16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Annemarie

Re: 16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Bericht door Annemarie » za 21 jan 2012, 18:02

Nisko is echt een topper. 2 weken niet gereden en je gooit bij wind orkaankracht het zadel erop en ze tuft zo haar gemakkie overal langs. Niks geen schrikachtig gedoe met die wind. Na 1 paard was ik trouwens wel afdoende uitgewaaid := . Anka maar niet meer gedaan.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
foss

Bericht door foss » za 21 jan 2012, 18:06

Arme Haila ze loopt niet goed, ze verstapte zich en ging onderuit daarna liep ze niet lekker weet niet of het een been is of haar rug.
Er was een plek op haar rug die warm aanvoelde dus hebben we haar rug ingesmeerd met spul voor de spieren even kijken hoe het gaat van de week anders moet de osteo er maar weer even naar kijken.
Het baard mij best wel zorgen aangezien je de laatste tijd ziet dat ze echt ouder gaat worden en daar heb ik best moeite mee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » za 21 jan 2012, 18:08

Fijn hoor, dat dat kan met Nisko!
Odet is net zo.
Het weer is echt bar en boos, het lijkt wel herfst.

Vervelend dat Haila niet goed loopt. Als ze dan ouder zijn, maak je je extra veel zorgen. Beterschap!
Odette&Fenna
foss

Bericht door foss » za 21 jan 2012, 18:10

Ja Haila had haar dag niet en dan zie je haar zo zielig staan en dan denk je hoe lang duurt het nog maar een dag er na scheurt ze weer door de bak het is gewoon een gekke merrie hopen dat ze gauw de oude is.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 24 jan 2012, 08:28

Goedemorgen! Mag ik meeschrijven? Ik heb een dame van bijna 21 (begin mei maken we haar wortel/muesli/appel/stroop-taart). Heerlijk fjordsel, net als bovengeschreven kun je er weken niets mee doen en dan een zadel op leggen en voor 2 uur rustig het bos mee in gaan.
Ze heet Lajke en heeft helaas door een ongeluk maar 1 oog, maar na een jaar of 16 weet ze vast niet beter meer.

Hoe is het met Haila?

Lajke eet vooral hooi, half schepje standaard paardenmengeling savonds en tussendoor eens een appel of wat worteltjes of voederbiet. Ze heeft uiteraard áltijd honger. Ze staat samen met een veulen van 8 mnd (niet haar veulen, dekken is niet gelukt van de zomer wegens vocht op de baarmoeder en ik had geen zin gedokter) dus dat houdt haar aardig in beweging. Ze staan aan huis, iedere avond lekker het stalletje in en overdag kunnen ze kiezen tussen een (modder)wei, zanduitloop en uiteraard de stal.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Ootje

Bericht door Ootje » di 24 jan 2012, 16:49

Welkom hier!
Gezellig dat je mee komt schrijven.
Odette&Fenna
foss

Bericht door foss » di 24 jan 2012, 17:45

Welkom hier.

Met Haila gaat het nog niet zo lekker zit te twijfelen of ik er iemand bij zal halen of nog even afwachten ze gaat wel wat vooruit maar minimaal en lekker lopen doet ze nog niet.
Donderdag kijk ik er even met mijn vriendin naar zij heeft er dan een paard dagen niet gezien en ziet dus beter de verandering.
Ootje

Bericht door Ootje » di 24 jan 2012, 19:41

Wat naar dat het nog niet goed gaat met Haila.

Jammer dat het niet gelukt is om Lajke drachtig te krijgen.
Odet had ook vocht in haar baarmoeder toen ik haar liet dekken. (het jaar daarvoor wilde ze niet drachtig worden) Ze heeft toen kort na een dekking een spuit van de dierenarts gehad en die dekking was ook gelijk raak *o/* .

Odette doet haar best om d'r wintervacht kwijt te raken. Vorige week kwam het er ineens met bosjes vanaf.
Hopelijk laat ze nog wat over, want volgens de weerberichten wordt het volgende week winter.
Odette&Fenna
mirretje

Bericht door mirretje » wo 25 jan 2012, 07:28

Ik ben niet erg actief in dit topic (ooit wel aangemeld geloof ik). Wij hebben onze good old Mibora nog. Hij wordt dit jaar alweer 20! Met een 2 ervoor nu begint het oud te lijken. We gaan het nu iets merken aan zijn gedrag. Als alles rond gaat rennen denkt hij: nou zolang jullie in de buurt blijven doe ik niet mee. Een rondje soms wel, maar dat rondsjezen ziet meneer het nut niet meer zo van in. Vrolijk en energiek is hij wel.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 25 jan 2012, 08:02

Leuk weer iemand erbij. Klets gezellig mee zou ik zo zeggen en Mirjam ook. Jij het natuurlijk eigenlijk 2 om over mee te kletsen want Opuntia van je vader mag hier intussen ook meedoen.
Wat een fijn ras hebben wij toch dat ze vaak zo probleemloos oud worden. Ook Meline wordt dit jaar 20 maar is nog erg fit.
Wel sneu dat Haila even niet zo lekker gaat. Hopelijk kun je iets voor haar doen Karin.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 25 jan 2012, 08:27

Hier ook even een zwaai!
Alles goed met Ilonk, dit jaar wordt ze 24 maar dat weet ze zelf echt niet. Na een kwartiertje opwarmen loopt ze weer te drammen alsof ze zes is.Ze draaft nog met gemak een uurtje of twee. Nu ik haar deels geschoren en de hele winter al goed onder een deken heb kan ik er eindelijk een paar vetjes aan houden.
Mevrouw begint alleen wel heel korte tandjes te krijgen, tja een paard dat al bijna 24 jaar aan één stuk doorgraast heeft natuurlijk wat 'slijtage' aan de tanden. Ik vermoed dat die eerder op zijn dan Ilonk zelf...

Welkom Bloemetje!

Beterschap voor Haila, vervelend als ze zo'n schuiver maken bij een oud paard voel je toch meer voor ze mee.

Mirretje is Mibora niet die stoere ruin met lange manen?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 25 jan 2012, 08:30

Net als Lajke, daar mag ook niemand tegen zeggen hoe oud ze is... Die denkt vaak ook dat ze nog geen 10 is....

Tanden gaat hier nog goed, helaas te weinig weiland om haar hele dagen en nachten te kunnen laten grazen. Zou het haar graag gunnen maar weiland dichtbij is niet te krijgen of onbetaalbaar. Nu moeten we het doen met een wei aan huis en een wei aan de andere kant van het doro bij iemand achter het huis en een stukje wat we hier in de straat mogen gebruiken. Tja dan maar hooi bijvoeren.
Ik mag zorgen voor
mirretje

Bericht door mirretje » wo 25 jan 2012, 12:46

Ilonka schreef:
Mirretje is Mibora niet die stoere ruin met lange manen?

Ja dat klopt, hij heeft nu al jaren lange manen. Dit is een foto van 1 (of 2 alweer?) jaar geleden:
Afbeelding

Hij wordt nu, door tijdgebrek, niet meer bereden. Jammer want onder het zadel is hij nog erg fanatiek.

"Vroeger", toen we nog met hem naar de keuring gingen had hij netjes een boogje in zijn manen hoor.

Ik heb daar geen duidelijke foto van, maar hier is wel het bewijs dat hij echt een boogje heeft gehad:

Afbeelding

Opuntia van mijn vader is ook alweer 18, maar gedraagt zich soms als een jaarling. Hij is actief en beweeglijk in de groep. En echt het haantje trouwens.
nanneke

Bericht door nanneke » wo 25 jan 2012, 16:20

ik wil me ook even melden hier!
bij ons op stal hebben we ook een aantal oudjes staan waaronder onze 'oma' Jenny:
Afbeelding
inmiddels ook aardig op leeftijd maar ze werkt nog lekker mee. niet meer met de hele zware lange ritten maar toch nog wel een keer of 3 per week dat ze in 3 of 6 span loopt. en ze mag nog af en toe haar kwaliteiten laten zien als menles pony. als ze een week niks doet wordt ze onuitstaanbaar haha
nanneke

Bericht door nanneke » wo 25 jan 2012, 16:28

en nog even een fotootje met onze twee 16+ ers.
links onze Jenny en in het midden ons andere oudje Marrit
Afbeelding
(sorry voor de grote foto, ben er nog niet helemaal achter hoe het werkt :o )
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 25 jan 2012, 17:09

Gaaf hoor!

Ik hoop dat ik er achter kom of Lajke al voor de koets heeft gelopen. Misschien morgen even langs de fokster om het na te vragen. Ik weet dat de plannen er ooit waren maar of het dan ook echt gebeurt is.

Lajke had lange manen toen ik haar kocht, tegenwoordig zijn ze kort. Een net boogje wil ik het niet noemen... :D
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 25 jan 2012, 17:24

Afbeelding
Deze is van vandaag, onze Lajke aan het spelen met Mette (8mnd). Mette is niet haar veulen maar weet haar wel altijd uit te dagen tot een potje stoeien of wat rennen.
Ik mag zorgen voor
Ootje

Bericht door Ootje » wo 25 jan 2012, 18:55

Wat leuk, al die foto's!
Lajke gedraagt zich nog niet als een oude dame :D . Leuk hoor, dat ze zo spelen met elkaar.
Odette&Fenna
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 25 jan 2012, 19:19

huh, is dat ook Mibora? Herken ik hem niet van, lange manen staan hem goed!

Mooie foto met die 3 ervoor

Marga en Marloes doen het beide ook super, al wordt Marloes wel erg rustig, ze is 1 Mei pas uitgerekend, maar is die dikke buik volgens mij al helemaal zat. Gister is ze bekapt en wat is het toch ook een schat van een dier, zo rustig, geweldig.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
mirretje

Bericht door mirretje » wo 25 jan 2012, 19:34

Ivonne schreef:huh, is dat ook Mibora? Herken ik hem niet van, lange manen staan hem goed!

Mooie foto met die 3 ervoor

Marga en Marloes doen het beide ook super, al wordt Marloes wel erg rustig, ze is 1 Mei pas uitgerekend, maar is die dikke buik volgens mij al helemaal zat. Gister is ze bekapt en wat is het toch ook een schat van een dier, zo rustig, geweldig.

Van welke foto herken je hem niet Ivonne?

Volgens mij zijn er best veel m-metjes (paarden met naam die begint met M) op het forum.
Marga, Mibora, Marloes Meline. Nog meer?
Gesloten