Mijn Kroatië avontuur

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Mieke

Mijn Kroatië avontuur

Bericht door Mieke » do 28 jul 2011, 20:07

Ik heb even het reisverslagje wat ik voor mn werk heb geschreven gekopieeerd. Ik ben met mn werk een paar dagen naar Kroatië vertrokken om daar voor stichting Idemo (http://www.stichtingidemo.com) honden in een asiel in Varazdin te steriliseren/castreren. (ohja, het feit dat we niet sporen moge duidelijk zijn O:) )

In de avond van woensdag 20 juli 2011 vertrokken wij, Tobias (dierenarts), Conny(oprichtster stichting), Paul (vrijwilliger) en ik (paraveterinair), in een ‘comfortabele' Hyundai bus naar Kroatië. Na een reis van ongeveer 13 uur kwamen wij aan in het, toen nog zonnige Kroatië.

Donderdag 21 juli 2011

Na kennis gemaakt te hebben met Dina en Daniël, medewerkers van het asiel, hebben wij ons omgekleed om onze eerste stappen binnen de deuren van het asiel te maken.

Het eerste wat ons opviel was een indringende geur van ontlasting en bedorven vlees wat in tonnen bij de ingang stond. De honden kwamen enthousiast op ons afgesprongen en gaven ons een warm onthaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het asiel is één groot doolhof met in alle hoeken en gaten honden die stuk voor stuk ontzettend graag aandacht wilden en ontzettend lief waren. Ik was op slag verkocht toen ik een grote kruising husky/herder voorbij zag springen, hij was enorm maar ook super lief. Er zijn veel honden in het asiel die zeker mijn hart gestolen hebben en ik begrijp Conny nu ook beter als ze zegt hoe vreselijk ze het vind om honden uit te moeten kiezen die mee mogen naar Nederland, juist omdat je ze het liefst allemaal een warm thuis wilt geven.

Na een rondleiding door het asiel, waar je niet zonder kleerscheuren doorkomt de eerste keer, zijn Tobias en ik onze OK in gaan richten.
Afbeelding
We kregen een kleine ruimte toegewezen tussen de benches met kittens en puppies. De dames van het asiel hadden een paar tafels voor ons schoongemaakt waar we gebruik van konden maken. Zo hadden we twee schoolbankjes tegen elkaar aangeschoven die fungeerden als operatietafel en een tafel waar we de honden op voor konden bereiden. Nadat we alle spullen hadden uitgepakt en geïnstalleerd was direct de eerste hond aan de beurt voor haar sterilisatie.
Afbeelding
Alles ging voorspoedig, Dina bracht ons de honden aan de lopende band en tegen 19.00 uur hadden we 12 honden gesteriliseerd. Tijd voor ons, om na een lange nacht en dag wat te gaan eten, douchen en heerlijk te slapen.

Vrijdag 22 juli 2011

De volgende dag zijn Tobias en ik lopend, met Paul die veel weet te vertellen over de omgeving, naar het asiel gegaan, zo kregen we de kans om in de korte tijd dat we er waren toch nog iets van de omgeving te zien, die overigens prachtig is.
Afbeelding
Afbeelding
Bij het asiel aangekomen was het eerst zaak om onze OK weer op orde te brengen, in de nacht moeten er veel honden apart gezet worden om ervoor te zorgen dat de zwakkere honden niet gedood worden door de sterkere honden in de roedel. Deze hondjes zaten 's nachts dus in onze OK. Na snel alles opgeruimd te hebben begonnen we weer met opereren.
Afbeelding
Deze dag hebben we, met nogmaals dank aan Dina die de honden in moordend tempo aan wist te voeren, 35 honden gecastreerd en gesteriliseerd. De honden konden lekker uitslapen in een apart hok en werden 's avonds weer in de roedel terug gezet.

Hier in Nederland, als we een hond castreren of steriliseren, wordt de hond in een aparte ruimte voorbereid, krijgt een buisje in z'n keel voor de beademing en wordt daarna zo steriel mogelijk geopereerd in de OK, ligt daar aan de bewaking en wordt doormiddel van een narcosegas in slaap gehouden. Daarna kunnen ze in de opname, in een apart hok, hun roes uitslapen en als ze opgehaald worden door hun eigenaar krijgt deze een lijst met instructies mee waar op gelet moet worden. Het belangrijkste hiervan is dat de hond niet aan de wond mag komen en dus vaak een rompertje aankrijgt of een kraag om krijgt. In Kroatië werden de honden onder narcose gebracht, in dezelfde ruimte voorbereid (dus geschoren en voorzien van pijnstilling en antibiotica) en geopereerd. Na de operatie werden de honden in een gezamenlijke ruimte neergelegd om hun roes uit te slapen en kwamen dus 's avonds alweer in de roedel terecht, zonder kraag of rompertje aan. We hadden dus eigenlijk wel verwacht dat we minstens een paar honden terug zouden zien na de operatie met uitgelikte hechtingen, maar wonder boven wonder heeft niet één hond de hechtingen eruit gelikt.

Na 35 honden vonden we het wel weer leuk geweest voor deze dag en zijn we terug gegaan naar ons ‘hotel'. Dit was een gezellige bar met hierboven enkele kamers waar we prima konden slapen. Het eten was iedere avond prima verzorgt door vrienden van Conny. Na het eten en nog even gezellig naborrelen was het weer tijd voor ons om naar bed te gaan.

Zaterdag 23 juli 2011

Fanatiek als Tobias en ik zijn, wilden we de volgende dag ons record van 35 honden uiteraard verbeteren, dus begonnen we weer vroeg met de eerste hond. Het ritme zat er optimaal in en Dina was weer uitermate snel met de aanvoer van honden. Aan het einde van de dag zaten we dan ook op een aantal van 47!
Afbeelding
Naast het harde werken hebben we het ook ontzettend gezellig gehad, doordat er geen muziek gedraaid mag worden in het asiel (dan hoort het personeel de honden niet) hebben Tobias, Conny en ik heel wat afgezongen in ‘onze' OK. Ik moet zeggen, Conny is een rasartiest, de honden kwamen nog net niet spontaan bij uit hun narcose.
Afbeelding

Tegen een uur of 19.00 vonden we het wel weer mooi geweest, dus weer douchen, eten en naborrelen, al was iedereen erg moe en gingen we vroeg op bed om te slapen, althans dat was de bedoeling.

Zondag 24 juli 2011

De eigenaar van de bar hield een feestje en heeft ons heerlijk wakker gehouden met keiharde Kroatische muziek tot een uurtje of 6 in de ochtend. Dus na een gebroken nacht, zat iedereen wat slaperig aan het ontbijt. Aangezien we deze dag op tijd weer vertrokken richting Nederland wilden we vroeg beginnen om de overige honden ook nog te opereren.
Afbeelding
Aangezien we niet heel veel tijd meer hadden besloten we om alleen de reuen nog te castreren om in ieder geval te zorgen dat er niet meer teven gedekt kunnen worden.
Afbeelding
We hebben er deze ochtend nog 4 geopereerd wat ons totaal brengt op 98. Hierna was het tijd om onze spullen in te pakken, honden en katten in te laden en afscheid te nemen van de medewerkers van het asiel, om vervolgens een lange reis terug naar Nederland te maken.
Afbeelding

Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad, vond het heel indrukwekkend om eens mee te maken en ik ga zeker nog een keer naar Kroatië om te helpen. Ik vind dat de stichting echt geweldig werk verricht in het asiel en ook de medewerkers van het asiel zijn echt kanjers die ontzettend hard werken voor het welzijn van de honden en katten in het asiel.
Afbeelding

Ik heb nu thuis twee Kroatische kittens zitten die zich momenteel prima vermaken met mijn andere drie katten (ze zijn te adopteren!!). Het liefst had ik ze allemaal mee naar huis genomen!
AfbeeldingAfbeelding
Ctje :)
saskia
Moderator

Re: Mijn Kroatië avontuur

Bericht door saskia » do 28 jul 2011, 20:13

Goed bezig! Is dit een jaarlijks terugkomend gebeuren?
Grappig, Tobias was eerst de dierenarts die wij hier hadden. Wist niet dat hij nu in Steenwijk zit!
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 28 jul 2011, 20:16

Whow, gaaf zeg zo in verslag je avontuur te lezen.
Goed werk zeg, en 98 geholpen, met recht lopende band werk dus.
Die katjes zijn leuk, de rechter heeft net eyeliner op.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Dennis

Bericht door Dennis » do 28 jul 2011, 20:17

Leuk verslag en zeker een nuttige reis geweest!

Is het niet net als bij paarden dat na de casteratie er nog het een en ander in de pijpleiding zit en ze zo als nog kunnen bevruchten?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 28 jul 2011, 20:18

Wat goed Mieke! Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk is, om niet zelf een hond of kat te adopteren. Hoeveel dieren zijn er nu mee naar Nederland gegaan en hoe wordt dan besloten welke hond of kat er dan mee gaat?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 28 jul 2011, 20:20

Oh die rechter kitten...sorry, die oortjes vind ik toch wel erg schattig...zo lelijk is die toch niet := ? Nee kitten gaat hier niet met Tex, laten we het niet wagen.

Is die ene emmer nu emmer met knakworsten trouwens!???!? Beetje Andre Hazes erbij en jullie konden los of niet?

Maar mooi gezicht zeg en conclusie is dus eigenlijk dat je, ondanks je werkwijze (wel/geen toegang tot de wond door het dier zelf en lange/korte isolatie), toch niet echt snel met complicaties na de operatie te maken hebt?!?? Of ben ik dan te voorbarig vanuit je verhaal?
Geluk is de vrucht van intens werk
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 28 jul 2011, 20:24

wat een onderneming. Niet mijn soort honden, maar wel heel goed dat jullie dit gedaan hebben, respect! Maffe baas heb je volgens mij
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Mieke

Bericht door Mieke » do 28 jul 2011, 20:31

Het is enorm moeilijk om te beslissen welke honden wel en welke niet mee mogen naar nederland. Er wordt voornamelijk gekeken naar wat er te plaatsen is in Kroatie (want er worden wel honden geadopteerd daar door mensen die wel hondenliefde in zich hebben) en wat er goed te plaatsen is in Nederland. Verder worden voornamelijk pups en oude honden meegenomen naar Nederland omdat deze goed te herplaatsen zijn, in principe wil Conny geen massa's honden meenemen naar Nederland omdat daar het probleem niet mee opgelost wordt. Ze neemt eigenlijk alleen honden mee zodat ze ze hier kan verkopen en met dat geld het asiel weer kan helpen, al kan het lang niet altijd uit als je bedenkt dat bijna alle honden Giardia hebben en hier in nederland eerst op een dure kuur komen te staan, het idee is mooi ;)
We hebben dit keer 8 hondjes meegenomen en 5 katten.

Saskia wat grappig, hij is nu mijn baas. Hij heeft is 2 jaar geleden in Steenwijk komen werken en heeft anderhalf jaar geleden onze kliniek overgenomen. Betere baas als Tobias kun je niet hebben hoor!

Tex ging ook heel goed met Baltazar ja ;) ach ze zijn wel schattig, die zwarte zit nu opgesloten in het toilet omdat ze iedere keer op het aanrecht springt, en dat mag niet.. maar verder zijn ze super schattig!
In die emmer zitten idd knakworsten, dat krijgen ze daar dus onder andere te eten, al zijn ze flink over datum, dus zal er zelf niet aan beginnen ;) je kan ze zo dus ook enigszinds de ontlasting van de honden voorstellen he?

Idd, er is 1 hondje overleden, dit kwam doordat wij nooit hadden verwacht zoveel honden te opereren en halverwege de laatste dag zonder narcosemiddelen kwamen te zitten. We hebben toen bij een lokale dierenarts narcosemiddelen gehaald, maar dit was allemaal veel minder veilig spul, dat hondje had wrs wat onder de leden want aan de castratie heeft het niet gelegen, wrs stress icm het narcosemiddel. Verder heeft niet 1 hond zn hechtingen eruit gegeten, dus idd heel veel aluspray en maar gewoon laten gaat werkt prima, wat verwennen we onze honden hier dan eigenlijk he? ;)

Ivonne, ik heb alleen foto's van de eerste roedel gemaakt, mijn camera kwam niet verder zonder te overlijden door opspringende honden ;) er zit echt voor ieder wat wils, ik ben enorm dalmatier fan, dr zaten er 6 waar ik heeeeeeeeel veel moeite mee heb gehad om achter te laten, wat een prachtige beesten.
Mn baas spoort idd niet haha, maar dat maakt het wel super gezellig!
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 28 jul 2011, 20:59

Wauw, respect! Gaaf verslag..wat zal je blij zijn dat je weer in je eigen bed mag..klinkt heftig!
Gerritje

Bericht door Gerritje » vr 29 jul 2011, 05:53

Zo wat een goed werk zeg!
---
margalorenz

Bericht door margalorenz » vr 29 jul 2011, 06:34

Goed werk! Jeetje wat een verschil met Nederland! Het lijkt me voor de medewerkers van het asiel ook vreselijk om dagelijks in dat soort omstandigheden te moeten werken.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 29 jul 2011, 06:55

Leuk je verhaal te lezen! Was zo te lezen een hele ervaring op zich, wel erg goed vind ik zelf. Mooi initiatief van de kliniek.
En kan me voorstellen dat je alles wel wil mee nemen, maar die twee kittens zijn nog niet eens zo honds lelijk. Ook niet moeders mooiste maar toch ze hebben wel wat aparts, vooral die met de omlijnde ogen, daar lijkt wel wat siamees in te zitten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Lotte

Bericht door Lotte » vr 29 jul 2011, 07:11

Super goed dat jullie dit gedaan hebben!!
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
Mieke

Bericht door Mieke » vr 29 jul 2011, 07:33

Ik heb diep respect voor de medewerkers van het asiel, ik zou het daar echt niet langer dan een week uit kunnen houden.

We gaan volgend jaar weer met de praktijk die kant op, in de tussentijd komt er een russische da om te opereren.
Charret

Bericht door Charret » vr 29 jul 2011, 07:59

Top initiatief en toch vind het zulke trieste beelden. Waar komt dat vlees en die knakworsten vandaan dan? Waarom wordt dat niet weg gehaald als dat ligt te rotten?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Lindy

Bericht door Lindy » vr 29 jul 2011, 08:55

Daar is je verslag, ziet er super uit Mieke!!
Na dat enthousiaste verhaal van je en die paar foto's die ik al eventjes gezien had was ik erg nieuwschierig naar de rest. Ik ben benieuwd wanneer jullie weer gaan ;)
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
Saar

Bericht door Saar » vr 29 jul 2011, 09:20

Wat een leuk verhaal! Fijn zeg dat jullie op een relatief simpele manier toch heel veel kunnen doen in zo'n land.
Respect *o/*
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
Mieke

Bericht door Mieke » vr 29 jul 2011, 11:27

Het beleid in het asiel is ver te zoeken Charret, er zijn 4 mensen in dienst due bijna non stop werken, hun prioriteiten liggen heel anders als die van ons en die bakken met vlees vinden ze dan niet zo belangrijk. Wij hebben overigens op dag 2 geregeld dat die bakken weggehaald werden want het was echt te ranzig voor woorden.

Het vlees komt van de slachterijen en hoe ze aan die knakworsten komen weet ik niet, maar alles was wel flink over datum.

Wrs gaan ze in het najaar weer die kant op, dan ben ik hopelijk weer van de partij.

Ze kunnen trouwens nog veel vrijwilligers gebruiken, ook in de vorm van oppasgezinnen ed
Lisa

Bericht door Lisa » vr 29 jul 2011, 11:33

Gaaf! Ik blijft het zeggen Mieke lijkt mij ook super om een keer mee te gaan om te helpen!!

En wat lijkt het me moeilijk om idd te kiezen. Als je al die leuke hondjes ziet zou je bijna er spontaan 1 gaan halen haha.
maar wist niet dat je 2 kittens had zitten. Dan moet ik maar even spieken binnenkort! Hopelijk vind je goed huis voor ze!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 29 jul 2011, 11:41

Goed werk Mieke om daar te steriliseren/castreren. Zo wordt er tenminste niet meer verder gefokt met deze dieren. Meenemen naar Nederland vind ik dan weer niet zo'n goed idee hoe leuk, lief en schattig sommige dieren er ook uit mogen zien. Wij hebben hier zelf honden en katten genoeg en daarnaast slepen deze dieren mogelijk allerlei narigheid met zich mee waar we hier nog geen last van hadden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie