Serieus en lolligheid in C'tjes topic deel 12 is er volop ..

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Nathalie

Re: Serieus en lolligheid in C'tjes topic deel 12 is er volo

Bericht door Nathalie » zo 27 nov 2011, 11:02

ja dat is het dus ook weer he...als je knipt, moet je het ook bijhouden (wat voor mij niet gek zou zijn want dat geeft mij genoeg gelegenheid om een nette boog te leren knippen).

Die 2 jaar zijn zo om, misschien dat ik het deze winter nog aankijken (in de winterkoud straks knippen e.d. lijkt me toch geen pretje) en als het begin zomer nog niets verder is...dan maar knippen. Ik vind lange manen zoooo vreselijk mooi en P.C. heeft ze straks in het voorjaar ongetwijfeld alweer bij z'n borst hangen....en dan die arme Cos ernaast met die miezerige plukjes :') :')
Bij Heros is het voor de keuring het laatst geknipt (16 oktober) en zelfs bij hem buigt het al wat....*hoop hoop hoop hoop hoop*

Zag toevallig toen ik op FW aan het browsen was nog veulenfoto's van Hay...had eigenlijk nog niet eeder zo duidelijk z'n kol gezien..is eigenlijk wel heel schattig :D :D
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ilona

Bericht door Ilona » zo 27 nov 2011, 12:14

Maar Nathalie.... P.C. is ook een stuk kleiner :)*
Manen dus eerder tot aan de borst O:)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 27 nov 2011, 12:28

Haha, dat is een goeie Ilona.

Naar de keuring Jilly? Hoezo dat ineens en wil je dan in België (waarvan ik ook van jou begreep dat kollen onbespreekbaar zijn) of in Nederland?

Celony heeft vrijdag zijn 2e behandeling gehad van Aimée van Rooyen. De behandeling is op zich goed gegaan maar garantie op succes heb ik niet gekregen. Het vreemde is dat je zo aan Celoon helemaal niets ziet. Als hij onbelast aan de hand stapt en draaft loopt hij gewoon goed maar belast (dus met kar er achter) vertoont hij het probleem. Aimée was er na de eerste behandeling wel vanuit gegaan dat hij nog een keer moest maar had gehoopt dat hij na de aanvankelijke verbetering stabiel zou blijven (wat normaal gesproken ook gebeurt) maar Celoon viel weer terug. Het is dus even de vraag wat er gebeurt na deze 2e behandeling. Wel viel het op dat hij veel losser was in zijn lijf tijdens deze behandeling in vergelijking met de vorige keer. Zijn lijf danste gewoon op en neer terwijl ze met hem bezig was en dat was de vorige keer absoluut niet zo. We hopen dat dit nu net het zetje was dat hij nog nodig had om te herstellen maar als dat niet zo is dan ben ik bang dat het een hopeloze zaak is. Een jong paard dat vrijwel nog niks gedaan heeft in zijn leven en direct problemen krijgt als je er iets van vraagt dat deugd natuurlijk helemaal niet. Afwachten dus. Ik mag wel gewoon met hem aan de slag gaan en dan maar zien waar het schip strandt. Als de menkar naar de manege is gebracht dan ga ik beginnen met menlessen en verder zal het wat los longeren worden hier thuis en Jeroen gaat proberen met hem in tuig aan de slag te gaan zonder kar. Dat kan ik helaas zelf niet doen omdat ik het tempo niet vol en bij kan houden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » zo 27 nov 2011, 15:49

Nog even afwachten dus Anita. Wel spannend. Jammer dat ze niet kunnen vertellen wat er opdoet he.. Dan kan je gerichter gaan helpen of je zou weten waar je goed aan zou doen.

Vanmiddag heeft Castor weer een heerlijk rondje gereden met m'n potentieel nieuwe verzorgstertje en ik op de fiets mee.
Ging super! Castor liep weer braaf zijn pad en samen met Samira lijkt het ook wel goed te gaan. Lekker zo'n middagje. Toch paards bezig, maar geen geshaked lijf :P
Enzo, m'n zwarte maffia shet, daarna nog even aan het halster laten lopen. Was 2de serieuze poging en dit ging ook echt helemaal niet verkeerd. Snelle leerling!
Was ook een heerlijk weertje hier vanmiddag.
Viv

Bericht door Viv » zo 27 nov 2011, 18:12

Aniet wel eens aan Thermografie gedacht? Misschien komt daar wat uit?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 27 nov 2011, 18:14

Nathalie schreef: denken jullie dat dit een tijdelijke groei-stop is of zijn er gewoon Fjorden waarbij het maar niet wil groeien???
Verschilt per paard, bij Tjo werden ze ook niet langer dan standje half 7. Zal eens pics zoeken (staan geloof ik in het lange manentopic), zag er echt niet uit.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » zo 27 nov 2011, 18:47

Ik durfde eigenlijk nooit naar de keuring. Idd bang dat hij compleet afgerekend wordt om zo'n kol (want verder vind ik 'm wel goed in elkaar zitten, loopt goed enz). Na vorige keuring begon het helemaal te kriebelen dus ik denk dat ik het er gewoon een keer op ga wagen. Als ze hem imo onterecht lager dan 35 ptn geven dan zeg ik m'n lidmaatschap gewoon op. Dan ben ik helemaal klaar met het stamboekgebeuren :+
Nu betaal ik wel jaarlijks 45 euro en ik krijg er niks voor terug. Toch maar eens er op wagen dan. Ik ben gelukkig wel zo dol op Hay dat hij gewoon mijn kanjer blijft, wat de jury ook zegt.

Lastig met Celony Anita, zeker omdat je eigenlijk geen garanties hebt dat het probleem echt opgelost wordt. Ik duim iig heeeeel hard mee dat jullie gauw beterschap merken!

Toch leuk dat Castor kan doen wat hij graag doet zonder dat jij er achteraf last van hebt met je lijf! Die maffia shet was nog niet zo mak toen hij bij jou kwam? Gaat 't nog steeds zo goed met hem en Castor samen?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ilona

Bericht door Ilona » zo 27 nov 2011, 19:07

Je hebt gelijk dat je het eens gaat proberen Jilly!

Inderdaad, toch een Castor-penny-middag op een goede manier voor mezelf :)
Castor lekker vrolijk en pennymeisje op hem ook blij.
Enzo was al wel mak hoor. Moederloos shetje. Maar had nog niet eerder aan een halster gelopen. Even wat vaker proberen te oefenen met hem zodat hij straks evt als handpaardje mee kan (met fiets of met Castor).
De wei uit, de schuur in heb ik hem een paar keer vooruit moeten duwen. Shetlander in de blokkade }-)
Maar eenmaal terug weer in de wei na een poetsbeurtje was hij toch wel enthousiast van zijn uitje! Ging weer voor het hek staan en hinniken en toen in volle sprint een rondje door de wei :L Vrolijk ding.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 27 nov 2011, 22:37

Vanmiddag is Jeroen bezig geweest met Celony in de bak. Droogmennen met een menhoofdstel in, longeersingel om en leidsels om te sturen. En gelijk zag je weer die korte pas met rechtsachter. En heel vreemd, nadat we alles er af hadden gehaald en Jeroen eerst even heen en weer liep met hem op de bestrating achter de schuur en even later in de bak, zag je daar helemaal niets meer van. Hij maakte toen ook met rechtsachter een gewone lange pas. Hoe frustrerend is dit.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 28 nov 2011, 05:50

Dan denk ik toch aan een blokkade die ontstaat zodra hij "aan het werk" moet. En die kan in zn hele wervelkolom zitten.
Maar idd erg frustrerend, snap je helemaal. Past zn hoofdstel wel (dat het niet knelt achter zn oren), singel niet te strak (kamer schoftje te krap).
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 28 nov 2011, 07:45

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt Viv wat je er opgooit. Bij Bart had hij tuigen van Bart op en ook een hoofdstel van Bart. Die heeft verschillende maten en zorgt er wel voor dat de paarden iets passend dragen. Heb vaak genoeg gezien dat als hij van paard wisselt er ook van hoofdstel gewisseld wordt. Hier thuis had hij zijn eigen menhoofdstel op en zo'n nylon longeersingel, zacht materiaal dus.
Maar ik heb zelf ook het idee hoor dat het in die richting moet worden gezocht, er gebeurd iets in dat lijf of hoofd zodra er iets van hem gevraagd wordt.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 28 nov 2011, 08:52

Vervelend Anita, maar wel apart dat hij het met droogmennen ook doet, want daar komt een stukje psychologie ook om de hoek....hij hoeft bij het droogmennen namelijk niet heel anders te doen dan aan de hand. Hoe is het gesteld met zijn gebit?? Dat is het enige wat je verder nog kunt uitsluiten. Rest lijkt dan echt met 'gewoonte' te maken te hebben...dat ie nu dus echt moet leren na Aimee haar behandeling hoe hij ook weer in het werk 'recht' kan blijven, evenals mooi inbuigen naar beide kanten. Goed bezig blijven met buigen naar beide zijden, rechtstellen en focus op ontspanning én die gelijke passen maken (dus niet eentje verkorten en eentje overstrekken). Het viel me op dat als je daarmee veel bezig was hij wel beter ging lopen...
Misschien gaan longeren met dubbele longe, zodat je toch ook zelf het gevoel hebt hoe hij gebogen staat aan de longeerlijn en verder inderdaad voor de wagen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » ma 28 nov 2011, 09:15

Anita schreef: Een jong paard dat vrijwel nog niks gedaan heeft in zijn leven en direct problemen krijgt als je er iets van vraagt dat deugd natuurlijk helemaal niet.
Vergeet niet dat hij vorig jaar een poos flink kreupel is geweest, het zou heel goed kunnen dat hij achter anders is gaan lopen om de pijn aan de voorkant op te vangen, scheef gaan lopen en blijvende scheefheid kan het gevolg zijn.

Maar raar inderdaad dat hij het ook doet als je droog ment. Ik heb wel eens een filmpje gezien van een paard dat gewoon aan de hand liep rad was, maar zodra ze er een deken op gooiden liep hij stokkreupel.
Dat had ook te maken met spanning in de rug, dus inderdaad, wat Annabel ook schrijft werken naar ontspanning, buiging en stelling naar beide kanten, en los in zijn lijf. Maar dat is best moeilijk!!

Hangt Celoons hoofdstel niet nog hier??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 28 nov 2011, 09:38

@Es: :n heb ik zaterdag meegenomen naar Sandra, waar Anita m vandaan heeft gehaald.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ilona

Bericht door Ilona » ma 28 nov 2011, 13:14

Castor liep toen hij zo scheef was voor de kar ook direct weer scheef zodra hij tuig om had. Met rijden niets aan de hand en gewoon lopen aan de hand ook niet.
Die heeft ook geestelijk toen denk ik een knauw gehad (bij hem door inene hele zware belasting van zowel lichaam als geest).
Eerst veel rust gegeven en paar keer per week proberen te rijden (recreatief, maar wel erop letten dat hij recht bleef lopen). Voor ik hem weer eens voor de wagen heb gezet.
En dan voor de wagen juist geen bochten (bak) opgezocht maar zoveel mogelijk rechtuit.
Inbuigen vindt hij moeiijk, dus ga ik dan niet overvragen. Eerst spieren en conditie op de makkelijkere manier op laten bouwen voordat ik die rug en hals weer wil overstrekken.
Misschien kan Jeroen met Celoon in het tuig bij jullie de weg uit gaan lopen ipv dat je de bak op zoekt?
Is sowieso een afleiding voor Celoon dat hij wat anders om zich heen ziet (vergeet hij misschien spanning op te bouwen) en kan hij wat rechtuit gaan. En dan kijken dat hij zijn schouder ook recht eronder zet en hem evt daar iets op proberen te corrigeren.
Is wat mijn ervaring is en wat mij logischer klinkt dan hem nu te gaan 'dwingen' te buigen.
Correct me if i'm wrong!

Castor heeft ook nog nooit echt zware arbeid hoeven doen of iets. Reden waarom hij zo verschrikkelijk scheef voor de kar ging wijt ik ook wel aan een sterker ontwikkelde voorkeurskant die nooit echt anders opgebouwd of gecorrigeerd is.
Toen opeens vol in de arbeid voor de kar (maandje bootcamp elders) en het werd van kwaad tot erger met mennen. Terwijl hij met rijden alleen maar steeds soepeler werd.
Hij kon het gevraagde niet goed bolwerken in zijn koppie en lichamlijk kreeg hij gewoon een blokkade.
Nu ik hem zelf af en toe weer eens rustig oppak voor de kar is hij veel ontspannender.
In de bak hoefde je hem toen echt niet te laten trekken, want hij zou alles slopen zodra hij een bocht in zou moeten.
Nu zou ik nog steeds geen bak in gaan, maar hij springt ook geen meter meer opzij zodra ik een bocht of wending van hem vraag buiten.

Het is lastig, bij het ene paard werkt dit en bij de andere dat.
Esther

Bericht door Esther » ma 28 nov 2011, 20:34

Je moet inderdaad zelf proberen aan te voelen wat het beste is voor je paard.
Ik zou zelf met hem gaan werken naar ontspanning, lekker los en rechtrichten, maar ik ben uiteraard ook geen expert, jouw aanpak kan ook prima werken!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » di 29 nov 2011, 05:37

Anita schreef:Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt Viv wat je er opgooit. Bij Bart had hij tuigen van Bart op en ook een hoofdstel van Bart. Die heeft verschillende maten en zorgt er wel voor dat de paarden iets passend dragen. Heb vaak genoeg gezien dat als hij van paard wisselt er ook van hoofdstel gewisseld wordt. Hier thuis had hij zijn eigen menhoofdstel op en zo'n nylon longeersingel, zacht materiaal dus.
Maar ik heb zelf ook het idee hoor dat het in die richting moet worden gezocht, er gebeurd iets in dat lijf of hoofd zodra er iets van hem gevraagd wordt.
Ja maar als bv zoals bij kdies zn hoofd scheef op zn nek stond dan maakt het niet uit wat voor hoofdstel erop gaat, de druk van het gewicht van het leer is dan al genoeg om een blokkade te veroorzaken, in die zin bedoel ik het. Dat zie je van buiten niet en was ook (tot Steffie) geen fysio/osteo die dat opgemerkt had.
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » di 29 nov 2011, 08:55

Esther schreef:Je moet inderdaad zelf proberen aan te voelen wat het beste is voor je paard.
Ik zou zelf met hem gaan werken naar ontspanning, lekker los en rechtrichten, maar ik ben uiteraard ook geen expert, jouw aanpak kan ook prima werken!!
Was die voor mij Esther? ;)
Ik wil het liefst ook wel meer loswerken en rechtrichten. Maar door lichamelijke klachten kan ik zelf gewoon niet zoveel.
Dus die paar keer in de maand dat ik wat met hem kan doen probeer ik het vooral ook 'leuk en ontspannen' voor Castor te houden. Wel dat beetje dat hij mag werken de focus op wat recht richten/ recht houden leggen. Maar veel meer heeft nu gewoon geen zin.
Ik heb nu een verzorgstertje die hem hopelijk straks wat meer gaat rijden. Dan kunnen we wel meer gaan werken op soepelheid en dit ook bij gaan houden.
Het gaat nu zoals het gaat wel goed met hem en daar ben ik echt al heel erg blij mee! :))
Jilly

Bericht door Jilly » di 29 nov 2011, 09:45

Als ik dat verhaal van Castor zo lees ben ik eigenlijk wel blij dat die maand bootcamp bij m'n toenmalige juffie niet doorging. Had gedacht om hem in juni een maand daarheen te brengen omdat het dressuren bij mij niet echt wilde vlotten. Maar toen kochten we een huis en gingen we op reis dus die 400 euro had ik wel anders te besteden :+
Hay doet hier ook geen zwaar werk, zij zit de paarden echt flink aan hun vel en dat bijna dagelijks in een loeizware bak. Weet niet hoe Hay daaruit was gekomen. Behalve geestelijk lijkt me dat fysiek ook wel een zware hap. Volgens mij was hij dankbaar dat hij vakantie mocht vieren (daar issie nog steeds mee bezig haha)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ilona

Bericht door Ilona » di 29 nov 2011, 10:10

Ik heb geen spijt ervan dat ik hem daar toen gebracht heb. Hij en ik hebben echt veel geleerd daar.
Alleen is hun manier van met paarden omgaan wel heel anders dan mijn manier.
De aanpak is goed, netjes en consequent. Maar ik ben ook wel een aantal keer in discussie gegaan omdat ik Castor gewoon ken en naar mijn idee beter zag waarom zijn protest steeds erger werd. Terwijl die man daar het eerder afschilderde als lui en ontdeugend 8)7
Oké, Castor is een paard met humor en heeft zo zijn streken, maar lui is hij écht niet.
Die man is nog iemand van de oude stempel zegmaar. Een paard moet voor je werken. Protest waar dan ook om is gewoon stout gedrag.
Zo lang je een paard hebt zonder lichamelijke dingetjes zit je daar echt super. Je krijgt je paard echt top terug. Bij ons liep het gewoon ietsje anders.
Maar wat hij daar geleerd heeft onthoud hij wel! Daarom kon ik laatst na een halfjaar niet gemend te hebben (vooral tijdgebrek) wel weer direct met hem op pad alsof hij gisteren nog weggeweest was. Dat is ook wel echt super!

Een volgende keer (als ik dat ooit nog ergens voor zou overwegen) zou ik hem wel pas ergens naartoe brengen als hij zelf goed in zijn conditie, spieren en uithoudingsvermogen zit. Ik had een tijdje heeeel weinig met hem gedaan en toen opeens niet te zuinig aan het werk.
Dat zou ik zo niet meer doen. Tenzij je bij een stal komt waar ze eerst nog aan 'opbouwen' doen ;)
Plaats reactie