Haha Daphne, die Guus, dat hij al kan eten met bit ook. Dat kan Bailey nog niet eens zeg! En die is 8
Best gek zo, van het stamboek. Eigenlijk (maar ja, dan vraag je wel heul veul) zou het toch gewoon niet leeftijdsgebonden hoeven zijn? Buiten dat ik 3 voor zulke proeven absurd jong vind, hebben sommige paarden gewoon wat langer nodig dan anderen. Daar zou ruimte voor moeten zijn, vind ik zelf.
Esther, wat leuk om te lezen dat Fjella het zo leuk doet met mennen!
Ik denk dat jij degene bent die aan kan voelen, aan moet geven wat 'genoeg' is en wat 'teveel'. Denk dat iedereen het er inmiddels wel over eens is dat een paard geen werkdier meer hoeft te zijn en dat te jong aan de bak niet goed is en niet bijdraagt aan een lang en gezond leven, maar wat en hoe dat verder precies ingevuld wordt... En er zijn ook zoveel variabelen; bouw/gewicht van de ruiter, rijkwaliteiten van de ruiter (en dat is subjectief heb ik gemerkt), bouw van het paard, groei van het paard, ligging van het zadel, duur van de training, soort training, voorbereiding op training, ondersteuning van training.....
Ik heb zelf veel aan wat ik heb geleerd tijdens mijn opleiding sportmassage, en de aanvullende cursussen op paardengebied die ik heb gedaan. Daar heb ik zoveel geleerd over training, voeding, spieropbouw, curves, hersteltijd... zo waardevol! Ik vind dosering en opbouw heel belangrijk. Spieren passen zich snel aan, maar pezen, banden en botstructuur hebben maanden of (veel) langer nodig.
Daarom dus, dat ik er vorige week al eens opzat. Mooi moment, op 3,5 jaar. Zomaar ineens 20 minuutjes, en sindsdien weer niet. Afgelopen dagen met de warmte twee keer een wandeling van een uur gemaakt over verschillende ondergronden, sprongetjes voor de coördinatie. Ze moet ook weer gauw als handpaard mee, dat is zo fijn...