We kletsen de oren van het lijf, Ctjes topic deel 5!
Re: We kletsen de oren van het lijf, Ctjes topic deel 5!
Zo Cariena gaat hard zeg, afgelopen zaterdag voor de allereerste keer tuig op en voor de tweewieler, nu al voor de vierwieler en a.s. dinsdag al de menles in.
Binnenkort weet ik ook wat de beste maat bit is voor Celony.
Binnenkort weet ik ook wat de beste maat bit is voor Celony.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Jilly, hier zelfde problemen gehad. Steeds dubbelgebroken geprobeerd. 13,5 kk is te dik, orion zijn bit is 13,5 en dunner en was dan te breed, onderlegtrens past kwa dikte wel maar door de ringen gaat dr mond open en nu heb ik een 12,5 kunststof happy mouth enkelgebroken bit en dat gaat goed.
Beetje mee spelen en die dingen gewoon van andere lenen als het kan en zo de juiste zien te vinden.
Beetje mee spelen en die dingen gewoon van andere lenen als het kan en zo de juiste zien te vinden.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Enkelgebroken vond ik eigenlijk ook niet fijn. Dat hing aan Marloes d'r hoofdstel en daar liep hij ook niet super op.
Maar inderdaad, ik zoek nog ff door (rot dat we vooral kleine pony's op stal hebben, dus die kan ik al niet proberen
)
Moet eens kijken of Louis nog wat heeft liggen wat ik kan testen.
Maar inderdaad, ik zoek nog ff door (rot dat we vooral kleine pony's op stal hebben, dus die kan ik al niet proberen

Moet eens kijken of Louis nog wat heeft liggen wat ik kan testen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jil ik heb voor Diesje (had zelfde problemen als jij) een HH 13,5 met dunner mondstukje, bustrens augerian.
Heb hem op P&K gekocht dacht bij vroegop ofzo.
Heb hem op P&K gekocht dacht bij vroegop ofzo.
Oké, daar ga ik ook eens achter zoek dan, thx!
Edit: Viv, jij rijdt toch ook wel eens bitloos, niet? Welk systeem gebruik jij?
Edit: Viv, jij rijdt toch ook wel eens bitloos, niet? Welk systeem gebruik jij?
JupsOrion1996 schreef: Leuk dat Cariena al voor de 4wieler staat zeg. Hoop de mijne nog voor de verhuizing in ieder geval tuig mak te hebben met hulp hier, de rest laat ik dan nog doen na de verhuizing. Is Cariena zadelmak trouwens?

Maar die doet het allemaal super braaf, vandaag voor het eerst met een ander paard erbij in gereden. Eerst met Cai en aan het eind met Pauliena.
Maar daar geeft ze echt geen moer om. Die is lekker met dr koppie bij mij bezig en doet het allemaal braaf wat er van haar gevraagd wordt. Ze zoekt zelf mijn hand op (dat deed ze al vanaf de 1e keer, ik hoef de teugels alleen maar achter mijn pinken te haken). Beetje stappen en draven gaat ook allemaal prima alleen de hoefslag is wat lastig te volgen. Nu eerst balans zoeken en lekker rond tjakken kilometers maken.
Ze wil ook echt heel graag, al vanaf ze 2 was

Het is wel een echte tante hoor, zo kan ik over het algemeen de stal open laten terwijl ik haar aan het poetsen ben. Maar doet annabel dat, dan staat ze binnen 2 sec. aan de andere kant van het erf.

Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Momenteel niet, doe ik alleen alssie aan het wisselen is. Hij loopt nu zo super met bitje.Jilly schreef:Edit: Viv, jij rijdt toch ook wel eens bitloos, niet? Welk systeem gebruik jij?
Ik heb de hoofdstellen van Emiel Voest (kin en kaakgekruiste). Straks alssie al zn proefjes heeft gedaan ga ik misschien weer bitloos maar dat is nu niet nodig momenteel.
Sta echt verbaasd weer over hoe braaf Cariena inderdaad is. Ze loopt onder het zadel weg alsof ze dat allang kent (ala iemand er op kende ze misschien ook al wel, stel jonge meiden op het dorp + fjorden in een opgestesteld wandelgebied...bedenk zelf de rest maar) Maar toch..zó braaf, zó natuurlijk..
En had ik dat gedaan...dan stonden we vast en geheid eens op de kop, weet niet wat dat is, maar Cariena en ik...dat is altijd weer een verrassing. (met resultaat dat Cariena ergens loopt waar ik haar niet wil hebben
)
Mijn Ctje die al iets meer kent, was gister frisjes....dan gaat de hals er op en begint hij voorzichtig te dribbelen. Je voelt m dan gespannen worden, maar hij houdt zich in. Zo ook gister kwam er 1 huppeltje en wou hij graag tempo in draf, maar daar bleef het bij. (ok bokje bij de galop, maar dat is geen frissigheid)
Daarna mochten ze, ivm stallengebrek het land op. Hoogste stuk, 'want dat is droger', maar jee...ook dat wisten ze even in korte tijd grotendeels om te ploegen. Cai en Cambrecht stonden meer met 1 of 2 benen aan de grond dan alle vier en Cai was overduidelijk een uit Sas...die hield nóóit weer op, zo blij. Geweldig gezicht, maar goed voor het land...niet echt hehe.
(had helaas geen camera mee, was het niet zo mooi weer voor, maar daar hadden zeker weten enthousiaste plaatjes gemaakt kunnen worden....ik weet wel wat ik doe als Bink voor het eerst het land weer op gaat straks...die moet maar wachten tot het weer mooi genoeg is voor fotos hehe)
@Jilly: Is een 13,5 onderlegbustrensje niet wat? Heb hier eigenlijk alleen maar onderleg(bus)trensjes momenteel, omdat alle gewone trensen zo machtig dik zijn voor die fjordenmonden. Voor de kleine bekkies heb ik een 12,5 voor de groteren een 13,5. Allen enkel of niet gebroken. 1x een met koper er in verwerkt, rest roestvrij staal.
En had ik dat gedaan...dan stonden we vast en geheid eens op de kop, weet niet wat dat is, maar Cariena en ik...dat is altijd weer een verrassing. (met resultaat dat Cariena ergens loopt waar ik haar niet wil hebben

Mijn Ctje die al iets meer kent, was gister frisjes....dan gaat de hals er op en begint hij voorzichtig te dribbelen. Je voelt m dan gespannen worden, maar hij houdt zich in. Zo ook gister kwam er 1 huppeltje en wou hij graag tempo in draf, maar daar bleef het bij. (ok bokje bij de galop, maar dat is geen frissigheid)
Daarna mochten ze, ivm stallengebrek het land op. Hoogste stuk, 'want dat is droger', maar jee...ook dat wisten ze even in korte tijd grotendeels om te ploegen. Cai en Cambrecht stonden meer met 1 of 2 benen aan de grond dan alle vier en Cai was overduidelijk een uit Sas...die hield nóóit weer op, zo blij. Geweldig gezicht, maar goed voor het land...niet echt hehe.
(had helaas geen camera mee, was het niet zo mooi weer voor, maar daar hadden zeker weten enthousiaste plaatjes gemaakt kunnen worden....ik weet wel wat ik doe als Bink voor het eerst het land weer op gaat straks...die moet maar wachten tot het weer mooi genoeg is voor fotos hehe)
@Jilly: Is een 13,5 onderlegbustrensje niet wat? Heb hier eigenlijk alleen maar onderleg(bus)trensjes momenteel, omdat alle gewone trensen zo machtig dik zijn voor die fjordenmonden. Voor de kleine bekkies heb ik een 12,5 voor de groteren een 13,5. Allen enkel of niet gebroken. 1x een met koper er in verwerkt, rest roestvrij staal.
Geluk is de vrucht van intens werk
Denk dat ik inderdaad maar eens naar een onderlegtrensje ga kijken. Heb vorig jaar wel een ongebroken trensje op de kop getikt, maar dan kreeg ik het 'commentaar' dat geen goed bit is omdat dat altijd als een stang zou werken. Ik ken maar heel weinig van bitten af, dus heb dat trensje maar terug in de kast gelegd.
haha heerlijk die vermeende onwetendheid die ze dan als commentaar geven. Stang heeft hefboomwerking, ongebroken trens niet, dat is het wezenlijke verschil. Verder werkt stang in op tong én lagen (verdeeld de druk over de gehele breedte), terwijl een enkelgebroken trens links en rechts onafhankelijk kan inwerken, kan scharnieren en daarbij in het gehemelte kan prikken en meer druk uitoefend op de lagen en zijkant van de tong. (knijpt meer)
Een ongebroken trens is eigenlijk het vriendelijkste bit van allemaal 
ofhet ook het prettigst is voor je paard dat ligt aan zijn mond.
Ik heb een ongebroken met lichte vorm erin zodat de pasvorm goed is.

Ik heb idd ook zelfde bitje als Kel, een ongebroken trensje (Altijd Tjo mee gereden) en een leren bitje, ook heel fijn om mee te rijden.
Is dat dan zo'n Myler of heb je die licht gebogen ook van een goedkoper merk? Als ik zeker weet dat het ons beide bevalt zit ik er niet mee in om veel geld te spenderen, maar als ik die prijzen zieKelly schreef:Een ongebroken trens is eigenlijk het vriendelijkste bit van allemaal

Tot een jaar(?) terug wist ik niet eens dat zulke bitjes bestonden, het lijkt wel alsof dat nu aan een (her)opmars bezig is.
Welneejoh gewoon van HH of Imperial heb je die dingen ook. Hoef je geen myler voor te hebben hoor. De meeste ruitersportzaken hebben ze wel hangen.
Ik heb ongebroken bustrens van HH, kostte geloof ik krap aan 20 euro. Met dat bit heb ik Bink en Drafur vooral gereden, die reageerden te sterk op een enkel gebroken.
Dit bit is echter gewoon helemaal recht (licht gebogen werkt nog altijd bij druk het eerst in op de zijkant van het bit, er vanuit gaande dat het paard voldoende ruimte in zijn onderkaak heeft om zijn tong in kwijt te kunnen).
Dit bit is echter gewoon helemaal recht (licht gebogen werkt nog altijd bij druk het eerst in op de zijkant van het bit, er vanuit gaande dat het paard voldoende ruimte in zijn onderkaak heeft om zijn tong in kwijt te kunnen).
Gisteren Celoontje maar weer even geknipt. Hij moet er toch netjes opstaan als hij uit logeren gaat. Ik ga hem wel missen, het is zo'n lieverd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Ben ik dan de enige met een makkelijke fjord??
Ok zadel ligt nu niet helemaal goed meer maar de boommaat moet gewoon even aangepast worden omdat meneertje natuurlijk gegroeid is.
Cas heeft hetzelfde hoofdstel in als Skreia en past goed.
Bit is volgens mij een 12.5 en enkel gebroken, geen idee van welk merk.
Morgen hebben we weer dubbele longeles
Ben benieuwd hoe het gaat
Echt al in geen weken gelest en dubbele longe les al helemaal lang geleden.
Vandaag weer eventjes gereden in de bak. Toch altijd weer een heerlijk gevoel als je er weer op zit. Meneer zat wel met zijn gedachten vaker ergens anders dan bij mij, maar verders was hij toch weer erg braaf na 6 weken er niet meer op te hebben gezeten
Ok zadel ligt nu niet helemaal goed meer maar de boommaat moet gewoon even aangepast worden omdat meneertje natuurlijk gegroeid is.
Cas heeft hetzelfde hoofdstel in als Skreia en past goed.
Bit is volgens mij een 12.5 en enkel gebroken, geen idee van welk merk.
Morgen hebben we weer dubbele longeles

Echt al in geen weken gelest en dubbele longe les al helemaal lang geleden.
Vandaag weer eventjes gereden in de bak. Toch altijd weer een heerlijk gevoel als je er weer op zit. Meneer zat wel met zijn gedachten vaker ergens anders dan bij mij, maar verders was hij toch weer erg braaf na 6 weken er niet meer op te hebben gezeten
Prijs je gelukkig met je makkelijke fjord Lisette! 
Ach, ik heb ook niet te klagen hoor. Behalve da bitprobleem is ff een soepje, maar als we eentje gevonden hebben is dat ook weer van de baan.
Heb echt zin om er weer lekker tegenaan te gaan

Ach, ik heb ook niet te klagen hoor. Behalve da bitprobleem is ff een soepje, maar als we eentje gevonden hebben is dat ook weer van de baan.
Heb echt zin om er weer lekker tegenaan te gaan

Achja het ene paard geeft niks om een bit en de ander ben je even zoekende naar de juist passende.
Ik heb net voor het eerst helemaal in mn uppie met mn puppie gereden, zie dagboek
Ik heb net voor het eerst helemaal in mn uppie met mn puppie gereden, zie dagboek

Viv ik is trots op jullie 

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008