ook wij zijn nog volop aan het trainen..

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 26 nov 2008, 09:17

Ik heb het filmpje ook even bekeken en ik vind dat de draf van hem echt geen draf is. Hij maakt zijn passen niet af zo kort, geef m eens wat meer lengte en dan vooruit. Er moet echt veel meer impuls en activiteit in die draf komen. Verder zal het zo wel heel fijn zitten, maar dressuurmatig zie ik er niets in. De galop daar ben ik jaloers op zeg, Pablo kan echt niet zo braaf galopperen :P Als het allemaal wat meer bevestigd is, dan ook daar mis ik de impuls en de voorwaartse sprong.
En ik vind dat Cindy gelijk heeft, we kunnen allemaal wel zeggen oh wat mooi etc, maar daar leer je uiteindelijk niets van. En ik kan het zelf ook allemaal echt niet hoor, daarom vind je ook van de laatste 2,5 jaar van mij geen rij foto's :P Succes volgende week, durf eraan te rijden!
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 26 nov 2008, 09:21

@ pablo, ja jij verwoord het ook mooi, de beste stuurlui staan aan wal :P ook ik ben weer onderaan begonnen en het dressuurmatige is nog ver te zoeken, maar we kunnen idd wel helpen dat andere dezelfde fouten niet ook maken! of de fouten zien en benoemen zodat eraan gewerkt kan worden!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » wo 26 nov 2008, 14:24

Ik heb je niet eerder zien rijden, dus ik weet niet hoe het er eerst uitzag. Maar oke hij loopt wat kort. eerst voorwaarts dan nageven, als je paard niet goed loopt kan je ook niks aan de voorkant inhouden.
Succes ermee, ben benieuwd naar de vorderingen hoor!
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
geertje

Bericht door geertje » wo 26 nov 2008, 14:59

iedereen mag zeggen wat of hij\zij ervan denkt, maar..........

aanwijzingen kunnen toch ook op een leuke manier gegeven worden.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 26 nov 2008, 18:29

Dames, ik denk wel dat Daphne voldoende rijkunstig onderlegd is om een paard goed op te leiden, maar naar mijn idee is dat nog wat anders dan een fjord voor een stamboekproef voorstellen.

Bovendien gaat het hier ook om een hengst en die lijken mij niet altijd even goed met lengte in de hals en ruimte in de bewegingen te rijden zonder dat ze zich een keertje (gevaarlijk?) sterk maken.

Tuurlijk zijn er altijd punten ter verbetering aan te wijzen. Dat is bij ons allemaal denk ik. Maar deze combinatie is duidelijk vooruit gegaan!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
dc

Bericht door dc » wo 26 nov 2008, 19:27

tja wat zal ik er van zeggen?!

opbouwende kritiek is altijd leuk, om af gezeik te worden.....daar sta ik gelukkig boven.

ik wil alleen iedereen wel even er op duiden dat het hier om een 5 jarige fjord gaat, die eenmaal niet de bouw en beweging van salinero heeft, en dat iedereen het probleem zeker kent van te diep lopen bij een fjord.

maar even terug te komen over dat voorwaarts en dan neerwaarts, er is geen fjord die dat beter kan dan zerrin.
ik begin altijd met een lange teugel het neusje naar beneden te rijden in stap,draf en galop voor ik hem opricht, ook eindig ik zo altijd.
dit zie je op het filmpje niet. maar dat kunnen somigen die mij en zerrin beter kennen absoluut beamen.
het grootst struikelblok van mij en zerrin is dat die hoger ingesteld moet zijn, zonder dat die sterk en looperig wordt, dat zijn wij dan ook aan het trainen. tijdens de proef moet ik natuurlijk meer voorwaartse impuls behouden.

we hebben vandaag lekker een paccour gesprongen en dat doet die gelukkig als een volleerd springpaard. (poeh iets wat we wel kunnen)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 26 nov 2008, 19:34

Ik heb verder geen kritiek, vind persoonlijk dat ik daar lang niet genoeg kennis voor heb.

Maar wil wel als tip meegeven dat hij in de draf op het filmpje erg kort in zijn gang lijkt. Misschien een puntje om rekening mee te houden? Weet niet of het mogelijk is om iets meer ruimte in die gang te krijgen...
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
yvette

Bericht door yvette » wo 26 nov 2008, 20:07

Volgens mij is er nergens afgezeikt of ik moet iets gemist hebben... :?
Het is gewoon jammer dat zijn bewegingen er zo absoluut niet uitkomen.
Lekker dat het met springen zo goed gaat, maar het B springen hadden jullie zeker al?
Ga je alleen fjordsport doen, of probeer je de zadelproef ook nog een ker?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 26 nov 2008, 20:32

Denk waar velen hier tegenaan hikken is dat hij iets vast lijkt te houden in zijn lendenen, waardoor zijn achterbeen wat te weinig buigt tijdens het lopen (weinig veert).
Een moeilijk punt om op te lossen omdat je zelf al aangeeft dat hij graag het diep lopen opzoekt (manier om er onderuit te komen). Vergt die specifieke coordinatie tussen voorwaarts neerwaarts over zijn rug lopen en van daaruit opgerichter krijgen, maar de ontspanning en het over de rug lopen behouden, waardoor zijn achterbeen beter blijft ondertreden. En daarbij ook nog voldoende aanleuning houden, waarbij niet teveel en niet te weinig. (te diep is vaak licht in de hand en op de voorhand, achterhand is te traag. Rij je ze meer tegen je hand, moeten ze hun achterhand gebruiken en dan lossen ze het eerst op door sterk te worden van voor, in de hoop dat ze kunnen gaan rennen)
Niet te hoog tempo aanhouden, maar wel voldoende impuls. Erg lastig...hoevaak ik dit riedeltje de afgelopen weken niet voor mezelf heb lopen opratelen, Tamilla is er ook zo een.

Succes Daphne!!
Geluk is de vrucht van intens werk
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 27 nov 2008, 06:49

jammer dat je het als afzeiken ziet.... zo wordt het niet bedoeld....
als je hem eerst eens meer lengte gaat geven en voorwaarts gaat rijden en hem jouw hand op laat zoeken ipv andersom zou je al een heel end verder zijn....

en niemand zegt dat je salinero moet heten om nageeflijk te kunnen lopen. maar ieder paard en ook iedere fjord kan nageeflijk lopen! alleen is een fjord kort, dus moeilijker in zijn buigingen te krijgen en staan ze erom bekend dat ze vaak als een plankje gaan.....

ik vind het ook knap dat jij 'aan een lange teugel zijn neusje naar beneden rijdt'...... dat geeft al aan dat je het met je handen doet, anders zou je wel eerst beginnen met wat loswerken, want dán volgen ze pas je hand als je lengte geeft, dus heeft weinig zin om gelijk mee te starten, want dan kan hij nog niet los in zijn lijf en recht zijn.... en pas wanneer hij recht is, kan hij zakken (uit zichzelf)....

probeer het te zien als opbouwende kritiek, het gaat enkel en alleen om het belangen van je paard, hoop dat je daar niks verkeerds in ziet ;)
dc

Bericht door dc » do 27 nov 2008, 17:55

cindy, over dat loswerken. je begit met voorwaarts neerwaarts, dat betekend dat het paard met een lange gestrekte hals, neusje naar voren ,vlak boven de bodem loopt. als je bergrijpt wat ik bedoel, dit kun je alleen met een lange teugel. zo leer je je paard juist in optimale balans te lopen en heb je een optimale gebruik van de rug. daarna richt je hem op en kun je verzamelen.

deze methode wordt door iedere prof ruiter gebruikt, ook door dressuur ruiters als anky. na mijn 10 jarige ervaring in de absolute topsport weet ik wel hoe je je paard moet loswerken. anders hadden ze me waarschijnlijk ook nooit aangenomen om de paarden te trainen.
Unica & Tira
Contacteer:

Bericht door Unica & Tira » do 27 nov 2008, 18:39

Ziet er goed uit :o

lekker ontspannen, en een echt combinatie! :D
Unica dr: M1+2 & spr: B+12
LL&L2-dressuur & L-springen fjordsport !
A-certificaat met 91 punten!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 27 nov 2008, 21:25

dc schreef:cindy, over dat loswerken. je begit met voorwaarts neerwaarts, dat betekend dat het paard met een lange gestrekte hals, neusje naar voren ,vlak boven de bodem loopt. als je bergrijpt wat ik bedoel, dit kun je alleen met een lange teugel. zo leer je je paard juist in optimale balans te lopen en heb je een optimale gebruik van de rug. daarna richt je hem op en kun je verzamelen.

deze methode wordt door iedere prof ruiter gebruikt, ook door dressuur ruiters als anky. na mijn 10 jarige ervaring in de absolute topsport weet ik wel hoe je je paard moet loswerken. anders hadden ze me waarschijnlijk ook nooit aangenomen om de paarden te trainen.
jammer dat je dat denkt, ga maar eens met een fysio om de tafel zitten...
als een paard ook maar enig scheef is, wat ieder paard iedere dag is door wat hij de hele dag doet (rollen/rennen/bokkesprongen etc) moet je een paard eerst rechtrichten voordat je zijn rug goed kan gebruiken!
ik weet dit zo goed omdat uniek vast gezeten heeft door mijn fouten, als ik op dat moment lang laag was gaan rijden, had ik haar alleen maar erger gemaakt, omdat ze haar rug niet goed kón gebruiken en alleen maar voorover zou 'kiepen'
en zoals je het nu op het filmpje kan zien is jouw paard niet recht, niet voorwaarts, geen ondertredende achterhand en heb je dus ook geen ontspanning..... dus kan je nergens aan werken, omdat je basis niet goed is! jammer dat je niet voor iets anders openstaat dan je eigen mening...
linda2008

Bericht door linda2008 » vr 28 nov 2008, 05:35

hey daphne! ik vind het er super uit zien! wat een lekkere vent is het toch.

En bovenstaande.... het is geen eens kritiek meer, iedereen weet het toch altijd beter, gelukkig maar dat zij hun paarden dan wél kunnen rijden. Wat ik toch vreemd vind... als ze het allemaal zo goed weten... waarom zijn ze dan (meestal) geen veearts en waarom zie ik ze toch nooit terug in grand-prix proeven???

Lekker aan laten praten, het ziet er keurig uit!
Funny Boy Fortuna (Singapore x Nimmerdor)
Thorben (Havstad x Yerxes) R.I.P.! bedankt voor alles!
Fynn (Troubadour x Zelhem) R.I.P.! bedankt voor alles!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 28 nov 2008, 06:56

linda2008 schreef:hey daphne! ik vind het er super uit zien! wat een lekkere vent is het toch.

En bovenstaande.... het is geen eens kritiek meer, iedereen weet het toch altijd beter, gelukkig maar dat zij hun paarden dan wél kunnen rijden. Wat ik toch vreemd vind... als ze het allemaal zo goed weten... waarom zijn ze dan (meestal) geen veearts en waarom zie ik ze toch nooit terug in grand-prix proeven???

Lekker aan laten praten, het ziet er keurig uit!
Er staat nergens dat we het zelf ooooo zo goed kunnen. Gewoon veel kijken naar lessen en verschillende paarden. De beste instructeurs vind je vaak ook niet terug in de wedstrijdsport, puur omdat ze het veel beter kunnen zien/uitleggen.
Voor jullie informatie Cindy rijd Uniek volgens de methode van Antoine de Both www.hoefkatrol.com
Pablo wordt gereden volgens de principes van de academische rijkunst veel info staat op www.paardenbegrijpen.nl
Cindy heeft zelf zat rottigheid gehad met Uniek dat is haar enige drijfveer om mensen te behouden voor de fouten die ze zelf gemaakt heeft.
Alleen maar om mensen uit hun tunnel visie te halen van hoe ze zelf rijden en om ze met een andere blik naar hun rijden/paard te laten kijken.
Tevens staat er in mijn post echt geen afgezeik en ik geef ook een compliment.
Ik snap echt niet waarom iedereen zo geprikkeld reageerd, het is enkel en alleen feedback, goed bedoeld echt waar.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 28 nov 2008, 07:02

@ linda, dat bedoel ik nou, zo wordt het niet bedoeld, alleen opgevat!!
natuurlijk weet ik als ik mijn eerste post plaats dat daar minder leuke reactie op gaat komen....

en als ik foto's van mij en uniek plaats ziet dat er misschien nog wel beroerder uit! Alleen ik heb uniek ook altijd te diep gereden in het verleden, die kwam ook niet met achterhand mee, ging ook steeds minder ruim bewegen en had ook een heerlijk zittende galop (voor mij als een stoeltje)
TOT ze kreupel werd toen ze drachtig was...
nu ben ik al dik een half jaar bezig met een fysio (die ook osteopaat/dierenarts/accapunturist is) en is mij verteld dat ze geen pony zooo vast had zien zitten in de rug als uniek, maar ook nog nooit een pony had gezien die weer zo snel los is gekomen mbv training en fysio eens per 2 of 3 maanden.....

natuurlijk kan ik ook reageren 'goh daphne wat ziet het er mooi uit' en het is ook een prachtbeest om te zien.... maar kijk nou eens heel even alleen naar het paard....
denk je dat hij zich lekker voelt met zijn kin bijna op zijn borst?
dat hij lekker loopt met zulke korte, ingehouden pasjes?
dat hij expres zijn hoofd kantelt en achterhand niet mee kan nemen in het wijken?
dat hij zijn hoofd in de lucht gooit bij het aanspringen?

en zo bedoel ik alleen maar te zeggen 'kijk naar het paard' ik heb verder niks tegen daphne, probeerde haar alleen duidelijk te maken dat het paard absoluut niet fijn beweegt en dat ze daar eerst aan moet werken voordat ze verder gaat met dingen als wijken.....
en gelukkig zijn er een paar mensen die ook eerlijk durven zijn en ook zien wat ik zie....
wie zegt dat het er lekker ontspannen uitziet, weet blijkbaar totaal niks van ontspanning en ik zou zeggen kijk ook eens voor de lol op www.hippocampus-nl.com

edit: dankje pablo, ik was aan het typen toen jij postte....
claudia

Bericht door claudia » vr 28 nov 2008, 10:38

Ik denk dat je het ook allemaal eens in werkelijkheid moet zien.

Een filmpje (en zeker van deze kwaliteit) vertekent een hele boel.
Met het uloaden denk ik dat er ook iets fout is gegaan met de snelheid.

Ik heb namelijk Zerrin zelf ook gereden en ik weet (uit ervaring ) dat hij een hele ruime vlotte draf heeft en dat hij niet scheef is.

Maar op een filmpje,half in het donker, is het gewoon niet goed te zien.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 28 nov 2008, 18:37

claudia schreef:Ik denk dat je het ook allemaal eens in werkelijkheid moet zien.

Een filmpje (en zeker van deze kwaliteit) vertekent een hele boel.
Met het uloaden denk ik dat er ook iets fout is gegaan met de snelheid.

Ik heb namelijk Zerrin zelf ook gereden en ik weet (uit ervaring ) dat hij een hele ruime vlotte draf heeft en dat hij niet scheef is.

Maar op een filmpje,half in het donker, is het gewoon niet goed te zien.
okee dat verduidelijkt ook een heleboel! en nogmaals het is niet aanvallen, maar meedenken vanuit het paard...
dc

Bericht door dc » vr 28 nov 2008, 19:19

genoeg gediscuseerd we gaan er dinsdag gewoon vol tegenaan. iedereen bedankt voor jullie reacties en ik beloof dat ik het tempo wat hoger laat zijn en die dikke speknek van hem uit te schuiven naar voren.
linda2008

Bericht door linda2008 » vr 28 nov 2008, 21:32

goed gesproken! Laten we vooral de vrede bewaren. Misschien is het allemaal verkeerd over gekomen, misschien verkeerd opgevat...
ieder zn mening, daar kunnen we het beter bij laten. Heel veel succes dinsdag!
Funny Boy Fortuna (Singapore x Nimmerdor)
Thorben (Havstad x Yerxes) R.I.P.! bedankt voor alles!
Fynn (Troubadour x Zelhem) R.I.P.! bedankt voor alles!
Plaats reactie