De I-tjes deel 1

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
foss

Re: De I-tjes deel 1

Bericht door foss » ma 21 okt 2013, 08:43

Nou dan maar gelijk doen.
Een foto van Indre met Oline
Afbeelding
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 21 okt 2013, 09:36

Imre ziet er goed uit Janna! Flinke dame al.
Ook totaalplaatje van Inez gemaakt toevallig? O:)

Indre heeft mooie ronde billen, lijkt zeker al groot!

Hier is I-tje het G-tje bijna voorbij :D Nu is Gwynna ook niet de grootste hoor, maar het lijkt toch wel maf. Denk dat ze binnenkort weer thuis komen. De wei is nat en het gras op. Wel weer gezellig :)
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
danielle781
Contacteer:

Bericht door danielle781 » ma 21 okt 2013, 20:47

Wat een leukkie!!
en wat ziet ze er goed uit!!

helaas bij ons ook denk ik, het begint aardig nat te worden, gelukkig mag Ido meestal wel wat langer buiten omdat hij niet zulke hele grote voeten heeft, hij krijgt dan samen met een andere jaarling een stuk wei die ze dan wel stuk mogen lopen.
maar als het te modderig, nat en koud wordt, haal ik hem lekker binnen :)
Orna (Danja X Halstor)
Ido (ursula X Topas)
Keandra

Bericht door Keandra » wo 23 okt 2013, 16:57

Wat ziet oline er leuk uit.
leuk halstertje ook

Alles gaat hier heel goed met Denna, lekker spelen met Swann en verder heeft ze genoeg andere fjorden (Githa en voorlopig nog jalenka) om haar sociale contacten op te houden.

Vandaag kwam een bevriend koppel stalgenoten stoefen over wat ze gisteren gedaan hadden met hun jaarling (is een pintokruising van 1.5jaar).
Ze hadden haar opgezadeld (geen pannenkoekzadeltje maar een zwaar leren westernzadel) en de man is er opgekropen en heeft 5 minuten aan het stappen geweest op de piste. Dit aan een touwtje dat vastgehouden werd door een nieuwe stalgenoot.
Ik wist niet wat ik hoorde en zag (ze hadden het gefilmd := ). was geheel van mijn melk.
heb gezegd dat dat niet optimaal is voor de groei van zo'n jong paard. Dachten ze van even te testen wat het karakter was van hun jonge paardje.

Een beetje later kwam die nieuwe stalgenoot zich nog verdedigen met de opmerking dat dat veel gedaan wordt bij 'vluchters' (is er dus ene uit het racecircuit, beloofd niet veel goeds).
Dat is schijnt ook heel goed voor de ontwikkeling.
heb zijn betoog afgesloten met de opmerking dat de vluchters en racepaarden nogal vaak eindigen met een enkeltje slachthuis omdat hun eigenaar ze totaal verkeerd heeft laten opgroeien waardoor ze uiteindelijk geheel gekraakt zijn tegen dat het paard in de volle fleur van zijn leven is. (even grof geweest en vergelijking met een kind gemaakt.)
Hij was kwaad, maar dat is zijn zaak. Aan mijn paarden moet hij met zijn poten afblijven.
Ik ben er nu praktisch zeker van dat hij zijn 1.5 jarige volgend jaar al volledig zal inrijden.

Ben onze paarden nadien een knuffel gaan geven.
Dat je er eens voor de zot 2 seconden op de weide opkruipt, ok nog vanaf 2 jaar, maar toch niet al rijden op 1.5.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 23 okt 2013, 17:13

Belachelijk dat dat soort mensen dus ook serieus zeker van hun zaak zijn terwijl ze de reinste onzin uitkramen. Snap best dat ze met dravers anders te werk gaan, die zijn ook compleet 'anders' gefokt. Maar dan nog....... dank u vriendelijk, maar blijf uit de buurt van mijn beesten.
Laat ze maar lekker kwaad wezen, daar mag best iets van gezegd worden als men er zo mee loopt te pronken. +:)+
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
danielle781
Contacteer:

Bericht door danielle781 » za 26 okt 2013, 14:37

Verdorie!!!! huilen dit!!!

er is een jaarling bij ido in de wei gekomen, en nu heeft die jaarling dus de staart van ido op gegeten! Grrrrrrr!
er mist nu aan de linkerkant een heel stuk wit en midden in de staart heeft ze het er dus ook afgegeten!!
ik was er zo zuinig op ;(
flink balen dus!!

en ik weet ook wel dat het niet om de staart, manen ect gaat en dat het om z'n karakter gaat, maar toch!
nu maar gaan wachten totdat het weer gaat aangroeien.
Orna (Danja X Halstor)
Ido (ursula X Topas)
rooosss

Bericht door rooosss » za 26 okt 2013, 16:21

Ach nee, zonde van z'n staart
Rinske

Bericht door Rinske » za 26 okt 2013, 17:11

Ahhh zonde!!
Ingmar loopt ook al bijna een jaar met een "happjes" staart. Elke keer wordt het witte van de staart door zijn vriendjes netjes tot de helft bijgegeten :roll: . Maarja ik vind het niet meer zo erg, het is een jaarling die 24/7 bij andere in de wei loopt dus dan krijg je dat hè ;)
05-05-'95 Paula Brusvein x Astrix
11-04-'12 Ingmar Topas x Brusvein
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 26 okt 2013, 18:36

Wat zonde! Ik begrijp je helemaal hoor, zou er ook heel sneu van zijn. Het staat gewoon zo verrot.....Soms zie je het ook wel bij de voorpluk, dan zou ik echt bijna in tranen uitbarsten geloof ik. (die is me nogal heilig O:) )
Staat ze er nog steeds bij in? Misschien wat spul in spuiten, je hoort idd vaak dat jonge dieren het doen. Zou me als eigenaar echt heel bezwaard voelen als Imre het zou gaan doen, maar ja wat doe je eraan.

Zaterdag komt mijn meisje weer bij huis! Dan mag ze kinderoppas gaan spelen voor Inez haar kleine broertje Davos. :D
Giel

Norvyn
danielle781
Contacteer:

Bericht door danielle781 » za 26 okt 2013, 18:47

ik stond ook wel met een paar traantjes in m'n ogen....
ik had hem in het weiland ernaast gezet, ze staan nu even op stal omdat er slecht weer aan gaat komen, dus kan ze er nu sowieso niet aan komen.

als ze van de week de wei weer in ga spuit ik er een beetje hertshoorn in misschien blijft ze er dan wel van af! :?

aawh wat fijn dat ze lekker thuis komt staan!
Orna (Danja X Halstor)
Ido (ursula X Topas)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 26 okt 2013, 21:03

Oh wat balen!!! Hjirre had bij ons ook Hikari te pakken. Die heeft aan haar voorpluk gezeten... Ik baalde als een stekker, want Hikari's pluk hing al voorbij haar ogen... Het groeit nu niet zo hard. Toen Hikari weer bij ons terug kwam, bleek ze ook een stuk uit haar staart te hebben. Hoe dat is gekomen, weten we niet zeker. Daar baalde ik erg van, want ze moest een maand later mee doen met de hengstenshow bij vd Aa. Heb geprobeerd wat haren overal vandaan te halen en die in de staart erin te vlechten. Maar het was vooral wit... en dat kun je niet zomaar bij alle paarden vandaan halen en het is ook niet altijd hetzelfde wit. Toen me er maar bij neer gelegd. En je zag het wel, maar ze draagt haar staart nogal, dus leek het wat minder op te vallen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Keandra

Bericht door Keandra » zo 27 okt 2013, 14:28

Balen van de staarten en plukken. Altijd zonde.

Wat voor een fjord hebben wij laten overbrengen uit NL.
Denna is een waar knuffelbeest. Ze werd voorgesteld als een niet zo aanhankelijke fjord (vergeleken met Hansomsheru).
Maar niets is minder waar.
Al een paar dagen als we de paarden gaan controleren (kregen tot vandaag nog niets bij en stonden nog volledig op het land, niet zo rijk gras meer, maar ze doen het nog steeds super) komt Denna knuffelen. Ze komt dan haar hoofd op je schouder leggen en wilt precies een ware knuffel.
Geef je geen aandacht aan hun dan komt Denna samen met Swann af om hun dagelijkse knuffel te vragen/eisen.

Vandaag hebben we de schuilstal weer een beetje gestabiliseerd voor de aankomende storm. Ook het 2e hooinet omhoog gehangen.
nu hadden we ze deze ochtend op de paddock gezet, met schuilstal, drinkbak en hooinet gevuld met een baal hooi. We gingen dan in de namiddag het 2e hooinet vullen en nog wat hooi bijgeven, aangezien ze nu met 4 zijn en het de eerste keer is dat ze met zoveel op de paddock staan.
Tijdens het plaatsen van het 2e hooinet, was Denna een ware 'hulp'. Ze stond continu in de weg, wou het hooinet meepakken. Een ware last die van niets schrik had. (Mocht zelfs haar volledige hoofd bedekken met dat hooinet, goede schriktraining)
Continu kwam ze poken om een aai of een knuffel. Op een bepaald moment had ze Leslie liggen, gewoon even een lik in zijn gezicht gegeven. _/-o_
We lagen beide plat van het lachen.
danielle781
Contacteer:

Bericht door danielle781 » di 29 okt 2013, 20:42

Heerlijk z'n knuffelfjord! :=

vandaag mocht Ido de wei weer in, heb flink z'n staart in gesprayd met antibijt spul (iemand hier ervaring mee?)
dus nu maar hopen dat de andere jaarling ervan af blijft!
Orna (Danja X Halstor)
Ido (ursula X Topas)
foss

Bericht door foss » wo 30 okt 2013, 05:19

Zonde van zijn staart dat anti bijt spul werkt goed is heel bitter en dat vinden ze vies.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ydel

Bericht door Ydel » wo 30 okt 2013, 09:21

Ishya(Denna) is altijd een echte knuffel geweest...
Ben echt zo blij dat ze lekker bij jou staat!

Kom snel een keertje die kant op!
Heb er nu al zin in :))
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Keandra

Bericht door Keandra » wo 30 okt 2013, 11:39

Altijd welkom.
Eens leuk in het weekend.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 01 nov 2013, 18:40

Vandaag even met Denna aan de slag gegaan.
Ze kreeg een introductie tot packpaard. Ze kreeg een halster op met een lang touw aan en dan nam Leslie het touw vast als hij Githa aan het uitstappen was. Denna moest volgen. Ze bleef continu op de respectabele 1m afstand van het leidpaard Githa, dus ze zal nog even moeten leren dat ze toch beter ietsje dichter kan komen. Maar voor de eerste keer ging het super.

Verder heb ik ook haar manen bijgeknipt. Ze zijn geknipt, niet fatsoenlijk.
Denna moet nog goed leren stilstaan, en ben voor nu al blij zolang de manen niet neerhangen.
Ze bleef redelijk staan naast Githa (die niet echt het fantastische voorbeeld was vandaag) en heb haar manen terug in boog kunnen knippen.
Er zijn een paar kapjes in, maar niets dat niet hersteld wordt met een volgende knipbeurt.

Verder was ze heel braaf met het van de weide halen en terug op weide zetten. Heel rustig.
Braaf peerd.
Esther

Bericht door Esther » vr 01 nov 2013, 19:08

Vandaag Icarus weer gezien, alle jonge paarden zijn van de eilanden terug gekomen met de boot.
Hij is dan wel niet meer van mij, maar het is leuk om hem te zien opgroeien. Hij is nog hengst en dat weet hij goed!! Kleine machoman!
Stapte dapper de boot op!
Hopelijk binnenkort weer eens op de foto!

Nog steeds in gezelschap van zijn veulenmaatje Amiro. Die heeft nog steeds een hoge Yarra factor, beetje sullig, maar wel onwijs lief!!

Verdere I'tjes in het gezelschap zijn Ingmar (v. Reinar), Izan (v. Reinar), Innvik (v. Manus), Amigo (v. Alm) en Niko (v. Dingo).
En dan hadden we vandaag Imre en Inez er nog bij als I'tjes, maar dat zijn merrietjes. En Inco (v. Timor), maar die heeft ook een andere eigenaar.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 02 nov 2013, 08:00

Imre en Inez gaan vandaag weer echt naar huis, die mochten een nachtje op stal bij de man van de boot. Eens kijken of ze eerst bij moeders in mogen of dat ze meteen samen met Davos in de andere wei komen.
Misschien dat ik de camera nog wel even mee neem! In ieder geval een schaar, hehe dat is wel weer nodig.
Maar ze deden het allemaal zo braaf gisteren, erg goed. Inez had even protest om de boot op en af te komen maar Im stond er al op voordat ik het door had!

*edit: kleine wijziging, de eigenaar van Inez had het vandaag te druk met werk. Dus wordt het maandag, ben benieuwd.... zit dan zelf op het werk dus zal eind van de week wel weer eens proberen bij daglicht wat foto's te maken. Kunnen de dames eerst nog een stukje beter koe-mak worden :P *
Giel

Norvyn
Esther

Bericht door Esther » za 02 nov 2013, 16:09

Dat is ook wat waard, koemak!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie