Het grote tandloze topic!!
Voordat ik op vakantie ging, ging ik nog even bij Caylinn kijken. Ze staat in de opfok, dus ik zie haar niet elke dag van dichtbij
(zie haar wel staan vanaf de weg) Toen ik bij haar kwam, stond ze wel heel moeilijk te kauwen. Dus ik keek in haar mond en
daar hing 1 van haar voortanden aan de onderkant aan een draadje. Toen heb ik haar bovenlip vastgepakt en de tand viel er
zo al uit! Nu heb ik dus een tandje van Keet en twee kiezen van Ul in mijn slaapkamer liggen
(zie haar wel staan vanaf de weg) Toen ik bij haar kwam, stond ze wel heel moeilijk te kauwen. Dus ik keek in haar mond en
daar hing 1 van haar voortanden aan de onderkant aan een draadje. Toen heb ik haar bovenlip vastgepakt en de tand viel er
zo al uit! Nu heb ik dus een tandje van Keet en twee kiezen van Ul in mijn slaapkamer liggen

Ereplaatsje voor

Wanneer is het kiezen of andere-tanden-meer-uit-het-zicht wissel tijd??
Ik gaf Castor (en weidegenoten) vandaag wat brokken en normaal is dat hapslik weg en zo snel mogelijk een andere emmer leeg proberen te jatten.. Vandaag was hij ver als laatste klaar! Beetje soppen en kleine hapjes nemen.. Hopelijk iets in de wisseltrand, anders moet er maar een tandensmitje bij komen kijken
Ik gaf Castor (en weidegenoten) vandaag wat brokken en normaal is dat hapslik weg en zo snel mogelijk een andere emmer leeg proberen te jatten.. Vandaag was hij ver als laatste klaar! Beetje soppen en kleine hapjes nemen.. Hopelijk iets in de wisseltrand, anders moet er maar een tandensmitje bij komen kijken

Haha Ik heb al een hele grote stoere vent die al 2 tanden gewisseld heeft voor echte grote paarden tanden..
De twee voorste tanden van zijn onderkaak beginnen ook al scheef te staan. Ze voelen niet los, maar kan ook niet zo goed voelen zonder het risico te lopen vingers kwijt te raken!
(Castor is overigens een vroeg veulen, hij is op 1 maart geboren.. En nog eens vroeg met wisselen. Dus je hebt nog alle tijd met je baby Jilly
En Castor blijft daarentegen meer een baby in zijn hoogte vergeleken met sommige reuzen hier!)
Ik vond dit net nog op internet:
Snijtanden
6-8 dagen = binnensnijtanden komen door, 4 stuks
6-8 weken = middensnijtanden komen door, 4 stuks
6-8 maanden = buitensnijtanden komen door,4 stuks
6-9 maanden = als het paard wolfstandjes krijgt komen ze op deze leeftijd door
2 ½ jaar = binnensnijtanden wisselen, 4 stuks
3 ½ jaar = middensnijtanden wisselen, 4 stuks
4 ½ jaar = buitensnijtanden wisselen, 4 stuks
Wisselen van de tanden
Bij de geboorte heeft een veulen al 12 kiezen, 3 kiezen per zijde van elke kaak.
1 jaar = vierde kies komt door, blijvende kies
2 jaar = vijfde kies komt door, blijvende kies
2 jaar en 8 maanden = eerste kiezen wisselen 2 jaar en 10 maanden = tweede kiezen wisselen 3 jaar en 8 maanden = derde kiezen wisselen 3 ½ tot 4 jaar = zesde kies komt door, blijvende kies
De haaktanden en de wolfstanden wisselen niet.
2 jaar en 8 maanden kunnen dus de eerste kiezen wisselen. Laat Castor nou net zo oud zijn....

(Castor is overigens een vroeg veulen, hij is op 1 maart geboren.. En nog eens vroeg met wisselen. Dus je hebt nog alle tijd met je baby Jilly

Ik vond dit net nog op internet:
Snijtanden
6-8 dagen = binnensnijtanden komen door, 4 stuks
6-8 weken = middensnijtanden komen door, 4 stuks
6-8 maanden = buitensnijtanden komen door,4 stuks
6-9 maanden = als het paard wolfstandjes krijgt komen ze op deze leeftijd door
2 ½ jaar = binnensnijtanden wisselen, 4 stuks
3 ½ jaar = middensnijtanden wisselen, 4 stuks
4 ½ jaar = buitensnijtanden wisselen, 4 stuks
Wisselen van de tanden
Bij de geboorte heeft een veulen al 12 kiezen, 3 kiezen per zijde van elke kaak.
1 jaar = vierde kies komt door, blijvende kies
2 jaar = vijfde kies komt door, blijvende kies
2 jaar en 8 maanden = eerste kiezen wisselen 2 jaar en 10 maanden = tweede kiezen wisselen 3 jaar en 8 maanden = derde kiezen wisselen 3 ½ tot 4 jaar = zesde kies komt door, blijvende kies
De haaktanden en de wolfstanden wisselen niet.
2 jaar en 8 maanden kunnen dus de eerste kiezen wisselen. Laat Castor nou net zo oud zijn....

- nientje_pjotr
- Contacteer:
Gaat snel hier met de tanden.
Zo zag het er vandaag bij cindy uit, voor zover ze het toeliet het ons te laten zien

Over 2 weken zie ik haar weer en dan zullen we nog eens kijken of er al verandering is.
Zo zag het er vandaag bij cindy uit, voor zover ze het toeliet het ons te laten zien

Over 2 weken zie ik haar weer en dan zullen we nog eens kijken of er al verandering is.
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je