Het Boomloos-zadel topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Daphne!

Re: Het Boomloos-zadel topic!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 21:50

Over 35 dagen :D ! Daardoor kan ik niet naar de HK komen.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Viv

Bericht door Viv » ma 08 feb 2010, 06:04

Jilly schreef: 3) Nu ben ik gewend dus te rijden met een dressuurzadel met veel wrong, zit je op een boomloos zadel stevig? (heb zelf het idee dat je zit als op een sjabrak met beugels) ??( :? )

Je hebt echt amper of niks steun aan zo'n zadel. Het went wel, maar ideaal vind ik het echt niet.
De BF van tegenwoordig, en zowizo de London, hebben wel wrong (van die blokjes die je kunt verplaatsen onder het zweetblad) dus daar heb je veel meer steun aan.
Verder heb je juist door de diepe zit veel meer steun. Voor het paard is het juist andersom.

Maar persoonlijk zou ik geen boomloos ala BF gebruiken voor het eerste inrijden of stevige dressuur. Tenzij er écht niks anders past.
Startrekk zijn een heel mooi alternatief, niet goedkoop. Maarja tis maar net wat je zoekt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » ma 08 feb 2010, 07:10

@Djenga: je bent ook welkom om bij mij te komen test-rijden (is niet al te ver weg) als je wilt!

Er zijn nu wel veel verschillende boomloze zadels. Ik schreef eerder dat mijn volgende waarschijnlijk een BF Cherokee wordt, maar misschien moet ik ook nog eens naar andere merken kijken... Leuk, zo lezen van elkaar wat iedereen heeft en hoe het bevalt!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 08 feb 2010, 07:41

Viv schreef:
Jilly schreef: 3) Nu ben ik gewend dus te rijden met een dressuurzadel met veel wrong, zit je op een boomloos zadel stevig? (heb zelf het idee dat je zit als op een sjabrak met beugels) ??( :? )

Je hebt echt amper of niks steun aan zo'n zadel. Het went wel, maar ideaal vind ik het echt niet.
De BF van tegenwoordig, en zowizo de London, hebben wel wrong (van die blokjes die je kunt verplaatsen onder het zweetblad) dus daar heb je veel meer steun aan.
Verder heb je juist door de diepe zit veel meer steun. Voor het paard is het juist andersom.

Maar persoonlijk zou ik geen boomloos ala BF gebruiken voor het eerste inrijden of stevige dressuur. Tenzij er écht niks anders past.
Startrekk zijn een heel mooi alternatief, niet goedkoop. Maarja tis maar net wat je zoekt.

Ik had het over mijn Cheyenne, met die dressuurmodellen heb ik geen ervaring...

Afgelopen september kwam die Lexington uit en die wou ik wel testen, maar er was een heleboel misgelopen met dat testzadel, fabricagefout oid en enkel maat 2. Heb het wachten dan toch maar opgegeven 8)7
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » ma 08 feb 2010, 07:58

Jowien, leuk dat je je ook gaat orienteren. Ik heb een aantal verschillende zadels (merken) getest, was erg leuk en er zit enorm veel verschil tussen!
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 08 feb 2010, 08:40

Viv@ Dat jouw visie is, het inrijden liever met een boomzadel te doen, zet me ook wel aan het denken. Mijn keuze voor een boomlooszadel zou in eerste instantie zijn voor de pasvorm. Omdat ik ' kriegel' word, van alle boom-zadel-pas-problemen hier op FW, en ik heb straks natuurlijk 2 verschillende fjordenruggetjes.

Ik hoop dat zowiezo mijn dressuur Luxor ze past.. dan is dat in iedergeval 1. Mijn percheron-kruizing was erg breed, dus de kans is er.. Ik denk dat ik er voor erbij wel een boomloze wil (recreatie), en dan ala Lexington of London (wat ik nu denk van het plaatje af)

!Dat word dus nu al sparen!

Jowien@ Jij woont inderdaad erg dichtbij! Ik kom tegen die tijd graag eens langs :D !
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 08 feb 2010, 08:50

Ik heb Beer ook ingereden met een boomzadel..dat lag de eerste paar maanden goed maar Beer kreeg een groeispurt dus ik moest toch iets anders en ik vond dat zijn spieren intussen wel zoveel sterker waren geworden dat hij een boomloos zadel aan kon. Beer had zo weinig spek en spier op zijn rug dat een boomzadel gewoon een fijnere keuze was voor hem.
Esther

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 12:58

@ Daphne, je mag altijd komen testen op Tea hoor!!!
Ik heb op Tea de BF londen. Ik zit er vrij stevig in.
Ben er wel weg van, ik heb minder last van mijn rug met de BF. Ik kan ook heel goed voelen wat Tea onder me aan het doen is.
Probleem bij mij is wel dat het schuift. Tea is natuurlijk normaal gesproken ook drachtig of met veulen en dan heb je toch te maken met een behoorlijke buik.. Dat schuift mijn mentuig ook naar voren hoor..

Ik heb voor Jes trouwens gewoon een thorrowgood met boom, dat was met de BF echt, wow, zadel waar ga je met dat paard naar toe!!Was geen gezicht..

Qua pasvorm zijn ze over het algemeen wel wat langer dan een normaal zadel, op een kort paardje ligt het dan vaak te veel op de lendenen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 08 feb 2010, 13:05

Ik heb voor Beer ook een Thorrowgood heir gehad om te passen..voor ik hem ging inrijden was ie al te klein haha.. hoop echt dat ik ooit een goed zadel kan vinden voor hem..hij is dus echt helemaal niet echt breed maar die pasvorm lukt gewoon echt niet op hem..net als Wintec..ligt ook echt voor geen meter..vind ik wel jammer...Wintec vind ik een leuk zadel voor een mooi prijsje.
Esther

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 13:09

Er zijn wel zadels die te verbreden zijn.. Jeskim is vrij rond, daar past wel een thorrowgood op, maar die heeft ook een stubben gehad en die zijn vrij goed te verbreden zei mijn zadelmaker..
Maar zo zijn er nog meer merken die wel te verbreden zijn..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 08 feb 2010, 13:24

Haha, dat word dus van de zomer het hele land door om zadeltjes te proberen, leuk!

Esther@ Ik kom vandezomer gezellig langs als je het goed vind, ook om de beeb van Jeskim te bewonderen, de London proberen op Tea is natuurlijk wel superspeciaal..
Esther

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 13:30

Ik verwacht niet anders dan dat jullie langs komen, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne!

Bericht door Daphne! » ma 08 feb 2010, 13:32

+:)+ Gezellig!!!!!!!!!!!!!!!!
Esther

Bericht door Esther » ma 08 feb 2010, 20:22

Katinka is uiteraard ook welkom om Djinty's mama te testen met haar barefoot!!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Corine

Bericht door Corine » ma 08 feb 2010, 23:28

Ik rij Malle met een Ghost, wat een van mijn favoriete boomloze zadels is. Hij ziet er niet uit alsof ie mega fijn zit en hij ziet er niet uit alsof ie ook wel wat steun geeft, maar dat doet ie wel :j En, nee, je valt echt niet voorover hoor! :D
Ik heb de Ghost met fenders, maar de Ghost met wrong geeft écht steun en zet je tevens in een mooie houding. Stoelzit is onmogelijk.

Ik ben wel op de uitkijk voor een type Western zadel voor Malle, met boom, maar ik ben echt bang dat dat niet gaat lukken. Ze is kort (voor een Westernzadel, want ze is in verhouding helemaal niet te kort ofzo) en ze heeft bijna balachelijk veel schouder partij die de voorkant dus nogal breed maakt.

Hier dus de Ghost op Malle
Afbeelding

En hier op Jeddah tijdens een TREC wedstrijd:
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 09 feb 2010, 06:34

Pareltje2 schreef:Gezellig, Deedee, leuke foto! Ik vind fenders en westernbeugels zelf ook lekkerder rijden dan stijgebeugels en beugelriemen. Hoe lang heb je de CHeyenne al?
ik geloof een jaartje of vier

Kristel je schrijft dat je de beugels gewoon bovenaan doet met de gesp. Dat is heel slecht en kan drukplekken veroorzaken op dat punt. Kijk daar dus echt goed mee uit. Zelf wil ik op zoek naar beugelriemen met een t sluiting. Net wat makkelijker te bevestigen aan de onderkant.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jilly

Bericht door Jilly » di 09 feb 2010, 07:26

Het ziet er inderdaad niet heel erg comfortabel uit zo'n Ghost, gek zadel :P
Dorothea

Bericht door Dorothea » di 09 feb 2010, 07:31

Hallo allemaal,

hier nog een enthousiaste BF gebruiker.
Wij hebben een Cherokee (voor Wikke) en Wies rijdt lekker op een Arizona buiten met Kobus (en eigenlijk is dat nog een veel lekkerder zadel).
Zitten allebei heerlijk. Ik vind persoonlijk VOOR MIJ de Cherokee wat meer steun geven dan de Cheyenne (die hebben we ook gehad), vandaar ook de keuze voor dit zadel.
Waar ik wel een beetje van baal, is dat er bij Wikke aan de achterkant van de pad net die haartjes afbreken (dat deden ze destijds bij Oliver ook). Alleen tijdens de winter, als de vacht wat langer is. 's Zomers nergens last van.

Maar ik kan in ieder geval niet wachten om weer lekker te gaan rijden.
Jilly

Bericht door Jilly » di 09 feb 2010, 07:34

Dat probleem heb ik dus ook Dorothea. Heb je al eens gedacht aan zo'n half pad? Die wordt aangeboden op de Belgische BF site en heeft vooraan sympanova en achteraan wol tegen het afbreken van haartjes.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 09 feb 2010, 08:34

Jeetje...drukplekken van de gespen bovenaan? Daar had ik nooit bij stil gestaan! Ik was al aan het rondkijken voor anderen maar nu ga ik er wat vaart achter zetten..kijk, zo leer je iedere dag weer wat bij! Ik moet zeggen dat ik hier wel van schrik want voor mijn gevoel drukken de gespen absoluut niet op Beer...
Plaats reactie