Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Cindy+Uniek

Re: Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Bericht door Cindy+Uniek » zo 15 nov 2009, 07:40

Anna_Dani schreef:Denk ook niet dat 10 minuutjes koelen heel erg helpt. Maar goed dat je een beslissing hebt genomen, ik hoop voor DJ dat het allemaal meevalt. Helaas geen Dani x DJ later...:( grapje
nee helaas niet hihi

ja ik weet het ook niet, vaker dan 1 x per dag zou ik helemaal niet redden nee....
nou ja ik hoor het ook wel wat die man er van vind
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 15 nov 2009, 08:48

Nou als hij net geholpen is en ook daarna lijkt het me niet verstandig dat je het koelt met water, het is een open wond die niet gehecht word. Dus de wond moet zich zelf schoonspoelen, koelen doe je pas als het erg op gaat zwellen door een ontsteking o.i.d. geloof me, komt allemaal goed en zeker niet aanzitten want daar krijg je juist problemen van. Kan me niet voorstellen dat die castrateur zegt dat je er met water op moet gaan zitten :n
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Daphne

Bericht door Daphne » ma 16 nov 2009, 11:06

Nog 3 daagjes dus en Dj is hengst-af. Djimm zal wel de volgende worden. Ben alleen nog een beetje in twijfel of dat in Duitsland gaat gebeuren (heb ik er geen omkijken naar om het maar even cru te zeggen en daarnaast kan hij herstellen in zijn vertrouwde omgeving) of dat ik het in Nederland laat doen (op een kliniek, sterieler en mochten er complicaties optreden kan er daar direct naar gehandeld worden). Ik neig naar Duitsland...niet eens om de 'medische' redenen, maar meer zodat Djimm daar in alle rust in zijn vertrouwde omgeving kan herstellen.

Ergens vind ik het toch wel jammer, dat castreren, maar een hengst houden is voor mij geen optie. Aan de andere kant tóch die lichte twijfel... Djimm is volgens mij een mooi, correct, oud fjordentype. Geen 'standaard' bloedlijn (http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer). Ik moet alleen nog even uitvinden of hij net zo kan lopen als zijn vader want dan is ie al helemaal leuk :D Als ik er ben staat hij alleen maar te eten :D Anderzijds heb ik absoluut geen zin om dat hele HK-circus in te gaan met een zeer grote kans op een 'teleurstelling' (wanneer maakt een hengst kans? Volgens mij is het echt een kwestie van smaak) en wil ik hem veel te graag bij me houden :L)

Misschien wacht ik gewoon even de reactie/het advies van het Hengstenfonds af over Dj, even peilen hoe zij over dit soort 'particuliere gevalletjes' denken!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 16 nov 2009, 11:15

Als ik lees Daphne hoe je je de toekomst van jou en Djimm voorstelt dan zou ik zeggen; 'eraf met die ballen' en ga lekker zelf van hem genieten. Hoe correct hij misschien ook gebouwd is en hoe mooi zijn vader ook is, de HK brengt waarschijnlijk alleen maar teleurstelling. Papa staat niet voor niets nu in Duitsland waar hij zo te lezen wel op zijn waarde wordt geschat.
Ga lekker met hem aan de slag en maak er een fantastische sterruin van (en misschien ook wel prestatieruin).
Als je er vertrouwen in hebt dat de castratie in Duitsland correct kan worden uitgevoerd zou ik daar geloof ik ook voor kiezen. Idd lekker in zijn vertrouwde omgeving herstellen en dan verkassen naar Nederland.

Voor DJ succes met wat hem te wachten staan. Heel verstandige keuze denk ik.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne » ma 16 nov 2009, 11:47

Anita, dank voor je reactie, je hebt helemaal gelijk :j Ik weet het ook wel hoor, heb ook nooit HK-ambities voor Djimm gehad maar nu het castreermoment nadert komt toch ineens een 'wat als...'-gevoel naar boven geborreld :D

Eigenlijk had ik ook al bedacht dat Djimm maar zsm geruind moet worden zodat hij naar Nederland kan. Dan kan Yanneke naar een stal bij mij in de buurt verhuizen (staat nu nog bij mijn ouders in de buurt, ze is echt mn weekendpaardje en dat vind ik eigenlijk superzonde) en Djimm hopelijk even bij wat oudere merries op het land. Dan kan Djimm mijn weekendpoownie worden en dan kan hij mooi rustig aan wennen. Als we elkaar dan weer een beetje hebben leren kennen kunnen we vd zomer mooi rustig aan beginnen met inrijden. Beter plan dit he dan bovenstaand verhaal? :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 16 nov 2009, 11:52

Ja, dit klinkt echt goed. Hier voel je je goed bij. Doen!!!! zou ik zeggen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 16 nov 2009, 11:53

Oeh Daphne, lees hier wel is mee..
Maar als ik jou verhaal zo lees snap ik heel goed dat je beetje twijfelt haha O:). Ben ook helemaal gek van Tsjerk, en Djimm is gaaf dier ! Heel benieuwd hoe hij straks is als hij lekker bij je op stal staat !
Helaas is Tootje geen rechtstreke Tsjerk, maar heeft wel de bloedlijn net als Djimm :D. Grotendeels dan, want Mama Toot is volle zus van Tsjerk :D.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 16 nov 2009, 13:40

"Helaas" Amber? >;) Tootje komt anders wel van een van de mooiste fjorden hengsten die er zijn (vind ik dan O:) )

Ik ben weer trots op mezelf, vanmiddag zonder enige twijfel of angst Dakota weer geprikt!
Ging veeeeeel beter dan de eerste keer *o/*

Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 17 nov 2009, 19:54

vandaag nog even met mijn vader bij dj geweest
hij is zo lief :L
ik denk echt dat er geen D'tje liever is dan hij....
hij komt als ik roep in volle galop aangestierd, ik weet gewoon dat ik bij hem 100% veilig sta, remt net op tijd af en komt knuffelen :L)
hij zal nooit bijten, nooit je omduwen (mijn vader werd in de stal door florian al omver gelopen, ik waarschuwde nog net op tijd)

en hij vind ook alles best :)) sta gewoon aan zijn lippen te trekken, over zijn rug heen te hangen met mijn armen en dan lekker op zijn dikke buik te kloppen :D

makkelijk dier :)) verbaas me er iedere keer weer over
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 18 nov 2009, 06:51

Morgen hakkie takkie?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Daphne

Bericht door Daphne » wo 18 nov 2009, 11:12

Gaat het ook door als het zo'n noodweer is?
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 18 nov 2009, 11:57

Geven ze morgen ook storm en regen af dan?
Mijn DA zei er bij dat het echt droog moet zijn om te castreren.

Dakota is volop aan het wisselen, hij bijt echt in alles, include me!!
Zn nieuwe tand komt goed door, damm wat een grote tand is dat, en die ernaast gaat los zitten nu dus ben benieuwd hoe lang die nog blijft zitten.

Zijn er nog meer D-tjes aan het wisselen trouwens?

Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 18 nov 2009, 11:59

volgens mij had ik gelezen dat hij donderdag werd gecastreerd, of vergis ik me daarin? Als het goed is, is het morgen wel rustig weer :)
Fijn dat DJ zo mak is, geeft altijd een mooi gevoel als je je paardje goed kan vertrouwen.

Andrea, lekker dat het prikken nu veel beter gaat +:)+
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 18 nov 2009, 12:04

@ daphne: zou je djimm wel ens op een keuring krijgen? Omdat ie via vaders kan toddy voert, en via moeders kant ook(via jolster) of is dit te verwaarzlozen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 18 nov 2009, 12:10

Tamara schreef:@ daphne: zou je djimm wel ens op een keuring krijgen? Omdat ie via vaders kan toddy voert, en via moeders kant ook(via jolster) of is dit te verwaarzlozen?
Stille meelezer meldt zich... Heb Djimm ff opgezocht op allbreedpedigree, vind ik heel duidelijk voor zo'n dingen.
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Toddy zit in lijn 3 en 4 toch dan? En als ik me niet vergis moet een hengst 4 lijnen inteelt vrij zijn....
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 18 nov 2009, 12:17

tot in de 5e dacht ik?
janna schreef:In ieder geval moet je hengst inteeltvrij zijn. (tot in de 5e lijn dacht ik)
.
dus dan hoef je daar geen keuze in te maken Daphne, scheelt weer :D
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 18 nov 2009, 12:28

Toch 4e lijn :D
Bella schreef:In Nederland mag je als dekhengst deze inteelt (lijnenteelt) niet voorstellen op de keuring. Daar moet tot de 4e generatie 'vrij' zijn.
Uit het topic gehaald van de grijze fjord die Nathalie op het oog had. Daar kwam de kwestie Zortin ook naar boven. Maar het is dus 4e lijn, dat enkel voor NL.

Dus inderdaad, daar hoef je ook al niet meer over in te zitten Daphne :) laten castreren en lekker mee aan de slag joh!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 18 nov 2009, 12:44

Haha, wat handig zo'n stille uitzoekbrigade :D Ik had al voor Djimm zijn geboorte bedacht dat als het een hengst zou worden hij sowieso gecastreerd zou gaan worden. Maar als zo'n moment dan nadert is het wel een hele definitieve beslissing. Je kan het er niet meer aanplakken :D Alhoewel, toen Djimm(a) net geboren was verscheen er ook van de éne op de andere dag een piemel en een zak 8) , dus wie weet kan hij dat trucje nog wel een keer _O-

Maar jullie hebben helemaal gelijk hoor, zie plan 2 ergens hierboven... Mooi laten ruinen en er zelf rustig mee aan de slag volgend jaar :) Ik kan haast niet wachten om hem weer naar NL te halen! *o/*
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 18 nov 2009, 12:51

Kan ik me voorstellen Daphne, heb je al uitzicht op een plekkie voor hem?

Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 18 nov 2009, 12:58

Lijkt me ook verstandig Daphne! Is voor jezelf ook een stuk fijner!

Damaris heeft momenteel een heerlijk leventje. Sinds we Woudina en Finnea vorig week naar stal hebben gehaald, staat ze nu met Karlien op de andere wei. Dus heerlijk de hele dag gras eten :D Volgende week komt ze weer een paar dagen naar huis, dan brengen we Annelisa en Finnea namelijk naar die wei toe voor het afspenen. Maar voorlopig hoeft ze nog niet veel te doen :)
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Gesloten