roos schreef:Esther, Parelli he is dat nou hetzelfde als Emiel Voest(zeg nu vast wat doms)of een beetje in het zelfde straatje..echt heb er geen verstand van!
Parelli is niet hetzelfde als Voest, maar zit inderdaad wel een beetje in hetzelfde straatje. Het verschil vind ik moeilijk uit te leggen, al is dat wel degelijk aanwezig.
Ik ben zelf met Voest bezig met zowel Zhellie als Kjaere. Gisteren ook weer les gehad en ik had even hulp nodig met het loswerken met Kjaere. De Ho knop was namelijk kapot hihi..
Het loswerken is eigenlijk vrij simpel (en maar een klein onderdeel van het Freestyle systeem). Officieel zet je een stuk bak/land af van 15x15m. Voor een jong dier heb ik het zelf liever wat groter omdat het ze dan wat minder belast. Met Kjaere doe ik de bak dus gewoon door de helft. Ik heb alleen een leadrope in mijn handen en stuur haar daarmee en met mijn lichaamstaal door de bak. Voor Kjaere blijkt het echter belangrijk te zijn om aan het begin 5 minuten speeltijd te krijgen. Ik kan haar heel makkelijk in draf of galop zetten, maar vervolgens weer terug was een probleem. Gisteren bleek dat madam dan dus eigenlijk nog niet uitgespeeld is. Daarom nu bewust speeltijd ingecalculeerd, daarna een pauze en dan wat serieuzer aan het werk. Vanaf dat moment kan ik haar ook weer terug in stap krijgen en haar ook qua tempo’s rondsturen.
Meestal ben ik zo’n 20 minuten met haar bezig. Het gaat mij er vooral om dat haar aandacht bij mij is en dat ze weet dat ik bepaal en niet zij. Het is voor ons ook een stukje (her)bevestiging in hoe de dominantieverhoudingen liggen. Dat wil ze nog wel eens ‘vergeten’.
Om op wat andere reacties in te springen: Ik vind het ook erg leuk om te bedenken wat het plan van aanpak gaat zijn voor onze 3 jarige dame. Ik had eigenlijk willen wachten totdat ze 4 was, maar ze is al zo volwassen in haar koppie dat ze er echt aan toe is om wat te gaan doen. Daarom ben ik ook met het loswerken begonnen, al doe ik dat niet zo heel vaak. Zo’n 1x per maand ofzo. Zo blijft het leuk.
Voor Kjaere is de planning om haar in mei te wennen aan een bitje, haar eind mei/begin juni te dekken, dan verder te gaan met het bekend maken met de enkele en dubbele longe en dan wil ik Bart vragen of hij haar in september wil beleren en er de menproef mee wil doen. Dit is het minst belastend en ze wordt toch bezig gehouden in het koppie. Na de abop gaat ze dan lekker het land weer op en hoeft ze alleen maar drachtig te zijn. Als 4 jarige heeft ze dan een veulen aan de voet en dan wil ik haar als 5 jarige onder het zadel krijgen. Als ik mazzel heb scheelt dit me ook een paar zadels qua groei hihi.. Zo heb ik ook mijn handen vrij voor Zhellie die ook nog een heleboel (opnieuw) moet leren.
Zo, ik geloof dat ik mijn E-tje update ook wel weer gegeven heb

.