Shetie was cool! kindje mee op shet met paps en mams op een paard!
Familie sport heet dat dan!
@Melanie en Fjordy
Wat betreft startkaart je hebt 2 mogelijk heden.
1.) Stel je wilt een keer meerijden, maar niet meteen overal lid moeten worden enzo.
Dan kan je 1 x per jaar (maximaal 3x) meerijden in de kennismakingsklasse.
Dan vraagt de organisatie een dagstartkaart voor je aan bij de KNHS.
2.) Je doet eens gek net zoals ik, en gaat helemaal geen kennismakingsrit rijden (wel ben ik enthousiast buitenrijder en had ik een endurance lesje gevolgd bij Donna Oudshoorn, die nog geen 11 km bij me vandaan woont, kwam ik achter), maar regelt meteen een startkaart.
Dan heb je weer 2 mogelijkheden, heb je al een KNHS startkaart met je paard? In een discipline?
Ja? Dan moet je alleen nog lid worden van de DER (zie
www.deronline.nl) Dan kan je gaan starten.
Nee? Dan moet je een endurance startkaart aanvragen bij de KNHS (goedkoper dan andere startkaart) en ook weer lid worden van de DER.
Weet niet hoe de basisconditie van jouw paard is natuurlijk, maar normaal gesproken zou ieder gezond paard een klasse I of kennismakingsrit uit moeten kunnen rijden. Misschien niet snel, maar kennismakingsrit mag je met 8 km/u doen, dus dat gaat wel. Klasse I met 9 km/u.
@Kimmes, je hartslag moet bij aanbieden onder de 60 /min zijn, is hij dat dan niet, dan mag je 10 minuten wachten en dan moet hij onder de 60 /min zijn, anders mag je niet verder.
Elke minuut die je wacht kost je een puntje (ik had 2 minuten gewacht met aanbieden bij de PA onderweg toen was hf 44 /min, dus koste me 2 van de 10 punten die je kon halen, had achteraf gewoon direct aan moeten bieden, had hij ook onder de 60 geweest en had me geen 2 punten gekost, maar dat is wijsheid achteraf.)
Bij de finisch hetzelfde kun je ook 10 punten halen, daar heb ik direct aangeboden (hf was 52 dus meteen oke) dus koste me geen punten.
Tevens kan je punten halen voor je snelheid.
Tussen de 13 en 12 km/u 10 punten, tussen de 12 en 11 km/u 8 punten enzovoort. (sneller dan 13 km/u kost je ook punten, mag namelijk niet. langzamer dan 9 km/u betekend dat je niet in de uitslagen komt.)
Ik had dus 26 pnt, 10 voor finisch, 8 voor de PA en 8 voor de snelheid.
Hoe het zit met winstpunten of verlies snap ik nog niet.
Wel dat je 15 wp moet hebben om naar klasse II te mogen, dus minstens 5 klasse I wedstrijden moet rijden, want je kan maximaal 3 wp per wedstrijd halen.
Ik had 3 wp, maar hoe ze bedenken hoeveel je er krijgt geen flauw idee!