fjorden wassen

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
anna1987

fjorden wassen

Bericht door anna1987 » ma 20 sep 2010, 14:16

hallo mensen.
Het is misschien een beetje laat in het jaar voor dit bericht maar ik wilde het toch even delen.
Ik heb een fjord zem die dus absoluut niet van water en wassen houd. Als ik het zo een beetje bekijk hebben de meeste fjorden hier op fjordenwereld daar niet zo een last van maar er zullen er vast wel wat zijn met watervrees.
Nu moest ik laatst naar de keuring in lisse en ik dacht hoe ga ik dit doen want gewoon poetsen werkt niet zo goed als een wasbeurt. Ik heb het zo gedaan : een emmer lauw water gepakt een klein beetje shampoo erin gedaan met wat washandjes en toen ben ik er zeg maar gaan "rosborstelen" met die washandjes en dan steeds uitspoelen als ze vies waren. En wat was het reslultaat mevrouwtje had niet door dat ik haar eigenlijk aan het natmaken was . daarna even laten drogen en toen gewoon gepoetst en ze glom harstikke mooi .
Dus voor de mensen die ook een watervrees fjord hebben misschien het proberen waard

Groetjes anna
leoensuzanne

Re: fjorden wassen

Bericht door leoensuzanne » ma 20 sep 2010, 16:20

Het is wel een goed idee, maar heb je daarna nog een keer met alleen water nagespoeld? Anders blijft die shampoo er ook maar in zitten en dat kan ook gaan kriebelen.

Ik moet zeggen, dat mijn paardjes dan wel een beetje pech hebben, maar dat ik gewoon door ga met wassen. Ik weet niet hoe jouw fjord de watervrees uit?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 20 sep 2010, 16:30

paarden die hier geen water kennen gaan aan de halsband en dan gaat de spuit erop. Net zo lang tot dat ze het goed vinden.
Je kan wel blijven moeilijk doen met washandjes etc. Maar wat schiet je daar mee op? Dit zijn dingen die je paard gewoon moet leren...
Wel zorgen dat je zelf uit de buurt van de achterbenen blijft als ze wel beginnen te meppen.

Het wassen zelf gaat hier zo dat eerst de spuit erover gehaald wordt om het paard nat te maken, daarna wassen met spons (en emmers met water + allesreiniger) en daarna weer afspoelen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 20 sep 2010, 18:22

Vera heeft er ook een bloedhekel aan, maar als ze gewasssen moet worden dan heeft ze gewoon pech en dan gaat de slang erop, nouja ging de slang erop, waar we nu staan is geen stromend water. Ik heb afgelopen zomer wel regelmatig haar manen moeten wassen ivm haar eczeem en dan nam ik gewoon een aantal flessen met water mee naar de wei en die kiepte ik er gewoon overheen, ze staat tenslotte ook gewoon in de regen nat te worden O:)
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 20 sep 2010, 20:23

Het was zelfs zo, dat als ik veulens moest wassen, er inderdaad de slang op werd gezet. Ze werden vanzelf rustiger.
Als je heel voorzichtig begint met de tuinslang, van Ho maar, dan denkt je paardje dat er ook iets zal zijn wat eng is, anders reageer jij toch niet zo?

Ik zou het met mooi weer toch eens vaker proberen met gewoon af te spuiten. Als het heet is, spuit ik die van ons ook af en daarna gaan ze meteen rollen. Dat koelt af en door de zandlaag ook even insectenwerend.
claudia

Bericht door claudia » ma 20 sep 2010, 20:46

Ik ga ook helemaal met Janna mee, goed vastzetten en de slang erop.

Het is een kwestie van wennen.
En de volhouder wint.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 20 sep 2010, 21:19

Slang erop... gewoon koud water?
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » di 21 sep 2010, 05:45

Ik ga ook met Janna mee,
als ze gewassen moeten worden dan hebben ze bij mij ook pech.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 21 sep 2010, 06:06

Als je de luxe hebt,dat je het water iets minder koud kan maken dan zou ik dat doen,
maar over het algemeen koud water.
Dus gewoon een keertje doorzetten,maar denk aan je eigen veiligheid,want ze kunnen rare bewegingen maken en je op de voetjes trappen.
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » di 21 sep 2010, 10:32

Net zoals mijn voorgangers, goed vastzetten, met deugdelijk materiaal en spuiten maar!!!
Ik was altijd met koud water, ik heb ook niet anders. Sopje is vaak wel warm water, lekker voor het paard, maar vooral voor mijn handjes, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 21 sep 2010, 11:27

Ik heb wel de luxe dat ik warm water heb, dus dat kan ook wel schelen. En ik kan ze ook nog eens binnen wassen,nou ja, ik moet ze binnen wassen. Daar hangt de boiler.
Jilly

Bericht door Jilly » di 21 sep 2010, 12:52

Ik merk wel dat de mijne het fijner vindt met een sponsje dan met de spriet, maar hij ondergaat het wel als het moet. Na de les spons ik af, maar voor nette gelegenheden moet toch echt de spriet er op. Het zand/stof/viezigheid dat er dan afkomt krijg ik niet weg met een spons.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
claudia

Bericht door claudia » di 21 sep 2010, 13:32

In de zomer spuit ik Zortin zijn benen na het rijden altijd wel af en dat vond hij in het begin ook niet zo leuk maar met goed vastzetten en doorpakken is het nu geen probleem meer.

Alco spuit ik in de zomer heel vaak af ivm met zijn plekken van de vliegen en die vindt het heerlijk.
Coen daarin tegen die moest er in het begin niets van weten maar ook bij hem was het goed vastzetten en spuiten maar.
Ik heb ook de luxe dat het binnen kan maar ik spuit wel met koud water af.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anouska

Bericht door Anouska » di 21 sep 2010, 13:59

Hier ook gewoon vastzetten en wassen, heb ik eigenlijk altijd bij alle paarden gedaan. De shet vroeger wel gewassen met de hogedruk (regelbaar pistool), die stond altijd los met een touwtje over zijn hals te genieten.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Dennis

Bericht door Dennis » di 21 sep 2010, 16:17

Ook bij ons gaat de slang er op, ook met koud water want we hebben geen warm water in de stallen. De staart was ik in de winter vaak wel met warm water en een emmer.
Mijn fries die ik destijds had was ook erg bang voor water (mocht in het begin ook niet aan zijn achterbenen komen). Die heb ik iedere dag dat ik hem uit het land haalde in de winter op de wasplaats gezet en zijn benen afgespoten, na een paar weken ging dat beter en toen het warmer weer werd ging het water gewoon over zijn lijf
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ilona

Bericht door Ilona » wo 22 sep 2010, 18:16

Castor heeft ook een verschrikkelijke hekel aan wassen (aan water in het algemeen moet ik zeggen.. alleen om te drinken is water oké).
Afgelopen zomer heb ik hem toch eens geprobeerd af te spoelen met dat hete weer. Ook met het motto: hij moet er toch maar wat aan gaan wennen.
Ik heb zo'n autowas-brostel op de tuinslang gekoppelt en ben hem zo gaan afborstelen/wassen.
Dit werkte super goed en Castor vond het op deze manier ook veel minder spannend.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » do 23 sep 2010, 12:10

Ik moet eerlijk zeggen, tot nu toe nog geen paarden gehad die een hekel hebben aan water/wassen...behalve..

...Swieber mijn shetje, die heeft er wel een hekel aan, maar die zet ik goed vast en dan zal hij er even doorheen moeten. Vorig jaar had hij luis, toen moest ik hem meerdere malen wassen, hij vond het niet leuk, ik nog minder (was zelf nog natter dan hij was, midden in december _-:( )..

Ben ook wel van het doorpakken, niet te voorzichtig of te teuterig, anders gaan ze nog denken ook dat het iets is wat niet leuk is..

Ook met verkeersmak maken van mijn paarden, ik zal nooit geruststellen, ik beloon als het goed gaat. Als ik gerust ga stellen heb ik het idee dat ik hun evt angst bevestig. Met wassen ook, doorpakken en de hemel in prijzen als he tgoed gaat :D
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 24 sep 2010, 10:48

de paardeboer hier in de buurtspuit zelfs zn paarden af metde hoge druk spuit. Maar als ik de mogelijkheid had om af te spuiten, hadden ze mooi pech en ging ik spuiten. Ze leren vanzelf dat het niet eng is. Hier gooi ik nu bakjes en emmers water over de paarden heen. Ok al 1 keer gedaan, ik ben niet van de wasserij. Maar doe dan ook geen wedstijden en ze lopen 24/7 buiten het jaar rond, dus dan lijkt mij wassen ook geen goed idee
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Charret

Bericht door Charret » vr 24 sep 2010, 17:44

Alies blijft ook het echt staan voor het wassen hoor. Maar daar heb ik wel lak aan. Hahaha. Moet wel zeggen toen ik de luxe had om met warm water te wassen op de vorige stal stond ze wel een stuk rustiger. Dus mevrouw vindt het water gewoon te koud..:=
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » zo 26 sep 2010, 10:37

Gaan die van jullie ook altijd zo heerlijk zitten als er koud water onder hun staart komt, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie