Klein overzicht van een Portugees boogjespaard

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
nancy imka

Re: Klein overzicht van een Portugees boogjespaard

Bericht door nancy imka » di 06 dec 2011, 20:19

Mooi paardje vind alleen het ramshoofd helemaal niet mooi. Hou daar helemaal niet van, maar bij zulke paardjes heb ik er minder moeite mee als bij een gewoon rijpaard ;) Zonde alleen van zn manen en staart. De manen oke zonde maar die staart had ik denk niet gedaan hoor dan maar geen keuring hahaha
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Fran

Bericht door Fran » di 06 dec 2011, 21:07

Wat een mooie! Ik hou daar wel van.
Vind die staart wel een beetje sneu eruit zien, maar die korte manen staan juist wel stoer (toch een beetje fjord he, haha).
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
rowenna

Bericht door rowenna » wo 07 dec 2011, 09:53

@ machteld, oke op die manier, maar vind het nog steeds jammer.
En waarom zou vlechten niet gaan dan, kwpn veulens worden toch ook gevlochten op de keuring?

Bij ons in de buurt staan ook twee van die knapperts, hele mooie merries en zo'n lief karakter.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 07 dec 2011, 10:14

rowenna schreef:@ machteld, oke op die manier, maar vind het nog steeds jammer.
En waarom zou vlechten niet gaan dan, kwpn veulens worden toch ook gevlochten op de keuring?

Bij ons in de buurt staan ook twee van die knapperts, hele mooie merries en zo'n lief karakter.
Het zou misschien wel gaan, maar ik vind het al snel slordig ogen bij zo'n korte, ongelijke staart. Bij de tweejarigen wordt het af en toe gedaan, maar vaak wordt daar toch ook nog geschoren.

Ik had er ook hartzeer van hoor, maar het hoort er gewoon eenmaal bij. Gelukkig groeit haar terug he ;) moest dat niet het geval zijn, was die staart er nooit af gegaan.

@Monne: Jammer dat Ermelo zo ver weg is voor mij. Ik had wel willen komen, maar dan moest ik zo'n 300 km rijden... Ik moet zeggen dat ik wat er in NL gefokt wordt niet altijd zo mooi vind... (wat er in België gefokt wordt is ook niet altijd mooi hoor), maar de fokkerij is daar ook nog wat "jonger" dan hier. Alles staat nog een beetje in zijn kinderschoenen en je merkt dat de serieuze fokkers nog op zoek zijn naar hun lijn. Dat levert dan soms wat groffe, lompe paarden op.

@Nancy: haha, dat is zoals zeggen: leuke ferrari, maar ik vind dat rood niet mooi. Het hoort er gewoon bij :)

@Fran: zijn manen vind ik stiekem ook wel stoer, maar laat ze nu toch maar snel weer aangroeien hoor!

@Jilly: het ramshoofd hoort er inderdaad bij. Het staat zelfs als kenmerk in de rasstandaard. Ik vind het juist prachtig :) Je geeft me alleen weinig moed: 2 jaar |(
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Bericht door Esther » wo 07 dec 2011, 10:56

Wat een leukerd!! Ik vind normaal gesproken ramshoofden lelijk, maar hij kan het erg goed hebben, het hoort echt bij hem denk ik..
Hij is echt snel ontwikkeld!

Ik zou trouwens ook niet met Fjella naar de keuring gaan als de staart eraf moest, hihi!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » wo 07 dec 2011, 13:31

Mooie fotos zeg en wat een veranderingen.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Lois
Contacteer:

Bericht door Lois » do 08 dec 2011, 14:36

Wat een mooi dier! Die foto van de eerste keer dat je hem zag... Zo lief!!
Je woont mooi, waar is dat?
Green Horse
voor een karakter analyse van je paard
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 08 dec 2011, 19:09

Lois schreef:Wat een mooi dier! Die foto van de eerste keer dat je hem zag... Zo lief!!
Je woont mooi, waar is dat?
Haha, woonde ik er maar! Da's het domein van de stal waar Furio staat. Een domein van zo'n 12 hectare. Werd dat nu ook maar ten volle benut *zucht*
Elvis

Bericht door Elvis » za 10 dec 2011, 10:23

Ik vind ramshoofden juist mooi haha... :=
Lekker barok ook,mooi dat ze daar van het stamboek nu ook wat op gaan letten.
Ik vind hem gaaf :))
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 11 dec 2011, 18:16

Erg mooi diertje! En ben benieuwd hoe die het doet als die een 2tal jaar verder is.
Maar ook ik snap niet dat er stamboeken zijn die dit van de mensen verwachten, hun paard zijn staart en manen eraf halen en ook niet dat mensen dat voor zoiets over hebben maar goed. Persoonlijk denk ik dat een dier meer aan zijn staart heeft dan aan een keuring. Laat ze de boel dan strak opvlechten zoals ze doen op de rijscholen bij de schoolsprongen. De korte manen staan wel stoer :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Leentje

Bericht door Leentje » zo 11 dec 2011, 18:38

nou, hier mag je vaker foto's van plaatsen hoor, wat een leukerd!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Kelly

Bericht door Kelly » zo 11 dec 2011, 22:27

De staart en manen eraf is maar tot een bepaalde leeftijd.

Merries blijven ze de manen eraf halen en bij de staartwortel.

hij wordt echt al een super mooi manneke!
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
claudia

Bericht door claudia » ma 12 dec 2011, 07:28

Kelly schreef:De staart en manen eraf is maar tot een bepaalde leeftijd.

Maar dat duurt toch kei lang voordat dat weer echt een beetje toonbaar wordt???

Ik vind het echt super jammer dat dat zo moet, kan me ook niet voorstellen dat het voor het paard fijn is zonder staart.

Maar het wordt zeker een prachtig paard, mijn complimenten. +:)+
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 dec 2011, 07:44

Orion1996 schreef:Erg mooi diertje! En ben benieuwd hoe die het doet als die een 2tal jaar verder is.
Maar ook ik snap niet dat er stamboeken zijn die dit van de mensen verwachten, hun paard zijn staart en manen eraf halen en ook niet dat mensen dat voor zoiets over hebben maar goed. Persoonlijk denk ik dat een dier meer aan zijn staart heeft dan aan een keuring. Laat ze de boel dan strak opvlechten zoals ze doen op de rijscholen bij de schoolsprongen. De korte manen staan wel stoer :D
Een paard heeft ook nut van zijn manen, maar wij wieken onze fjorden ook rustig kort. Sommige mensen doen precies alsof we heel dat ding er met wortel en al hebben afgehakt. Het is haar, dat groeit terug. Ondertussen zit er ook al een hele toef haar op en hij kan bij regen ook gewoon schuilen, dus zijn edele delen worden ook niet zomaar aan fe elementen blootgesteld. De boel strak opvlechten? Succes: een half uur lang aan de staart van een ongeduldige jaarling staan friemelen...

Waarom verwacht de jury dit? Omdat het doorwinterde Portugezen (of Brazilianen) zijn die meer denken aan het functionele dan aan een mooie bos manen. Het is nu eenlaal zo dat je op deze manier beter ziet hoe je paard is afgelijnd. Zoals ik ook al heb gezegd, wordt er vanaf 3 jaar gewoon gevlochten behalve bij de merries (daar word3n de manen en een stuk van de staartwortel geschoren. Merries die ook bereden worden, of eigenaars die dit niet willen, hoeven dit niet te doen, maar ik heb maar ik heb de indruk dat de meeste eigenaars niet het gevoel hebben dat ze hun dieren aan het mishandelen zijn. Daarnaast is het ook de voorgeschreven toilletagemethode voor veulens en jaarlingen.
claudia

Bericht door claudia » ma 12 dec 2011, 07:48

Oeps, het is ook niet aanvalend bedoeld :sorry:

Natuurlijk knippen wij ook onze fjorden :)) , het is ook niet de manen die mij deden verbazen maar echt de staart.
als ik bedenk hoe lang het duurt voordat dat weer helemaal is aan gegeroeid.
natuurlijk doet het geen pijn maar een paar vliegjes wegjagen is misschien toch wel handig.

maar als ik het dus goed begrijp is dit alleen bij jaarlingen??
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 dec 2011, 07:52

claudia schreef:
Kelly schreef:De staart en manen eraf is maar tot een bepaalde leeftijd.

Maar dat duurt toch kei lang voordat dat weer echt een beetje toonbaar wordt???

Ik vind het echt super jammer dat dat zo moet, kan me ook niet voorstellen dat het voor het paard fijn is zonder staart.

Maar het wordt zeker een prachtig paard, mijn complimenten. +:)+
Merries hoeven in Portugal ook niet getoond te worden, die moeten gewoon goedgekeurd 2orden voor het stamboek en dan veulentjes krijgen. Bespaart ze ook meteen een staartbandage bij het dekken, want ze lopen er jaar in, jaar uit zo bij. Zo zijn die mensen gewoon :) Eigenaar heeft ook de keus om het te doen. er zijn fokkers die hun merries ook berijden. Die vlechten dan meestal gewoon in. De keuring wordt bij ons ook aan het einde van de zomer georganiseerd. Meeste vliegen zijn dan al weg. Tegen de winter is die staart al een stukje aangegroeid en biedt het alweer wat bescherming tegen de wind, als dat al nodig zou zijn, aangezien de meeste paarden toch over een schuilhok beschikken.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 dec 2011, 08:21

claudia schreef:Oeps, het is ook niet aanvalend bedoeld :sorry:

Natuurlijk knippen wij ook onze fjorden :)) , het is ook niet de manen die mij deden verbazen maar echt de staart.
als ik bedenk hoe lang het duurt voordat dat weer helemaal is aan gegeroeid.
natuurlijk doet het geen pijn maar een paar vliegjes wegjagen is misschien toch wel handig.

maar als ik het dus goed begrijp is dit alleen bij jaarlingen??
Ik was niemand persoonlijk aan het aanvallen hoor. Jou allerminst. Zijn staart is gewoon nu eenmaal al af en discussies over het wel of niet doen ervan gaan hem niet terug brengen :)

Het is ook omdat de keuring aan het einde van de zomer valt, dat we hem hebben opgegeven. Tegen volgend voorjaar heeft hij weer evenveel staart als voordat we heb hebben afgeschoren. Daarnaast is hij ook slim genoeg om vliegen te laten wegjagen door zijn maatje. Hij stopt zijn hoofd gewoon tussen diens achterbenen :)

Het is inderdaad alleen bij veulens en jaarlingen (en sommigen doen het ook op 2 jaar nog, maar dat zie je steeds minder)
Vera

Bericht door Vera » di 20 dec 2011, 19:10

de manen vind ik wel mooi zo kort, maar die staart vind ik echt zonde. Maar ja als dat nou eenmaal de regels zijn dan is dat zo.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie