Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
chunkymonkey

Re: Het E-tjes topic

Bericht door chunkymonkey » do 28 mei 2009, 07:36

bedacht me net dat ik van mijn E-tje ( eigenlijk J-tje voor BE) nog geen foto geplaatst had:

Afbeelding

De rest van de foto's zijn hier te vinden:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=33158

Vraag me af of jullie je E-tjes eigenlijk iets bijvoeren?
De mijne staat nu een dikke maand in een nieuwe grote kudde op een tamelijke vette weide ( zie je ook op de foto's) en ik geef hem eigenlijk niets bij omdat hij 24/7 gras kan eten. Hij komt ook niet naar binnen. Ze staan gewoon buiten.
Ik kan ook moeilijk met mn emmertje voer de wei in, denk niet datk ver zou raken :x
Het lijkt mij ook niet nodig , omdat hij echt heel mooi begint op te knappen en er echt goed uitziet...
In de winter staan ze wel meer binnen en dan ga ik wel bijvoeren.
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 mei 2009, 07:59

Ik voer mijn Etje wel bij, ze krijgt een half (tot drie kwart als ze in de paddock staat) pavo podo grow bix per dag bij
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 28 mei 2009, 08:08

Eachann en Ewald staan nu 24/7 op het land, daarvan zijn ze al lekker vol geworden. Daarnaast krijgen ze elke middag een halve pavo-koek, en 2 keer per week een halfje pavo podo grow. Daarnaast wortels. Toen ze een paar weken geleden snachts nog op stal stonden, kregen ze dagelijks brok, nu dus niet meer ondat ik anders bang ben dat ze te dik worden, en vooral Eachann werd heel erg druk/hyper van de brokken hebben we gemerkt. Ewald had daar geen last van.
Misschien als het gras korter wordt, dat ik dan meer brok ga bijvoeren.
(als ze wel snachts op stal staan, ivm onweer oid, krijgen ze voordroogkuil bij)
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 28 mei 2009, 08:28

Evian krijgt ook bijgevoerd. Maar hij staat dan ook niet 24/7 op een vette wei.
Misschien dat je hem als extra aanvulling misschien zo'n pavo-koek kunt geven, die hebben ze zo weggesmikkeld of niet?
Krijgt hij toch de extra vitaminen & mineralen die hij nodig heeft om goed te groeien.

Al vraag ik me ook af of het daadwerkelijk nodig is wanneer ze een vette wei hebben.
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 mei 2009, 08:47

Dit was Emy maandag middag :D

Afbeelding
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 28 mei 2009, 09:10

bedoelen jullie die summer - fit koeken van Pavo?
Zou ik hem dan zo dagelijks eentje geven?
Op de foto's kan je de 'staat' van de weide zien... ze is echt tamelijk vet. Ik moet zeggen sinds ik hem verhuisd heb naar deze weide en deze kudde is hij echt beginnen groeien en veranderen.

Deze foto's zijn van eind februari op de HK :
Afbeelding

Afbeelding

en de foto's van in het topic zijn van midden mei... hij is volledig uit zijn winterhaar, goed gegroeid,veel beter in conditie ook.

Ten tijde van de HK stond hij ook, noodgedwongen, samen met 1 hengst, zijn oudere halfbroer.
De mijne bleek dan een klophengstje te zijn. Ondertussen is hij gecastreerd. En dan heb ik de beslissing genomen om hem te verhuizen naar een grote kudde op de stal waar ook mijn warmbloed gestald staat, zodat ik hem elke dag kan zien. Zo kan hij opgroeien tussen leeftijdsgenootjes.
Al is het voor hem in het begin wel aanpassen geweest om zo in een grote groep te komen ...
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 28 mei 2009, 10:37

Wat mij opviel: hebben jullie dan nooit aan Jack's ballen gevoeld voordat jullie hem inschreven voor de hengstenkeuring?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 28 mei 2009, 11:15

Jeempie schreef:Wat mij opviel: hebben jullie dan nooit aan Jack's ballen gevoeld voordat jullie hem inschreven voor de hengstenkeuring?
Nou ... :o met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat ik er zelf nooit aan gevoeld heb nee, ik ben er eigenlijk altijd van uitgegaan dat alles wel oké was down under... Ook mijn DA heeft er nooit echt een punt van gemaakt als hij langskwam voor inenting of zoiets...

Toen er met de inschrijving voor de HK nog maar 1 bal bleek ingedaald, stelden fokker/ eigenaar van zijn vader/... me gerust dat hij nog zo jong was en dat hij nog wel zou indalen, dat vaak voorkomt,... Net hetzelfde op de HK.
Vlak na de HK toch maar meteen mijn DA erbij gehaald. Die zei dan van ja je kan inderdaad nog wachten tot hij indaald, maar die kans is klein en het paard gaat meer en meer hengstenkuren vertonen, al is dat met Jack echt 100% meegevallen, zo'n lammetje... Ik heb dan meteen de keuze gemaakt om te opereren zodat hij in de gemengde groep zou kunnen komen te staan!
roos

Bericht door roos » do 28 mei 2009, 11:34

Is Ewald al zo groot pfff!

Ekdal staat overdag in het land en s nachts op stal.krijgt s ochtends en s avonds 1/4 pavo grow nog wat ;) en s avonds nog een plak hooi. s ochtends gaat ie meteen het land op.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 28 mei 2009, 12:09

Roos@ ja groot he, maar ik lees hier dat Evian al 1.38 is, das nog groter :o .
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 28 mei 2009, 13:22

Ik heb foto's van Evita op Pics Plaza gezet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 28 mei 2009, 13:36

Net de foto's gezien...hele dame al hé +:)+
Als ik die 'afmetingen' hier zo hoor, vrees ik dat de mijne echt wel achterblijft...Al heb ik hem nu al heel lang niet meer gemeten. Maar toen op de HK was hij al zo ieniemienie naast die andere jaarling, dus ik vrees dat hij ook nu de kleinste gaat zijn.
Kga hem dit weekend eens meten B-)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 28 mei 2009, 13:42

Maar gelukkig wil dat niets zeggen :)
Je hebt echte vroeg & laatbloeiers in alle soorten en maten :P
Vivaldi was destijds heel klein als jaarling (en foeilelijk := ) maar uiteindelijk is hij toch een grote maat geworden.

Maar Evita is ook echt een plaatje zeg! Wat kan zij sjouwen!

Ik wil voor Evian een ander halster aanschaffen, maar ben nu aan het denken of ik er dan een hengstenketting bij zal nemen of niet. Wat doen jullie als jullie gaan wandelen met jullie ukkies qua halster & touw of begeleiding?
Wil nu wat meer gaan oefenen aan de hand en binnenkort naar buiten, niet alleen overigens, maar met een van de dames.
Jilly

Bericht door Jilly » do 28 mei 2009, 13:50

Moet goedkomen Lies, met zo'n vader :P

Ik schat ons Jali toch ook al op zo'n kleine 1.40. Als ze naast de 3-jarige loopt van 1.43 zie je amper of geen verschil...
Jenta is dan weer veel kleiner/fijner.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » do 28 mei 2009, 14:04

Als ik met Jack van de weide naar de stallen wil wandelen moeten we pakweg 200m over een drukke 2 vaksbaan wandelen.
Ik zorg dan dat ik iemand bij me heb die achter ons loopt , op n afstandje, en ik loop met hem gewoon aan het halster met een touw in de berm. Hij doet dat eigenlijk prima. Auto's en moto's vind hij geen enkel probleem... Kijkt hij ook niet van op.
Hij wandelt gewoon netjes mee.
Langere wandelen hebben we toen hij wat jonger was, en op zijn ander plekje stond, soms wel gemaakt.

Als hij zich wat meer op z'n gemak voelt in de kudde, ben ik wel van plan hem er al eens wat meer uit te halen om eens n wandeling te maken hier langs het kanaal.

haha ja Eros is inderdaad geen kleine kerel, en Flamiek ,zijn moeder is ook niet de kleinste ... Ben eens benieuwd hoe groot hij nu eigenlijk is.
Dit weekend me eens gewapend met meetstok de wei in begeven :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 mei 2009, 15:34

Wij wandelen met Emy en Elvis ook gewoon alleen aan een halstertje
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » do 28 mei 2009, 20:13

Ik wandel momenteel alleen nog in de bak aangezien k een spoorwegoverweg over moet...
Maar ik wandel gewoon met halster. Met Danc moet ik wel met ketting lopen...:O

Ekdal heeft echt last van dat wondje op zijn hoofdje. Het wondvocht irriteert zijn hele hoofd en dat bij natuurlijk, dus hij heeft allemaal irritatie plekken (kaal) Zo zielig!
Hij voelt zich overingens helemaal NIET ziek hoor ;)

Oja hij was ook heel stout vandaag met voetjes geven. Hij is normaal heel braaf maar vandaag wilde hij met linksachter een trap geven. Maar ik net zolang volhouden totdat het wel gelukt was...Ach in het dagelijkse leven als juf werk ik ook met peuters/kleuters...;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 29 mei 2009, 07:22

Wij wilde onze E-tjes eigenlijk in de paddock laten tot zaterdag maar gister avond was het zulk lekker weer dat we ze toch maar eerder hebben laten gaan. Dus Emy echt werkelijk helemaal uit haar pan gegaan hihi! Elvis wat minder en dat terwijl hij toch meestal de aanstichter is....

Op een gegeven moment leken het wel hondjes liepen ze te rennen met takken in hun mond...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Daphne!

Bericht door Daphne! » vr 29 mei 2009, 14:32

Wij wandelen met zo'n hengstenketting, die doen we aan het halster onder de kin langs. Ik vind dat een fijner gevoel, zo buiten het terrein. Vooral voor Eachann die loopt pittig door! Ewald die moet je juist meesleuren, sloompie, haha.

Ik ben vandaag helemaal trots op m'n mannen. Ze zijn bij de smit geweest, en hebben zich keurig gedragen, Eachann vind de achterbenen nog een beetje eng, en trapt soms naar ' enge' dingen, maar hij liet zich ook keurig behandelen!
nina1993

Bericht door nina1993 » za 30 mei 2009, 07:44

Kjaere doet het ook erg goed. Groeit goed, knuffelt nog beter :+. Wat een verschrikkelijke knuffelkont is dat.

het is ook erg leuk om te zien hoe ze met Fjellko speelt. Dat is een echt hengstje kompleet met steigerkuren en bijten, maar Kjaere pakt hem goed terug. Als hij loopt te etteren bijt Kjaere hem gewoon in een knie en vervolgens is meneer zwaar beledigd.

Met Kjaere loop ik gewoon aan een longeerlijn. Ze blijft netjes naast me lopen, alleen als ze schrikt of iets heel erg spannend vind maakt ze wat gekke bewegingen. Dan is een beetje extra ruimte aan de lijn wel heel prettig, je kunt haar de ruimte geven zonder haar direct kwijt te zijn.

Veel mensen verbazen zich over haar groei en geloven niet dat het een jaarling is. Ze zouden het ook geloven als ik zei dat ze 3 was. Het is ook echt een joekel, maar wel een leuke!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Gesloten