Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
MarjaR

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door MarjaR » zo 27 nov 2011, 12:02

Even een vraagje:
Maken jullie fjorden zich soms ook zo sterk voor de wagen? En zo ja, hoe ga je daarmee om?

Ik heb mijn fjord Coldy nu ongeveer 1,5 jaar. De eerste maanden dat ik haar had liep ze prima voor de wagen, maar na verloop van tijd werd ze steeds "sterker"... ze werd steeds drammeriger en liep steeds vaker door mijn handen heen. Ze is sowieso altijd heel erg voorwaarts, maar het werd langzamerhand oncontroleerbaar. Ik ben niet heel sterk door spierproblemen en ik kreeg echt moeite met haar, ik hield haar soms gewoon nauwelijks.

In overleg met mijn instructrice heb ik Coldy toen een tijdje wat harder aangepakt (soms even echt op de noodrem gezet) en ook de leidsels naar de middelste sleuf van haar liverpoolbit gezet om wat scherper door te komen en daardoor betere controle te hebben en te houden.
Dat werkte goed... ze ging zich echt weer beter gedragen. En na enkele weken konden de leidsels weer naar de bovenste sleuf en hoefde ik ook eigenlijk nooit meer zo heftig in te grijpen. Daarna is het maanden lang heel goed gegaan.

Maar nu is ze sinds enkele weken weer zo drammerig en sterk. Niet met ritjes op de weg, die verlopen altijd heerlijk ontspannen.
Ze maakt zich vooral sterk tijdens het werken in de bak, tijdens menles. Dan wil ze altijd net even wat harder dan ze mag en "ontploft" zo'n beetje bij elke overgang, dus van stilstand naar stap en van stap naar draf enz. Een normale overgang rijden is er nauwelijks bij... je geeft haar bij wijze van spreken een vingerkootje en ze neemt je hele hand.
Dus nu heb ik maar weer de leidels een gaatje omlaag gezet en dat helpt... ze wordt er een stuk controleerbaarder van en loopt meteen veel lekkerder. Ik hoop dat dit tijdelijk is en dat binnenkort die leidsels weer omhoog kunnen.

Ik vind het eigenlijk heel vervelend dat het nodig is om haar zo nu en dan echt wat harder aan te pakken. Wat moet dat moet, maar ik rijd liever met een vriendelijkere hand.

Herkennen jullie het bovenstaande? En zo ja, hoe gaan jullie hiermee om?
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 27 nov 2011, 12:38

Met mijn allereerste Fjord heb ik ook zo'n periode gehad en ik heb hetzelfde probleem als jij maar dan door reuma. Ook opgelost door de leidsels een gaatje lager in te gespen. Misschien niet leuk maar veiligheid voor alles toch?

Ik hoop hier binnenkort te kunnen vertellen over het vervolg van mijn menlessen. Het is de bedoeling dat ik binnenkort met Celony naar de menles ga. I.v.m. zijn problemen is het even afwachten hoe dat gaat aflopen. Zie ook http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... &start=440
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » zo 27 nov 2011, 16:57

Orlinde heeft ook wel eens drammerige dagen. Niet lange periodes, zoals Marja beschrijft. Als ze zo'n dag heeft, en ik weet het voor ik inspan, gaan de leidsels een gaatje lager. Dat is voor ons beiden fijner dan blijven trekken en vechten. Als ik het onderweg pas merk, dan doe ik meestal: heeeeel consequent de goede reacties vragen op mijn hulpen. Vooral ook belonen als ze doet wat de bedoeling is (dan kalmeert ze beter). En tig keer dezelfde overgang oefenen, tot het goed gaat. Meestal geeft Orlinde eerder op dan ik. Als het kan laat ik haar haar energie eruit lopen door een lang stuk te draven, een flinke helling te nemen of zoiets. Dan is ze daarna kalmer (nog steeds wel enthousiast voorwarts, maar dan is het drammerige eraf). Maar het blijft lastig, die dram-dagen... Bij Orlinde is het trouwens puur looplust, dus op zich positief, maar het moet wel veilig blijven en ze moet wel naar mij blijven luisteren.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » ma 28 nov 2011, 08:37

Ik men met een bokkebitje en heb die altijd op het onderste ringetje. Dat dat niet leuk voor een paard zou zijn vind ik een beetje onzin, als jouw hand zacht genoeg is hoeft het paard daar geen last van te hebben. Mocht het dier er een keer vandoor vliegen, schrikken o.i.d. dan heb je in ieder geval een noodrem, stukje veiligheid en je kunt dan bij ongewenst gedrag meteen ingrijpen.
Ook in het onderste gaatje kun je een vriendelijke hand hebben.

Tea kan ook wel drammen, al valt het voor de wagen mee. Ik stap haar in, en daarna ga ik met haar draven, dan raakt ze dat wel wat kwijt. Verder is het ook een kwestie van loslaten, pompend remmen. Als je vasthoud gaan ze alleen maar harder en krijg je ook nooit de ontspanning terug.
Ik moet zelf momenteel ook wat gaan oefenen met de overgangen, Tea vertrekt ook zo hard en ze moet leren om rustig weg te trekken. Ze gooit zich er nogal vol in, te scherp aan de hulpen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 28 nov 2011, 14:07

Jowien schreef:Bij Orlinde is het trouwens puur looplust, dus op zich positief, maar het moet wel veilig blijven en ze moet wel naar mij blijven luisteren.
Ook bij Coldy is het denk ik met name looplust... en omdat ze zich vooral bij het werken in de bak sterk maakt speelt misschien ook mee dat ze dat werk soms liever ontduikt (kan om diverse redenen zo zijn: niet goed begrijpen wat er van haar verlangd wordt, of het gevraagde moeilijk vinden, of ...). En dat werk ontduiken doet ze dan door te proberen weg te lopen.

Coldy is altijd erg voorwaarts, ook op de weg, maar dat is juist heel prettig rijden.. zeker zolang het controleerbaar is en blijft. Ik heb ook ervaring met een pony die niet vooruit te branden is voor de wagen (mijn shetlandertje) en dat "vooruit duwen" vond ik vele malen vervelender dat het moeten terughouden van Coldy.
Maar er zijn dus periodes dat Coldy voor mij net even te heftig is.
Ydel

Bericht door Ydel » ma 28 nov 2011, 16:02

Ydel is een hele goede menpony aan het worden!

Vanavond hopelijk weer de bak slepen met de band :))
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Esther

Bericht door Esther » ma 28 nov 2011, 20:13

MarjaR schreef:[

Coldy is altijd erg voorwaarts, ook op de weg, maar dat is juist heel prettig rijden.. zeker zolang het controleerbaar is en blijft. Ik heb ook ervaring met een pony die niet vooruit te branden is voor de wagen (mijn shetlandertje) en dat "vooruit duwen" vond ik vele malen vervelender dat het moeten terughouden van Coldy.
Maar er zijn dus periodes dat Coldy voor mij net even te heftig is.
Ik denk er net zo over, heb liever een voorwaarts paard wat je terug moet rijden dan een paard dat je constant aan moet porren. Al is even relaxt rijden ook wel eens lekker, dat ben ik wel snel zat!!

Die periodes dat ze heftig is gewoon leidsel een gaatje naar beneden, dan kun je op de momenten dat het nodig is inwerken, en zo leer je ook wel dat je ook met een zachte hand wat strenger aan kunt spannen. Kan me voorstellen dat het even eng lijkt, je bent bang om haar in de mond aan te raken, maar dat went wel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ydel

Bericht door Ydel » wo 30 nov 2011, 07:08

Hier wat foto's en filmpje van ydel afgelopen maandag.
Weet alleen niet hoe ik de foto's moet draaien (op de app op m'n telefoon)

Ydel doet het erg braaf!!
Nu op zoek naar een wagentje..

Het filmpje...(de band schepte zand, en vriendin zat helemaal onder, vandaar dat ze wilde stoppen haha)
Afbeelding

Eerste drafje met de band erachter..
Afbeelding

Netjes stilstaan op commando!
Afbeelding

Slepen maar!!!
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 30 nov 2011, 10:50

Filmpje is helaas niet te zien Eef. De foto's kun je draaien in Photobucket via edit. Kijkt wel wat prettiger, hihi.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ydel

Bericht door Ydel » wo 30 nov 2011, 13:13

Dan moet ik denk ik even photobucket vanaf de laptop openen..
Op mijn telefoon heb ik die optie niet kunnen vinden :(
Jowien

Bericht door Jowien » wo 30 nov 2011, 13:27

Ik ga 10 december weer eens een dressuur proefje doen, FMD7. Hierin zit een stukje draf verruimen, en een halve volte halsstrekken. Dat laatste is nieuw voor ons, dus gisteravond 'droog' geoefend in de paddock. Schoftje, hoofdstel, leidsels en zweepje en mennen-longeren maar. Orlinde deed het eigenlijk boven verwachting goed. Verruimen blijft lastig, zeker als je er achteraan moet lopen ipv op de kar zit (want mn leidselcontact wisselt met mijn eigen lichaamsbeweging). Halsstrekken had ze best snel door. Na een paar keer leidsels uitschuiven en een voorzichtig zakken van haar kant, en een heel duidellijk "braaaaaaaf!" van mijn kant, snapte ze 'm. Ze ging bijna tot in het zand zelfs. Nog een paar keer oefenen, ook voor de wagen natuurlijk, en dan eens kijken of we het ook in een proefje kunnen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 30 nov 2011, 15:37

haha ydel we keren onze laptop wel een kwartslag haha leuke foto's vooral die laatste!

ik heb met lyn nooit dat ze te voorwaarts is eigenlijk. dat is zo'n koele kikker pompidompidom... tral la la. ik moet haar soms eerder een beetje wakker houden dan afremmen. ;)
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Ydel

Bericht door Ydel » do 01 dec 2011, 11:01

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 01 dec 2011, 15:13

Ydel schreef:Doet deze link het wel??

http://s55.photobucket.com/albums/g125/ ... 3d37b1.mp4
Jaaaa, die doet het. Ziet er goed uit.

Heb je de editknop al gevonden?

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ydel

Bericht door Ydel » do 01 dec 2011, 17:49

Op m'n werk doet photobucket t niet meer..
Dus ben aangewezen op mijn iPhone...
En zou t echt niet weten... Pfff haha!
Anna

Bericht door Anna » zo 04 dec 2011, 15:38

Nou ik ga mij ook maar even melden hier, ik ben bezig om Tasja te beleren in het tuig en hoop van jullie te leren wat ik goed en fout doe.
kijk hier mijn knappe dame

Afbeelding

Afbeelding
close up van haar hoofd ik hoop dat ik de teugels goed heb vastgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
even met de strengen eraan

Afbeelding

Afbeelding
ze vind het wel spannend hoor, zodra ik de teugels oppak en iets druk zet gaat ze al achteruit en dit is niet de bedoeling straks voor de wagen, ik zet haar dan stil en daarna zeg ik voorwaarts en dan gaat ze lopen. Ik ben echt trots hoor op haar.

oja volgens mij zit de broek ook niet helemaal lekker :o
Laatst gewijzigd door Anna op zo 04 dec 2011, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 04 dec 2011, 16:24

Anna, als je straks echt met haar voor de wagen aan t werk bent en je wilt les. Dan weet ik wel iemand om les te geven!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Anna

Bericht door Anna » zo 04 dec 2011, 17:06

Pablo schreef:Anna, als je straks echt met haar voor de wagen aan t werk bent en je wilt les. Dan weet ik wel iemand om les te geven!
ik hou dat in mijn gedachten. :D
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 04 dec 2011, 23:57

Bij het mennen heten die dingen leidsels Anna, hihi. En ik zou ze als ik jou was in de bovenste van de 2 sleuven doen. Heb je net even iets meer te vertellen.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » ma 05 dec 2011, 04:44

Ydel schreef:Hier wat foto's en filmpje van ydel afgelopen maandag.
Weet alleen niet hoe ik de foto's moet draaien (op de app op m'n telefoon)

Ydel doet het erg braaf!!
Nu op zoek naar een wagentje..

Het filmpje...(de band schepte zand, en vriendin zat helemaal onder, vandaar dat ze wilde stoppen haha)
Afbeelding

Eerste drafje met de band erachter..
Afbeelding

Netjes stilstaan op commando!
Afbeelding

Slepen maar!!!
Afbeelding
Hoi Eef dit ziet er goed uit hoor, maar even een vraagje wat voor zweng of stok heb je tussen de strengen, want ik wil volgende week ook iets met Tasja gaan slepen :o
Afbeelding
Plaats reactie