In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!
Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee
Suzanne@ Ik geef je wel gelijk in je bovenstaande stukje.
In mijn ogen zijn Eachann en Ewald ook nog veel te jong en onvolgroeid om op te rijden, ook geestelijk. Ik wil pas echt gaan beleren onder het zadel volgend jaar.
Wel, vind ik het heel prettig werken om alles heel rustig aan door te pakken en alles in slow motion aan te leren, zoals we dat al van veulen af aan doen. Hierdoor zijn ze nu wel zo mak geworden, dat we er laatst zo zonder stress op konden gaan zitten.
Zo af en toe even zitten of een rondje spelenderwijs stappen vind ik voor ze leerzaam als voorwerk op het latere echte rijden. Zo word het ze langzaam gewoon, en hoeft niets overhaast.
Als ik zie hoe hier in de buurt compleet groene kwpn-ers uit de wei geplukt worden, en die na een weekje stuiterend aan de longeerlijn gelijk bereden worden... Dan ben ik superblij dat de onze al zoveel goede ervaringen hebben en niet bang hoeven zijn voor nieuwe dingen.
Maar dit is natuurlijk weer het andere uiterste.
Dus ik ben het helemaal met je eens, fjorden zijn zo laat pas rijp, lekker nog een jaartje laten staan met echt belasten.
In mijn ogen zijn Eachann en Ewald ook nog veel te jong en onvolgroeid om op te rijden, ook geestelijk. Ik wil pas echt gaan beleren onder het zadel volgend jaar.
Wel, vind ik het heel prettig werken om alles heel rustig aan door te pakken en alles in slow motion aan te leren, zoals we dat al van veulen af aan doen. Hierdoor zijn ze nu wel zo mak geworden, dat we er laatst zo zonder stress op konden gaan zitten.
Zo af en toe even zitten of een rondje spelenderwijs stappen vind ik voor ze leerzaam als voorwerk op het latere echte rijden. Zo word het ze langzaam gewoon, en hoeft niets overhaast.
Als ik zie hoe hier in de buurt compleet groene kwpn-ers uit de wei geplukt worden, en die na een weekje stuiterend aan de longeerlijn gelijk bereden worden... Dan ben ik superblij dat de onze al zoveel goede ervaringen hebben en niet bang hoeven zijn voor nieuwe dingen.
Maar dit is natuurlijk weer het andere uiterste.
Dus ik ben het helemaal met je eens, fjorden zijn zo laat pas rijp, lekker nog een jaartje laten staan met echt belasten.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
@Suzanne: Zo stond ik hier laatst naar Esther (v. Tatum) te kijken, daar zou ik ook inderdaad nog voor geen goud nu op stappen, nog zo tweejarig-gupje.
Ekdal daarentegen heb ik dat niet en niet omdat hij groot is, maar daar merk ik aan dat hij het wel leuk vind, zo'n verzetje. Maar ook daar is het wel geestelijk belastend...als je daar 1x een kwartiertje op gezeten hebt dan is hij echt wel moe. En niet vanwege de meters die hij gemaakt heeft of het gewicht wat hij gedragen heeft...
Vind dus dat het per driejarige bekijken is...Cariena hier had met 2,5 jaar al de boel klaar dat ze aan het werk wou (nog nooit een paard zichzelf, letterlijk, zó enorm in de strijd zien gooien om 'iets' te mogen doen), maar toen ze eenmaal aan de bak mocht, merkte je toch dat het mentaal ook weer wat met haar deed.
Nu weet ik uit ervaring overigens wel te zeggen dat als je een paard van veulen af aan meegemaakt hebt, dat je er altijd langer als 'guppie' tegenaan blijft kijken dan als je ze niet van zo jongs af aan kent. Cai is bijv ook altijd 'mijn kleine gup' gebleven (en is ie nu denk ik nog als ik m weer zie, niet van mij, maar wel gup). Maar inderdaad...geestelijk is drie nog zo jong. Daarom ben ik ook falicant tegen de uitspraak dat je jonge paarden veel en vaak moet pakken omdat 'ze het anders vergeten'...met veel en vaak breek je meer dan dat je maakt. Ik kan in korte tijd (per keer dat ik met ze werk) hele grote stappen maken, maar schuw ook zeker niet om een paard gerust een week of twee weken te laten staan in het proces van beleren. (en na die tijd gewoon verder te gaan alsof het gister was en dat pakken ze tot nu toe altijd nog super op)
Vind het trouwens ook altijd even lastig beseffen wanneer de paarden die je voor je gevoel 'pas net zadelmak' hebt gemaakt ineens de leeftijd van zes jaar bereiken en dan gewoon heus volwassen beginnen te worden. Blijf ik ook steeds weer apart vinden, dat je dan ineens dat 'je moet het nog leren' stadia voorbij bent.
Ekdal daarentegen heb ik dat niet en niet omdat hij groot is, maar daar merk ik aan dat hij het wel leuk vind, zo'n verzetje. Maar ook daar is het wel geestelijk belastend...als je daar 1x een kwartiertje op gezeten hebt dan is hij echt wel moe. En niet vanwege de meters die hij gemaakt heeft of het gewicht wat hij gedragen heeft...
Vind dus dat het per driejarige bekijken is...Cariena hier had met 2,5 jaar al de boel klaar dat ze aan het werk wou (nog nooit een paard zichzelf, letterlijk, zó enorm in de strijd zien gooien om 'iets' te mogen doen), maar toen ze eenmaal aan de bak mocht, merkte je toch dat het mentaal ook weer wat met haar deed.
Nu weet ik uit ervaring overigens wel te zeggen dat als je een paard van veulen af aan meegemaakt hebt, dat je er altijd langer als 'guppie' tegenaan blijft kijken dan als je ze niet van zo jongs af aan kent. Cai is bijv ook altijd 'mijn kleine gup' gebleven (en is ie nu denk ik nog als ik m weer zie, niet van mij, maar wel gup). Maar inderdaad...geestelijk is drie nog zo jong. Daarom ben ik ook falicant tegen de uitspraak dat je jonge paarden veel en vaak moet pakken omdat 'ze het anders vergeten'...met veel en vaak breek je meer dan dat je maakt. Ik kan in korte tijd (per keer dat ik met ze werk) hele grote stappen maken, maar schuw ook zeker niet om een paard gerust een week of twee weken te laten staan in het proces van beleren. (en na die tijd gewoon verder te gaan alsof het gister was en dat pakken ze tot nu toe altijd nog super op)
Vind het trouwens ook altijd even lastig beseffen wanneer de paarden die je voor je gevoel 'pas net zadelmak' hebt gemaakt ineens de leeftijd van zes jaar bereiken en dan gewoon heus volwassen beginnen te worden. Blijf ik ook steeds weer apart vinden, dat je dan ineens dat 'je moet het nog leren' stadia voorbij bent.
Geluk is de vrucht van intens werk
Hier is de trotse mama van Jasmijn.
Over het inrijden/ zadelmak maken;
daar blijven de meningen over verdeeld. Echter vind ik het nogal een verschil hoe je er zelf mee omgaat. En alle paarden verschillen netzoals mensenkinderen zich op verschillende tempos ontwikkelen.
Ik Ben best trots op Ekdal dat hij het zo doet. Wilde hem in laten rijden, omdat ik zelf niet de ervaring heb om hem goed te laten ontwikkelen in het gehele proces. Annabel heeft daar veel ervaring in. Heeft ook mama Zoraike in gereden dus dat is helemaal grappig.
Straks als Ek terugkomt gaan we rustig verder, geen haast.
Hopelijk kan ik over een paar jaar samen met Jasmijn rijden
Over het inrijden/ zadelmak maken;
daar blijven de meningen over verdeeld. Echter vind ik het nogal een verschil hoe je er zelf mee omgaat. En alle paarden verschillen netzoals mensenkinderen zich op verschillende tempos ontwikkelen.
Ik Ben best trots op Ekdal dat hij het zo doet. Wilde hem in laten rijden, omdat ik zelf niet de ervaring heb om hem goed te laten ontwikkelen in het gehele proces. Annabel heeft daar veel ervaring in. Heeft ook mama Zoraike in gereden dus dat is helemaal grappig.
Straks als Ek terugkomt gaan we rustig verder, geen haast.
Hopelijk kan ik over een paar jaar samen met Jasmijn rijden

Had het erg gister nog met nanc over toen we op de manege waren geweest hier in de buurt.Hoe goed onze fjordsels het maar hebben,lekker buiten en niks moet haha..
Ik denk dat onze fjorden nooit zullen weten wat "werken" is..Dit omdat ik zelf niet ontzettend fanatiek ben ofzo.Ik vind trutten en bezig zijn net zo leuk als rijden.Elvis mag gewoon heerlijk genieten van ze jeugd,al neemt dat niet weg dat we er af en toe is een rondje op stappen of longeren.
Ik heb absoluut geen schema of iets.Maar met 4 jaar vind ik ze net wat mooier tonen dan nu.
Ik denk dat onze fjorden nooit zullen weten wat "werken" is..Dit omdat ik zelf niet ontzettend fanatiek ben ofzo.Ik vind trutten en bezig zijn net zo leuk als rijden.Elvis mag gewoon heerlijk genieten van ze jeugd,al neemt dat niet weg dat we er af en toe is een rondje op stappen of longeren.
Ik heb absoluut geen schema of iets.Maar met 4 jaar vind ik ze net wat mooier tonen dan nu.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

ik ben t ook met jullie eens!
het zijn echt nog puppy's
seven is ook nog lang niet uitgegroeid dus van rijden is echt nog geen sprake!
ik heb er 2x opgezeten voor het idee
vertrouwen opbouwen
helaas zie ik by ons in de omgeving ook kwpn-ers die met 2,5 aan de longe gaan en binnen een paar keer een ruiter erop
die paarden komen allemaal in verzet en zijn totaal niet op hun baasje gericht!
flikken wij dat ff goed zeg! lekker met geduld, spelend vertrouwen opbouwen
laat iedereen maar lachen dat we met een 4 jarig paard beginnen te rijden, terwijl hun al L2 zijn!
wij hebben jaren lang lol van onze schatten, hebben een band met onze paarden en ze zijn gezond!
wat wil je nog meer!?!?!?!
vertrouwen opbouwen
helaas zie ik by ons in de omgeving ook kwpn-ers die met 2,5 aan de longe gaan en binnen een paar keer een ruiter erop
laat iedereen maar lachen dat we met een 4 jarig paard beginnen te rijden, terwijl hun al L2 zijn!
wij hebben jaren lang lol van onze schatten, hebben een band met onze paarden en ze zijn gezond!
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
sandy87 schreef:ik ben t ook met jullie eens!
vertrouwen opbouwen
ik sluit mij hier compleet bij aan!!
onze fjordjes hebben tenminste een rustige tijd. die paarden die met 2,5 uit de wei worden geplukt, zijn met 8 jaar compleet af. worden dan verkocht als leerpaardjes... hebben geen enkele zin om te rijden enzovoort enzovoort.
Laat ons maar lekker rustig aan doen met onze fjordjes!
Ook ik ben het met al het bovenstaande eens!
Het gebeurt genoeg dat mensen een 2,5 jarige paard uit de wei plukken en meteen beleren.
Toch verschilt het wel per paard wanneer het er klaar voor is, ik wil Emily dit jaar gaan beleren en puur omdat ik zie dat ze er klaar voor is.
Omdat ik me heel erg bewust ben van haar lichaam, komt het doorrijden pas volgend jaar.
Dit jaar gaan we lekker wat stappen door het bos en goed leren sturen, zodat ze geestelijk al wat kan wennen aan het rijden.
Ik merk dat Emily iets doen erg leuk vind, maar wil dit zeker niet overbelasten!
Denk dat we inderdaad trots kunnen zijn dat we onze fjorden zo lekker rustig alles leren..
Het gebeurt genoeg dat mensen een 2,5 jarige paard uit de wei plukken en meteen beleren.
Toch verschilt het wel per paard wanneer het er klaar voor is, ik wil Emily dit jaar gaan beleren en puur omdat ik zie dat ze er klaar voor is.
Omdat ik me heel erg bewust ben van haar lichaam, komt het doorrijden pas volgend jaar.
Dit jaar gaan we lekker wat stappen door het bos en goed leren sturen, zodat ze geestelijk al wat kan wennen aan het rijden.
Ik merk dat Emily iets doen erg leuk vind, maar wil dit zeker niet overbelasten!
Denk dat we inderdaad trots kunnen zijn dat we onze fjorden zo lekker rustig alles leren..
Emily (v. Balony, m. Justy)
-
Prima meiden!!! Het is ook goed om te kijken naar je paard. Nu met het verhuizen lees ik ws gewoon niet goed of te snel. Fijn dat iedereen het zo rustig aan doet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
edgard had vanmorgen de zomer in de bol!
mocht lekker de weide weer op en was heelmaal gek!
bokken/ springen/ stijgeren, hard galopperen en weet ik allemaal wat die deed!
whaha was echt lachwekkend!
mocht lekker de weide weer op en was heelmaal gek!
bokken/ springen/ stijgeren, hard galopperen en weet ik allemaal wat die deed!
whaha was echt lachwekkend!
- nancy imka
Gister is bij ons de hoefsmid weer eens geweest, en hij was helemaal trots op Emy dr hoefjes. Er hoefde niks tot weinig aan te gebeuren. De teer heeft zn werk gedaan want er was niks geen rotstraal meer te zien aan Emy dr hoefjes. Dus ik was helemaal blij. En wat zijn ze braaf zeg!
Ben benieuwd naar het verslag van Annabel van afgelopen weekend 

Mooi dat het goed gaat met Emy haar hoefjes!
Emily is ook altijd zo ontzettend braaf bij de hoefsmid, terwijl als ik haar hoefjes vraag ze heel moeilijk doet.
Blijkbaar heb ik toch in mijn gedachte: ahh dat kleine ding snapt het nog niet zo goed.
Ik ben ook benieuwd Roos! Erg leuk om te lezen wat alle E'tjes leren..
Emily heeft gister weer een was les gehad..
Het ging al beter dan de 1e keer, was dit keer niet zo heel duizelig door alle rondjes lopen gelukkig.
Vandaag wilde ik haar gaan longeren, helaas was het 1 grote stofbak!!
Dus Emily helemaal vrolijk de wei op waar ze heerlijk heeft lopen rennen met haar leeftijdsgenootje..
Ze zal wel gedacht hebben; ik geef mezelf wel beweging!!
Ik heb ondertussen een lekker bruin kleurtje, door dat gestaar naar maar meisje in de wei..
Emily is ook altijd zo ontzettend braaf bij de hoefsmid, terwijl als ik haar hoefjes vraag ze heel moeilijk doet.
Blijkbaar heb ik toch in mijn gedachte: ahh dat kleine ding snapt het nog niet zo goed.
Ik ben ook benieuwd Roos! Erg leuk om te lezen wat alle E'tjes leren..
Emily heeft gister weer een was les gehad..
Het ging al beter dan de 1e keer, was dit keer niet zo heel duizelig door alle rondjes lopen gelukkig.
Vandaag wilde ik haar gaan longeren, helaas was het 1 grote stofbak!!
Dus Emily helemaal vrolijk de wei op waar ze heerlijk heeft lopen rennen met haar leeftijdsgenootje..
Ze zal wel gedacht hebben; ik geef mezelf wel beweging!!
Ik heb ondertussen een lekker bruin kleurtje, door dat gestaar naar maar meisje in de wei..
Sorry dat ik nog niet terug had gesmst...doe het dan maar even zo.roos schreef:Ben benieuwd naar het verslag van Annabel van afgelopen weekend
Gister liep dag allemaal even anders dan gepland

Geluk is de vrucht van intens werk
hier is de zadelpasser geweest deze middag
we hebben ons zadel van Githa even laten passen of Jalenka (en meteen even laten checken of onze zadels wel degelijk passen op Githa of mss Jalenka)
ons vzh zadel past dus niet op Jalenka, had ik ergens verwacht, ligt vooraan te diep en vanachter te hoog zodat het zou klappen op haar rug bij het rijden
ze is dus ook voor het ogenblik 2 boommaten smaller dan Githa
er is dan ook even gemeten welke maat ze nodig zou moeten hebben
Jalenka heeft bij de boommeter van wintec een blauwe of rode nodig (zullen we echt moeten passen met een zadel welke beter zit), dat kwam ongeveer overeen met boommaat 32
Githa heeft een 34 van boommaat (of wit) (en haar zadel is effectief een maat 34, dus dat vzh zadel ligt correct op haar
)
ook heeft hij even gekeken voor onze boomloze zadeltjes, londen en arizona maat 2
bij Githa geen probleem
bij Jalenka zal de arizona mss nooit passen (maar ze groeit nog, mss dat het nog wel lukt he), de Londen ligt super kwa lengte, niet te lang, maar we hebben een bredere pommel nodig voor haar. De flexibele pommel daar heeft ze het totaal niet voor Jalenka, en de harde pommel die we hebben is te smal
. Dus daar een andere pommel nog voor aanschaffen.
dus nu is het wachten tot we centjes hebben om een wintec zadeltje te kopen voor Jalenka, dat staat nu wel al vast
we hebben ons zadel van Githa even laten passen of Jalenka (en meteen even laten checken of onze zadels wel degelijk passen op Githa of mss Jalenka)
ons vzh zadel past dus niet op Jalenka, had ik ergens verwacht, ligt vooraan te diep en vanachter te hoog zodat het zou klappen op haar rug bij het rijden
Jalenka heeft bij de boommeter van wintec een blauwe of rode nodig (zullen we echt moeten passen met een zadel welke beter zit), dat kwam ongeveer overeen met boommaat 32
Githa heeft een 34 van boommaat (of wit) (en haar zadel is effectief een maat 34, dus dat vzh zadel ligt correct op haar

ook heeft hij even gekeken voor onze boomloze zadeltjes, londen en arizona maat 2
bij Githa geen probleem
bij Jalenka zal de arizona mss nooit passen (maar ze groeit nog, mss dat het nog wel lukt he), de Londen ligt super kwa lengte, niet te lang, maar we hebben een bredere pommel nodig voor haar. De flexibele pommel daar heeft ze het totaal niet voor Jalenka, en de harde pommel die we hebben is te smal

dus nu is het wachten tot we centjes hebben om een wintec zadeltje te kopen voor Jalenka, dat staat nu wel al vast
Keandra schreef:hier is de zadelpasser geweest deze middag
Githa heeft een 34 van boommaat (of wit) (en haar zadel is effectief een maat 34, dus dat vzh zadel ligt correct op haar)
bij Githa geen probleem
bij Jalenka zal de arizona mss nooit passen (maar ze groeit nog, mss dat het nog wel lukt he), de Londen ligt super kwa lengte, niet te lang, maar we hebben een bredere pommel nodig voor haar. De flexibele pommel daar heeft ze het totaal niet voor Jalenka, en de harde pommel die we hebben is te smal. Dus daar een andere pommel nog voor aanschaffen.
als ik jou was zou ik eens zoeken op marktplaats. wintec zadels brengen echt niks meer op dus je kan er nog wel goedkoop aan komen!
-
Ben het met je eens Suzanne. Ik ben van mening dat 3 jaar nog veels te jong is om op te rijden. Met 3,5/4 jaar zou ik pas beginnen met rijden. Ik heb een theorie over paarden die op jonge leeftijd zijn ingereden en paarden die wat later zijn ingereden, en die theorie lijkt in praktijk te kloppen door de verhalen die ik hier lees en de ervaringen die ik zelf heb. Maar het blijft ieders eigen mening en keuze, dus die zal ik ook respecteren. Het is wel nog een tijdje geduld hebben, maar dat moet wel lukkenleoensuzanne schreef:Mag ik even de knuppel in het hoenderhok gooien? Ik zit me net te bedenken, dat Evita nog 3 moet worden, net zoals jullie E'tjes. En dan lees ik dat er al een paar op zitten.

Ik ben het niet helemaal eens met die mening, natuurlijk moet je goed kijken naar je paard en ervaring genoeg hebben om te kunnen zien of je paard het aan kan.
Ik rij ze normaal gesproken ook in op 3 jarige leeftijd alleen zijn Alco en Coen daar een beetje een uitzondering op. Wel als 3 jarige zadelmak en daarna (door omstandigheden) een hele tijd stil gestaan.
Maar bij Rien heb ik er toch echt veel gedaan op 3 jarige leeftijd maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar dit is voor iedereen anders, zolang je maar goed naar je paard blijft kijken en luisteren.
Ik rij ze normaal gesproken ook in op 3 jarige leeftijd alleen zijn Alco en Coen daar een beetje een uitzondering op. Wel als 3 jarige zadelmak en daarna (door omstandigheden) een hele tijd stil gestaan.
Maar bij Rien heb ik er toch echt veel gedaan op 3 jarige leeftijd maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Maar dit is voor iedereen anders, zolang je maar goed naar je paard blijft kijken en luisteren.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik denk dat veel van ons juist echt rekening houden met de leeftijd..
Een aantal hebben er al op gezeten, maar rijden doen ze nog niet..
Daarnaast gaan veel E'tjes nadat ze wat hebben geleerd de winter lekker de weide op zodat ze door kunnen groeien en na kunnen denken over wat ze hebben geleerd.
Drie jaar is nog jong, maar als je ons vergelijkt met heel wat andere mensen die inrijden (bijv. KWPNers) dan doen wij het lekker rustig aan.
Echt rijden gebeurt bij mij ook niet voordat de zomer voorbij is, laat eerst maar lekker groeien en nadenken..
Een aantal hebben er al op gezeten, maar rijden doen ze nog niet..
Daarnaast gaan veel E'tjes nadat ze wat hebben geleerd de winter lekker de weide op zodat ze door kunnen groeien en na kunnen denken over wat ze hebben geleerd.
Drie jaar is nog jong, maar als je ons vergelijkt met heel wat andere mensen die inrijden (bijv. KWPNers) dan doen wij het lekker rustig aan.
Echt rijden gebeurt bij mij ook niet voordat de zomer voorbij is, laat eerst maar lekker groeien en nadenken..
- nancy imka
Emy is nu nog geen drie 30 Juli pas maar ik vind het echt nog een baby, ik ga dr dan ook echt nog niet inrijden. Buiten dat kan het ook niet want ik lig uit de roulatie dit jaar. Maar buiten dat vind ik het echt nog een baby. Elvis vind ik ook nog echt een baby om te zien. Hij gaat wel langzaam aan de volwassenkant op dat wel maar om nou al te zeggen daar staan twee paarden die we lekker gaan berijden nee dat gevoel voelt nog niet goed aan bij onze Etjes
@Annabel; maakt niet uit hoor.Ik heb het ook druk hihi 
Ik zie het wel verschijnen het verslag

Ik zie het wel verschijnen het verslag