Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Keandra

Re: Nog 1 of al 2 jaar...onze E'tjes zijn de leukste, echt waar!

Bericht door Keandra » di 18 mei 2010, 06:48

heb juist in PP een topic gemaakt van onze meiden

maar toch hier ook een update van Jalenka:

Afbeelding
ben je nog niet verliefd op mijn koppie?
nu wel
:D

Afbeelding
geen ribben meer

een degelijke standfoto trekken is nog niet terug gelukt, dan zou ik ze moeten vasthouden en Leslie een foto nemen
want omgekeerd blijft ze zeker niet stilstaan (Leslie vasthouden, ik foto nemen)
hier hing ze vast aan de stal met een rekker/touw
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 18 mei 2010, 08:07

Wat een mooi koppie! En wat is ze licht zeg!

Bij ons staan vandaag de paardjes helaas weer een dagje in de paddock. Nou ja niet helemaal hoor, maar mn nicht is bang voor paarden en wil nu les krijgen Imka dr grasmasker om te doen en dan vanaf morgen gaan ze weer vanaf smorgens meteen het land op! Zal de kleintjes wel goed doen hele dagen op het land!

Vandaag komt ons buurmeisje voor Imka, dus dan wil ik eindelijk weer eens een stukje met Emy gaan wandelen ofzo. In ieder geval weer eens bezig zijn met haar.

Bix heb ik trouwens geminderd! Ze at het na een hele dag op het land toch niet op en ze had een aardige pens daarnaast dus die staat nu nog op drie kwart kilo bixjes. Maar als ze hier ook nog moeite mee heeft ga ik het steeds wat meer afbouwen.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » di 18 mei 2010, 08:30

hier mogen ze vandaag binnen blijven, ze hebben een dik pak hooi
we hebben vanavond niet echt de tijd om die monsters terug van de weide te halen (moet naar de kapper en we zijn dan altijd een tijd weg want dat is bij kennissen thuis), alles wordt voor ons gedaan van de stal uitgezonderd ze op en van de weide halen

ze hebben een heel weekend buiten gestaan (uitgezonderd snachts, er is gaan watervoorziening op de weide...) en vanaf morgen gaan ze weer hele dagen buiten, dan hebben we niks gepland en hebben de andere mensen van stal niet het gedacht dat ze continu buiten staan en dat hun paarden zo niet buiten kunnen
(is altijd ambetant, er zijn maar 5 stukjes waar we ze op kunnen zetten en nu is er eentje afgezet wegens bemesting en zaaien.

ze zullen er niet van sterven
Keandra

Bericht door Keandra » di 18 mei 2010, 08:31

ja en Jalenka kan het niet wegsteken dat ze een witte is, echt spierwit

we hebben onlangs een jonge DA op stal gehad om 10 paarden te ruinen en die ging haar ook bewonderen, had nog nooit een witte fjord gezien
wist zelfs niet dat het bestond, maar had wel direct door dat het een fjord was :=
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » di 18 mei 2010, 11:33

Wij hebben Jack vorige week gemeten op 136.5. Maar die is druk bezig zijn achterstand in te halen, dus hoop dat daar snel een paar cm-s bijkomen O:)

Wat heeft Jalenka een mooi snoetje.
Ben ook verliefd op haar kleur...Is het een groot verschil zomer/winter? Wordt ze in de zomer echt nog witter?
Is Hjellar eigenlijk haar papa?

Bij ons staan ze in groepen van 5 - 8 paarden ongeveer op de weide, pony's staan wel met wat meer samen. Op echt grote weides.
Ze worden er 's morgens opgezet, en onze kudde wordt er 's middags afgehaald. De andere paarden haalt men er 's avonds af. Jack haal ik zelf van de weide als ik op stal kom, als ik echt laat arriveer haalt de pensioneigenaar hem binnen.
Enkel op zon en feestdagen moet je zelf je paarden buiten en binnenhalen.
Vind het wel een hele fijne regeling zo!
Keandra

Bericht door Keandra » di 18 mei 2010, 12:13

de papa van Jalenka is Haugguten, de reden dat ze wit is is door de mama (een witte) die ook weer een dochter is van de witte Alm Glimt van bij Louis (Bosdries)

ze blijft haar zelfde kleur houden, zomer en winter, spierwit, maar een beetje beige te bespeuren
ze is trouwens mooier wit dan Hjellar vind ik

ik zal al blij zijn als Jalenka de 140cm haalt tegen dat 4 is
we zien wel, doe ze niet weg omdat ze kleiner is of zo
roos

Bericht door roos » wo 19 mei 2010, 13:41

murie27 schreef:Hoe groot zijn jullie Etje nu?
Ekdal is 1.46,5 ........
En hij is ook onwijs aan het puberen!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Elvis

Bericht door Elvis » wo 19 mei 2010, 17:27

Sinds vandaag staan onze paardjes wat minder in het volle gras.Ze worden s óchtends los gelaten op een afgezet stuk en mogen smiddags in het volle gras een uurtje of 2.Daarna weer de paddock in voor de nacht.
Ze werden echt wat te dik..En we zijn het liever voor!
Elvis krijgt nog een kwart bix gemengd met muesli,meer voor het binnen komen.

Hij meet nu 1.40 hoog.
Morgen komt de hoefsmid,ze voetje weer wat rechter zetten.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » vr 21 mei 2010, 07:15

Gisterenavond toen ik Jack op stal zette begon hij meteen te schuren aan zn staart.
resultaat : WC-borsteltje :n

Ik heb de staart nu doorgekamd gisteren en er n vlecht ingelegd. Heb zelf totaal geen enkele ervaring met paarden die schuren...mijn warmbloed doet dit niet, paarden die ik vroeger gereden/verzorgd heb deden dit ook niet...dus tis iets totaal nieuw...
stalgenootje zei me dat t waarschijnlijk kwam van de plotse warmte gisteren en ik me niet meteen zorgen moest maken...
Blijft hij t doen, tja dan natuurlijk gaan behandelen...Twas gelukkig alleen de staart, en niet manen/voorpluk.

Verder had de DA, bij te laatste bezoek, toch ook opgemerkt dat hij enkele grijze vlekjes had op zn lijf. Dit zou in zeer beperkte mate schimmel geweest zijn. Heb dit meteen behandeld met iso betadine shampoo op de vlekjes zelf, immaverol was niet nodig omdat het zéér beperkt was.
Echter nu is het weer terug en ik merk dat Jack, als ik hem aan het poetsen ben, vaak zit te krabben.
Best toch immaverol halen en hem hiermee n paar keer behandelen?
Ook hiermee nog totaal geen enkele ervaring hoor...
Keandra

Bericht door Keandra » vr 21 mei 2010, 08:06

oei

moet nu wel zeggen dat ze hier ook wel een beetje schuren hoor, kijk maar naar Jalenka haar foto's, die zorgt er ook graag voor dat ze een pleeborstel heeft := en dan nog een klein beetje aan haar manen en zo
maar dat heeft ze de hele winter door ook gedaan, dus echte exceem hebben we bij ons niet mee te maken anders had dat nu wel al duidelijk moeten geweest zijn
heb het gister nog eens aan onze DA gevraagd die toen ook op stal was (handig als hij paarden komt scannen) en die zei van hun staart geregeld te wassen, dat wordt wat want Jalenka heeft daar nog schrik voor. Hij zei ook dat het wel door verveling zou komen, tja wat kan je daar al aan doen he met een 2jaar. Ik zet die nog niet aan het werk als toen Githa 3 was hoor.

ik heb ook wel van Befix de lotion staan om in te masseren op staart en manen. Heb dit in het weekend eens gedaan en dan was het schuren bij Githa gedaan, maar niet bij Jalenka.
Moest het verergeren, dan moet het echt al kaal geschuurd worden op korte termijn, wordt Jalenka hier voor getest, maar nu nog niet. Haar pleeborstel blijft nu al maanden op dezelfde grootte. :=
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » vr 21 mei 2010, 08:37

stalgenootje heeft ook de Befix shampoo + lotion.
Zijn echt wel superproducten blijkbaar. Maar tis de allereerste keer dat hij geschuurd heeft, dus vind t beetje voorbarig om me dat nu al te gaan aanschaffen...
Als hij nu de komende dagen nog gaat schuren, ga ik dat uiteraard halen... en begin ik maar te behandelen. Op een behandeling meer of minder , zal t niet komen hé :=
Keandra

Bericht door Keandra » vr 21 mei 2010, 10:17

wel ik had dat product vorig jaar al aangeschaft, en wel enkel de lotion, omdat we Githa toen wel al kenden en dat ze vaak een pleeborstel van haar staart maakte. Had het dus enkel uit voorzorg aangeschaft eigenlijk.

ik zou het ook afwachten hoor, want befix is heel duur in aanschaf jammer genoeg :\

maar vergeet niet dat we ongeveer in hetzelfde schuitje zitten/gezeten hebben met onze pony's
alleja alle2 zorgenkindjes, vorig jaar op de weide schuurde Jalenka nooit, maar toen wou ze ook niet draven of galopperen of zo, was verschrikkelijk om zien zo :\ en sinds ze is beginnen bijkomen is er veel meer leven in gekomen, exponentieel is dat gegaan
dus kan me nu eigenlijk wel goed voorstellen dat ze actiever is en haar ook effectief sneller verveelt en dus haar pleeborstel onderhoudt :=

dus ik denk dat het ook zo aan het gaan is met kleine Jack, eerst altijd boxrust en hijzelf die zich toch niet goed voelde, dus zijn ze veel rustiger, maar nu voelt hij zich al een heel pak opgeknapt en heeft hij zelfs energie teveel (wat hier dus het probleem is) en dan krijg je dat hij een kleine stalondeugd krijgt

wees al blij dat het niet luchtzuigen is en bekijk zijn 'schuren' nog eens begin volgende maand
maar ik betwijfel echt of wij wel, ik en jij, nood hebben aan een anti schuur deken
(ik leg wel een zomerdeken op bij Githa als ze op stal staat, dan blijft de poep schuurvrij, lol, maar dit is een simpel katoenen deken dat bij echte eczemers wel heel snel stuk zou zijn, en dat gaat hier niet kapot hoor O:) )
Esther

Bericht door Esther » vr 21 mei 2010, 19:27

Het is ook wel een kriebelig moment.. Er is weer ongedierte, er is weer volop gras, sommige plekjes zijn nog niet helemaal verhaart en dat gaat gepaart met jeuk!!

Flower doet het op het moment heel goed!! Sinds ze hengstig is geweest is ze ineens heel aanhankelijk.. Ze kwam altijd wel naar je toen, maar het hoofd aaien bleef moeizaam. Nu was ze ook op haar koppie aan het verharen en vond ze het wel lekker om daar te worden gekrabbeld en momenteel is het geen probleem om haar op haar hoofd te aaien!! Zelfs halster om doen, ik had haar al in de stal gezet om dat voor elkaar te krijgen, ging super!!
Ze is ook helemaal vriendjes met Fjella.. Wel een beetje lastig want ze enigzins worden mongool als ze elkaar niet kunnen zien, dat gaan we in de kiem smoren, steeds maar poosjes uit elkaar..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Keandra

Bericht door Keandra » za 22 mei 2010, 08:09

hier is Jalenka ook zo afhankelijk van Githa

dus wat doe ik, Jalenka eerst op de weide zetten, en dan Githa pas. Omgekeerd is Jalenka niet te leiden, dan wordt je gewoon meegetrokken :roll:
nu is Jalenka al een pak minder afhankelijk van Githa dan in het begin dat we terug op stal stonden, maar heb er nog serieus men werk mee

ik zou eigenlijk graag iets willen doen nu het goed weer is, maar ik weet dus niet goed wat ik zou kunnen doen om haar dan ook wat respect bij te brengen. (touwen is ze gewoon, heb haar al serieuze touw-en zweepgewenning gegeven ~~}> en dit zonder klakken van de zweep)

ze is wel goed te leiden in gesloten kring (roundpen)

ik zou klickertraining kunnen beginnen, denk dat ze dat wel snel zal door hebben
ga eens over nadenken
roos

Bericht door roos » zo 23 mei 2010, 09:21

Ekdal mag bij d club van 2 jaar, hij is jarig vandaag :)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Elvis

Bericht door Elvis » zo 23 mei 2010, 10:40

Gefeliciteerd!!
Join the Club... :D
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 23 mei 2010, 18:13

gefeliciteerd

hier hebben we gisteren onze nieuwe (tweedehands) reflexcamera getest
en dit is 1 van de mooiste foto's die we kunnen maken hebben (dit is zonder aanpassingen, Leslie heeft hem met weinig werk nog mooier kunnen maken, maar op zich is deze foto al :~ )

Afbeelding
ze wordt met de dag liever en liever (not ~~}> maar ja, naar mij toch, niet naar de baas)

ze hebben weer al 2 dagen na elkaar de hele dag op de weide kunnen staan en morgen is het weer van dat, weer weidegang
die pony's zien ons graag toekomen hoor :=

wel begint ze serieuze brokkelhoeven te krijgen, ze is nu al een dikke 2 maand van de biotine en ze beginnen er echt niet mooi uit te zien
het is nog steeds maar de randjes die los komen, maar maak me toch al wat zorgen
vorig jaar hebben we dit met Githa ook voorgehad en sinds dat zij vierkant beslagen is heeft ze daar totaal geen last meer van gehad
nu zijn we aan het denken van ons eens te bevragen om er een heel licht ijzertje mss onder te zetten, mss dat dat helpt
ze heeft al niet de perfecte voeten van vorm (bokhoef rechtsvoor) en dan slijt ze ze nog eens keisnel af waardoor de smid ook niet veel kan bijvijlen en zo...

denk dat we dit nog even zullen afwachten
grietsje

Bericht door grietsje » ma 24 mei 2010, 17:28

Hoihoi!

Ik kom me maar (weer) melden met mijn E-tje :+!
Ezra staat nu bij huis samen met Fresia dus voortaan hopenlijk wat meer over hem te melden! Hij stond in de opfok en daar deed ie eigenlijk niet veel meer dan op het land staan.
Hij is 7 weken geleden gecastreerd en had dus nog nooit bij merries gestaan.. Jullie begrijpen wel wat voor feest dat nu voor hem is zeker :+ Ik ben er alleen minder blij mee.
Ezra heeft er sinds vandaag ook een babybroertje bij :D
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Esther

Bericht door Esther » ma 24 mei 2010, 18:41

Flower heeft volgens mij een beetje moeder gevoelens, hihi.. Ze is veel te lief naar Digai..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 25 mei 2010, 08:22

@ Keandra, komen de paarden enkel op het drogen of krijgen ze ook wel eens natte voeten? Brokkelhoeven ontstaan vaak o.a. door de droogte. Mijn zus (hoefsmid) geeft als beste middel aan om de paarden dagelijks in een modderbadje te zetten. Dan kan het vocht van buiten in de hoef trekken en de modder houdt het vocht op de hoef vast. Soms is het al afdoende om bij de waterbakken al een modderpoel te maken met deze droogte. Daar moeten ze ook echt in.

Evian en Eskil samen, het zijn echte maatjes geworden :+:
Afbeelding

Eskil is al een maandje 2 jaar en Evian wordt overmorgen 2.
Plaats reactie