Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
chunkymonkey

Re: Het E-tjes topic deel 2, iedereen doet gezellig weer mee!

Bericht door chunkymonkey » di 29 dec 2009, 09:06

Ik had net al ge-googeld op de veulenziekte.
En inderdaad vele dingen komen overeen! Alleen is er vlak voor of tijdens de geboorte geen probleem geweest bij Jack, en dat ligt blijkbaar ook mee aan de basis van deze ziekte? Of misschien is dat enkel als jonge veulens dit krijgen?

Veulenziekte of polyarthritis is een aandoening waarbij één of meerdere gewrichten van het veulen infectieus ontstoken (=besmet met een bacterie) zijn. Afhankelijk van de ernst en het type van de aandoening is de ontsteking gesitueerd in de gewrichtsvloeistof (synovia), het kraakbeen, bot of een combinatie hiervan. De ontsteking in de gewrichten veroorzaakt veel pijn maar kan ook blijvende schade aan het kraakbeen/ bot toebrengen. De toekomst als gebruikspaard wordt hierdoor erg dubieus

Ik begrijp wat je wil zeggen hoor Roos...ik vrees namelijk ook dat wat hij nu meemaakt, schadelijk zal zijn voor de toekomst. Ik mag niet negatief denken, maar ik weet niet of hij hier ongeschonden kan uitkomen.

Al weet ik niet wat ik nog meer kan doen?
Er komen deze week 2 nieuwe artsen naar hem kijken. En als ze tegen mij zeggen kliniek is niet nodig, ..tja ik ben geen DA ik neem elk advies van een deskundig persoon maar aan...probeer het beste te doen voor mn paardje.
Elvis

Bericht door Elvis » di 29 dec 2009, 11:40

In ieder geval goed dat je ook andere artsen naar Jack laat kijken....Hoe meer advies hoe beter!
Ik had dat met mijn andere paard veel eerder moeten doen,dus ik zou zeker zeggen advies inwinnen bij andere Artsen zeker doen!

Gister ben ik met Elvis weer eens een lekker stuk gaan wandelen met Imka en nancy samen.
We waren nog niet halverwege of er gooide een jongen een vuurpijl onze kant op en rende zelf hard weg.
Mooie was dat hij niet af ging alleen maar een hoop vuur gaf en licht piep geluid.
Jongetje stond om het hoekje te kijken en heb dus gelijk gevraagd ben je klaar nu... :(
Was ook erg gaaf dat Imka en Elvis biede niet reageerde,Elvis hing wel wat op ze achterhand van als er wat gebeurt draai ik om,maar hij liep toch mooi door!
Even heel leerzaam dus. :))
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 00:27

Je kan niet meer doen voor Jack. Kan je geen homeopaat laten of een fysio? Die hebben vaak net even wat meer kennis over bijv gewrichten als een da die het erbij doet

ekdal is in een peuterdramfase beland. Op dit moment vind ik het echt geen leuk paard. Het zijn tot nu elke keer periodes dus het gaat wel weer over kaar toch
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 00:27

Fijn dat Elvis zo braaf was!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 30 dec 2009, 12:55

Nou gisteren is DA #2 bij Jack geweest...
Zet jullie alvast even neer...het wordt weer een lang verhaal, met opnieuw geen happy end :n

Dus na algemeen onderzoek van zijn conditie, koorts nemen ed, ging ze zijn benen onderzoeken. Ze had naar eigen zeggen niet eens een echo nodig om te kunnen uitmaken dat hij met een peesontsteking op zijn 2 voorbenen zit... Het is blijkbaar al zo ernstig, of vergevorderd dat je het gewoon kan voelen.
Als ze er nog maar aankwam en druk opzette, gooide hij zn benen in de lucht en ging jack echt letterlijk op zn kont zitten. Ook als hij gewoon op de poetsplaats staat kan hij gewoon niet blijven stilstaan: hij verzet constant zijn voorste voetjes omdat hij gewoon pijn heeft, en ze wil blijft verzetten om geen pijn te hebben.

Dan moest ik met hem stappen op het harde en op zachte grond. In de piste ging het nog slechter. Toen hij in het zand kwam, struikelde hij bijna volledig over zijn voorste benen.
Als ik hem op stal zette, ging hij ook meteen weer liggen.

Wat de oorzaak hiervan is: is ook voor haar een mysterie. Normaal zou je dit zien bij een paard wat te zwaar in het werk gezet is. Maar een veulen wat op boxrust staat en herstelt van een ziekte, komt normaal niet in aanmerking voor dit patroon.
Ook omdat hij al ontstekingsremmers krijgt en toch nog een tweede zware ontsteking bijmaakt is zeer merkwaardig.

Dus gaat zij nu de dierenkliniek van de universiteit van Gent contacteren: is een grote en zeer bekende, kundige, kliniek. Om haar licht op te steken. Ten eerste om de oorzaak te achterhalen en ten tweede om een correcte behandeling te vinden zodat dit probleem niet meer kan opduiken.

Maar volgens haar is de kans zeer groot dat Jack later enkel nog maar zeer licht recreatiewerk zal aankunnen ;( Als je ziet dat een veulen op deze leeftijd al zulke zware ontstekingen maakt aan de pezen, zal dit later steeds een zéér gevoelig punt blijven. Dus de toekomst van kleine Jack als rijpaard komt in het gedrang.
Als hij zich beter voelt en de zwelling is er af gaan we een echo maken om te zien hoe zwaar de pezen beschadigd zijn geraakt. En dan kan er beter een prognose naar de toekomst worden gemaakt.

Momenteel gaan we als volgt behandelen:
De zakjes ontstekingsremmers blijf ik geven, steeds n half per dag.
Verder zijn benen 's avonds insmeren met een product met cortizonen. Dat blijft erop tot 's morgens. Dan worden 's morgens de pezen afgespoeld met koud water en gekoeld. En dan komt er een klei op te zitten tot 's avonds.
Tot we van Gent meer nieuws weten...
Ook zijn voer hebben we aangepast : hij blijft zo schraal omdat hij al zijn energie in de pijn stopt. Dus bijvoeren ( 2kg/dag) haalt toch niet zoveel uit en is belastend voor zijn ingewanden. Dus het is terug 1kg en ik moet er wat olie bijdoen omdat hij veel ligt, en zodat alles goed blijft 'schuiven' daar vanbinnen.
Hij moet ook op boxrust. Dus hij mag er niet meer uit.

Veulenziekte kan het niet geweest zijn trouwens. Hij is daar al te oud voor blijkbaar. Ik heb het wel voorgelegd aan deze DA.

Er komt een osteopaat langs hoor Roos. Normaal deze week nog, maar hij gaat zijn afspraak nog bevestigen.
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 13:02

Wat een drama voor Jack zeg. Kan je hem geen vitaminespuit of opkikker geven dat heeft Ekdal onwijs geholpen na zijn operatie aan zijn schedel.....(toen was ie ook zo schraal omdat hij zijn energie stopte in die wond en zijn kapotte schedel)
Het is helaas weer een naar bericht. Hopelijk gaat ie nu echt opknappen!
En hopelijk komt er wat uit de onderzoeken dan weet je tenminste wat je te wachten staat.
Wat zegt de DA over het herstel. Meestal ben ik zo dat ik vraag wat ze zelf denken hoe het gaat verlopen en of behandeling zin heeft. Meestal zijn ze daar wel heel eerlijk in
Sterkte dikke knuffel van Roos Danc en Ekkie Gekkie met zijn lekker bekkie zonder witte vlekkie en binnenkort misschien een fietsenrekkie(gaat goed he mijn rijmen daphne!!)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » wo 30 dec 2009, 14:08

Jack's pijntjes - topic :) :
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... 90#p755690

Tja ik heb er nu gisteren niet aan gedacht om mijn DA te vragen of ik een vitaminespuit mocht geven. Ik vind dat wel een goed idee eigenlijk! Heb mijn ruin dat ook een keer gegeven, en die was daar ook goed mee geholpen!

Normaal moest hij 17 december opnieuw ontword worden op advies van mijn eigen DA ten tijde van de bloedworden. Op 17/12 vroeg ik hem ' moet ik nu vandaag toch ontwormen?'. Dan vond hij het toch geen goed idee, en moest ik het maar uitstellen. Ontworming zou te zwaar zijn in combi met alle medicatie die hij al gekregen had.
Nu zegt DA #2 tegen mij gisteren : ' je hebt toch al terug ontwormd?'. Waarop ik zeg ' nee ik mocht niet!!'. Dus nu moet ik hem zsm opnieuw ontwormen. Maar ik mag wel geen wormspuit gebruiken, moet het in een kuurtje van 5 dagen doen.
Wat een tegenstrijdigheden hier allemaal...ik ga er nog wel ns gek van worden!

Tja DA heeft enkel gezegd dat ze vreest dat hij later enkel nog zeer licht recreatiewerk zal aankunnen. Maar we moeten voor zekerheid afwachten op advies van het universitaire kliniek en tot de zwelling afneemt.
Als hij inderdaad altijd last zal blijven hebben van die pees, tja dan valt er helemaal niets meer aan te doen vrees ik...
Ik vind het nu al op het randje van mishandeling eigenlijk, hoe dat beestje elke dag maar weer ligt te lijden in zn stal...Dus ik zal enigszins opgelucht zijn als ik zekerheid heb, wat het verdict ook is.
Daphne!

Bericht door Daphne! » wo 30 dec 2009, 14:58

Roos Schreef:
Sterkte dikke knuffel van Roos Danc en Ekkie Gekkie met zijn lekker bekkie zonder witte vlekkie en binnenkort misschien een fietsenrekkie(gaat goed he mijn rijmen daphne!!)
Hahaha, jij maakt hem steeds langer!!!!!!!

Jeetje wat verschrikkelijk met Jack allemaal zeg, leef zo met je mee vanachter de pc...
Ik kan je echt totaal geen advies geven,,zo uhet zelf ook allemaal niet meer weten.
Het erge is ook dat nu zijn tweede beentje er ook zo aan toe is, en hij is nog zo jong. Hoop echt dat het allemaal goed gaat komen. Al geeft het me een naar gevoel hoe hij zo moet uitgroeien tot een gezond rijpaard.
Ik hoop echt voor jullie dat er een wonder gebeurd!
Sterkte!
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 16:06

Wij gaan duimen voor een wonder! Je doet zo je best voor je beessie!

Mag ik een eerlijk advies geven? Ik bedoel het totaal niet rot hoor!En op internet lees je het toch altijd anders, maar ik wil gewoon graag mijn mening geven
Ekdal had dus een aangeboren schedel afwijking, dat was goed operabel. Als de DA had gezegd dat het niet zo was had k hem in laten slapen.
Je houdt heel veel van Jack, dat weet ik gewoon, maar je moet je natuurlijk ook afvragen wanneer de grens is bereikt. (ik denk wel dat je dat al doet hoor dat nadenken er over)
Natuurlijk kan het nog helemaal goed komen en is er later niks aan de hand, maar Jack is nu zo verzwakt dat er telkens wat bij komt. Je moet je afvragen voor wie je nu de behandeling doet....Financieel moet het ook haalbaar blijven.
Ik wens je veel sterkte en we duimen en hopen op een wonder!!!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 18:28

Dat drammen. Ekdal heeft soms de neiging om aan het halster opeens een sprintje te trekken. Niet echt grappig...hoe kan ik dat het beste oplossen? (Hij is ook met regelmaat heel braaf aan het halster hoor)
Dan is ie maar aan het drammen dat ie harder wil maar hij moet op mijn tempo lopen...
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 30 dec 2009, 18:41

Jeetje wat een heftig nieuws over Jack. Wat een bikkeltje dat hij zich er toch nog zo goed doorheen blijft slaan.. Ik ben heel benieuwd wat ze in Gent kunnen adviseren.

En die Ekdal, dat zijn echte jaarlingdingen hoor Roos, niets geks eigenlijk :D
Weet je of hij dan schrikt of meer de kolder in de kop heeft? Als het het eerste is dan zou ik hem goed vasthouden en daarna weer lekker rustig verder lopen alsof er niets gebeurd is. Vaak is dat ook de manier om jonge dieren op te voeden. Soms is straf noodzakelijk, maar vaak werkt negatief gedrag negeren ook heel goed en belonen als hij het goed doet. Maar ik denk dat je dat al weet van met de kleuters werken :D
En wat je wel nog kunt doen als je het voelt aankomen, een prikkel geven dat hij moet opletten. Loop dan bijv. niet rechtdoor, maar sla links of rechts af. Dan moet hij ineens wat anders doen en heeft hij geen tijd om te klieren.
Leuk he dat jong grut, ze verzinnen altijd wel iets :))
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 30 dec 2009, 18:59

Pff wat een verhaal zeg over Jack. Verschrikkelijk. Hoop dat je met Gent verder komt Ik weet wel dat wij goeie ervaringen hebben met Gent!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » wo 30 dec 2009, 19:23

Ik moet ook eerlijk zeggen Yvette dat ik nog nooit een jaarling heb gehad of er ervaring mee heb hoor..maar eens moet de eerste keer zijn.
Het is trouwens vaak gewoon drammen, hij is totaal niet bang aangelegd. Gewoon lekker zijn eigen ding willen doen. Dus jij zegt bezig houden?Of hij gaat een sprintje nemen of dribbelen....
Het is ook best lastig schakelen tussen een opaatje waarnaast je een bom af kan laten gaan en een jaarling ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 30 dec 2009, 23:33

Kan me ook wel voorstellen dat het even wennen is.
Thuis hebben we voor Evian drie fjorden in de jaarlingperiode gehad en daar leer je best veel van :+ Soms deugnieten, maar dat hoort natuurlijk ook wel bij de leeftijd (niet dat je alles dan moet toestaan natuurlijk..) maar daarom is het misschien ook zo leuk. Ik kan me wel voorstellen dat het soms frustrerend is, maar eigenlijk moet je erom kunnen lachen. Heb je al eens een boek gelezen over jonge paarden? Misschien als je wat meer inzicht krijgt in het gedrag wat passend is voor die leeftijd dat je er ook wat makkelijker mee om kunt gaan. Vaak staan er ook wel bruikbare tips bij!
roos

Bericht door roos » do 31 dec 2009, 07:11

Ga dan maar eens opzoek naar een goed boek iemand tips?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 31 dec 2009, 14:03

We gaan vandaag Jack zn voorste beentjes scheren.
DA heeft gisterenavond nog even gebeld om te zeggen dat we dat best konden doen om zo de producten optimaal te laten inwerken.
Geen idee hoe hij zal reageren, vind het wel sneu om hem nu te moeten gaan scheren, hij blijft al zo moeilijk staan, en zo'n scheermachine is natuurlijk best eng...hoewel mijn andere paard al jaren geschoren wordt en hij er echt bij staat te slapen.

Nee Roos ik vind het fijn dat je eerlijk je mening geeft, en ik neem het ook helemaal niet verkeerd op hoor. Ik denk er namelijk ook net zo over...
Het is net als Kelly in het andere topic aanhaalde: heeft dit paard nog wel een toekomst?
Dus ik ga afwachten tot ik zekerheid heb van Gent en de echografie, dat zal ten laatste maandag zijn. En dan maak ik mijn besluit. Als hij niet meer pijnvrij kan leven, of nog een ontzettend lange tijd dergelijke pijn moet ondergaan, is mijn besluit snel gemaakt. Want dit is uiteraard niet paardwaardig. En dan laat k hem ook inslapen. Je moet daar rationeel over nadenken.
Ik probeer het voor Jack te doen en niet voor mezelf. Maar hij geeft altijd zelf aan ervoor te willen gaan vechten, dat maakt het nu nog moeilijker...
Elvis

Bericht door Elvis » do 31 dec 2009, 15:46

Zoals Nancy al schreef..Ik heb een zeer goede ervaring met Gent via mijn dierenarts.Zij hebben mijn trekpaard onder de loep genomen,en kreeg gelijk een goed beeld van hun zeker in vergelijking met mijn eerste dierenarts waarmee ik ruim 3 jaar aan het tobben geweest ben.
Veel succes +:)+

Ik wens iedereen een zeer goed uit einde toe en hopelijk geen ongelukken met het vuurwerk vanavond!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » do 31 dec 2009, 17:28

Veel succes met Jack.
Ik vind het heel fijn dat je m'n mening goed oppikt.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » za 02 jan 2010, 10:27

Voor iedereen een zeer gelukkig nieuwjaar :D !!

Hier is alles vlot gegaan met het vuurwerk : de stal ligt ook tamelijk afgelegen en ik vermoed niet dat er daar veel vuurwerk te horen zal geweest zijn.
Onze hond kende vuurwerk al, en die maakt er eigenlijk niet veel uit...

Met oudjaar hadden we Jack zijn beentjes nog geschoren. Het heeft ons echt heel wat tijd gekost mede doordat de mesjes nogal bot waren... Maar Jack deed eigenlijk niet raar naar het geluid van de machine. Enkel toen die zn beentjes raakte om echt te beginnen scheren, schrok hij even en zette hij wel n stapje achteruit.
Hij bleef wel helemaal niet stilstaan maar voor de rest was hij echt heel braaf!

Ondertussen is de zwelling er eigenlijk al bijna helemaal af...enkel de kogels zijn nog verdikt. Je begint ook terug iets te 'voelen' in de beentjes. Het is niet meer zo'n blok, ook de pulsatie is verdwenen.
Hij stapt ook al veel makkelijker. Hij lijkt ook veel minder pijn te hebben...Als ik op stal kom staat hij veel vaker recht. Als hij dan al ligt, komt hij ook veel vlotter recht. Dus deze behandeling slaat gelukkig aan.
Ik ben blij dat hij niet meer zo'n pijn heeft! Da's het belangrijkste!!

Alleen hij vind het koude water niet leuk, en wil dus niet meer de wasplaats in }-) . Normaal wandelt hij er vlot mee in. Ik zet hem er ook al wel eens in, gewoon om te poetsen,...Maar gisteren stopte hij vlak voor de wasplaats en wilde niet meer verder...tja koppige fjord hé!? :) Dus ik eerst met wat snoep proberen. Dan kreeg ik hem halfweg in en toen liep hij er achteruit terug uit, dan hem wat strenger aangepakt en hem n tik op zn billen gegeven...Uiteindelijk iemand gaan zoeken die achter hem liep, drijvend, en toen stond hij er meteen in...
Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken: mijn vriend zegt dat hij van profiteert. Maar ik probeer het altijd zo 'vredig' mogelijk op te lossen en als ik streng moet zijn, bv met bijten, treed ik wel streng op natuurlijk.
Ook soms als hij zn stal niet in wil, blijft hij voor zn stal staan, en gaat hij niet meer verder....
Het is nu voor hem natuurlijk allemaal heel erg saai, dat 24/7 in zn box staan, dus ik weet niet goed hoe ik nu dit 'negatieve' en koppige gedrag van hem best kan aanpakken. Ik wil natuurlijk ook niet dat hij evtl later over me heen gaat lopen of dit altijd gaat doen als ik hem in zn stal ga zetten...

Ik had evtl gedacht om voor hem zo'n speeltje te kopen voor in zn stal? Lijkt jullie dat wat? Voor mijn warmbloed heb ik zo'n Jollybal in de stal hangen, maar die kijkt er wel niet naar om :Z

Wat fijn dat er zo'n goede ervaringen zijn gekomen met Gent. Die zijn wel ver bekend dan! Ik heb nog niets van hun gehoord, maar blijkt nu dat zij een week gesloten waren tussen de feestdagen...Maandag zal ik dan vermoedelijk meer nieuws hebben!
roos

Bericht door roos » za 02 jan 2010, 19:56

Fijn dat het beter gaat met Jack zijn been, Eindelijk!!! beter nieuws!
Ekdal heeft een nieuw halster, zijn neus begon enorm te groeien
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Gesloten