Het E-tjes topic
Re: Het E-tjes topic
Nou een masker zou DE oplossing zijn, maar......de wond zet net naast de plek waar het halster zit, dus een masker gaat hem niet worden...
Ekdal is gister voor het eerst naar mijn smid geweest. Hij was voordat ik hem kocht nog geweest dus dat is zo'n 8 weken geleden.
Maar het goede nieuws is (
)dat hij goede hoeven heeft. Wel iets aan de korte kant, maar de kwaliteit van de hoeven is stukken beter als die van Danc(YESSSSS!!!!). Beenstand is ook goed. Er hoefde dus niks te gebeuren , ik helemaal blij. En hij was nog braver bij de smid als bij mij
7 met voetjes geven. Goed nieuws dus 
Zijn wond gaat ook redelijk. Hij vindt alleen dat inspuiten van de zalf wel steeds minder leuk worden, logisch. Er komt alleen nog wat vies wondvocht uit, maar ontstoken is het niet. Hopelijk gaat dat ook niet gebeuren.
Hechtingen moeten vanzelf oplossen.
Oja vandaag het formulier voor de keuring op de bus gedaan. Het is een bak, dus met hek, dan voel ik mij al iets zekerder.
Wat doen jullie je E'tje om voor de keuring. Gewoon basic halster of wat anders?
Maar het goede nieuws is (

Zijn wond gaat ook redelijk. Hij vindt alleen dat inspuiten van de zalf wel steeds minder leuk worden, logisch. Er komt alleen nog wat vies wondvocht uit, maar ontstoken is het niet. Hopelijk gaat dat ook niet gebeuren.
Hechtingen moeten vanzelf oplossen.
Oja vandaag het formulier voor de keuring op de bus gedaan. Het is een bak, dus met hek, dan voel ik mij al iets zekerder.
Wat doen jullie je E'tje om voor de keuring. Gewoon basic halster of wat anders?
-
Je bent een trotse fjordenmama Roos
Leuk om te lezen!
Evian mag niet naar de keuring, maar ik vind voor een jaarling een leren halstertje het mooist op de keuring
Maar een ander net halster is ook altijd goed. Wat niet al te vaal & versleten is. En net uitgewassen (nylon halsters kun je fijn uitwassen in een dichte kussensloop

Evian mag niet naar de keuring, maar ik vind voor een jaarling een leren halstertje het mooist op de keuring

Maar een ander net halster is ook altijd goed. Wat niet al te vaal & versleten is. En net uitgewassen (nylon halsters kun je fijn uitwassen in een dichte kussensloop

Ekdal had op zijn eerste keuring ook een leren halster zag ik op fotos.
Ik koop ook een leren tegen 15 aug. straks groeit zijn hoofd nog
Het wordt er dan wel een die wat goedkoper is want hij groeit nog en om dan het duurste van het duurste te kopen. Met hengstenketting..voor het geval dat ie denkt dat ie een clown is ....Veiligheid voor alles vind ik hoor 
Waarom mag Evian niet naar de keuring?
Ik ben zeker trots op Ekdal, ookal kan ik hem af en toe wat aan doen hoor..maar dat kan ik met Danc ook ...ach houdt je van de straat
Ik koop ook een leren tegen 15 aug. straks groeit zijn hoofd nog

Waarom mag Evian niet naar de keuring?
Ik ben zeker trots op Ekdal, ookal kan ik hem af en toe wat aan doen hoor..maar dat kan ik met Danc ook ...ach houdt je van de straat

Heey, E en E krijgen een voorbrenghoofdstel/halster om. Eachann mag er 1 van Esther lenen, voor Bente gebruikt. Voor Ewald hebben we zo'n zelfde bijgekocht. Het is van leer, met messing sluitingen, een frontriempje, en een hengstenketting aan het neusdeel, onder de kin langs (beetje moeilijk uitleggen)
Roos, fijn dat Ekdal zo braaf was bij de smit, en super dat hij goede hoeven heeft, zal wel aan de papa liggen, Eachann heeft ook goeie sterke hoeven, zegt de smit.
Yvette, Evian mag zeker niet naar de keuring omdat hij nog hengst is?
En inderdaad ja, ik heb begrepen dat we in de bak moeten, ach ja, we zien wel, gras zou anders ook de eerste keer zijn geweest, dus de ervaring moeten nog komen, weet ook niet wat ik er dus van vind

Roos, fijn dat Ekdal zo braaf was bij de smit, en super dat hij goede hoeven heeft, zal wel aan de papa liggen, Eachann heeft ook goeie sterke hoeven, zegt de smit.
Yvette, Evian mag zeker niet naar de keuring omdat hij nog hengst is?
En inderdaad ja, ik heb begrepen dat we in de bak moeten, ach ja, we zien wel, gras zou anders ook de eerste keer zijn geweest, dus de ervaring moeten nog komen, weet ook niet wat ik er dus van vind

Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
-
Dat klopt! Moeten eerst zijn balletjes erafdjenga101 schreef: Yvette, Evian mag zeker niet naar de keuring omdat hij nog hengst is?

Hihi, laat je hem zo lang mogelijk hengst?
Die jonkies kunnen op de keuring ook behoorlijk etteren, het is ook nogal wat voor een jong dier..
Ik had met voorbrenghalster ook net wat meer te vertellen bij Bente, was wel fijn.. Je ziet soms mensen lopen te klieren met een nylonhalster..
Flower gaat dit jaar nog niet, ik wil eerst wat meer leren over het NMPRS, waar zij onder valt. Ga wel kijken op de merriekeuring, als ik kan.. Even de kunst afkijken..
Ik had met voorbrenghalster ook net wat meer te vertellen bij Bente, was wel fijn.. Je ziet soms mensen lopen te klieren met een nylonhalster..
Flower gaat dit jaar nog niet, ik wil eerst wat meer leren over het NMPRS, waar zij onder valt. Ga wel kijken op de merriekeuring, als ik kan.. Even de kunst afkijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Kan me voorstellen dat Ekdal het inspuiten niet zo leuk vind met de zalf.jammer dat zo'n vliegenmasker ook geen uitkomst kan bieden.Was wel een goeie van nancy!!
Fijn dat hij zo braaf was en zulke goeie hoeven heeft,Elvis heeft ook harde hoeven.!Wel is elvis een maaier (met zijn gangen)verder zijn ze benen erg mooi!En ach ze zijn nog jong dus er kan me goeie begeleiding veel veranderen.!
Ik wens jullie meiden met de E'tjes veel succes op de keuring.Een mooi leren halsterje staat wel het netst!
Fijn dat hij zo braaf was en zulke goeie hoeven heeft,Elvis heeft ook harde hoeven.!Wel is elvis een maaier (met zijn gangen)verder zijn ze benen erg mooi!En ach ze zijn nog jong dus er kan me goeie begeleiding veel veranderen.!
Ik wens jullie meiden met de E'tjes veel succes op de keuring.Een mooi leren halsterje staat wel het netst!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Maar een voorbrenghalster is dus echt totaal anders qua model als een net nylon halster begrijp ik?
Ekdal was vandaag stout. Danc was al uit land en Ekdal moest ook, dus die moest ik halen. Maar meneer had niet zoveel zin...*ik had voor de zekerheid een hengstenketting en zweep mee..na de vorige keer...*en toen ging ie stilstaan, zeker van Danc geleerd...., en ik gaf een ruk aan de ketting en daar ging ie de lucht in. Maar ik bleef heel nuchter en dacht ik houd het toch langer vol dus helaas voor meneer...en toen liep ie wel braaf mee. Kom nou..niet of elke wissewasje mag hij gek gaan doen van mij.
Danc was erg stout want die heeft echt slechte manieren van een vorige eigenaar. Als ie geen zin meer heeft gaat ie zich weggtrekken en het is niet af te leren...erg irritant!
Ekdal was vandaag stout. Danc was al uit land en Ekdal moest ook, dus die moest ik halen. Maar meneer had niet zoveel zin...*ik had voor de zekerheid een hengstenketting en zweep mee..na de vorige keer...*en toen ging ie stilstaan, zeker van Danc geleerd...., en ik gaf een ruk aan de ketting en daar ging ie de lucht in. Maar ik bleef heel nuchter en dacht ik houd het toch langer vol dus helaas voor meneer...en toen liep ie wel braaf mee. Kom nou..niet of elke wissewasje mag hij gek gaan doen van mij.
Danc was erg stout want die heeft echt slechte manieren van een vorige eigenaar. Als ie geen zin meer heeft gaat ie zich weggtrekken en het is niet af te leren...erg irritant!
Ben trouwens benieuwd hoeveel er mee doen in onze rubriek...Hopelijk kunnen ze door Ekdal zijn buik heenkijken haha
-
Dat jonge grut probeert alles heroos schreef:Maar een voorbrenghalster is dus echt totaal anders qua model als een net nylon halster begrijp ik?

Heb van mijn zus geleerd dat wanneer ze steigeren, ik me naar de zijkant van het paard moet begeven. Er kan dan verder ook niks gebeuren.
Daar kun je het hoofd naar binnen draaien en moeten ze met de benen aan de grond, want je brengt ze dan uit 'evenwicht'. Met een zweepje in de linkerkant bij de achterhand en je hebt ze weer mooi voorwaarts.
Vindt het altijd mooi om te zien hoe rustig mijn zus er dan bij blijft. Echt van, ben jij even mal, hoppa lekker verder. Alsof er niks gebeurd is. En het paard leert dat je met zo'n geintjes je baasje niet mee onder de indruk krijgt

Ook maar eens proberen bij Minouk als we naar buiten gaan, jammere is alleen dat zij zoveel groter en forser is

@Djenga, ik denk het wel. Mijn moeder beslist daarover en mocht hij vervelend worden dan wordt het tijd. Maar zolang hij zich zo goed gedraagd mag hij ze nog even houden

Ja idd..ik ben ook niet een mega held, maar Esther had gezegd maak je groot, laat niet merken dat je bang bent...en dat heeft geholpen. Ik loop met zweep en hengstenkettting..voel ik me meteen wat zekerder. En tsja er zijn mensen dan zeggen hij is toch mak, maarja ik zeg dan ik wil nog langer leven...en met zweep en ketting voel ik me gewoon zekerder. Moet wel zeggen dat de ketting gewoon los hangt hoor, dus als Ekdal niks doet doet de ketting ook niks...
-
@Roos, houd je er rekening mee dat hij ook omhoog kan komen, door de ruk die je aan de ketting gaf? De ketting snoert hem dan ineens hard aan, en dat komt flink aan hoor! Zeker als ze een ketting niet gewend zijn, het is vrij scherp onder zijn kinnetje. Helemaal als er toevallig net een paar haartjes tussen zitten... Ben er wel voorzichtig mee.roos schreef:Maar een voorbrenghalster is dus echt totaal anders qua model als een net nylon halster begrijp ik?
Wij brengen Evita met een leren halster voor. Ws ook met een ketting eronder, omdat je dan iets meer te vertellen hebt.
Ze komt aankomende week naar huis, dus hebben we alle paardjes een kleine 2 weken thuis staan...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Zo'n kettinkje kan zeker even scherp inwerken, dus dat kan inderdaad wel eens de reden zijn dat hij omhoog kwam. Net als met een touwhalster moet je wat subtieler zijn.. Maar ben blij dat je wat aan mijn tip hebt gehad.. Als je zelf wat bang bent maakt niet uit zolang hij dat maar niet echt door krijgt.. En als jij je zekerder voel met een zweepje en een kettinkje dat zeker blijven doen..
Bente is op de keuring ook een keer omhoog gekomen, toen heb ik wel even een ruk aan het kettinkje gegeven, daarna heeft ze het niet weer gedaan. hihi..
Die kleintjes hebben gewoon een strenge doch rechtvaardige hand nodig.
Bente is op de keuring ook een keer omhoog gekomen, toen heb ik wel even een ruk aan het kettinkje gegeven, daarna heeft ze het niet weer gedaan. hihi..
Die kleintjes hebben gewoon een strenge doch rechtvaardige hand nodig.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ja idd het kan ook van de ketting komen hoor..daar hebben jullie gelijk in. Ik ben er voorzichtig mee hoor, misschien idd dat hij ervan schrok...zal er op letten! Fouten maken is gelukkig menselijk.
Ik ben Danc gewend..die kan je soms een ruk geven van hier tot...en dat heeft weinig effect...
Ik ben Danc gewend..die kan je soms een ruk geven van hier tot...en dat heeft weinig effect...
-
Tja, ik heb dat ook. Je hebt al een aantal volwassen paarden en dan moet je omschakelen met zo'n jonkie. Soms vergeet ik dat wel eens. Kan gebeuren.
Als het goed is, komt Evita deze week naar huis. Vind het wel spannend hoe ze zal gaan met de anderen in de wei. Maar wel erg leuk dat ik ze dan alle 5 thuis heb. Leo is druk bezig om het stalletje van Jasmijn af te hebben, want we wilden het Jasmijn niet aan doen om samen met Evita in de stal te zetten. Ik denk dat Jasmijn dan geen rust krijgt.
Kunnen we haar lekker gaan trainen nog voor de keuring, want zo komt het er maar bar weinig van.
Als het goed is, komt Evita deze week naar huis. Vind het wel spannend hoe ze zal gaan met de anderen in de wei. Maar wel erg leuk dat ik ze dan alle 5 thuis heb. Leo is druk bezig om het stalletje van Jasmijn af te hebben, want we wilden het Jasmijn niet aan doen om samen met Evita in de stal te zetten. Ik denk dat Jasmijn dan geen rust krijgt.
Kunnen we haar lekker gaan trainen nog voor de keuring, want zo komt het er maar bar weinig van.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
We gaan maar eens beginnen met trailerlaad-lessen
voor de E-tjes. Toch wel handig met de keuring in zicht. Ik wil wel aan komen in Lisse, en ook weer weg (straks bedenkt 1 van de 2 liever in Lisse de nacht door te brengen,
)
Ik heb de trailer al in de rijbak gezet, veilige omgeving.
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag...

Ik heb de trailer al in de rijbak gezet, veilige omgeving.
Als iemand tips heeft, hoor ik het graag...
Roos, ik heb het voorbrenghoofdstel zonder bit bij epeljeck in Heemskerk gekocht. Zit ook een hengsten lijn bij, ketting en een leren deel.
- nancy imka
Wij moesten van onze hoefsmid gaan oefenen voetjes te geven en tussen onze benen te houden net zoals hij doet. Vandaag weer geoefend en heb meteen met een hamer op haar hoefjes getikt en de deed het echt super!!!
Ik was helemaal trots op ze! Gister helemaal uitgebreid geborsteld en foto's gemaakt ondanks de hitte lekker getut dus!