C'tjes gaan op les: in C'tjes-topic deel 6!
Re: C'tjes gaan op les: in C'tjes-topic deel 6!
@Kalmiya: Mijn C is ook niet beleerd hoor onder het zadel, hij heeft ook alleen nog maar 1x in zijn leven een karretje getrokken. Ik ga er tenminte van uit dat Bart nog steeds niks weer met hem heeft kunnen doen vanwege de weersomstandigheden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Wij hebben er natuurlijk nóg een paar
Cassper was ook zo'n beetje de eerstvolgende van mijn lijstje, maarja...toen kwam moeder natuur met haar winter.
Voor nu mag dit voorjaar als eerste denk ik Cigir aan de bak qua beleren.
En moet zeggen, we kunnen hier net niks met de paarden, dus ook mijn eigen Ctje is beperkt tot het weiland en zijn maatjes daar. Al kunnen ze daar ook ontzettend klieren met zijn allen...die verveelt zich zogezegd niet.

Voor nu mag dit voorjaar als eerste denk ik Cigir aan de bak qua beleren.
En moet zeggen, we kunnen hier net niks met de paarden, dus ook mijn eigen Ctje is beperkt tot het weiland en zijn maatjes daar. Al kunnen ze daar ook ontzettend klieren met zijn allen...die verveelt zich zogezegd niet.
Geluk is de vrucht van intens werk
Klieren en schaatsen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
We gaan ook wel ons best door hoor Viv!
Ga natuurlijk niet de tijd van een jury zitten verdoen met een paard dat niet normaal een volte kan lopen of waar de overgangen en aanleuning niet in orde zijn:D
Ga natuurlijk niet de tijd van een jury zitten verdoen met een paard dat niet normaal een volte kan lopen of waar de overgangen en aanleuning niet in orde zijn:D
Capone (KWPN), Beer en Grijze 

Cariena besloot afgelopen dinsdag al samen met de 7 andere medeplichtigen eens een tochtje op en rond het erf te maken ipv met zn allen in de bak staan klieren.
Nou is de werkelijke oorzaak van het loskomen van het bak-hek-touw nog niet bekend. Maar mevr staat imo dan wel op nr 1 qua eventuele knopenslopers.
(het zegt al genoeg dat als bart mij verteld dat er nog 1 losloopt, ik meteen aan cariena denk)
Nou is de werkelijke oorzaak van het loskomen van het bak-hek-touw nog niet bekend. Maar mevr staat imo dan wel op nr 1 qua eventuele knopenslopers.

(het zegt al genoeg dat als bart mij verteld dat er nog 1 losloopt, ik meteen aan cariena denk)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
ach Bella, voel je vrij om Cassper rustig nog bovenaan het "nu deze maar" lijstje te zetten hoor 
Anita, jij hebt dus ook nog een C bij Bart staan?
Lekker, van die scharrelende paarden op het erf

Anita, jij hebt dus ook nog een C bij Bart staan?
Lekker, van die scharrelende paarden op het erf

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Uhm... Hoor een aantal van jullie hierover: Wie of wat is Bart? 

Is bijna een schaamtelijke vraag op FW hihi!mls schreef:Uhm... Hoor een aantal van jullie hierover: Wie of wat is Bart?

Bart (Vd Berg) is denk wel de bekendste fjordenfokker van Nederland. O.a. Annabel (Bella) en Janna rijden en verzorgen daar de paarden.
Je ziet 'm vast nog wel eens voorbij komen op foto's hier. Erg herkenbaar aan z'n witte baard (lijkt wel of ieder land een fjordenfokker heeft met een baard hihi, de een al wat verzorgder dan de ander

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ow Sorry! HaHa, je kunt wel merken dat ik import in de fjordenwereld ben!
Maar staan jullie paarden daar nog in de opfok dan of worden ze daar beleerd?!

Maar staan jullie paarden daar nog in de opfok dan of worden ze daar beleerd?!

Mijn C staat daar om beleerd te worden voor de kar.
Hier een foto, de persoon die achter het paard loopt is Bart vd Berg.

Hier een foto, de persoon die achter het paard loopt is Bart vd Berg.

Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Inderdaad wel een markant figuur!
Doet hij dat ook voor en met fjorden die hij niet zelf gefokt heeft?
Misschien kunnen we Peer ooit nog eens laten beleren voor de kar!
Kunnen Robbert en ik op ons ouwe dagje lekker met Peer en de wagen op pad!
Voor diegenen die de Ctjes nog niet onder het zadel hebben:
Respect voor het wachten (ook al komt het voor sommigen misschien een beetje door het weer)!
Gaan jullie je paard straks nog wel onder het zadel / voor de wagen beleren?
Heb zelf vandaag weer een educatief fjordenmoment gehad vandaag... Wat zijn die beesten sterk zeg!
Doet hij dat ook voor en met fjorden die hij niet zelf gefokt heeft?
Misschien kunnen we Peer ooit nog eens laten beleren voor de kar!
Kunnen Robbert en ik op ons ouwe dagje lekker met Peer en de wagen op pad!

Voor diegenen die de Ctjes nog niet onder het zadel hebben:
Respect voor het wachten (ook al komt het voor sommigen misschien een beetje door het weer)!
Gaan jullie je paard straks nog wel onder het zadel / voor de wagen beleren?
Heb zelf vandaag weer een educatief fjordenmoment gehad vandaag... Wat zijn die beesten sterk zeg!

Ik breek zomaar in...sorry...Maar Bart heeft ook ons trekpaard beleerd en je kan je paard daar rustig achterlaten
.

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- Senna&Cajra
Kalmiya mijn Ct'je heeft 5 minuten een zadel op gehad dus echt zadelmak wil ik haar ook niet noemen 

Ik heb ook nog een leuke... Bart met Cassper en zijn moeder.

Ik wil Cassper graag in de zomer (na voorbereidend werk natuurlijk) wat zadelmak maken (ga er niet zelf op, maar schakel een vlieggewicht in). Wil dat heel rustig aan doen allemaal en intussen uren maken voor de wagen en lekker bezig met grondwerk en teambuilding...we hebben alle tijd!
@ Senna&Cajra - Er zijn genoeg handelaren die dat zadelmak noemen volgens mij

Ik wil Cassper graag in de zomer (na voorbereidend werk natuurlijk) wat zadelmak maken (ga er niet zelf op, maar schakel een vlieggewicht in). Wil dat heel rustig aan doen allemaal en intussen uren maken voor de wagen en lekker bezig met grondwerk en teambuilding...we hebben alle tijd!

@ Senna&Cajra - Er zijn genoeg handelaren die dat zadelmak noemen volgens mij

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Momenteel is het nog niet echt te doen met de harde bak, anders had ik het tegen respectabele vergoeding zeker voor je willen doenKalmiya schreef:ach Bella, voel je vrij om Cassper rustig nog bovenaan het "nu deze maar" lijstje te zetten hoor

@mls: Bart beleerd vrijwel alles dat hinnikt op vier benen

Geluk is de vrucht van intens werk
Worden veel fjorden niet gewoon ZADEL-mak geboren 
De mijne is momenteel net een hengst. Staat te schreeuwen op stal, dribbelt als een stuiterbal naast je aan de hand mee, maar zodra het zadel gespot is is ze in opperste concentratie en gaat ze aan het werk. Ze neemt het rijden bijna net zo serieus als eten en ze vind het prachtig. Nu rijd ik momenteel 2 keer per week 30 minuten. Vind het eigenlijk zat.
Inmiddels zijn we zover dat we op kunnen stappen zonder hulp en dan ook nog stil blijven staan tot de baas zegt dat we gaan lopen. Ze kan nu ook eerst instappen zonder direct weg te gassen. We zijn nog heel erg bezig met recht richten en balans zoeken. We kunnen nu wel beide kanten op galopperen en direct in de goede galop aanspringen.
Wat me wel opvalt (en best vervelend is eigenlijk) is dat Cyra met rijden zo vreselijk haar best loopt te doen en vooruit loopt te denken, dat als je dan iets veranderd ze compleet de weg kwijt is en een beetje overstuur raakt.
Zo starten we altijd linksom met rijden met contrastelling. Zodra ze balans vind gaan we van hand veranderen. Dan gaat ze rechtsom ook met contra stelling lopen (terwijl ze dat heel erg moeilijk vindt) want op de andere kant was ze tenslotte braaf als ze dr koppie naar buiten deed.
Ander voorbeeld is als je op de ene lange zijde hoefslag gaat rijden en aan de overkant 2e hoefslag rijdt, en je wisselt dit om na een paar rondes. Dan is ze echt geshockt. Best zielig, want ze doet vreselijk haar best. We zijn dus nu vooral ook bezig om dat te doorbreken. Vreemde dingen doen en als ze gaat dan heel erg belonen.
Moet wel zeggen dat het heerlijk rijden is hoor, een paard wat je in een half uur rijden hooguit 2 keer moet aandrijven. De rest gaat op zit en stem.

De mijne is momenteel net een hengst. Staat te schreeuwen op stal, dribbelt als een stuiterbal naast je aan de hand mee, maar zodra het zadel gespot is is ze in opperste concentratie en gaat ze aan het werk. Ze neemt het rijden bijna net zo serieus als eten en ze vind het prachtig. Nu rijd ik momenteel 2 keer per week 30 minuten. Vind het eigenlijk zat.
Inmiddels zijn we zover dat we op kunnen stappen zonder hulp en dan ook nog stil blijven staan tot de baas zegt dat we gaan lopen. Ze kan nu ook eerst instappen zonder direct weg te gassen. We zijn nog heel erg bezig met recht richten en balans zoeken. We kunnen nu wel beide kanten op galopperen en direct in de goede galop aanspringen.
Wat me wel opvalt (en best vervelend is eigenlijk) is dat Cyra met rijden zo vreselijk haar best loopt te doen en vooruit loopt te denken, dat als je dan iets veranderd ze compleet de weg kwijt is en een beetje overstuur raakt.
Zo starten we altijd linksom met rijden met contrastelling. Zodra ze balans vind gaan we van hand veranderen. Dan gaat ze rechtsom ook met contra stelling lopen (terwijl ze dat heel erg moeilijk vindt) want op de andere kant was ze tenslotte braaf als ze dr koppie naar buiten deed.
Ander voorbeeld is als je op de ene lange zijde hoefslag gaat rijden en aan de overkant 2e hoefslag rijdt, en je wisselt dit om na een paar rondes. Dan is ze echt geshockt. Best zielig, want ze doet vreselijk haar best. We zijn dus nu vooral ook bezig om dat te doorbreken. Vreemde dingen doen en als ze gaat dan heel erg belonen.
Moet wel zeggen dat het heerlijk rijden is hoor, een paard wat je in een half uur rijden hooguit 2 keer moet aandrijven. De rest gaat op zit en stem.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
@mls: hier lopen nog wel meer fjordenbalen rond die niet beleerd zijn onder het zadel, daar heeft Louis (de baas) eigenlijk niemand voor behalve ik en Ines. Maar ik steek er mijn tijd niet meer in en Ines heeft het druk met de studie. Denk dat ik het ergerlijk vind dat er paarden van 7 onbeleerd in de wei staan dan hij hihi.
@Anna: sooow Cyra is fanatiek!! Wel herkenbare Reinar dan? (ik las ergens dat die zo ontzettend werkwillig zijn?)
Ergens lijkt het mee heerlijk om zo'n fanatiek paard te hebben, maar denk dat het dan ook weer niet wat voor mij is. Ik heb liever een easy-going hihi.
En jah volgens mij worden heel veel fjorden zadelmak geboren! De mijne heeft werkelijk geen seconde opgekeken toen ik op z'n rug werd 'gesmeten', alsof hij nooit anders geweten heeft. Heb hier eigenlijk ook nog nooit een fjord geweten die er echt problemen van maakte.
Wij hebben weer eens wat nieuw geprobeerd: dekje, dekensingeltje er rond, halster met 2 touwtjes. Op de voerkar klimmen en zo op Hay (wat een gedoe
) en lekker zo wat gehobbeld! Hij was zo super braaf!
Heb ook 2 kleine drafjes gedaan en vond mezelf nog niet zo beschamend, hij zit zo ook veeel lekkerder dan met zadel eigenlijk
@Anna: sooow Cyra is fanatiek!! Wel herkenbare Reinar dan? (ik las ergens dat die zo ontzettend werkwillig zijn?)
Ergens lijkt het mee heerlijk om zo'n fanatiek paard te hebben, maar denk dat het dan ook weer niet wat voor mij is. Ik heb liever een easy-going hihi.
En jah volgens mij worden heel veel fjorden zadelmak geboren! De mijne heeft werkelijk geen seconde opgekeken toen ik op z'n rug werd 'gesmeten', alsof hij nooit anders geweten heeft. Heb hier eigenlijk ook nog nooit een fjord geweten die er echt problemen van maakte.
Wij hebben weer eens wat nieuw geprobeerd: dekje, dekensingeltje er rond, halster met 2 touwtjes. Op de voerkar klimmen en zo op Hay (wat een gedoe

Heb ook 2 kleine drafjes gedaan en vond mezelf nog niet zo beschamend, hij zit zo ook veeel lekkerder dan met zadel eigenlijk

Haha jij durft Jil. Ik denk niet dat het zonder bit een goed idee is hier. En ze zit ook vast niet zo lekker als Hay, want ze is te dik, dus heb geen houvast zonder zadel 
Soms is de easy going inderdaad wel lekker hoor. je zou van alles een beetje moeten hebben dan denk ik

Soms is de easy going inderdaad wel lekker hoor. je zou van alles een beetje moeten hebben dan denk ik

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Liever wat te dik dan een ruggengraat in m'n piep
maar te dik dan heb je idd geen houvast. Met Alm blubberde ik dan ook alle kanten op.
Beetje van alles is ideaal he. Maar het allerbelangrijkste vind ik gewoon betrouwbaarheid. Het kan mij niet schelen dat Hay er eens een jolige bok uitgooit oid, maar echt gemeen uit de hoek kom daar heb ik het niet voor

Beetje van alles is ideaal he. Maar het allerbelangrijkste vind ik gewoon betrouwbaarheid. Het kan mij niet schelen dat Hay er eens een jolige bok uitgooit oid, maar echt gemeen uit de hoek kom daar heb ik het niet voor