16+, soms al wat stram en stijf, deel 5
Re: 16+, soms al wat stram en stijf, deel 5
Misschien eens laten bloed prikken, ik wil dat denk ik toch eens doen om te kijken of ik nu 'goed' voer. En of Syly haar drukke gedrag te wijten is aan bijvoorbeeld een magnesium gebrek!
Wat lief dat jullie allemaal mee leven. Syl loopt nu los in de bak gewoon goed, alleen voor de wagen en onder het zadel extreem scheef en daardoor lijkt ze aan twee benen kreupel. Ik denk dat het komt omdat ze ooit een spier heeft gescheurd toen ze vast zat in de sloot een aantal jaren geleden. Links is zeg maar haar 'slechte' kant, maar nu kan ze rechtsom ook niks. Kim heeft haar gemasseerd en de fysio is erbij geweest maar die kunnen niks vinden.
Ik ben nog aan het nadenken waar ik haar het beste mee kan helpen nu. Ze is ook veel te dik en dat wil er maar niet af. Ik zit erover te denken om iemand die 'alternatieve' geneeswijzen doet te laten komen. Misschien kan die ook wat met Yessie haar sinds het veulen extreme luchtzuig gedrag. Mijn vriendin en haar paard staan ook onder behandeling bij haar en die hebben extreem goede ervaringen.
Ivonne: ik slik af en toe zelf ook pijnstiller/ontsteking remmer. Wat ik heb kunnen ze niet vinden (oftewel ik heb eigenlijk geen echte aandoening) alleen wel pijn en mij helpt me dat sommige dagen er door heen.
Wat lief dat jullie allemaal mee leven. Syl loopt nu los in de bak gewoon goed, alleen voor de wagen en onder het zadel extreem scheef en daardoor lijkt ze aan twee benen kreupel. Ik denk dat het komt omdat ze ooit een spier heeft gescheurd toen ze vast zat in de sloot een aantal jaren geleden. Links is zeg maar haar 'slechte' kant, maar nu kan ze rechtsom ook niks. Kim heeft haar gemasseerd en de fysio is erbij geweest maar die kunnen niks vinden.
Ik ben nog aan het nadenken waar ik haar het beste mee kan helpen nu. Ze is ook veel te dik en dat wil er maar niet af. Ik zit erover te denken om iemand die 'alternatieve' geneeswijzen doet te laten komen. Misschien kan die ook wat met Yessie haar sinds het veulen extreme luchtzuig gedrag. Mijn vriendin en haar paard staan ook onder behandeling bij haar en die hebben extreem goede ervaringen.
Ivonne: ik slik af en toe zelf ook pijnstiller/ontsteking remmer. Wat ik heb kunnen ze niet vinden (oftewel ik heb eigenlijk geen echte aandoening) alleen wel pijn en mij helpt me dat sommige dagen er door heen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
De meningen zijn nogal verdeelt over glucosamine, ik ben er niet aan begonnen, was mij te onzeker.
Beetje vergelijkbaar met het biotine verhaal.
Is er geen kans meer dat Marga weer beter gaat lopen?
Het is zeker ook geen mogelijkheid om Marga 's nachts op de wei te laten, of in een uitloopje. Dat heel stijve komt van de minimale beweging in de stal. Jeskim had al veel voordeel van het uitloopje.
Bij de mensen waar ze eerder stond kon ze een keer niet eens meer in de benen komen toen ze in de stal lag, ik kan me iets dergelijks nu nauwelijks voorstellen, maar nu loopt ze hele dagen in de wei en de rest op stal met een uitloop.
Kun je nu je VA niet opbellen om te vragen wat de prognose is e.d.
Ik meende je al te herkennen op de foto's Ilonka, leuk!!
Lastig van Sylvy, De dierenarts kan je ook niet helpen?
Je woont zo ver weg anders kon ik nog wel iemand aanraden. http://tallhorse.nl/
Niet alleen chiropractor maar heeft ook een reguliere DA opleiding gevolgd.
Lastig dat ze zo dik blijft. Heb is mij meegevallen hoe snel de kilo's van Jes afgegaan zijn, maar dat zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Wat voer je haar nu?
Ik wil voor Jeskim misschien wat Metazoa proberen. Omdat de DA zei dat tekorten misschien ook invloed kunnen hebben op de jeuk. Heb er wat verhalen over gehoord en ben erg benieuwd of het wat doet bij haar. Je hoeft er maar weinig van te geven dus minder kans dat ze weer te dik wordt.
Beetje vergelijkbaar met het biotine verhaal.
Is er geen kans meer dat Marga weer beter gaat lopen?
Het is zeker ook geen mogelijkheid om Marga 's nachts op de wei te laten, of in een uitloopje. Dat heel stijve komt van de minimale beweging in de stal. Jeskim had al veel voordeel van het uitloopje.
Bij de mensen waar ze eerder stond kon ze een keer niet eens meer in de benen komen toen ze in de stal lag, ik kan me iets dergelijks nu nauwelijks voorstellen, maar nu loopt ze hele dagen in de wei en de rest op stal met een uitloop.
Kun je nu je VA niet opbellen om te vragen wat de prognose is e.d.
Ik meende je al te herkennen op de foto's Ilonka, leuk!!
Lastig van Sylvy, De dierenarts kan je ook niet helpen?
Je woont zo ver weg anders kon ik nog wel iemand aanraden. http://tallhorse.nl/
Niet alleen chiropractor maar heeft ook een reguliere DA opleiding gevolgd.
Lastig dat ze zo dik blijft. Heb is mij meegevallen hoe snel de kilo's van Jes afgegaan zijn, maar dat zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Wat voer je haar nu?
Ik wil voor Jeskim misschien wat Metazoa proberen. Omdat de DA zei dat tekorten misschien ook invloed kunnen hebben op de jeuk. Heb er wat verhalen over gehoord en ben erg benieuwd of het wat doet bij haar. Je hoeft er maar weinig van te geven dus minder kans dat ze weer te dik wordt.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ze krijgt kuil (laatste snede, we konden er geen hooi meer van maken bodem was al te nat) en dat is het eigenlijk. Nu als ze werkt in de avond een halve lucerne en een kwart nature's best. Maar dat krijgt ze pas sinds afgelopen weekend. Ze is altijd in sport conditie geweest maar is nu echt 100 kg te zwaar. En aangezien Yessie met de dracht het gras nodig had en Syl slecht alleen kan staan heeft zij ook 24/7 op het gras gestaan. Ik weet ook niet goed hoe ik dat nu aan moet pakken dit jaar. Ik denk maar gewoon een draadje erin en dan strook begrazing. Of een paard erbij ofzo tijdelijk.
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Ja, dat zijn lastige dingen, als de een meer mag dan de ander. Ken het probleem wel.
Waarom geef je lucerne? Kwartje natures best zal het ook niet aan liggen..
Gras is wel een dikmaker, dus als het weer gaat groeien wordt het weer lastig. Wij doen ook aan strookbegrazing op het moment.
Fjel en Tea hebben de laatste twee maanden iets te veel mooie kuil gehad, dus die moeten we nu echt rantsoeneren.
Nu zal dat hier straks ook wel lukken, omdat we nieuw land hebben wat nu zwarte akker is hebben we de eerste maanden nog geen gras, hopelijk helpt dat hier wat tegen de kilo's en dan ook helaas pindakaas geen onbeperkt ruwvoer meer, beetje baalafhankelijk natuurlijk.
Waarom geef je lucerne? Kwartje natures best zal het ook niet aan liggen..
Gras is wel een dikmaker, dus als het weer gaat groeien wordt het weer lastig. Wij doen ook aan strookbegrazing op het moment.
Fjel en Tea hebben de laatste twee maanden iets te veel mooie kuil gehad, dus die moeten we nu echt rantsoeneren.
Nu zal dat hier straks ook wel lukken, omdat we nieuw land hebben wat nu zwarte akker is hebben we de eerste maanden nog geen gras, hopelijk helpt dat hier wat tegen de kilo's en dan ook helaas pindakaas geen onbeperkt ruwvoer meer, beetje baalafhankelijk natuurlijk.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lucerne ivm Yessie haar luchtzuigen/maag pijn. En dan geef ik Syl vaak een handje omdat ze dan ook wat heeft. Syl krijgt eigenlijk niet bijgevoerd. Maar zondag ben ik gaan mennen, en dan voer ik daarna altijd wel iets. Ook omdat Syl eigenlijk de wagen de gehele weg zelf trekt... ipv samen. Moeten we weer even oefenen.
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Dat uitloopje heb ik ook wel aan gedacht Esther, maar ik weet zeker dat Marga in de stal blijft. En bijkomend probleem is dan Baranna. Die is in staat om te proberen over het onderdeurtje te springen als Marga uit zicht is, dat is een aparte. Zulke ongein wil ik niet, en al zeker niet 's nachts. Dat ze dan 's morgens wat stijf is neem ik voor lief, ik heb ze liever binnen. Ik zal met mijn d.a. overleggen hoe de prognose is qua medicatie. We gaan de zomer tegemoet en dat is ook een voordeel, kou en vocht is niet goed voor artrose.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Roos, hoe vaak krijgen de dames hooi? Misschien de nature's best vervangen voor bijvoorbeeld Subli dieetmix. Dan zit je daarmee al lager in suiker. En een overweging hoor, Pavo Speedybeet geven met een klein beetje krachtvoer erdoor voor de lekker.
Lastig met Marga Ivonne. Pablo staat wel dag en nacht los. Maar goed ook want hij kan in stal eigenlijk niet liggen. Dan komt hij slecht over eind. In de paddock gooit hij wat zand opzij ofzo en dan lukt het m goed.
Lastig met Marga Ivonne. Pablo staat wel dag en nacht los. Maar goed ook want hij kan in stal eigenlijk niet liggen. Dan komt hij slecht over eind. In de paddock gooit hij wat zand opzij ofzo en dan lukt het m goed.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Marga komt met gemak omhoog en ze heeft een hele grote stal, 3,5 bij 5 meter. Lijkt me toch lekkerder om in de stal te liggen dan op het pleintje ervoor.
Baranna 13-5-2006
De gehele dag door hooi buiten en binnen 1 slowfeeder vol met kuil (bijna hooi). De nature's best is eigenlijk niet voor syl. Maar ze waren zo tam met rijden dat ze af en toe wat bij krijgen.
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Vervelend zeg, dat verschillende paarden niet goed lopen.
Odette gaat goed, vanavond nog lekker een rondje buiten gestapt. Heerlijk dat het nu weer langer licht is.
Ik moet alleen heel snel haar manen knippen, ze loopt echt een beetje voor schut
Odette gaat goed, vanavond nog lekker een rondje buiten gestapt. Heerlijk dat het nu weer langer licht is.
Ik moet alleen heel snel haar manen knippen, ze loopt echt een beetje voor schut

Odette&Fenna
Dan misschien toch wat korten op het onbeperkte ruwvoer overdag of 's nachts.
Jeskim kan dat ook niet, die groeit dicht als je haar onbeperkt geeft, en bij mooi spul Tea en Fjella dus ook, oeps..
Maar echt ontzettend lastig.
Jeskim kan dat ook niet, die groeit dicht als je haar onbeperkt geeft, en bij mooi spul Tea en Fjella dus ook, oeps..
Maar echt ontzettend lastig.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marga vloog in galop de stal uit vanmorgen, waar die nou weer last van heeft. Of beter gezegd: geen last meer van heeft. Voorjaar in de bol denk ik. De kraaien zijn erg blij met al het haar wat in de wei ligt na het rollen
Baranna 13-5-2006
Heb je weleens gewogen hoeveel ze krijgen met zijn 2 per dag? Mijn paarden groeien echt dicht van onbeperkt hooi. Nu krijgen ze 3 x per dag 3 hooinetjes opgehangen en daar doen ze het eigenlijk erg goed op.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ik kan niet beperkt gaan voeren ivm Yessie haar maag gevoeligheid.
Sylvy krijgt op stal maar een klein plukje, maar overdag buiten kan ik het niet aanpassen. Jella is ook vol in de groei, dus die moet gewoon kunnen eten nu. Misschien dat ik van de zomer Syl apart zet.
Sylvy krijgt op stal maar een klein plukje, maar overdag buiten kan ik het niet aanpassen. Jella is ook vol in de groei, dus die moet gewoon kunnen eten nu. Misschien dat ik van de zomer Syl apart zet.
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Misschien wel het beste, of halve dagen op een ander stukje zetten.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
Ivonne, Imka is ook lang zo stijf niet meer als voorheen dat ze altijd de nachten op stal stond. Ik zou het toch eens proberen hoor om haar op het pleintje op te sluiten in de nacht. Je kan dan toch de staldeur open laten en haar bijv buiten dr hooi geven moet ze toch zo nu en dan wat rond banjeren. Het gaat erom dat ze een beetje heen en weer kan lopen. Imka gaat ook niet uit haar dak in de paddock maar doordat ze net als wat Esther al zegt een uitloopje heeft scheelt al zo veel. Imka heeft ook buut nu tenminste heb nu nog twee keer denk ik novacam en daarna probeer ik een keertje buut. Imka staat getekend als niet geschikt voor cosumtie dus die kon dit medicijn krijgen. Maar omdat het dus geen ontstekingsremmer is maar puur pijnstiller zoals mijn dierenarts het toen zei hebben we toen gekozen voor novacam (metacam maar dan de goedkopere versie
) Maar Imka heeft puur nadat de hoefsmid geweest is pijn haar achter benen dus krijgt ze as vrijdag een shot novacam en zaterdag nadat de smid geweest is weer een en dan zondag niks meer. Dat gaat de afgelopen keren dat de smid geweest is prima. Verder slikt ze geen pijnstilling meer. En daarvan zeiden ze eigenlijk dat vorige zomer haar laatste zomer zou zijn... Nou ze rent nog als een malle. Een dierenarts is uiteraard ook geen helderziende. Ik merk aan Imka geen verschil wel of geen glucosamine maar omdat Imka gronische hoefbevangen is en ik vorig jaar magnesium ben gaan bijgeven ivm die dikke nek en haar bevangenheid telkens mocht ze geen glucosamine meer ivm de calsium die daar in zit.
Dus zou toch echt proberen om Marga gewoon snachts op te sluiten op het pleintje voor de boxen dan kan Barana haar toch ook zien... En Marga kan ten alle tijden dr box in en uit. Zo voorkom je het stijf worden van haar gewrichten zo veel mogelijk...

Dus zou toch echt proberen om Marga gewoon snachts op te sluiten op het pleintje voor de boxen dan kan Barana haar toch ook zien... En Marga kan ten alle tijden dr box in en uit. Zo voorkom je het stijf worden van haar gewrichten zo veel mogelijk...
Nan heeft zoveel haar.... echt niet normaal. T is dat ik geen foto's kan plaatsen hier(nee snap het nog steeds niet na al die jaren)
Maandag wordt ze geent en als het nodig der gebit. Zal meteen eens vragen of ze iets bijzonders aan der ziet. Ze is wel sloom/rustiger geworden als dat al kon want Nan maakt zicht nooit zo druk en die haren zouden die er ooit nog af gaan?? haha
Maandag wordt ze geent en als het nodig der gebit. Zal meteen eens vragen of ze iets bijzonders aan der ziet. Ze is wel sloom/rustiger geworden als dat al kon want Nan maakt zicht nooit zo druk en die haren zouden die er ooit nog af gaan?? haha
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
- Ilonka
Ik kan me ook goed voorstellen dat een uitloopje/paddock een wereld van verschil maakt voor Marga. Ilonka had op een wedstrijd ook meer last van een beetje stijf worden (toen ze ouder werd) als ze in een paddock stond en weinig ruimte had. In elk geval in vergelijking met de wei.
Roos wat lastig twee paarden met zulke verschillende behoeftes. Ik ken het. Ilonk moet veel meer eten dan Belle. Ik los dat dus op door Ilonk een uur op het gras te zetten als ik er ben en dan mag Belle niet. In de winter gaat dat niet dus dan krijgt zij een flinke emmer vol met Subli seniores priores terwijl Belle dan gewoon een handje van het een of ander krijg.
Wat heeft Yessie met haar maag dat ze de hele tijd moet eten? En zou een slowfeeder wat kunnen zijn? Of dat Sylvy apart aan de andere kant van een draadje staat als Yessie en Jella wel kunnen grazen? Zo kan Sylvy er ook bij maar niet teveel grazen.
Joyce Ik merkte bij Ilonk ook toen ze ouder werd (en bij veel van de IJslanders bij ons op de wei ook) dat ze slechter door hun vacht heen komen. Het duurt dan gewoon erg lang voor ze beginnen met verharen en voor ze klaar zijn. Ilonka scheer ik vroeg in het seizoen, heb ik alweer gedaan, omdat ze onder haar Boett anders nog meer jeuk krijgt met al dat losse haar. Met het weer van nu snap ik wel dat Nan het erg warm heeft met een flinke vacht.
Roos wat lastig twee paarden met zulke verschillende behoeftes. Ik ken het. Ilonk moet veel meer eten dan Belle. Ik los dat dus op door Ilonk een uur op het gras te zetten als ik er ben en dan mag Belle niet. In de winter gaat dat niet dus dan krijgt zij een flinke emmer vol met Subli seniores priores terwijl Belle dan gewoon een handje van het een of ander krijg.
Wat heeft Yessie met haar maag dat ze de hele tijd moet eten? En zou een slowfeeder wat kunnen zijn? Of dat Sylvy apart aan de andere kant van een draadje staat als Yessie en Jella wel kunnen grazen? Zo kan Sylvy er ook bij maar niet teveel grazen.
Joyce Ik merkte bij Ilonk ook toen ze ouder werd (en bij veel van de IJslanders bij ons op de wei ook) dat ze slechter door hun vacht heen komen. Het duurt dan gewoon erg lang voor ze beginnen met verharen en voor ze klaar zijn. Ilonka scheer ik vroeg in het seizoen, heb ik alweer gedaan, omdat ze onder haar Boett anders nog meer jeuk krijgt met al dat losse haar. Met het weer van nu snap ik wel dat Nan het erg warm heeft met een flinke vacht.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik denk eerlijk gezegd dat Marga niks met het uitloopje doet
Ze heeft echt een hele grote stal hoor. Maar ik zal er nog eens over nadenken. Ze liep vanochtend normaal, dus de hele lage dosis werkt wel

Baranna 13-5-2006
Jeskim begint momenteel echt steeds minder op een Yeti te lijken gelukkig. Die hele lange haren zijn er wel af inmiddels, brandmerk komt weer in zicht.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'