Zomereczeem topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Marijke_

Re: Zomereczeem topic

Bericht door Marijke_ » vr 18 jun 2010, 07:52

Ik smeer alleen als de huid droog is, en dus eigenlijk niet op zijn manenkam en staart. Alleen vlak achter zijn oren heeft hij wat harde plekjes zitten en die houdt ik wel bij. En daarnaast smeer ik boven zijn ogen, onder zijn ogen, zijkanten neus en in zijn kuif. Als de huid zacht en korstjes vrij doe ik niets. Er bestaan inderdaad ook kleine flaconnetjes. Wat ik ook nog wel eens doe is het vanuit de fles in een potje spuiten en dan met mijn handen insmeren.
Ik masseer het dun in en gebruik de 500 ml flacons en gebruik er twee per seizoen :).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » vr 18 jun 2010, 08:00

Kunnen ze dat goedje vanuit België niet opsturen? Komt misschien nog het voordeligst uit?

Ik smeer het goedje vooral in de staart, omdat hij vooral daar schuurt. Maar met een deken valt het me niks tegen, gaat goed zo!
In de manen rommelt hij af en toe wat, maar niks ergs. Ik voel wel ribbels aan de nek, maar hij is niet dik of stug.
Van z'n hoofd blijft hij gelukkig wel af, deze tijd vorig jaar had hij wel wat kale plekken onder z'n ogen, maar nu nog niet.

Ik zit er vooral mee dat hij maar niet uit z'n haar wil! Hij zit egaal in het haar, maar er hangt nog een veel te dik pak op en er lost ook niet extreem veel bij het borstelen. Morgen toch maar eens lijnzaadolie oid halen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jun 2010, 08:02

Wat ook nog wel eens wil helpen is een vitaminestootje Jilly, wel gek dat hij nog zo in het haar zit. Ik haalde voor Cratos altijd spul bij de welkoop (weet niet hoe het heet wel hoe het eruit ziet maar daar heb jij natuurlijk helemaal niets aan 8)7 ). Die gaf ik altijd een aantal dagen de helft van de voorgeschreven dossering op aanraden van de DA.
Dat blijft toch het beste werken he een deken?
Laatst gewijzigd door Marijke_ op vr 18 jun 2010, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 18 jun 2010, 08:03

Vera heeft behoorlijk wat schilfers en korstjes in haar manen, dus daar smeer ik haar in.

En Jilly mijn schoonouders wonen nog in Zuid Limburg, dus ik kan altijd aan hun vragen of ze het meenemen.

Ik begrijp overigens dat jullie fjorden ook nog met eczeemdekens staan? Ik heb Vera bloot staan, want Exel sloopt dekens en ik vrees dat er nu nog een paar medeslopers bij zijn gekomen in deze wei
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jun 2010, 08:06

Ja zonder deken is het bij Ros echt geen doen, dan ligt hij van kop tot kont open.
Jilly

Bericht door Jilly » vr 18 jun 2010, 08:09

Ik heb Hay nu wel onder een deken staan inderdaad. Vorig jaar stond hij bloot en dat ging eigenlijk redelijk goed, op het schuren van de staart na.

Dit jaar dus ook en ik was het zo beu om elke dag weer een ontplofte staart aan te treffen dat ik maar een deken ben gaan halen. Mijn deken is wel zonder hals, omdat hij aan de manen niet noemenswaardig schuurt.
Op de dagen dat de paarden buiten blijven laat ik het deken vaak af omdat het qua pasvorm niet ideaal is en hij buiten toch nooit schuurt. Maar op stal moet hij het echt wel op.

Ik zal eens kijken of ik hier ergens een vitaminespuit kan vinden, thx voor de tip!
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 18 jun 2010, 08:13

ik begin me nu af te vragen of de emulsie wel afdoende is zonder deken, ik merk zeker dat haar kam zachter is geworden en minder dik, dus werken doet het absoluut. Alleen merk ik wel dat Vera haar manen aan het slinken zijn, dat viel me gisteren ineens op, op sommige stukjes is het wit helemaal weg ;(
Ik zag laatst op bokt dit http://www.vidoma.nl/index.php?cPath=2 en daar waren ze erg enthousiast over dit middel. Weet 1 van jullie hier toevallig meer over?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jun 2010, 08:17

Saskia heeft Sjors ook zonder deken staan hoor :j. Niet dat ik er blij mee ben maar ik denk dat je de meeste eczemers, gelukkig, niet kunt vergelijken met de mate waarin in Ros (en Ilonka) het heeft. Die moet gewoon ingepakt zitten want het blijft niet bij een ontplofte coupe en staart maar echt serieus vieze wonden als ik niets doe.
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 18 jun 2010, 08:21

nee gelukkig is het niet zo erg bij Vera, die overigens haar staart nu wel met rust laat (klop dit even af op ongelakt hout), ik zal straks een foto maken van haar weggeschuurde stuk

Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 jun 2010, 08:25

Dat goedje ken ik niet Claudia, ik zal er eens meer over lezen. Bedankt voor de link.
Het blijft toch een beetje proberen he wat voor jouw paard werkt en niet. Wat voor de één een fantastisch middel is, is voor de ander een bagger middel. Ik ben al heel blij met hoe ik het nu "onder controle" heb. De wonden, die oppervlakkig zijn, beperken zich tot nu tot zijn buik, voorbenen en hoofd. We hebben andere tijden gekend.
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 18 jun 2010, 08:32

wat ik zo prettig vind van dat middeltje is dat je eerst een probeerflesje kan kopen, dan weet je een beetje of het voor jouw paard ook functioneert

chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » vr 18 jun 2010, 09:14

Ik weet niet of ik Jack nu ook bij de zomer-eczeemers mag rekenen...maar :
De eerste 2 jaren heeft hij eigenlijk nergens last van gehad en heb ik hem eigenlijk nooit weten schuren of iets dergelijks. Alleen enkele weken geleden is t begonnen.
Plots lag er een deel van zijn manekam plat. De volgende dag was zijn staart een pleeborstel. en daarna betrapte ik hem toen hij zn voorpluk aant bewerken was tegen de staldeur :n

Ik had/heb hier totaal geen ervaring mee daar mijn andere paard hier totaal geen last van heeft ( thank god) en al jaren jeukvrij door t leven gaat.

Nu gaat Jack zijn staart altijd in een vlecht.
Ik heb hem dan helemaal gewassen met t product Befix ( voorheen liberate). En nadien de creme van befix aangebracht op zijn staartwortel en ook aan de beide zijkanten van zijn manekam en aan zijn voorpluk.

Ondertussen blijft zijn staart gespaard. Alleen zijn manen krijgen t vaak nog wel wat te verduren : er liggen wel ns wat haartjes plat en gisteren was er n groot deel wit verdwenen vanonder.

Ik doe de creme om de paar dagen op.
Ik denk zelf dat hij n vrij lichte vorm heeft. Maar als iemand nog meer tips heeft...graag :)*
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » vr 18 jun 2010, 09:24

ik zweer bij mijn deken heb zo veel middeltjes uitgeprobeerd bij banjer maar niets hielp dit wil het beste.
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 19 jun 2010, 09:06

ik heb het smeren gisteren weer eens een keer over kunnen slaan, de manenkam van Vera voelde lekker aan

Jilly

Bericht door Jilly » za 19 jun 2010, 13:52

Hay heeft vannacht voor het eerst weer een nacht op stal doorgebracht, ben benieuwd hoe ik 'm zo ga aantreffen. :=
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 19 jun 2010, 15:17

Bij ons inmiddels hier en daar weer nieuwe schade. Vooaral aan de eindelijk bijgegroeide voorplukken *grrr*. Oude plekjes zijn evenwel aan het verdwijden en staart en manen gaan nog super.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Jilly

Bericht door Jilly » za 19 jun 2010, 15:19

Bijgegroeide voorplukken Ilonka? Heb je dan naast Zortin nog een eczemer?

Ik ben wel heel erg blij dat Hay nooit aan z'n voorpluk geweest is, dat zou ik nog veel meer zonde vinden dan een staart die er aan gaat :=
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 19 jun 2010, 15:21

Jamie loopt zonder deken en wordt zelden tot nooit ingesmeerd, maar wil af en toe wel net wat plukjes schuren. Als ze een veulen aan de voet heeft zijn de klachten meestal meteen weg.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
marion lerou

Bericht door marion lerou » za 19 jun 2010, 16:20

Hebben jullie wel eens het middel "Derfen" geprobeerd. Stinkt verschrikkelijk ( latex handschoenen aan) maar bij de ijslanders wordt dit met goede resultaten gebruikt. Je kunt het nu ook bij Horses.nl bestellen. Het is bekend dat de huid met de voeding te maken heeft. Maar ik weet ook uit de Fytotherapie dat als je dit met de voeding wil uitproberen je soms maanden verder bent. Dus zou je al in de winter met een dieet moeten beginnen. Maar het is geen gemakkelijke klus hoor. Het is ook vaak erfelijk en het heeft te maken met de algehele gesteldheid ( weerstand). Maar ik heb ook paarden gezien die er volgens mij goed uitzagen en met veeeeel liefde werden verzorgd en het ook kregen. Dus succes allemaal!!!
Hoop dat jullie er wat aan hebben.
groetjes marion
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 19 jun 2010, 16:22

Ik heb toevallig op bokt.nl gelezen over Derfen, heb hier in het topic ook ergens een link gezet erover

Hier een foto van het gehavende stukje manen bij Vera
Afbeelding

Ik laat haar manen weer groeien en het gehavende stuk zit precies aan de kant waar de manen heenvallen, dus vandaar dat je mijn hand ziet om haar manen opzij te houden

Plaats reactie