Een paar weken terug werd ik door een vriendin van mij gevraagd of ik zaterdag 24 september wat te doen had, nouja.. in eerste instantie niet nee, of ik dan samen met haar (en haar paard) mee wou doen aan de flaeijel optocht.
Dat is een optocht waarin allerlei oude voertuigen mee rijden, o.a. oude tractors, stoommachine's, paard en wagen en zo ook paarden onder het zadel; hier zouden wij dan aan mee gaan doen.
Het leek mij wel leuk om eens te ervaren hoe het allemaal gaat en wat het precies inhoud, dus heb ik me samen met Basco opgegeven.

Vrijdag al druk bezig met paarden verhuizen naar hun logeeradres, dit was nog een heel geregel, we moesten 4 paarden en een kar ophalen, gingen ook nog genoeg dingen mis natuurlijk waaronder; een lekke band, tank leeg, file..

Zaterdag was het alweer vroeg opstaan, kwart voor 7 eruit, snel paarden poetsen, jurken aan en weer paarden vervoeren naar de start..
10 uur begon de optocht, wij zaten met zijn 4en achter de ruitervereniging, en achter ons reed een tractor (vooraan reden de meeste tractors, en achteraan de aanspanningen en stoommachines)..
Hadden van alle paarden wel wat schrikreacties verwacht, maar gek genoeg waren de paarden hartstikke braaf, ze vonden het wel prima, basco had de vaart er goed inzitten, moest hem regelmatig stilzetten omdat we te dicht op onze voorgangers kwamen, en dat gebeurd niet snel met basco

Zijn oren vielen er zowat af toen meneer de fanfare zag haha, hij vond ze zo interessant, zat ze helemaal na te kijken

Zelfs de tractors, waar meneer normaal gesproken zeker niet dol op is, vond hij nu niet bijster interessant, ben niks tegen gekomen waar een schrikreactie bij kwam kijken, gillende kinderen, wapperende vlaggetjes.. niks.. braaf paard is het toch ook!!

Voor ons was het een zeer geslaagde dag en zeker voor herhaling fatbaar!!
Echter liep het met een 2-span minder goed af, voorzover ik begrepen heb is het hoofdstel bij een van de paarden afgegleden waarna het span aan de kletter ging, deze zijn op een andere aanspanning ingerend, 3 mensen gewond, paarden zijn verderop tot stilstand gekomen! Filmpje van het ongeluk: http://www.youtube.com/watch?v=z0cxBMpQW3E
Kleine maar, naar mijn mening, wel leuke indruk: