16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Joram

Re: 16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4

Bericht door Joram » do 07 nov 2013, 16:10

Paulien, ook nog welkom!
Esther vervelnd van de mok.
Bij Tobbe had ik bij 1 van voor benen wat korstjes gevonden in zijn beenholte. Ik hoop dat geen mock is. Gelulkig hebben we hier geen last van modder in land.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 07 nov 2013, 17:24

Welkom Paulien!

Ik ben ook heel blij dat die van mij al bijna 3 weken niet thuis staan maar op een eigenlijk heel droge wei. Is beter dan die eindeloze blubber bij ons.

Iets minder blij was ik vanmorgen toen bleek dat ze weer de verdeel-draad hebben gesloopt...... dus nu lopen ze op 1 hectare. Denk niet dat het zin heeft om het weer in 2 te delen.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Esther

Bericht door Esther » do 07 nov 2013, 17:57

Poe, nou in een emmertje soda zag ze niet zitten!! Het uitknippen van de kootholtes, de jodium en zalf erop ook niet trouwens.
Ze mept gelukkig niet, maar ze was het er niet mee eens!
Maar het is gelukt, alle haren in de kootholte zo goed mogelijk weggehaald, anders is er met smeren geen beginnen aan. Daarna dus in een emmer soda met de beide achterbenen, het moest eerst maar eens even goed schoon. Deed haar natuurlijk zeer dus steeds die benen weer omhoog en de emmer bijna omver. En zo hard in de emmer stampen dat het water mij om de oren spoot en als ze eindelijk het been erin had mij met de staart om de oren slaan. }-)
Daarna afgedroogd, voorzichtig!! Jodium erop gedaan, dat even in laten trekken en opnieuw afgedroogd en toen zalf erop.

Vind het zo'n sneu gezicht. Ze heeft het eigenlijk te warm in de stal, ze staat ook nogal zwaar adem te halen. Denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat ze echt te dik is, het vet verzamelt zich rond haar hart en dat moet dus zwaarder werken.
Morgen is het plan om bij ons op het erf, op het harde een stukje af te zetten zodat ze lekker buiten kan staan, maar wel droog. Ze staat nu op oud hooi, dus hopelijk gaan er wat kilo's af. Jammer dat we het rijden niet door kunnen zetten, lekker stappen is denk ik wel goed. Verder vindt ze het alleen staan niet zo leuk, denk dat ze zich wel bedenkt als je haar bij Tea in zou zetten. :+
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 07 nov 2013, 18:42

Mok is echt gemeen hoor, arme Jeskim.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Esther

Bericht door Esther » vr 08 nov 2013, 15:15

Ene been leek vandaag al beter gelukkig. Was wat rauw, maar de ontsteking leek weg en het stonk ook niet meer.
Het andere been ging nog niet zo goed, had ook bijna een lel te pakken, ze is gelukkig niet zo snel meer. Was bezig de korsten er wat af te krijgen, is ook heel gemeen natuurlijk.
Ik ben alleen nog wat huiverig om er een dikke laag zalf op te smeren, denk dat het eerst echt goed schoon moet zijn, anders houd je de rotzooi toch juist in de wondjes??

Vandaag een paddock voor haar gemaakt op het plein bij ons huis, zo staat ze op het beton, dus droog, maar kan ze wel lekker buiten staan. Ze heeft zelfs de luxe om te kiezen want de paddock zit aan haar box vast en de deur staat open, dus ze kan zo in en uit lopen.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ootje

Bericht door Ootje » vr 08 nov 2013, 18:46

Gelukkig gaat het iets beter met Jeskim.
Luxe hoor, zo'n privé paddock.
Odette en Fenna stonden vanaf zondag op stal. Vandaag was het best lekker weer, dus ik heb ze vanmiddag weer naar de wei gebracht. En nu regent het weer flink hier, zul je net zien.
Odette&Fenna
Suus

Bericht door Suus » vr 08 nov 2013, 19:05

Paulien, welkom! Vraag me wel af hoe je er toe gekomen bent om een 'oud' paard te kopen?
Jeskim gelukkig weer wat opgeknapt.
Morris staat gewoon buiten (met schuilstal). De wei was van de week nog heel goed eigenlijk, weet niet hoe het nu is, ben vanwege de regen en bijrijders die 'hun' dagen hebben even niet geweest.
Morris, mijn superfjord!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » za 09 nov 2013, 08:38

Nan doet het ook goed. Ze wordt zo'n twee keer gelongeerd en in het weekend rijden we buiten zo'n 3 kwartier. Het is een enorme haarbal pffff
Ze komt overigen elke dag lekker buiten. In de longeerbak staat ze dan. Die is best groot. Of als het goed weer is nog op de wei.
De ene keer van 9 tot 5 en en de andere keer als het regent korter bijv. de middag. Zo'n super plek op je oude dag :)
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Paulien

Bericht door Paulien » za 09 nov 2013, 16:05

@ Suus, ik heb Paulien niet gekocht, ze is aan mij gegeven :o
Maae in gedrag en karakter is ze haar gewicht in goud waard.
Joram

Bericht door Joram » za 09 nov 2013, 16:56

Mock gesproken.
Tobbe heeft bij beide voorbenen een plek in de holt van zijn knie.
Vindt zelf wel erg vreemd dat zo hoog zit en niet in zijn kooltholte? Gellukig lijkt hij geen last van te hebben, maar iemand nog tips?
Hij heeft dit nog nooit eerder zo gehad, dus ik sta ook voor een verassing.
(Paarden staan hier 24h buiten, weiland is ook nog erg goed en is nog geen modder te bekken).
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » za 09 nov 2013, 19:13

Is het wel mok dan? Staat er een fries of een tinker toevallig bij? Of trekpaard?
"alleen maar JA en AMEN"
Joram

Bericht door Joram » za 09 nov 2013, 20:25

Wat denk jij dan?
Tobbe staat wel samen met andere paard maar we hebben geen trekpaarden of friesen (Tobbe is zo beetje enige met sokken).
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » za 09 nov 2013, 20:35

gelukkig staan ze hier op bosgrond en is de wei vrijwel altijd "droog", alleen de eerste 2m voor het hek zijn modder maar daar staan ze dan ook alleen als ik eraan kom. vervelend dat mok.

mag ik me hier dan ook komen melden met Sonja?

Sonja
geb. 23 juni 1997
v. Jarbo
M. Keszie
Afbeelding
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
foss

Bericht door foss » zo 10 nov 2013, 05:47

Mok is echt een ramp en pijnlijk paarden die dit eenmaal hebben gehad zijn er veel gevoeliger voor.

Hier gaat alles goed met de oudjes vorige week Pipo en Foss geschoren ze zien er weer mooi uit.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 10 nov 2013, 11:54

Joram, Nan had een paar jaar geleden toen ze op een stal stond waar ook friezen stonden ook een soort schilfers. DA kon ook niet zeggen wat het was maar was waarschijnlijk een reactie op de mijt die friezen bijvoorbeeld vaak in de sokken hebben zitten.

En het bleek later wel dat het daardoor kwam want ik stond nog maar een week of twee op een nieuwe stal en het was weg :)
"alleen maar JA en AMEN"
Joram

Bericht door Joram » zo 10 nov 2013, 12:33

Dankje, ik zal zo even goed naar kijken.
Vreemde is dan alleen dat we op dit moment juist weinig paarden op stal hebben (zomers loopt wel van alles rondt doordat het een camping is). Ook lijkt Tobbe er geen last van te hebben (geen pijn of jeuk).

Wat zelf denk, sinds 2 weken krijgt hij nu dagelijks 1/4 schepvoer omdat hij iest afviel door de kou. Waardoor ik denk dat misschien door voer komt. We hebben zo wie zo hoeveelheid voer maar wat verlaagt omdat hij ook al weer wat aankwam.
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 10 nov 2013, 12:47

Anka heeft vorig jaar mok gehad wat ook hoog aan het been zat, rasp heette het aldus de DA. Om de paar dagen wassen met betadine shampoo en af en toe dun insmeren met mokzalf aldus de DA. Bij Anka kreeg ze het omdat haar weerstand vanwege de labgdurige luchtweginfectie en vele medicijnen verlaagd was. Nadat ze volledig opgeknapt was nooit weer last van gehad.

Nisko gaat weer prima. Wil best mee voor een ritje 1-2x per week en staat blij in de wei. En in de nacht toch maar weer op stal nu, wei kan het water niet meer aan helaas....
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » zo 10 nov 2013, 14:21

Waarschijnlijk zijn door het weinige bewegen haar benen nu ook opgezet. Zat veel vocht in.
Vanmorgen eerst nog geprobeerd om wat meer haar weg te halen met de tondeuse, is hij niet helemaal voor gemaakt, maar ging redelijk. Jeskim was er niet superblij mee. Toen weer in de soda, wassen met betadine shampoo en daarna afdrogen en hydrocortisonenzalf erop.
Maar nu dus ook een stukje met haar gewandeld, ging eigenlijk best aardig. Het gaat niet hard, maar ze lijkt het ook niet heel vervelend te vinden.

Sonja hier ook! Leuk!
Jemig volgend jaar mag Tea hier ook alweer bij, zat te denken aan de S van Sonja en dat zit akelig dicht bij de T van Tea!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 10 nov 2013, 15:10

Gek hè mijn kleine meid is al 16 ik was 8 toen zij werd geboren...

Bij Yessie toen met mok alles weg geknipt en gewassen en toen zalf erop. Was bij haar gelukkig zo over toen ze op stal stond weer.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » zo 10 nov 2013, 16:27

Vervelend dat mok, hier gelukkig nog nooit gehad (klopt dit heel snel af).

Ja esther de T volgt op de S.. ;) ik dacht eerst ook even van nee daar heb ik niks te zoeken want zo oud is ze nog niet.. oeps, wel dus.. :=
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Gesloten