Lekker lui of aan het werk in de les: D-tje topic deel 6

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
janna
Contacteer:

Re: Lekker lui of aan het werk in de les: D-tje topic deel

Bericht door janna » di 25 okt 2011, 16:58

Wat is Damaris veranderd zeg! Had haar zo niet herkend.

@ Anne: gaat goed met jullie zo te zien, zadel helemaal naar wens?
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » di 25 okt 2011, 17:24

Wauw Damaris! Wat is ze leuk!

Leuke foto van Do ook!

Al meer bekend over de meeting?

Word vanavond gebeld door stalbaas dat Djinty op 3 benen staat. Schrok me helemaal rot! Ze dachten trap van ander paard, maar het is een hoefzweer. Tis schoongemaakt en ze staat even in een stal alleen die goed droog en schoon word gehouden. Ik heb er al het een en ander over opgezocht. het schijnt maar een kleintje te zijn en het pus komt er al uit, maar vind het toch een beetje eng. Djinty heeft nog nooit wat gehad! Ik ga het morgen even zelf bekijken en in de soda zetten. Dan kijk ik even of het verstandig is om donderdag de hoefsmid even te laten komen. Iemand ervaring hiermee?
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Annne

Bericht door Annne » di 25 okt 2011, 19:26

Janna Dankjewel! :)
Het zadel bevalt super :D

Bij de weg..: Wat lijk ik op deze foto klein, zelfs op Do :=
Do, mijn eerste eigen paard!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 25 okt 2011, 21:49

katinka, ik heb bij mijn shet van de zomer gelijk de DA laten komen....
ik kwam aan bij de wei en zag gelijk toen ze allemaal aan kwamen rennen en hij niet dat er wat mis was
hij liep op de punt van zijn hoef (alsof hij op zijn tenen liep zeg maar)
ik heb alles nagevoeld, niks was warm, nergens dik oid dus ik dacht misschien verstapt dus wilde het aankijken
's avonds weer terug gegaan, liep hij erger, dus gelijk gebeld
bleek toch een zweertje, een kleine
gelijk uitgesneden, blauwe spuitbus gehad wat erop moest en meneer liep de dag erna weer als een zonnetje!
ik zou dus niet te lang wachten persoonlijk met iemand er naar te laten kijken (en denk niet dat de smid dat doet dan?!)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 26 okt 2011, 07:20

@ katinka: zorgen dat het open blijft en alle pus er uit kan komen. (dus juist niet met die spuitbus aan de gang gaan! dan stop je alles dicht en kunnen de bacteriën en pus niet naar buiten, dat blauwe spul alleen gebruiken bij wonden waar geen pus bij zit.)
En mocht het lukken 2x daags ongeveer 5 tot 10 min in soda zetten. Als het al open is zal de smid het zeer waarschijnlijk niet uitsnijden en de DA geeft je alleen door dat ze in de soda moet en eventueel een injectie met antibiotica.
Giel

Norvyn
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 26 okt 2011, 09:29

@ janna, bij bertus was het ook al open gesneden en moest ik het juist dicht houden tegen vuil omdat hij op de wei liep
ik zeg ook niet dat ze die spuitbus moet halen/gebruiken, ik zou er persoonlijk gewoon alleen gelijk een DA naar laten kijken aangezien zij ook echt op 3 benen staat/stond
wolkj

Bericht door wolkj » wo 26 okt 2011, 17:02

Do ziet er goed uit zeg!

yeeeaah; vrijdag weer Kootje rijden! Wat zal't worden, met of zonder zadel ! ;)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 26 okt 2011, 17:24

@ Cindy: tja iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening. Ik ben zelf iemand die al dat soort wonden het liefst zo open mogelijk houd, zodat alles wat er in komt en er weer uit wil, eruit kan. ;)

Bedoelde er niet mee te zeggen dat jij het verkeerd gedaan hebt hoor ;) , maar ik zou het zelf niet doen. Als het reeds bekend is dat het een hoefzweer is ben ik niet iemand die er een DA bij haalt, dat is ook zo wel te behandelen. (ik zou er alleen een DA bij halen als ze nu de druk eraf is over een aantal dagen nog geen verbetering heeft)
Zoals ik het verhaal van Katinka lees heeft Djinty op 3 benen gestaan vanwege de hoefzweer, deze veroorzaakt druk op de hoefwand en daardoor gaat het paard kreupel lopen of op 3 benen staan. Ik weet niet precies waar de hoefzweer eruit gekomen is maar het verhaal geld natuurlijk voor beide kanten. (zowel bij de kroonrand als bij de zool)
Maar misschien dat ik er door mijn opleiding en ervaringen er wat makkelijker tegenaan kijk. :)

Ik kan natuurlijk voor niemand besluiten wat ze wel en niet mogen doen, maar kan wel mijn ervaring en mening delen. :D
Giel

Norvyn
Esther

Bericht door Esther » wo 26 okt 2011, 19:17

Als Djinty niet snel opknapt zou ik er even naar laten kijken, inderdaad misschien een antibiotica spuit. Een ontsteking is vaak erg pijnlijk, tot het open is, dan is de druk eraf en zouden ze snel op moeten knappen, al blijft het natuurlijk pijnlijk!! Maar vergeet niet dat zulke dingen tijd nodig hebben, geef het ook de kans om op te knappen, ik zou het zelf een paar dagen afwachten en dan kijken of ze echt nog op drie benen staat of gewoon gevoelig is. Als ze dan echt niet op dat been wil staan zou ik wel even bellen.
In de soda inderdaad, heb ook een shet gehad met een hoefzweer. Lekker weken en de rommel eruit laten!!

Ben persoonlijk ook niet zo van dingen erop spuiten/smeren tenzij je zeker weet dat een wond echt goed schoon is, maar wanneer weet je dat nu zeker met een paard en vooral met een plek aan het been?? Blijft lastig, net wat je gewend bent. Maar bij een ontsteking wil je dat de rommel eruit kan!
Bij mijn katten komt er nog wel eens wat oogzalf op, dat is een uitwendig antibioticum, pak het van alle kanten aan.

Mijn Va is meestal ook niet zo van het smeren.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 okt 2011, 19:21

@Katinka: vervelend zeg, maar de hoefsmid kan eventueel de zweer nog even wat beter losmaken zodat de rotzooi er beter uit kan als de opening maar erg klein is. Verder inderdaad is openhouden door weken met soda dé oplossing vaak tegen de hoefzweer en het geneest vaak ook wel snel weer :j
Geluk is de vrucht van intens werk
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » wo 26 okt 2011, 19:27

Chips, zit op de kroonrand
een beetje zoals deze (let op, kan vies worden gevonden!)
http://www.hoefsmidchris.nl/Hoefzweer_natuurlijk.jpg

Alleen iets hoger, op de bal. En is er pas een klein plekje zichtbaar. Bal is ook helemaal dik, hoef is warm. Als ik er van uit ga dat de zweer zo groot is als de bal dikker geworden is, komt er straks een flinke troep uit. Net even geweekt in de soda en het was al mooi open. Djinty zag er wel minder fit uit, maar wel gewoon opgewekt en blij om me te zien en werkte goed mee met het weken. Kon makkelijk opstaan (ze lag toen ik kwam) en was gewoon ook de ondeugd die ze altijd is. Ben blij met de plek waar het zit. Ze staat in een box van 8x4, deels bedekt met stro en deels droog en schoon. Op momenten als deze ben ik heel blij met mijn plekje, de jongens op de boerderij zijn gek op haar en de stal zag er echt picobello in orde uit. Lag meer dan genoeg hooi, waterbak was extra schoon en ze kwamen allemaal kijken naar de zweer. Terwijl ik haar stond te weken stonden ze haar allemaal te knuffelen en aaien, zo lief!

Als ik veranderingen ga zien in Djinty's houding/uitstraling haal ik de VA er pas bij. Vind het nu niet nodig.

Bedankt dat jullie met me meedenken!!
Djinty
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 26 okt 2011, 20:29

Ze kan makkelijk wat koortsig zijn van de ontsteking, misschien kun je haar temperaturen, kijken of ze ook verhoging krijgt, maar daar zijn ze even wat minder fit van. Weken is echt het beste wat je kunt doen, de huid zacht houden zodat het er ook makkelijk uit kan.
Fijn dat ze allemaal zo dol op haar zijn, ze trekt dat echt aan geloof ik, hihi.. Het is ook echt een lieverd!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » vr 28 okt 2011, 18:54

Geen koorts, de plek is goed open (3-4cm nu), hoef is niet meer warm, stap is goed en krachtig, draf nog iets voorzichtig en ze staat dus gewoon weer lekker in de kudde :) Vandaag weer even in de soda gezet (tot groot ongenoegen van Djinty, man wat keek ze me verontwaardigd aan), zweer zag er echt heel goed uit. Ik vrees wel dat rijden er voorlopig niet inzit. Het is echt een flinke scheur op de kroonrand achter en ben nog al voorzichtig met haar.

Heeft iemand een idee hoelang dat herstel van de hoef zelf duurt?
Dan bedoel ik uiteraard het moment waarop de zweer er volledig uit is en er geen open plek meer zichtbaar is. Ik neem aan dat de hoef " van binnen " nog wel wat moet herstellen?
Niet met het oog op weer willen rijden (want dat mag ik voorlopig zelf ook niet), maar wil haar niet beschadigen.
Djinty
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » zo 30 okt 2011, 11:18

Moeilijk te zeggen als ik het niet kan zien, maar fijn dat ze zo snel op is geknapt!!
En voorzichtig en zuinig zijn op je paard is altijd goed, op zo'n lekker ding moet je ook zuinig zijn!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DexterS
Contacteer:

Bericht door DexterS » ma 31 okt 2011, 13:36

Dexter heeft een nieuwe hobby.. Springen!!!

Afbeelding
Trotse eigenaresse van onze knappe 4 jarige Dexter ( V. Baldrian)
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=44890
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 01 nov 2011, 11:42

heb je nou je teugel nog gewoon los om zijn nek hangen?????

hij springt wel lekker hoog :j
DexterS
Contacteer:

Bericht door DexterS » di 01 nov 2011, 12:27

nee hoor, de teugels zitten vast onder zijn keelriem.
Trotse eigenaresse van onze knappe 4 jarige Dexter ( V. Baldrian)
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=44890
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 01 nov 2011, 13:29

dan moet je hem denk ik vaker draaien (de teugels door elkaar zeg maar) en dan de keelriem erdoor, als hij nu nog tot zijn schoft kan komen, kan hij er ook in stappen als hij over zijn hoofd zou schieten
lijkt me ietsje veiliger :D
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 01 nov 2011, 16:52

Hij springt lekker zeg die Dexter, ruimte zat. :D

Ik ben weer eventjes trots, Dietje doet het echt zo goed. (al schrok ie vandaag wel van een aantal sloot kabouters, waarna twee galop passen volgden en een zeer frisse meneer voor de wagen := )
Maar trekken doet ie erg goed, op het land opnieuw uit- en inspannen was ook geen probleem. Was meer dat ik liep te prutsen dan dat hij moeilijk doet hihi. O:)

Oh en het is schijnbaar wel heel erg aantrekkelijk om gras te gaan staan eten terwijl iemand je aan het in en uitspannen is. (maar hij heeft heel braaf geen pas gezet :P)
Giel

Norvyn
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » do 03 nov 2011, 18:53

Dexter springt lekker ruim zeg! Verspringer :D

Fijn dat Dieter het zo goed doet janna, nu jij nog stoppen met prutsen en dan is het perfect!

Vandaag familiedagje Djinty :P Samen met mams en paps Djinty gepoetst, voor zover dat kan met die modderbrokken. Wintervacht valt dit jaar erg mee. Helemaal niet zo lang als vorige winter.
Voetje weer in de soda gezet, routine geworden voor haar inmiddels :P Er komt geen rotzooi meer uit, het is nu alleen een flinke scheur en nog wel gevoelig. Ze draaft nog steeds voorzichtig dus ze zal er nog wel last van hebben. 'T is ook erg zacht, die plek. Vind het maar niets dat mn meisje wat mankeert :(
Djinty
Afbeelding
Plaats reactie