"Natuurlijk" Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Silas

Re: Natural toppic, bitloos enz..

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 07:14

[***************************..
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. :o?
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 07:20

Ziggy

Bericht door Ziggy » do 03 jun 2010, 07:29

cowgirlwillie schreef: ik weet niet goed wat ik van dit filmpje moet vinden... knap zeker, maar het doet mij toch denken aan een circuspaard.
ik zie weinig plezier vooral onderdanigheid, onderwerping. het paard kauwt de hele tijd de oren hangen lijkt alles vooral te doen omdat het moet.
pas bij het springen zie ik een levendig paard.
dat kauwen was mij dus ook opgevallen en wat mij ook opviel was dat het paard met (voor)ijzers loopt

Ik ben overigens met Mieke (Mieke_Cunna) eens met Vera bezig geweest, die laat zich namelijk niet vangen in de wei, wat soms dus echt heel erg veel geduld vergt. We zijn toen gewoon in de wei gaan zitten en langzaam kwam ze toen naar me toe. Dit hebben we een paar dagen gedaan en op een gegeven moment kon ik haar gewoon pakken.
Na een hele drukke periode is dat verwaterd en moet ik dus toch weer opnieuw beginnen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 07:36

Ziggy

Bericht door Ziggy » do 03 jun 2010, 07:40

ja alleen heb ik daar dus nu ff geen plek voor, dan zou ik echt een stuk van de wei af moeten zetten, want anders wordt het een chaos in die wei vrees ik 8)7
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 03 jun 2010, 07:56

kristelhans schreef:Ik snap je helemaal cowgirwillie (ooh wat erg, ik ben je naam even kwijt!)..
ik ben in het echt willemijn ;)
kristelhans schreef:Anyway..de naam Naturals... tsja..alles met met mate is toch goed? Je hebt overal extremen in maar als je 'normaal' doet en je verstand gebruikt vind ik het niet zo erg om met een 'Natural' geassocieerd te worden. Dat het nu een hype lijkt is vooral te wijten aan Internet en de toegankelijkheid van materiaal gerelateerd aan NH.
inderdaad!
kristelhans schreef:De bitloze hoofdstellen met release systeem zijn ook niks voor mij..die zijn allemaal te traag..los is beloning maar die beloning moet wel meteen komen en niet 4 seconde na je handeling.

En dat is precies waar het om gaat binnen het westernrijden! westernrijden is ook echt gericht op samenwerken. en dat je je paard de keuzes laat maken. je zorgt dat jouw kant op gaan makkelijker is, leuker is waardoor het paard vooral jouw kant zal willen volgen. zo werkt het ook gewoon al bij het sturen. de kant die je niet op wilt sluit je. teugel tegen de hals, been aanleggen. de kant die je wel op wilt geef je alle ruimte, teugel van de hals been eraf. geen druk is prettig, geen druk is beloning, rust is beloning :j en daarom vind ik western en nh/ freestyle heel erg bij elkaar passen.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 09:31

:+
Keandra

Bericht door Keandra » do 03 jun 2010, 09:31

wij kunnen ons hier ook aanmelden

ben wel totaal tegen parelli, heb een demo hiervan gezien van de trainers en enkele leerlingen uit België en dat was voor ons ronduit schandalig
meerdere paarden bij wie de oren plat in de nek lagen, zoals bij boosheid, maar dan continu
en heb enkel gezien dat de paarden wisten wie de baas was, als ze iets niet deden zouden ze zo in hun broek gedaan hebben van schrik

wij klickeren en halen uit verschillende stijlen enkele dingen en mengen het met elkaar, dus alla Githa en Jalenka doen we het

bitloos hebben we 2 optomingen, 1 boomloos western zadel en ijzerloos is bij ons uitgesloten (te bleingevoelige voeten om ze zonder te laten lopen)

Githa maakt bijna geen verschil om rijden met bit of zonder bit, boomloos zadel is wel een groot verschil :=

wij zijn ook niet constant hiermee bezig, vinden we het nodig dan zijn we hiermee bezig anders niet zo
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 03 jun 2010, 09:45

cowgirlwillie schreef: En dat is precies waar het om gaat binnen het westernrijden! westernrijden is ook echt gericht op samenwerken. en dat je je paard de keuzes laat maken. je zorgt dat jouw kant op gaan makkelijker is, leuker is waardoor het paard vooral jouw kant zal willen volgen. zo werkt het ook gewoon al bij het sturen. de kant die je niet op wilt sluit je. teugel tegen de hals, been aanleggen. de kant die je wel op wilt geef je alle ruimte, teugel van de hals been eraf. geen druk is prettig, geen druk is beloning, rust is beloning :j en daarom vind ik western en nh/ freestyle heel erg bij elkaar passen.
Wij krijgen volgende week onze eerste echt westernles! Mijn instructrice is van huis uit western dame maar zij combineert dat met klassiek dressuur omdat de basis zooo belangrijk is..maakt niet uit welke richting je op gaat in de sport maar de basis is de fundering voor het behoud van je paard...die basis is er nu bij Beer en mij (we blijven er toch altijd aan werken) en ik wil nu eens kijken of western iets is voor ons..natuurlijk hebben we al wat kleine dingen meegenomen in onze 'reguliere' lessen maar nu gaan we er wat dieper op in..ZIN IN!
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 10:24

Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 12:15

Nathalie

Re: Natural toppic, NH, bitloos, boomloos enz..

Bericht door Nathalie » do 03 jun 2010, 12:46

Ik wil me hier ook graag aanmelden, alhoewel ik de term NH niet helemaal begrijp...en zeker niet hoe die vandaag de dag gebruikt wordt en in de mode is :o

De enige manier van Natural Horsemanship lijkt mij namelijk om je paarden in een kudde op een groot land te zetten en daar onbemoeid te laten staan :)* O:) (en zelfs dan is het niet natural, want zelfs een groot stuk land in NL heeft z'n grenzen (stroomdraad) en als er niet genoeg gras is zal er bijgevoerd moeten worden)

Maar het rijden/mennen...hoe kan dat ooit onder natural horsemanship vallen??? Dat is iets dat me echt bezig houdt, vooral met de meer extreme NH'ers. Ik heb ooit een discussie gevoerd met iemand op bokt, en toen kwam van mij dus ook de vraag (en ik vond die heel valide) waarom die persoon uberhaupt ging rijden en het antwoord daarop was "omdat hij (het paard) het leuk vindt om met mij door het bos te rijden"....tja...zo ken ik er nog wel een paar ;)

Ik ben ervan overtuigd dat Cos het leuker vindt om voor de wagen te lopen dan onder het zadel (het lijkt mij ook een vrijer gevoel, en makkelijker werken)...maar...als hij echt vrij mocht kiezen, staat hij toch liever met Casper en Bliss in de wei paard te zijn?

Waarom meld ik me hier dan toch? Ik vind mezelf namelijk niet NH, maar ik merk wel dat mensen die (en dan de modetrend-volgers daargelaten) met NH, boomloos, bitloos e.d. bezig zijn, wel mensen zijn die dingen vergelijken, doordenken etc. etc. En dat trekt me dan weer wel aan...boerenverstand (common sense) en respect voor je paard en ook respect voor het feit dat je het paard vraagt onnatuurlijke (niet natural dus ;) ) dingen voor je te doen en dat je je daarvan bewust bent en er je best voor doet om het voor je paard ook leuk te houden...

poeh..wat een verhaal zo, draaf een beetje door geloof ik, maar ik vind het erg leuk om over dit soort dingen na te denken en te discussieren maar voel me dus geen NH'er. (Ik rijd trouwens ohz bitloos (glucksrad), of tenminste..heb het nu 1 keer gedaan maar ik rijd ook heel weinig en pak dat rustig op maar wil zeker bitloos verder, en voor de wagen een liverpool (op een halve sleuf) en dat doen we 2 keer in de week)
Boomloos lijkt me prachtig, maar ik vind mijn zit niet stabiel genoeg, Cos nog te jong en ik wil er ook nog 5 kilo bij mezelf af :P maar dan overweeg ik zeker een barefoot westernzadel (heet die cheyenne?? of nevada o.i.d., weet het zo even niet uit m'n hoofd)
Laatst gewijzigd door Nathalie op do 03 jun 2010, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 03 jun 2010, 13:01

Herkenbaar! Soms vind ik het ook erg dat ik zo nodig op een paardenrug wil zitten...maar ja, dan weer niet erg genoeg om het nooit meer te doen dus probeer ik inderdaad ook verder na te denken..Zo aangenaam mogelijk maken..Beer heb ik gekocht met idee als maatje voor het leven en daarom wil ik dat we een team worden..ik vraag dingen van hem en hij willigt mijn vragen in..Alles met geduld en duidelijke communicatie..wat dat betreft is de term NH echt krom.. moeten we veranderen in VP: Verstandig Paardrijden! :)
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 13:08

Esther

Bericht door Esther » do 03 jun 2010, 13:20

Silas schreef:
Esther schreef:
Haar site:
http://www.gwistables.nl
Ik heb t filmpje van Parelli 4 eens bekeken, ze doet t keurig hoor, maar als dit nou parelli 4 is.. dan vind ik dat erg tegen vallen, had wel wat spectaculairders verwacht in deel 4.. Dit is niets tegen je vriendin hoor, maar tegen parelli ;)

Ik heb deel 1 en 2 hier liggen, verder heb ik me niet bezig gehouden met parelli.. ik vond het soms een beetje te heftig er aan toe gaan ..
Het is nog niet alles hoor, het zijn stukjes. Bij 4 horen ook de spin, travers e.d. Maar daar is ze nog mee bezig!! Begin van de spin is gemaakt.

Bij haar paarden zie ik overigens niet dat ze het niet leuk vinden, was in België misschien niet zo'n goede demonstraties.
Toch zit er een zekere mate van dwang, dat heb ik altijd al gevonden, maar het is een andere vorm. Sommige dingen van Parelli loop ik ook niet mee weg hoor.. Maar de begin spelletjes lijken me wel heel leuk om te doen..
Het is zo jammer dat meneer Parelli zo begaan is met paarden en zo overtuigd is van zijn methode, maar die dan wel minder toegankelijk maakt door de prijs, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 13:32

Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 03 jun 2010, 13:41

Denk dat paarden grotendeels ook gewoontedieren zijn en dat ze zich prettig voelen bij regelmaat en gewoon weten/begrijpen wat er verwacht wordt. Degene met zijn/haar paard 24/7 op stal kan immers ook verkondigen dat het paard stapelgek op hem/haar is want als hij/zij op stal komt, staat het paard al te hinniken van blijdschap ;)

Bij ons in het bos staat een rijtje bomen en daar slalom ik altijd omheen met de kar, gisteren voor het eerst niet, maar Cos zette de slalom al in en moest hem er echt van wegsturen....betekent dat dan dat hij slalommen zo vreselijk leuk vindt? ;) Als ik met het tuig aankom, draait hij zich al naar me toe....dus hij wil graag voor de wagen??? ;)

Het valt mij vaak op dat mensen hun eigen percepties reflecteren op het paard (het paard ook humaniseren...oooh wat is het koud buiten..brrr..zal m'n paard ook maar een deken omdoen want die zal het ook wel koud hebben)... Ik ben gek op paarden, altijd geweest, maar ik vind rijden en mennen ook vreselijk leuk en ik doe m'n best om goede spullen te gebruiken en probeer zo min mogelijk behinderend te werken...dat is voor mij VP! :) :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Silas

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 14:07

Silas

Re: Verstandig Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..

Bericht door Silas » do 03 jun 2010, 16:55

Esther

Re: Verstandig Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..

Bericht door Esther » do 03 jun 2010, 16:59

Ik dacht laatst ook, oh wat leuk, Fjella hinnikt als ik eraan kom.. Komt er een willekeurige andere auto aan hinnikte ze ook.. Oh :roll: 8)7 ..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gesloten