Western-fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Kimmes
Contacteer:

Re: Western-fjorden topic

Bericht door Kimmes » vr 08 okt 2010, 07:20

Hier geen westernfjord, maar wel een westernoutfit.
Ik zal er eens een foto van maken :j
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 okt 2010, 08:05

Bibi, zijn de regels van WRAN anders dan die van AQHA? Dat is wel apart..ik heb het WRAN regelement eens gedownload maar nog niet grondig doorgespit..wat zijn bijvoorbeeld verschillen die echt opvallen? Bij het NK waren toch WRAN regels? Leuk educatief topic zo!
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 08 okt 2010, 10:12

hehehe...ik ben de laatste die iemand aanvalt hoor, vind het alleen zo tegenstrijdig dat je, als je juist een hoger niveau hebt en een goed getraind paard...dat je DAN met shanks moet rijden ;)...terwijl je dan juist zonder zou kunnen :)

verder nog niet bijgelezen en snel weer eten op tafel zetten voor de kids....maar wilde dit wel even ophelderen :D
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 okt 2010, 10:39

Haa nee jij bent inderdaad altijd erg helder en redelijk..fijn! Wat eten jullie? ;)

Ik denk dat shanks ook traditie zijn..dat het met skills te maken heeft..net als in de dressuur dat je dan met S&T mag/moet rijden..inderdaad apart als je erover nadenkt maar paardensport is doordrenkt met traditie en oude gewoontes..veel mensen vinden het moeilijk om 'anders' tegen paardrijden aan te kijken..merk ik op stal ook wel. Boomloos is 'apart', fenders zijn 'raar', geen neusriem is 'gek'..en dan vooral raar opkijken wanneer Beer heerlijk ontspannen over zijn rug loopt haha.. nee, ze zijn open bij mij op stal maar wel standaard wedstrijdruiters zeg maar..
Viv

Bericht door Viv » vr 08 okt 2010, 11:28

Met shanks rijden is nagenoeg hetzelfde als bitloos aangezien je amper contact hebt doen de shanks ook niks. Westernpaarden worden gereden op het gevoel van te reins tegen de hals en zithulpen en niet door aan een bit te morrelen. Althans zo zou het moeten :D
Dus shanks lijken heftig maar doe in principe niks.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Lolly

Bericht door Lolly » vr 08 okt 2010, 11:35

Juist daarom mogen deze ruiters met shanks rijden, deze weten ermee om te gaan.
Moet er niet aan denken als beginners met een shank mochten rijden.

Kristel er zijn bijna geen verschillen hoor maar soms staat het iets anders en dat moet je net weten, een groot verschil is :
Bij de WRAN moeten L3, L4, L5 ruiters verplicht met cap rijden, bij de western onderdelen van de AQHA is dat niet verplicht, hoed of cap maakt niet uit.

Ach dat rare eend in de bijt gevoel heb ik allang niet meer je went eraan, oftewel je krijgt een olifantenhuid :))
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Tass

Bericht door Tass » vr 08 okt 2010, 11:38

Jep, gevoel en lichaamstaal... Ik heb met bitje ook bijna niet nodig, soms even een kleine lichte correctie als ze vergeten is hoe het allemaal werkt :+.

Maar rijden zit er voorlopig niet meer in en of het ooit nog komt, wie weet -O-
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Lolly

Bericht door Lolly » vr 08 okt 2010, 11:54

Rijden heeft er bij mij de laatste maanden ook niet ingezeten maar ik voelde me ook niet goed, dus goede reden.

Ik heb een foto van Tyler gevonden, ik heb geen foto's waar ik erop zit want ik sta altijd achter de camera 8)7 , een vriendin rijd hem hier op het NK verleden jaar in de AQHA show en dan Junior Pleasure, hier was ze aan het inrijden.
Hij is het paard in het midden van de foto, de grote red roan met meisje erop in paarsachtige blouse met zwarte hoed en chaps.
Hij was hier vier jaar en dit was zijn eerste wedstrijd onder het zadel.
Afbeelding
Agilitydogs get over it

kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 08 okt 2010, 12:20

Leuk! Ik herken de inrij-ring! (dom woord)
Lolly

Bericht door Lolly » vr 08 okt 2010, 13:55

Sorry heb geen betere rijfoto van hem op een show want ik stond achter de videocamera.
Ik heb wel foto's van trainen thuis maar ook weer met de vriendin erop weer sta ik achter de camera.
Als ik weer mag rijden zal ik manlief eens een camera in handen duwen, sta ik ook eens op de foto. :))
Agilitydogs get over it

DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 08 okt 2010, 18:24

Red Bull en ik hebben alles samen gedaan en we hebben dus ook een aantal westernlessen gehad. Dit ging eigenlijk heel leuk, maar ik heb dus echt een spuughekel aan rondjes rijden in een bak (of weiland) in mijn geval, dus dan nam ik wel les maar vervolgens oefende ik er niet mee, dus schoot niet echt op. Ik rijd nu alleen nog maar buiten met RB. Mijn toenmalige bijrijdster gaf mij die lessen en zij trainde RB dan door. Hij vond het super leuk en zij liet hem met het grootste gemak alles doen. Ik heb nog wel ergens foto's van die tijd.

Afbeelding
En met mijn toenmalige bijrijdster en lesgeefmens
Afbeelding

Ik heb laatst nog even op het land het e.e.a. uitgeprobeerd en dat ging eigenlijk best goed. Foto's zijn gemaakt, maar die plaats ik hier niet hoor O:) schrok van de foto, moet eerst heel wat kilo's afvallen O:)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Tass

Bericht door Tass » vr 08 okt 2010, 18:44

Wooowww hij is wel stoer :o
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Keandra

Bericht door Keandra » vr 08 okt 2010, 19:18

hey ik kan ons hier ook aanmelden 8)7

met Githa

Afbeelding
dit ben ik met haar (toen ik zwanger was op een kutdag := )

Afbeelding
en leslie

wij hebben nog geen western lessen gehad, geen lesgevers in dichte omgeving :=
maar voor het ogenblik begint ze het door te hebben van bijna geen druk meer te hebben op het bit
leslie is ook druk bezig om haar neckreining te leren, dit lukt al heel goed in stap en draf, galop begint het kwartje ook te vallen, nog een beetje tijd. (de omscholing naar western is ook nog maar enkele maanden terug begonnen)

kwa uitrusting,
Barefoot Arizona Amber, met een op maat gemaakte FRA singel van 45cm O:)
bit is een Billy allen scharenbit, dit omdat ze in het begin geen respect had voor een bit (vastpakken en alles blokkeren enzo), nu proberen we beetje bij beetje de druk te verminderen en dit begint aardig goed te lukken (eigenlijk gaat het met grote sprongen vooruit)
verder hebben we ook nog dat ze bitloos gereden kan worden met een touwhoofdstel Igor van FRA
Afbeelding
Lolly

Bericht door Lolly » za 09 okt 2010, 08:11

Wat een leuke foto's allemaal dit is wel een leuk topic.
Zie je wel dat er meer westernfjorden zijn, ik zal wel eens foto's opzoeken uit mijn goeie ouwe tijd met Krista maar die moet ik wel even inscannen.
Ik zou graag Bente ook helemaal in westernoutfit willen hebben maar zij is zo'n klein poppedingetje met een aparte rug dat ik geen zadel kan vinden voor haar.
Agilitydogs get over it

Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » za 09 okt 2010, 10:10

ik meld mee ook!
nog geen western fjord, maar wel altijd western gereden.

voor azalia had ik een echte stoere quarter, met alle knopjes erop en eraan!
heb zo verschrikkelijk precies leren rijden van dat beest! 1 mm te veel naar rechts en daar ging ie al.
hij heeft me ook heel veel vertrouwen gegeven ( dat was ik een beetje kwijt )

zalie heb ik dressuurmatig ingereden omdat mn moeder westernzadels niet lekker vind zitten en niet western kan rijden.
maar nu wil ik toich ook met de western beginnen. ik rijd al half western, handen breed, liefst met 1 hand... benen teveel eraf enz
ik ben alleen nog opzoek naar een goed zadel... zalie is echt heel breed...

dus... als iemand nog wat weet! let me know!
Azalie :: Isabeau
Ilona

Bericht door Ilona » za 09 okt 2010, 18:29

Wat jij zegt over houding Fabienne, dat ken ik ook wel.
Had 2 jaar ofzo alleen maar in een westernzadel zitten hobbelen. Toen ging ik Castor inrijden met een VZH zadel. OMG die benen van mij!! Tenen staken haast in Castor zijn neus! Heb echt weer moeten leren om mijn benen netjes 'recht' te houden op een VZH zadel.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » zo 10 okt 2010, 09:11

haha ja erg he!
ik ben het nu ook weer aan het leren! heb mensendiek te paard les en dat kijken ze alleen maar naar je houding!
erg leuk maar erg confronterend! haha
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 11 okt 2010, 10:06

Viv schreef:Met shanks rijden is nagenoeg hetzelfde als bitloos aangezien je amper contact hebt doen de shanks ook niks. Westernpaarden worden gereden op het gevoel van te reins tegen de hals en zithulpen en niet door aan een bit te morrelen. Althans zo zou het moeten :D
Dus shanks lijken heftig maar doe in principe niks.
En dat is nu JUIST wat mij zo aanspreekt aan de manier van rijden als het op de "western stijl" aankomt :D en JUIST daarom ook, snap ik niet waarom in dit licht, bitloos niet een geaccepteerde optoming is :) (net zoals ik idd niet snap waarom stang en trens op een gegeven moment verplicht wordt in de dressuur). Is het dan misschien toch ook een heel stuk 'traditie' zoals Kristel oppert?

De dressuur doet het dan juist weer andersom qua bitloos, want ik begrijp dat je bitloos mag starten vanaf de L1 (na een bewezen basis-kennis in de b).
Ik hoop van mezelf dat hoe beter Cos en ik als combi worden, des te minder hulpmiddelen (benen, bit e.d.) hebben we nodig :)

Zulke les lijkt me idd erg confrontered Fabienne, maar wel leerzaam zo'n "spiegel" voor je neus ;) en dat zou ik ook zo graag eens doen, op een volledig getrained western paard rijden, gewoon om het eens te ervaren...machtig lijkt me dat.

Hey Sofie, leuke foto's, welke maat arizona hebben jullie eigenlijk? is dat een 1???

Red Bull ziet er ook stoer uit in zijn western-zadel, welk merk is dat als ik vragen mag? Lijkt ook redelijk kort, maar Red Bull is ook erg groot meen ik me te herinneren van een ander topic?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » ma 11 okt 2010, 11:06

dat spreekt mij ook zo aan aan het western...
alles op zit en neckreining
bij zalie ben ik daar ook echt aan het trainen.
( leuk, mn mama kreeg haar laatst niet ho, ik ga er opzitten, zit, doe mn hand een beetje omhoog (losse teugel) en madammeke staat stil... HOE DOE JE DAT?? hahah die kop van mn ma!! zij was echt aan de teugels aan het trekken, en zalie zag je denk...NO WAY!! haha)
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 11 okt 2010, 14:22

Hoe ben jij je training op die manier begonnen Fabienne? Of heb je daar echt les in gehad?
Plaats reactie