In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!
Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee
Laat ik tot augustus aan Annabel over 

roos schreef:Ekdal ook niet een paar keer rijden in de week hoor, alleen zadelmak is wel wat anders als doorrijden. Lukt het niet dan neit, geen haast.

Tja, ik rijd Bink zelfs nog niet altijd 3 a 4 keer per week..momenteel kom ik echt niet verder dan 2 a 3 keer. Maar die heb ik dan echt wel dik drie kwartier tot een uur aan het werk, waarbij ik van hem verwacht dat hij actief is en nageeflijk loopt. Hij stelling en buiging beide kanten soepel op doet en naast stap ook de nodige draf en galopstukken in verschillende tempo's doet.
Ed zit ik nu ongeveer even vaak op, maar gewoon een stuk minder lang (vaak maar 10 minuten/kwartier) en ik vraag alleen de kleine dingen...dat ik kan opstappen alleen, dat hij op mijn been voorwaarts gaat in stap en draf (galop is ie ook nog niet aan toe, alhoewel hij de laatste keer goed aanvoelde) en dat hij terug wil komen naar stap en halthouden, dat hij braaf stil kan staan en mijn hand accepteerd qua gevoel tijdens alle gangen (nageven of iets ben ik nog alles behalve mee bezig...dat komt vaak vanzelf wel als ze je hand accepteren).
Oftewel, het is niet zozeer het aantal keer dat in mijn geval bepaald hoe 'zwaar' iets is, maar de tijdsduur en de oefeningen die ik vraag.
Verder is het wel zo dat ik (in geval van Ed nu niet, maar Ekdal straks wel) liever het jonkie een keer een dagje langer laat staan als er geen druk achter zit, dan dat ik bijv. Bink laat staan. Die jonkies hebben dan meer baat bij een dagje overpeinzen extra, dan dat ik Bink een dagje meer laat flierefluiten, áls ik dan toch moet kiezen.
Ekdal zal momenteel vooral in het weekend aan de slag gaan, omdat er dan in het begin hulp aanwezig is en ik iets ruimer in mijn tijd zit dan tijdens werkdagen. Het beleren voor de wagen alleen denk ik dat ik voor de dinsdagavond menavond vrij houdt

Geluk is de vrucht van intens werk
Neeee zo bedoelde ik het niet 
Bedoelde meer als Ekdal terug is in augustus, dan ga ik niet veel rijden in het begin
Ik denk serieus echt dat Ekdal het voor de wagen ook heel goed gaat doen. Zal mnr Zeewuster leuk vinden denk ik

Bedoelde meer als Ekdal terug is in augustus, dan ga ik niet veel rijden in het begin

Ik denk serieus echt dat Ekdal het voor de wagen ook heel goed gaat doen. Zal mnr Zeewuster leuk vinden denk ik

even om terug te komen op welk bitje we gebruiken
voor het ogenblik een gewone bustrens, dit om bit gewoon te worden en om mee aan de hand te werken (ga deze zomer haar aan de lange lijnen zetten)
daarna zou ik naar een dubbelgebroken bit willen overgaan
voor het ogenblik een gewone bustrens, dit om bit gewoon te worden en om mee aan de hand te werken (ga deze zomer haar aan de lange lijnen zetten)
daarna zou ik naar een dubbelgebroken bit willen overgaan
Ik ben al een tijdje bezig met het longeren van Emily, zodat ze wat spieren en conditie krijgt.joyce_ed schreef: wat is jullie planning?
Daarnaast ben ik al een hele tijd bezig met het lopen door het bos, langs de weg e.d.
Ik begin volgende week met het (bitloze) hoofdstel, zodat ze kan leren wat sturen is!
Waarschijnlijk ga ik in mij voor het eerst een zadel op haar rug leggen en dan wordt het deze zomer waarschijnlijk een aantal stap wandelingen door het bos.
Emily (v. Balony, m. Justy)
morgen mogen de paarden weer op de weide, joehoe
eindelijk en dat met een super mooie dag

eindelijk en dat met een super mooie dag

Hier mogen ze nog steeds niet het land op...maar straks in de zomer wel 24/7...je kan ook niet alles hebben he 

- nancy imka
Wij gaan morgen om 08.00 uur de paardjes op het weiland zetten ze zullen wel raar opkijken als wij de hoek om komen zo vroeg hihi. En dan gaan we lekker kwijlen bij mooie mannen!
Veel plezier morgen!!
Om nog even op het vorige topic terug te komen, Suzanne schreef dat ze het longeren in een longeercirkel doet, daar geef ik, vooral bij jonge paarden, ook zeker de voorkeur aan, dan gaan ze niet hangen, ze breken niet uit e.d. Je komt dan ook eerder tot ontspanning.
Ik ben zelf helemaal van de enkelgebroken bitten af, pak een dubbel of ongebroken trens. Jeskim heeft echt last gehad van dat enkelgebroken ding!! Ze deed steeds haar hoofd omhoog, dubbelgebroken bit erin en het was over!
Ik ben zelf helemaal van de enkelgebroken bitten af, pak een dubbel of ongebroken trens. Jeskim heeft echt last gehad van dat enkelgebroken ding!! Ze deed steeds haar hoofd omhoog, dubbelgebroken bit erin en het was over!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Idd je hebt helemaal gelijk hoor Esther,maar helaas is hier op stal geen cirkel te bekennen....
hier is het volgende week in een ruiterzaak opendeurdag met 2de hands beurs, ik ga dan eens kijken naar nog een dubbelgebroken bit voor Jalenka
mss dat ik er wel 1 vind daar, ga daar ook zoeken voor degelijke halsters voor Jalenka, die heeft van deze winter een groeischeut gekregen in haar kop, ze is cob ontgroeid, moet full hebben nu
mss dat ik er wel 1 vind daar, ga daar ook zoeken voor degelijke halsters voor Jalenka, die heeft van deze winter een groeischeut gekregen in haar kop, ze is cob ontgroeid, moet full hebben nu

Echt heeft Jalenka full? Ekdal heeft nog steeds cob. En zal dat ook houden. Hij heeft wel een smal hoofd. Danc bijv die heeft ook cob maar als Ek Danc zijn halster aan heeft valt het heel ruim hihi
Danc staat ook op het land. Vanmiddag weer er af halen....dat vindt ie weer minder haha
Danc staat ook op het land. Vanmiddag weer er af halen....dat vindt ie weer minder haha

je zou het niet zeggen zo hoor, als je ze in geheel bekijkt, heeft ze geen groot hoofd, maar de meeste cob halsters die ik heb zijn jamme rgenoeg te klein of juist groot genoeg (en dat vind ik dan ook weer maar nipt)
zal volgende week wel zien he
zal volgende week wel zien he
Het heeft natuurlijk ook de maken met de breedte van het hoofd, kaak etc. Hopelijk blijft ekdal in verhouding anders moet ik gaan hoofdstel rapen(bij full frontriem, cob neusriem etc etc)
-
Gisteren is Jack 3 jaar geworden
Volgens mij t eerste E-tje hier?
Hij was verder gisteren wel héél ondeugend maar heeft voor zn verjaardag toch n lekker zelfgemaakte fruitpap gekregen!
Jack staat nu ondertussen een week in de kudde. Voorlopig gaat dat heel goed. Hij heeft nu ook een graaskorf om ivm zijn bevangenheid en die laat hij gelukkig ook om. Hij kan dus ook n ganse dag op de weide.
Kwestie van planning:
Ik ben nu bezig met longeren met hoofdstelletje in. Ik heb voor Jack een rubberen happy mouth bit een kneveltrens. Die liggen toch iets vaster in de mond. voorlopig gaat dit de ene keer goed, de andere keer heel moeizaam.
Ik doe dit spelenderwijs 1x week. en heel kort.
Als we dit onder de knie hebben gaat er al eens n zadeltje op en zo wl ik het gaan opbouwen tot er deze zomer wel iemand opgezeten heeft maar meer ook niet. dan laat ik hem waarschijnlijk staan tot volgend jaar...
Het gaat er ook vanaf hangen hoe het allemaal uitpakt met zijn beentjes.

Volgens mij t eerste E-tje hier?
Hij was verder gisteren wel héél ondeugend maar heeft voor zn verjaardag toch n lekker zelfgemaakte fruitpap gekregen!
Jack staat nu ondertussen een week in de kudde. Voorlopig gaat dat heel goed. Hij heeft nu ook een graaskorf om ivm zijn bevangenheid en die laat hij gelukkig ook om. Hij kan dus ook n ganse dag op de weide.
Kwestie van planning:
Ik ben nu bezig met longeren met hoofdstelletje in. Ik heb voor Jack een rubberen happy mouth bit een kneveltrens. Die liggen toch iets vaster in de mond. voorlopig gaat dit de ene keer goed, de andere keer heel moeizaam.
Ik doe dit spelenderwijs 1x week. en heel kort.
Als we dit onder de knie hebben gaat er al eens n zadeltje op en zo wl ik het gaan opbouwen tot er deze zomer wel iemand opgezeten heeft maar meer ook niet. dan laat ik hem waarschijnlijk staan tot volgend jaar...
Het gaat er ook vanaf hangen hoe het allemaal uitpakt met zijn beentjes.
Emily zit er net tussenin.
Het halster is een Cob, maar heb voor de zekerheid een hoofdstel maatje full besteld.
Het halster zit namelijk op grootste gaatje..
Gelukkig maar dat alles goed gaat met Jack, kan die lekker rustig aan vriendjes maken
Emily was vandaag heel jaloers op jullie paardjes (de meeste dan), ze had met dit lekkere weer ook wel de hele dag in de wei willen staan..
Als kleine troost een lekker stuk gewandeld en een appeltje gekregen.. (Waarmee we heerlijk hebben lopen knoeien!!
)
Ik denk dat Jack inderdaad 1 van de eerste is, Emily is de 29e aan de beurt..
Het halster is een Cob, maar heb voor de zekerheid een hoofdstel maatje full besteld.
Het halster zit namelijk op grootste gaatje..
Gelukkig maar dat alles goed gaat met Jack, kan die lekker rustig aan vriendjes maken

Emily was vandaag heel jaloers op jullie paardjes (de meeste dan), ze had met dit lekkere weer ook wel de hele dag in de wei willen staan..
Als kleine troost een lekker stuk gewandeld en een appeltje gekregen.. (Waarmee we heerlijk hebben lopen knoeien!!

Ik denk dat Jack inderdaad 1 van de eerste is, Emily is de 29e aan de beurt..

Emily (v. Balony, m. Justy)
Mijn fjord heeft ook echt een dikke full hoor....
Toen ik heb kocht (juli 2010) had hij al een full...
toen was hij 2 jaar en 2 maand oud!
Toen ik heb kocht (juli 2010) had hij al een full...
toen was hij 2 jaar en 2 maand oud!
Met een stel rantsoenpaaltjes en wat lint kom je al een heel eind!!roos schreef:Idd je hebt helemaal gelijk hoor Esther,maar helaas is hier op stal geen cirkel te bekennen....
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dat is wel een goed idee Esther!Bedankt!
Jack van harte, Ekdal wordt 23 mei 3 jaar
Emily heeft dan ook een groot hoofd, of Ekdal een kleine dat kan ook
De punten van de HK vallen tegen las ik zeg....
Jack van harte, Ekdal wordt 23 mei 3 jaar

Emily heeft dan ook een groot hoofd, of Ekdal een kleine dat kan ook

De punten van de HK vallen tegen las ik zeg....