Het aangespannen-topic deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Anna

Re: Het aangespannen-topic deel 2

Bericht door Anna » za 02 jun 2012, 05:52

Ja Antine ik hoop dat we ook mooi weer hebben, ze hebben alleen niet veel goeds voorspelt :o .
Ik zal bij Tasja haar neusriem ook wat strakker zetten hij zat deze keer wat los omdat ik dacht dat hij geen functie had :? verkeerd gedacht dus.

Ik zal je even mijn mob.nr. sturen want als het nu wel met bakken uit de lucht komt (wat ik niet hoop) dan kun je mijn nog even bellen hoe of wat. Maar met zo nu en dan een klein buitjes heb ik geen problemen mee hoor we smelten niet toch?
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » za 02 jun 2012, 08:14

@Esther;'pompend' remmen deed ik altijd bij mijn trekpaard. Als ik maar een klein beetje voelde dat hij in beweging kwam gaf ik een halve ophouding..werkte heel goed.Ik had dan nog wel licht contact hoor. Maareh..bij een trekpaard duurt het even voordat hij in beweging komt haha en voelde ik dat aankomen..Aselt is zo snelle jongen! Ik moet gewoon uitproberen wat het beste werkt. Nu laat ik mijn groom er vliegensvlug afspringen (mijn instructeur doet dit ook hoor) en even bij zijn koppie staan als we bij het stoplicht staan.
@ Anna..ik smelt niet zo snel hoor :D kwam laatst doorweekt van de kar af na anderhalf uur menles; toen had ik het wel koud..brrrrrr..
Jowien

Bericht door Jowien » za 02 jun 2012, 19:44

Ik heb verschillende commando's: langzamer= HOOO en stilstaan/ halthouden = STAAN. Die gebruik ik ook aan de hand en soms onder het zadel. STilstaan blijft lastig bij voorwaartse paarden, maar ik vind het heel erg belangrijk dat ze het wel kunnen in het verkeer en met kinderen in de buurt (en met houtslepen). Orlinde is natuurlijk zeer ervaren, en als zij een keer niet goed/ lang kan/ wil stilstaan, krijgt ze juist 'strafsecondes'. Dan laat ik haar stil staan tot ze zich overgeeft en echt mijn hulpen afwacht. Dat suurt soms een halve minuut, soms 5 secondes. Maar met een jong paard is dat misschien geen goede aanpak. Stilstaan kan bij mij met losse leidsels (niet echt los, maar ook geen echt contact) maar kan ook met licht contact. Stevig contact werkt niet bij Orlinde, dan gaat ze er tegen in. Ik wil dat de strengen iets doorhangen bij het stil staan, niet strak staan, tot ik aangeef dat we weer voorwaarts gaan.

Vandaag met een vriendin met een kleine hackney gemend in de bossen bij Garderen. Erg leuk, en wat een schatje, haar paardje. Het is een erg koele hackney, ook geen knieactie of heethoofd. Laat zich erg fijn rijden, is 5 jaar. Ik mocht ook een stuk mennen, en ja, wat is dat dan toch weer leuk als je het een poos niet gedaan hebt.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » zo 03 jun 2012, 10:23

Ben ik helemaal met je eens Jowien. Tea kan wel wat strafseconden aan, die kent het wel en daar mag je het van vragen. Een jong paard aanleren zou ik dan inderdaad met kleine stapjes doen. Maar een jong paard gaat ook eerder lopen draaien voor de wagen uit ongeduld, wagen gaat scharen enz, dat ga ik niet afwachten. Tea gaat gewoon weer lopen, en dat mag gewoon niet!! Tea vind het heel moeilijk, maar is ook een voorwaarts paard.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 04 jun 2012, 07:49

ik werk nog bitloos met Ko, dus dat werkt ook wat anders dan met bit.
maar ook daarmee doe je het soort pompend.. ik zeg ho+druk en laat wat los, staat hij niet helemaal stil, weer ho+ietsie meer druk.
stilstaan is heel braaf en dus druk eraf maar wel contact.

ik heb ook ander commando voor langzamer (easyyyy) en HO is halthouden.
stap is let op *klikje*, draf is let op *twee klikjes* en galop is kusgeluidje.
ohz wil ik westernkant op en ik vind het voor Ko het duidelijkst als ie ohz en vd kar zelfde stemhulpen krijgt.
Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » ma 04 jun 2012, 18:04

Gister een klein rondje gemend met Antine het was niet helemaal droog en Tasja had het koud :? ik haalde haar rillend van de kou uit het land, heb haar toen wat hooi gegeven een dekentje op gedaan daarna heb ik haar opgetuigd en met het inspannen rilde ze weer.

Na het mennen heb ik toen maar weer haar regendeken opgedaan :D , omdat ze nu op wel heel lang gras staan was ze vandaag een beetje aan de dunne dus vanacht maar even van het gras af kijken hoe het morgen is :o
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » do 07 jun 2012, 08:17

Aselt staat dag en nacht buiten en had het verder niet zo koud..maar een paar andere in de kudde waren wel binnengehaald omdat ze het zo koud hadden en op het land stonden te rillen..Tasja was niet de enige!
Maandag een rondje gereden en even een mini aanvaring met Aselt gehad de eerste kilometer het pad af..mijnheer wilde racen en mocht dat niet van mij. Ik merk dat juist veel druk op de leidsels het alleen maar verergert; dit gaan we anders aanpakken.
Gisteren menles door het dorp; het was de avondvierdaagse dus heel veel drukte, mensen en kinderen. Aselt kijkt nergens van op..stoere bok *o/* Ook stilstaan geoefend en dat ging al veel beter!!
Esther

Bericht door Esther » do 07 jun 2012, 14:12

Veel druk werkt in de meeste gevallen ook niet. Remde je pompend of vasthoudend?
Fjorden kunnen zelf ook heel goed het bit vasthouden en dan gewoon doorlopen, dus dan moet je gewoon net wat slimmer zijn.
Maar het ging vast niet harder dan je vorige paard, hihi!!

Fijn dat het verder wel heel goed gaat!! Wel knap, avondvierdaagse is voor veel paarden toch ook wel spannend!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 07 jun 2012, 18:53

ik mag me hier ook melden!! vanavond voor de 2e x op pad geweest met karev. ze liep thuis al een klein jaar regelmatig voor de baksleep.

2 week geleden met behulp van ervaren mennen voor het eerst voor de kar. Ging super.
Gister zelf voor het eerst op pad en vanavond weer geweest. Ging erg braaf.

Wij hadden nog een dingetje over oogkleppen. Karev heeft 5 jaar ohz buiten gereden, zonder oogkleppen. Nooit ergens bang van.
Nu voor de kar heb ik het idee dat de kleppen haar onzekerder maken. Net opweg schrok ze van iemand in een tuin terwijl we daar ohz dagelijks langs komen. Maar dan ziet ze dus meer ohz en nu zag ze het echt ff niet aankomen. Ging goed verder hoor.

Maar vraag is dus: met of zonder?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Anna

Bericht door Anna » do 07 jun 2012, 19:05

Tja Tasja schrikt onder het zadel ook bijna niet maar ik vindt het toch wel veiliger met kleppen voor de wagen, maar ja dat is mijn gevoel. :D
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » do 07 jun 2012, 19:09

Ik geloof dat ik wel in het begin wat verkrampte.. :o maar besefte al snel dat dat niet werkte..toen toch maar draf toegestaan en rustig wat pompend teruggenomen...gelukkig ging het niet zooooooo snel sneller snelst..
Wat leuk dat het zo goed gaat met Karev. Sleeptje je in de bak ook met haar zonder kleppen? Ik heb altijd alleen maar kleppen gemend ook bij mijn vorige trekpaardje. Ik geloof dat kleppen alleen zin heeft als je met meerdere paarden ment ivm de zweephulp. Maar ik heb wel eens een pipowagen gehuurd met fjord en bij dit bedrijf werden alle fjorden zonder kleppen beleerd.
Ik geloof wel dat kleppen verplicht zijn met wedrijden? :))
Als je ooit wedstrijden wilt rijden zou ik met kleppen doorgaan...
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 07 jun 2012, 19:13

Alleen recreatief hihi.
Maar in de bak ook met kleppen. Dat wad geen probleem. Ohz zoy ze misschien ook wel even gekeken hebben naar de mevrouw in de tuin. Maar ze schrok nu echt ineens van die mecrouw. Hij kwam onverwachter voor haar
Claudje

Bericht door Claudje » vr 08 jun 2012, 04:41

Caylinn is weer thuis van Bart, dus nu moeten we hier nog aan de slag! Even papa lief aankijken om mijn karretje
onder het stof vandaan te halen heel binnenkort :)) Wat leuk dat Karev nu ook echt voor de wagen kan Tamara,
had ik ook niet echt anders verwacht :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Anna

Bericht door Anna » vr 08 jun 2012, 05:03

Voor de liefhebbers in de buurt, dit lijkt mij erg leuk om te doen op advies van Esther van Wodan.

24 juni 2012; Ursem-Schermerhorn-Avenhorn te paard
Door Karlijn Pater wordt de eerste Ursem-Schermerhorn-Avenhorn te paard georganiseerd Inschrijfgeld komt ten goede aan Bake for Life!
Op 24 juni 2012 zal voor het eerst Ursem-Schermerhorn-Avenhorn te paard plaatsvinden.
Wat is dit voor evenement?
Een mooie rit door de Mijzenpolder met een paard aangespannen, of onder het zadel. Start en finish zullen plaatsvinden bij S.V. Sporting s in Schermerhorn. Deze dag wordt met als doel een gezellige, sportieve dag en tegelijkertijd een mooi bedrag inzamelen voor Bake for Life. De kosten voor deelname zijn €10,00 per paard en €5,00 per persoon, dit bedrag komt geheel ten goede aan Bake for Life (www.bakeforlife.nl). De dag wordt afgesloten met een gezellige barbeque.
Wilt u meer informatie of uw direct aanmelden, mail dan onderstaande gegevens door naar: usatepaard@hotmail.com

Naam: _____________________
Adres: _____________________

*Hoe gaat u deelnemen aan de rit:
Aangespannen
Onder het zadel
*Ik heb een parkeerruimte nodig
Ik kom met een trailer of ander groot vervoer.
Ik kom niet met een trailer of ander groot vervoer.
*Ik doe mee met de barbecue waarvan de kosten €10,00 zijn ( exclusief drinken )
Ik doe mee met de barbecue met ­­­___ personen
Ik doe niet mee met de barbecue
*Ik heb voorkeur om de starten met de rit om:
12.30 uur vertrekken
13.00 uur vertrekken
13.30 uur vertrekken
14.00 uur vertrekken

Zorg dat u rond 12.00 uur aanwezig bent i.v.m. afsluiting van de dijk.

Het adres van het startpunt is: Sporting S, Oostmijzerdijk 4, 1636WC Schermerhorn.
Deelname aan deze dag is op eigen risico.
Afbeelding

*o/* *o/*
Afbeelding
Anna

Bericht door Anna » za 09 jun 2012, 10:26

Gister weer met Tasja gemend mijn zoon was mee met zijn hond.

Het eerste stuk op het fietspad ging het bijna mis er lag een plas en die liep over het fietspad naar de slootkant en tja Tasja moest daar overheen lopen :o daar schrok ze :? van stond bijna op de rem maar door mijn aanmoediging schoot ze weer vooruit en toen schoot de mestzak aan 1 kant los omdat het riempje waarschijnlijk niet goed zat, Kenneth ging van de wagen af en stond voor Tasja zodat ik eraf kon om de zak weer goed vast te maken. Weer op de kar en verder gereden maar op het kruispunt moesten we even wachten vanwege de vele auto's en toen dacht Tasja we gaan rechtsom keert en weer terug naar stal ik heb haar stil gezet en mijn zoon heeft haar weer in de goede rijrichting geholpen toen al het verkeer weg was. Wat ik er nog wel bij moet vertellen is dat er heel erg veel wind stond op sommige stukken bij zijwind moest je gewoon goed blijven zitten en de leidsel gingen helemaal in een boogje van de wind af.

Verder was ze wel weer braaf, morgen maar weer even rijden bij het bewust kruispunt omdat dit nu al de tweede keer is dat ze dit doet, misschien heeft ze een hekel aan deze weg omdat deze naar ons huis en ze dan weet hoelang ze nog moet lopen :)) hahahaha
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » zo 10 jun 2012, 09:42

Tamara schreef:ik mag me hier ook melden!! vanavond voor de 2e x op pad geweest met karev. ze liep thuis al een klein jaar regelmatig voor de baksleep.

2 week geleden met behulp van ervaren mennen voor het eerst voor de kar. Ging super.
Gister zelf voor het eerst op pad en vanavond weer geweest. Ging erg braaf.

Wij hadden nog een dingetje over oogkleppen. Karev heeft 5 jaar ohz buiten gereden, zonder oogkleppen. Nooit ergens bang van.
Nu voor de kar heb ik het idee dat de kleppen haar onzekerder maken. Net opweg schrok ze van iemand in een tuin terwijl we daar ohz dagelijks langs komen. Maar dan ziet ze dus meer ohz en nu zag ze het echt ff niet aankomen. Ging goed verder hoor.

Maar vraag is dus: met of zonder?

Ik zeg met. Ze kunnen in het begin onzeker zijn van de oogkleppen, maar dat moet vaak toch ook gewoon even wennen. Het voordeel van kleppen is dat ze de zweep niet zien, ze zien de kar niet, maar ook bijvoorbeeld een auto die je inhaalt zien ze pas als hij al zo goed als voorbij is, schrikken ze er dan nog van, dan gaan ze in ieder geval niet gelijk op de loop om ervoor weg te vluchten, de auto is dan immers voor ze.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anna

Bericht door Anna » ma 11 jun 2012, 03:17

Gister weer een heerlijke tocht gemaakt van ongeveer 2 uur van Stompetoren naar Heerhugowaard en terug alleen op de terugweg hadden we een zachte band en op stal was hij leeg, ik hoop niet dat hij lek is maar thuis had mijn man hem nog even opgepomt met de compressor en ik denk dat het ventieltje niet goed afgesloten was dus straks op stal maar weer even oppompen.

Het was heerlijk weer en we hebben genoten en Tasja ook *o/*
Afbeelding
Antine

Bericht door Antine » ma 11 jun 2012, 10:46

Anna, ga jij mee doen met de rit op de 24 juni? Het lijkt mij erg leuk...maar ik vraag mij af of Aselt al wel genoeg conditie heeft. Ga mijn vriendin vragen of ze samen met mij wil. Aselt heeft nog niet zoveel ervaring met veel andere paarden tegelijk iets doen..Tasja gaat natuulijk naar de ponyclub en is al wel heel veel gewend.
Wat een fijn dat het zo goed gaat met Tasja voor de wagen. Ik heb geen kans gehad om te mennen sindss vorige week les :n ; ik was dit weekeind weer naar mijn opleding. Ik dacht..mischien kan ik met mijn lessen wat van de route rijden?
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 11 jun 2012, 11:30

spannend even dus Anna.

wij hebben vandaag en gister weer even gemend. Vooral ik schrok van de reactie van karev, maar nu de laatste 2x ging het weer helemaal goed.
Ze 'schrok' van een vis die in het water opsprong, lees, even alert en een spieraanspanning was alles bij karev, maar geloof dat ik wel half van de kar omhoog kwam,haha. Ik moet zelf gewoon wat rustiger worden, vind het af en toe een klein beetje spannend, maar het is ook nieuw, al zou je zeggen dat het voor karev niet nieuw is,hihi.
Anna

Bericht door Anna » ma 11 jun 2012, 14:54

Ik wil wel mee doen met deze rit maar moet nog even een bijrijder zoeken en even uitzoeken hoever het van stal is want ik ga met wagen daarheen rijden. :D
Afbeelding
Plaats reactie