alle kleuren van de regenboog volgens mij :P Was best wel heftig, vooral ook omdat ze er maar door en door mee bleef gaan. Haha en dan merk je toch dat je zelf ook geen 16 meer bent en alles durft...
Moest vandaag dan ook verplicht weer rijden van mezelf en kwam tot een heel vervelende conclusie: arwen heeft nu volgens mij definitief de kattekwaad/puberfase bereikt. Balen. De rodeo/cross van gister was blijkbaar wel bevallen, dus mevrouw ging weer over het randje: bit vastpakken en gaan met die banaan. Had niks meer te vertellen. Moest mezelf echt even over een drempeltje heen tillen, maar uiteindelijk toch maar tegen mezelf gezegd dat ik me niet zo aan moest stellen en vol gas bij gegeven. Elke keer op het rechte stuk vol been er bij. Waren een paar heel snelle rondjes, maar op een gegeven moment vond Arwen het niet zo leuk meer (mijn tong hing ook op de grond) en ben ik lekker nog een tijdje doorgegaloppeerd. Daarna terug gepakt en aantal keer aangesprongen en terug genomen. Vervolgens probeerde ze in draf nog een aantal keer uit te breken op de volte, maar met de zweep op haar schouder bedacht ze zich snel en heb ik uiteindelijk nog best lekker kunnen rijden. Op het eind nog enkele galop overgangen gemaakt. Ben heel benieuwd hoe lang deze fase gaat aanhouden ... Als iemand nog geniale tips heeft ;)
Leuk Thessa dat je weer een aantal wedstrijden hebt gepland! Lekker om naar uit te kijken! Leuk dat het verder allemaal zo goed gaat met de Atjes (en Dtje)! En leuk te horen dat Bart nog steeds enthousiast over haar is Esther. Heeft ze toch een goede indruk achter gelaten :D
Lisa

Bericht door Lisa » ma 09 feb 2009, 16:25

bella: Ik ben juist op gaan letten wat voor hulpen ik alinde geef als ze dat doet.
Ik zit gewoon recht, geef been en laat haar van voren eigenlijk bijna helemaal los (zeg net contact). Dus opzich lijkt het me dat ik haar niet tegenhoudt.
Er krijgen mensen les van ene linda, maar die heeft volgens mij geen papieren verder en ik heb staan kijken, maar dat vind ik eigenlijk niks: echt zo van doe maar dit doe maar dat en niet van kom op we gaan er tegenaan! Verder niet echt mensen die les kunnen geven. Kirsten helpt me wel eens, maar verder ook niet. Misschien wil marjolein knaap wel af en toe mij helpen (die ken jij toch ook??), maar die kan alleen in het weekend en we werken allebij op de zaterdag (bij bakker bart) dus dan moet het al op de zondag dus maar even kijken of dat wel zo oke is.!

Kimmes: hihi longeren is ook nog niet ons sterkste punt! ze kan zeg maar een paar rondjes en probeert dan om te draaien en zet dr kont tegen de lijn aan. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar het gaat nog niet vlekkeloos dus dat is ook nog even oefenen!!

Ik heb ook het idee dat ze als ze aan springt ze zeg maar van achteren half struikelt. Dat ze haar benen dr niet goed onder kan zetten en dan erdoor heen zakt ofzo. Nou moet dat vanzelf natuurlijk sterker worden (Spieren) maar het viel me op!
Alinde mijn ster!!

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 feb 2009, 16:44

Lisa, waarom probeer je niet eens met dubbele longe te longeren, je kunt mennen dus dat kun je ook.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » ma 09 feb 2009, 16:51

Ja dat kan ik ook wel, maar ik heb geen dubbele longe!
Alinde mijn ster!!

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 feb 2009, 17:20

Die zijn wel aan te schaffen en misschien lukt het eerst ook wel met 2 enkele.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 09 feb 2009, 17:34

oeps rodeo, dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt met karev.

vinden jullie ook dat ik vaak rij? ik rij maandag een half uur op de manege(buiging en rechtrichten,zowel stap, draf en galop), woensdag een uur les, do manege net als maandag. zo 1x buitenrit, of bij slecht weer 1x manege, net als maandag

heb niet het idee dat het haar uitput. ze protesteerd niet bij opzadelen, ze is vrolijk, ondeugend enz. Heb nl het idee dat ik vergeleken met de meeste hier met een A-tje best al veel met d'r doe?!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » ma 09 feb 2009, 18:36

Lisa, ik vind longeren een goede basis. Als ze dat nog niet goed doet, zou ik daar eerst eens aan gaan werken. Zeker omdat het rijden ook nog niet zo lekker gaat. Eerst maar eens zorgen dat de basis goed is en dan weer erop en ook daar weer rustigaan beginnen met stap en draf. Galopperen pas doen als zowel het longeren en het rijden in stap en draf flink verbeterd is.
Nu protesteert ze met zowel longeren als met rijden. Dat moet er eerst uit, voordat je verder gaat.
Dat is iig mijn manier ;)

Tamara, ik doe idd minder. Maar als jij het idee hebt dat ze het naar haar zin heeft en aan kan, is het naar mijn idee niet te veel.
Ik rijd 2 á 3 keer in de week. Ligt een beetje aan het weer. Met slecht weer ook wel eens 1 keer.
Gesloten