Al kletsend over ons booggewelf,alweer toe aan C'tjes dl 11

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Ilona

Re: Al kletsend over ons booggewelf,alweer toe aan C'tjes dl

Bericht door Ilona » di 10 mei 2011, 08:38

Ik ga niet met hem naar de keuring. Zou op zich wel leuk zijn, maar het wordt me te duur om voor de fun mee te doen..
Ik moet dan lid worden van t stamboek, DNA laten testen en dan nog in Barendrecht zien te komen.
Natuurlijk ben ik ook erg benieuwd hoe hij het zou doen op een keuring, maar ik wilde het geld wat ik eraan kwijt zou zijn liever bijleggen aan een nieuw tuig. Deze had ik echt nodig.
En nu wil ik eigenlijk ook nog een ander zadel... O:)

Als je een goed westernzadel hebt hoeven deze niet knoepertje hard te zijn. Fabio had een heerlijk zadel, niet hard. Het zadel van Castor is wel wat harder, maar met een schapenvachtje erover heerlijk comfortabel :)
Laatst gewijzigd door Ilona op wo 11 mei 2011, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 10 mei 2011, 16:35

Corner doet het weer super onder het zadel,we hebben rustig aan de wei doorgestapt,en reageert perfect,maar ik moet hem wel even er doorheen praten ,dus babbelend op m,n paard gaan we weer vooruit.
Lachen is dat de achteruit knop het ook ineens doet :)) .
Van de week komt er evengoed een nieuw zadel,een trorowgood dressuur,met iets bredere schoft.
Afbeelding
Calendula
Contacteer:

Bericht door Calendula » wo 11 mei 2011, 09:10

ik blijf eht toch leuk vinden om jullie c/tjes verhalen mee te lezen,leuk om te lezen dat het goed met jullie fjordjes gaat!

zaterdag ben ik bij Cairo geweest en kan jullie zeggen het perfecte baasje gevonden te hebben.
het gaat erg goed emt hem en hij ziet er ook heel goed uit,hij loopt in de pony kudde in de wei en hij vind het erg egzellig.
zaterdag hebben we vanwege het warme weer nog even heerlijk emt hem gezwommen,op den duur was alleen zijn hoogd nog boven water,hij vind eht heerlijk het spetteren in het water

Afbeelding
Cairo mijn superman voor altijd!!!

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » wo 11 mei 2011, 17:43

Top Inge!

Wat een waterrat die Cairo! Castor wordt nu dagelijks even afgesopt en die laat nog steeds gerust zijn oogwit zien als hij maar ergens water hoort spetteren of loopt om een grote boog om een plas heen. Die heeft zo'n hekel aan water :P En ook echt al van veulen af aan.
Ik kan me niet voorstellen dat wij ook ooit zo door het water gaan.

Castor loopt me daar een partij hard voor de kar! Echt niet normaal. Als je hem maar de ruimte geeft dan is hij niet meer te stuiten. Hij laat dan een draf zien :~ Moet hij verzamelder gaan lopen dan wordt het een strijd.
Tanden.. daar ligt de focus nu op. Vandaag al zonder kinketting gereden, was het niet. Hij heeft een zeem om zijn bit, helpt niet.
Hmm het is ook de tijd van het tanden wisselen... Of ondertussen toch stiekum een wolfstandje doorgekomen (hebben we in het begin al eens naar gekeken).
Zijn lichaam is nog nooit zo soepel geweest. Het zit hem ergens in het hoofdstel of bit lijkt het nu steeds meer.
Afgelopen november is de tandarts nog geweest, dus daar ligt het niet aan. Maar als hem nu opeens iets in de weg zit..!

Vanmiddag ook. Hij heeft denk wel zeker 5 km achter elkaar gedraafd (hebben denk rondje van zo'n 10 km gemaakt met eerdere stukken ook wat draf, maar vooral werken op zijn buiging/rechtstellen/uitzoeken waar het vandaan komt). In mooi tempo en dan loopt hij heerlijk ontspannen en gewoon recht. Ga je inhouden en meer aan de leidsels zitten dan wordt hij scheef en onstuurbaar.
Raadsels! Maar we komen er achter, het gaat ons lukken! :D
Castor is wel echt een topper hoor. Op dat ene lastige puntje na gaat hij als een speer voor de kar. Als we dat ene puntje kunnen vinden en verhelpen dan is hij echt helemaal op en top.
Een super all-rounder. Je kunt met hem rijden, zowel in de bak als buiten, springen vindt hij leuk, voor de kar (bijna helemaal goed), verkeersmak. Heerlijk dier!
Oh ja, alleen moet hij nog goed trailermak worden en niet in de stress raken van een korte verplaatsing ;) Oh ja en zijn watervrees overwinnen.
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 11 mei 2011, 19:08

woooehooooeeee kijk die Castor eens springen! :D :D :D Ik vind dat een hele hindernis hoor *shock*, begreep alleen een poosje geleden dat het B springen ook al 1 meter is? Ik kan me niet eens meer voorstellen dat ik vroegah ruim over de meter sprong en dat nog helemaal het einde vond ook...wahahaha...ben nu tevreden als ik over een liggend boomstammetje kan als het zo eens uit zou komen ooit :P

JIPPIE...de BBQ-poown is niet door de salami gedraaid :) Ik snap dat hij irritant was/is maar dat geeft me toch een goed gevoel :P

Lekker spetter-spatter foto hierboven

En wat fijn dat het goed gaat met Corner dat zal een hele opluchting zijn!

ML hoe gaat het met de nieuwe aanwinst????

Ilona wat voor bit gebruik je nu? Zou het ook kunnen dat de stang te dik is geworden met de zeem eromheen? Zonder kinketting zou ik zelf nooit doen met een menstang omdat die het doorslaan tegenhoudt (hebben jullie de kinketting ook heel los? misschien dan juist iets strakker proberen??). Misschien een ander mondstuk proberen?
(ik weet je staat onder begeleiding van een professional maar ik dacht ik roep toch maar wat....probeer alleen te helpen brainstormen :D)

Als het goed is gaat m'n projectje/site begin volgende maand online :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
ing-1970

Bericht door ing-1970 » wo 11 mei 2011, 19:17

Grrr ben boos op de verkoopster van m,n nieuwe zadel,
Is de schoftmaat niet wat ze gezegd had,
Nog duidelijk gevraagd,ja hoor deze is 27 cm,niet dus....ik kom uit op 20.
ze wil geen geld terug geven,dus zelf maar weer verkopen dan,en hopen dat ik er ook weer
een 130 euro uit kan persen.
Afbeelding
Calendula
Contacteer:

Bericht door Calendula » wo 11 mei 2011, 19:19

dat is balen van het zadel zeg!!

ben wel benieuwd naar de verdere avonturen van Castor

ik zal af en toe wel een update over Cairo plaatsen
Cairo mijn superman voor altijd!!!

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » wo 11 mei 2011, 19:56

Ben je lekker mee dan Inge!

@Nathalie, nieuw projectje/nieuwe site toevallig over menbitten?? Haha. Ben ondertussen wel erg benieuwd waar je toch de hele tijd zo druk mee bent... ;)

vind t juist fijn dat je meedenkt. Wij zijn ook maar aan t zoeken. Stalbaas heeft al heel veel paarden voor de kar beleerd en al veel meegemaakt, maar weet het nu ook niet precies.
Kinketting strakker dan flipt hij. We hadden hem er nu afgehaald om te kijken hoe hij zou gaan lopen. Maakte geen verschil dus maar weer terug losjes omgedaan. Is veiliger, maar je moet toch af en toe wat proberen. Bit hoger, bit lager, leidsels al op alle manieren gehad..
Zeem is er nu ook weer af, dus volgende keer zonder.
Klaas had ook nog een rubber bit liggen zei hij. Die ook nog eens proberen.
Hij heeft al een rechte liverpool en bokkebit in gehad en nu een liverpool met gebogen mondstuk, ribbeltjes naar voren.
Schijnbaar heeft Klaas ook nog bitloos en ik dacht dat hij zei ook een hack liggen. Dus we kunnen nog even vooruit. Ook zijn gewone rijbit kunnen we nog proberen. Deze dingen uiteraard alleen in de bak en dan eerst zonder kar om te zien/voelen hoe hij reageerd. Als ze passen om Castors hoofd ook natuurlijk. Stalbaas heeft zelf allemaal van die arabieren-bloed pony's met kleine hoofdjes.
Eerst met menhoofdstel eens rijden (er op). Met rijden is hij super los op beide kanten en recht. Als hij met menbit rijden ook scheef is dan ligt het zeker aan het hoofdstel/bit.

B springen 1 meter?? Huh nou eeh dat weet ik ook nog niet hoor :n
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 11 mei 2011, 20:27

Van bitloos voor de wagen heb ik begrepen dat je paard dan al echt heel lichtjes op bitloos moet reageren. Door de lange leidsels t.o.v. teugels krijg je nl. te maken met veel ruis en moeten je hulpen veel steviger doorkomen om hetzelfde effect te hebben (klonk mij heel logisch in de oren en persoonlijk zou ik me niet bitloos wagen voor de wagen (wagen voor de wagen??? oh well...:P)...ja met P.C. wel, die zou ik nog met een halster voor de kar zetten :D
Hackamore is voor mij persoonlijk qua bitloos de minst favo....kan (met nadruk 'kan') behoorlijk scherp inwerken en ik maak me zelf altijd zorgen om de links/rechts werking...lijkt mij zo onduidelijk...

Als je de kinketting dus gewoon vastmaakt zodat het bit niet verder kan doorslaan dan 45 graden dan flipt Castor???? vraag me nu ineens iets af, zou het kunnen komen dat hij reageert op de druk achter de oren? De kinketting helpt de druk verdelen over mond/achter oren...zelfs met een lossere kinketting krijg je met een menstang natuurlijk meer druk achter de oren dan met een rijhoofdstel....zou dat hem dwars kunnen zitten? nogmaals....het is maar wat in me opkomt dus ik roep het maar :D :D

wahaha..jij bent een stuk dapperder dan ik Ilona...zo'n B parcours daar zeilen jullie flierefluitend overheen over een poosje!!
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ilona

Bericht door Ilona » do 12 mei 2011, 07:52

Castor zeilt er flierenfluitend overheen ja.. Ik zit dan het hele stuk met mijn ogen dicht denk ik haha. Oh nee, het went... *gewoon steeds blijven zeggen, dan ga je er vanzelf in geloven..*
Ik stuur je PB Nathalie.
Ilona

Bericht door Ilona » do 12 mei 2011, 15:45

Vandaag gereden op Castor. Verschillende manieren met hoofdstellen en bitten geprobeerd.
Komt ie hoor:
1. met zijn gewone rij-hoofdstel; niets aan de hand.
2. Met menhoofdstel teugels door eerste sleuf: 1 bonk spanning. Rug gespannen, onrustig met zijn hoofd, weinig teugeldruk geaccepteerd.
3. Kinketting strakker: levensgevaarlijk :P direct losser gedaan.
4. Menhoofdstel teugels door de bril; al stuk beter. Minder spanning in rug, hoofd nog wel wat onrustig.
5. Rijbit in menhoofdstel; weer stukje beter, Ruimere gangen, wel heel sterk. Nauwelijks nagefelijk.
6. Menbit in rijhoofdstel, teugel door eerste sleuf; niets meer aan de hand. Super licht op de hand, super nagefelijk, volledig ontspannen.

Dusss Nathalie, toch grote kans dat het door de druk achter zijn oren van het menhoofdstel komt. Deze zit ook allemaal best strak achter zijn oren met de frontriem.
Mijn oude menhoofdstel had een langere frontriem. Deze er nu opgezet. Hoofdstel leek beter te zitten. Niet meer uitgeprobeerd verder voor de kar of onder zadel.
Als je zo bekijkt zou ik een menhoofdstel moeten hebben die op mijn rijhoofdstel lijkt. Rijhoofdstel is smaller achter zijn oren en past lekkerder.
Die fjorden hebben ook zo'n groot en breed hoofd (die van mij althans) ;)
Zou super zijn als we het nu gevonden zouden hebben..! Alleen ng even een goede oplossing vinden dan...
Jilly

Bericht door Jilly » do 12 mei 2011, 15:51

Dames jullie gaan echt te hard hoor. Zeker nu ik overdag niet meer kan FW'en O:)

Lastig Ilona, ik ken echt niks van mennen dus ik kan ook niks adviseren, alleen maar zeggen dat het lastig is :+ Wel fijn dat de trainer zo ruim de ervaring heeft en ook wil meedenken naar oplossingen.

Ik heb dinsdag weer eens les gehad, nu meteen aan de slag gegaan aan de hand. Juf wilde iets laten zien en Hay werd me ineens toch opstandig joh :o met geen mogelijkheid achteruit te krijgen en als ze wat strenger werd vlamde hij haar gewoon omver := uiteindelijk gelukkig wel goedgekomen pff...
Verder ging het best netjes, heb ook een stukje gereden. Ze wilde wat truckjes laten zien die ze gebruikt bij paarden die slecht aan het been zijn, maar wonder boven wonder liep meneertje als een zonnetje, niks kunnen laten zien dus :+
Beetje geoefend op schoudervoor, wat best goed ging en dan heeft juffie aan de hand nog ene paar mooie passen SB er uit gekregen, wauw!

Nu maar gauw eten en dan lekker gaan rijden, haren in de wind :)ddd
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
ing-1970

Bericht door ing-1970 » do 12 mei 2011, 18:50

Denk dat ik ook verkeerd gemeten heb het zadel past gelukkig wel 8)7 .

morgenavond even helemaal uittesten.
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 12 mei 2011, 20:17

@Ilona, Tea haar frontriem zat ook wat krap dus heb daar ook een nieuwe voor gekocht.
Tea heeft nu een superfancy Ukiefrontriem aan haar menhoofdstel, staat gaaf!!
Je kunt aangeven wat voorkleur, maat en versiersel je erop wilt. Maar dan heb je nog geen smaller kopstuk natuurlijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 12 mei 2011, 22:23

Ik denk dat Castor voor menhoofdstel gewoon maat full heeft, in tegenstelling tot de rest van zijn tuig wat in cobmaat toch prima past.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » vr 13 mei 2011, 07:23

Maar ik heb gaatjes over Anita. Hij is dus niet te krap ofzo. En met zijn vorige hoofdstel (maat full) deed hij precies zo.
Het is dat ik zelf ook echt niet zonder oogkleppen wil mennen, anders zouden we het met het rijhoofdstel kunnen proberen... Maar dat vind ik toch echt wel wat risico geven. Ik ga er in ieder geval nog even een belletje aan wagen aan degen waar ik het tuig vandaan heb.

@Esther, er zit nu een grotere frontriem op het hoofdstel. Hij heeft nu ruimte genoeg. Maar ik heb nog geen grote verwachtingen ervan...
Zit er op die superfancy Ukiefrontriem ook een lusje waar de (hoe heet dat nou toch ookalweer..) nou je, het riempje van de oogkleppen doorheen kan? Of blijven die wel op zijn plaats liggen?

@ Jilly, wel saai hoor nu je een 'echte baan' hebt waarbij je gewoon moet werken en niet meer kunt FW'en... :P
Jouw lessen klinken ook steeds erg goed. Dat drammerige van het niet achteruit willen lopen als het moet ken ik wel ergens van O:)
Viv

Bericht door Viv » vr 13 mei 2011, 15:54

Ilona schreef: 5. Rijbit in menhoofdstel; weer stukje beter, Ruimere gangen, wel heel sterk. Nauwelijks nagefelijk.
6. Menbit in rijhoofdstel, teugel door eerste sleuf; niets meer aan de hand. Super licht op de hand, super nagefelijk, volledig ontspannen.

Als je zo bekijkt zou ik een menhoofdstel moeten hebben die op mijn rijhoofdstel lijkt. Rijhoofdstel is smaller achter zijn oren en past lekkerder.
Die fjorden hebben ook zo'n groot en breed hoofd (die van mij althans) ;)
Zou super zijn als we het nu gevonden zouden hebben..! Alleen ng even een goede oplossing vinden dan...
Zou iig niet zonder kleppies gaan mennen, das mijn advies :P

En wij hebben voor kdies ook een groter menhoofdstel dan rijhoofdstel: maatje XFull idd vanwege de te krappe frontriemen van menhoofdstellen en te kort zowizo in alles.
Verder oogkleppies op extra wijd en geen klepel eraan.

Succes ermee.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ing-1970

Bericht door ing-1970 » vr 13 mei 2011, 20:16

*o/* zadel is toch helemaal goed gekeurd,en blijft op zijn plek liggen pffff gelukkig.
zie je wel viv dat er geen werveltjes verkeerd lagen?
Corner is weer helemaal de oude .
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » za 14 mei 2011, 06:14

Ik heb toch ook niet gezegd dat het zo was, ik opper maar wat suggesties, iedereen moet er mee doen wat hij/zij wil >;)

Kdies heeft iig donderdag een super westernles gelopen. Onder het motto we hebben een westernzadel, dus dan gaan we maar weer op die toer. Tsja voor mij is dit zadel echt thuiskomen en met een beetje graven in mn geheugen kwam er alweer veel boven van wat er ookalweer gevraagd werd.
Gister regelboek van de WRAN even door zitten spitten en alles is wel in de positieve veranderd. je mag t/m de L3 lekker met een trensje rijden, capje op (okeej das minder, heb mooie wedstrijdhoed liggen uit de tijd dat een hoed verplicht was), je hoeft niet meer met sporen enz enz. Geloof dat ik hier maar eens een startnummer aan ga vragen :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ing-1970

Bericht door ing-1970 » za 14 mei 2011, 08:16

Nee,maar je zat het wel aan te praten , misschien goed bedoeld .
Afbeelding
Plaats reactie