Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Emily

Re: Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4

Bericht door Emily » zo 13 mar 2011, 18:51

Mijn E'tje mag aan het werk dit jaar!
Ik merk dat Emily dit ook erg graag wil, alle nieuwe dingen die ze meemaakt doet ze met oren naar voren.
Het is voor mij wel heel belangrijk dat wanneer ik haar onder het zadel beleer ze het echt aan kan!
Dus we zijn momenteel vooral bezig met spieren kweken en conditie opbouwen.
Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat we elkaar begrijpen, zoals wie is de baas en wat willen we van elkaar?

Het longeren gaat helemaal super, zonder longeertouw en vooral op stem; stap, draf, galop en vooral HhOOo maar....!
Ook het wandelen langs de weg en door het bos gaat goed, niks is eng maar alles is spannend!
Een bit heeft ze nog niet in gehad want ben er zelf nog niet uit of ik haar bitloos wil gaan rijden of niet.

Er zijn wel veel E'tjes die nog even door mogen groeien of niet?
Mogen Jack en Evian ook nog even doorgroeien of worden ze dit jaar beleerd?
Emily (v. Balony, m. Justy)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 13 mar 2011, 22:05

Evian die mag nog even doorgroeien inderdaad. Driejarige zijn vaak nog volop in de groei en zijn nog niet 'uitgehard' in hun botstructuur. Er zitten nog ruimtes tussen de groeischijven.
Daarbij heb ik gemerkt dat wat oudere paarden er mentaal beter aan toe zijn, evenwichtiger zijn en minder/geen puberkuren laten zien. Mijn zus en ik hebben in het verleden vier fjorden ingereden & doorgereden (verspreid over een aantal jaar). Twee met drie jaar en twee met vier/vijf jaar. Een wereld van verschil :)
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 13 mar 2011, 22:56

Emy mag dit jaar ook nog lekker uit gaan groeien. Vind haar nog echt baby! En daarbij word ik natuurlijk in mei geopereerd en ben dan zeker 3mnd uit de running, en daarna verwijderen ze mn gips pas dus dan moet ik nog opnieuw gaan leren lopen. Voor mij komt het dus niet ideaal uit om iets met haar te gaan doen. En voor Emy is het alleen maar goed als ze nog lekker een jaartje kan uitgroeien!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » ma 14 mar 2011, 09:47

Jack heeft zeker nog tijd nodig om door te groeien, en dit dan vooral in de breedte. Qua lengte zou hij gerust nog enkele cm groter mogen zijn, maar hij loopt hier niet meer zo enorm achter tov zijn leeftijdsgenootjes...
Ik denk daarom ook niet datk hem dit jaar onder het zadel al zal beleren. Het voorbereidende werk echter: zadeltje opleggen, hoofdstelletje indoen, longeren,...dat ga ik, rustig aan, wel doen.
Vermoedelijk zal hij zich hierdoor qua spieren ook al iets meer gaan ontwikkelen. En ik merk ook zelf dat hij aangeeft dat hij er in zn kop wel klaar voor is. Maar het blijft echt uitkijken met zijn pezen en bevangenheid.

Zo zit ik een beetje in dilemma naar volgende maand toe: vanaf dan gaan ze op de weide. Vorig jaar tel ik niet mee omdat jack dan een halve zomer heeft buitengestaan en in het begin op een weitje zo groot als n postzegel...
Maar nu: krijgt hij samen met zn vriendinnetje een betrekkelijk grotere weide. Is het bv wel wijs om hem door de staleigenaar te laten buiten zetten ( rond 8h) en dat ik hem 's avonds rond 6 weer binnenhaal.
Ik denk, met het risico op bevangenheid dat halve dagen wel beter zijn: tot 1h ongeveer. Maar dan staat ie op echt warme dagen 's middags in zn stal.
En om hem op zand ergens te zetten die mogelijkheid hebben we jammer genoeg niet tijdens de zomer.

Nog n probleem wat ik vorig jaar met Jack ook had : zijn winterhaar komt gewoon niet los. Lijnzaad helpt zeer minimaal...
Als het zo blijft zie ik geen andere oplossing dan te scheren...
roos

Bericht door roos » ma 14 mar 2011, 12:00

Zou een graasmasker misschien wat zijn voor Jack. Kan ie lekker buiten staan, kan minder eten en hoeft hij niet in een hete stal te staan.

Scheren zou ik niet doen, Is niet goed voor de aanmaak van de vacht. Helpt een zweetmes erover halen ook niet. Danc is weer het omgekeerde, die is oud en met een zweetmes werkt het toch aardig goed hoor. Ekdal heeft nooit echt een erge wintervacht die komt er met gewoon poetsen ook vanaf!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » ma 14 mar 2011, 13:11

Zo'n graasmasker is inderdaad een goeie tip!
Liefst van al zou ik hem namelijk zo lang mogelijk buiten willen hebben in de zomer. Maar als hij dan uren gaat lopen grazen, vrees ik dat hij in no time weer bevangen staat.

Voor zijn lange haren: vorig jaar heeft hij bijna een ganse zomer met een semi winterpels rondgelopen. Ik heb hem niet in zomerjasje gezien :n reden hiervoor was volgens mij wel dat hij slecht in conditie en gezondheid was.
Maar nu zou dit toch helemaal anders moeten zijn? Als ik borstel komt er ook niet veel af qua haar, maar hij heefttoch wel een dikke pels.
Ik kan niet vergelijken met Nisje want die scheer ik al zolang ik die heb aan et begin van de winter en dat blijft mooi tot hij zijn zomervacht krijgt.
Lijnzaad wil niet helpen bij Jack,misschien datk het eens met een zweetmes moet proberen dan?
Ik ben ook geen voorstander van te scheren in deze periode, maar ik wil hem niet nog eens n zomer met te dikke vacht laten staan.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 14 mar 2011, 18:57

Ik denk dat je je om de dikke vacht niet al te druk moet maken hoor, Emy is ook nog niet onwijs in de rui terwijl Imka juist al wel veel verliest. Ieder doet het op zn eigen tempo... Je zult zien dat hij straks ineens heel hard gaat!

Ik heb het zelfde dilemma als jij, ik heb Imka ook het liefste hele dagen op het weiland maar dan blijft ze hele dagen doorvreten. En zo ook met die kleintjes de groei is er natuurlijk voor het grootste gedeelte wel uit dus ze zullen nu wel sneller dik gaaan worden... Moeilijk moeilijk moelijk
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » ma 14 mar 2011, 19:14

Fjella laat ook nog geen haar los en zit nog dik in het haar, ik zou me er niet te veel zorgen om maken!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » wo 16 mar 2011, 15:34

Ekdal heeft weinig wintervacht, maar laat wel wat los. Ach ieder zijn tempo he ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 16 mar 2011, 17:22

Evian en Eskil laten beide hun vacht ook nog niet los, terwijl Minouk bijvoorbeeld al bijna helemaal uit haar wintervacht is.
Ik zou het nog lekker aankijken totdat het echt warm begint te worden. Wanneer hij flink begint te zweten en hij kan zijn warmte niet kwijt, terwijl hij zijn vacht niet loslaat, zou ik pas maatregelen gaan nemen.
roos

Bericht door roos » wo 16 mar 2011, 20:07

Ik ben Danc flink aan het toetakelen met het zweetmes. Als ze het land op gaan wil ik gewoon dat zijn vacht eraf is ivm warmte, zweten en het open land, niet echt een combi. En Ekdal laat ik over aan Annabel ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » wo 16 mar 2011, 20:47

Emily is bijna heel haar wintervacht al kwijt, iedere keer wordt het minder haar opvegen na het poetsen.
Van de week heb ik Emily haar manen geknipt.
Het was voor mij de eerste keer om een fjorden coupe netjes te knippen, ook voor Emily was het een hele oefening; Stil staan is ENORM moeilijk!
Uiteindelijk kunnen we best trots zijn, al zeg ik het zelf.

Is Ekdal al klaar voor zaterdag Roos?
roos

Bericht door roos » do 17 mar 2011, 13:39

Hmm....het is denk eerder de vraag of ik klaar ben voor zaterdag....nee zonder dollen. In het begin dacht owwhh Ekdal lekker een paar maanden spelen en leren, maar nu het dichterbij komt....wordt het toch wel erg spannend. Hij komt in goede handen, dat scheelt een hele hoop. En in sommige dingen ben ik nuchter hoor(en dat zeg ik niet snel); stel hij breekt een been of hij wordt ziek...tsja dat kan hier ook gebeuren.
Ik denk vast dat we door Annabel/Janne en Esther(?) vast op de hoogte worden gehouden hoe Ekkie zich gedraagd... ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » vr 18 mar 2011, 11:51

Overal kunnen dingen gebeuren, thuis ook inderdaad!
Denk dat Ekdal het super naar zijn zin gaat hebben..

Ik heb gister even over Emily heen gehangen.
We waren klaar met longeren en ze stond lekker uit te rusten, toen heb ik mezelf over der heen gelegd.
Het zal nog wel even duren voordat ik er echt op stap, maar wil wel dat ze dan overal aan gewend is.
Ze pakt het gelukkig allemaal super op, ze krijgt nu ook eindelijk meer stelling naar rechts (haar slechte kant).
roos

Bericht door roos » vr 18 mar 2011, 11:52

Emily is dus een braverd!

Ja Ekkie gaat het echt wel naar zijn zin hebben hoor. Dat weet ik wel zeker!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » vr 18 mar 2011, 11:55

Emily kan inderdaad een braverd zijn, maar heeft wel echt haar streken af en toe hoor.
Zo moet ik er bijvoorbeeld voordat we wat gaan doen eerst los laten, anders komt er echt niks van het serieuse werk.
Mevrouw moet eerst even gillen, bokken, steigeren en hard rennen.
roos

Bericht door roos » vr 18 mar 2011, 11:57

Welk paard niet...(Danc haha, die rent alleen hard als het om eten gaat :P)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » za 19 mar 2011, 15:27

Zo Ekkie is naar Vene toe....ben benieuwd hoe hij het gaat doen!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » za 19 mar 2011, 19:01

Leuk dat het met Emily al zo goed gaat!

Ik ben Elvis nu ook aan het longeren,gaat goed!.Luistert al goed naar draf en stap en stil staan.Het is best een gevoelig mannetje en dan ben ik blij dat nancy me dan even terug fluit zo nu en dan omdat ik soms nogal te snel en ongeduldig reageer :=
Wel is het echt een luibak..Je moet hem een beetje achter ze kont aanzitten anders staat hij stil haha...Ik longeer overigens denk een minuut of tien en dat is vooral stappen en stil staan :D
Nu goed de commando's aanleren en ergens in de zomer er lekker op gaan stappen.

Hey Roos was vandaag natuurlijk dat Ekdal naar W'veen ging.Ben benieuwd hoe hij het daar heeft!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » za 19 mar 2011, 19:29

ehm leuk dat elvis de commando's stap en halt al goed kent
dat zijn de commando's die Jalenka precies niet wilt verstaan _-:(
draf en galop (galop zelfs heel mooi aangesprongen en niet ingevallen) die kent ze als de beste, maar stappen, nee hoor en halt ja dat zal ze doen als het echt niet anders kan 8)7

vandaag mochten ze in de piste hun benen strekken, ze mogen nog niet op de weide omdat die net bemest is
en ipv een witte fjord binnen te pakken had ik een bijna zwarte pony aan het lijntje :=

tja morgen is ze weer proper :D
Plaats reactie