Chinouk van lelijk eendje tot mooie zwaan

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Daphne!

Chinouk van lelijk eendje tot mooie zwaan

Bericht door Daphne! » vr 17 jun 2011, 21:29

Een voorstelling van onze Chinouk, dat heeft ze nu wel eens verdient!!!!

Eind februari kregen Yvonne en ik een fjordenpony.
Bij thuiskomst, vroeg Nico zich af wat we nu weer in huis hadden gehaald 8)7 . Het begon al dat ze een merrie is en wij normaliter zweerde bij ruinen. Ze had lange manen in de klit, iets wat zere voetjes van kort bekappen, een stinkend vachtje, knarsende tanden en soms wat drammend van de onzekerheid.

Na 3 dagen rust op het land voor de pony hebben we ons gestort op onze "oppimpfjord " :D 8)7 .
We hebben haar verteld dat ze Chinouk ging heten.
Ze is gekeurd door de DA, haar chip is gecontroleerd, haar tanden zijn gedaan, ze heeft haar entingen gehad, de hoefsmid heeft haar op ijzers gezet, en ze heeft een zadel aangemeten gekregen.
Dus het rijden/beleren kon beginnen.

We weten niet wat haar geschiedenis is qua beleren, wel merkten we dat ze goed zadelmak en ruitermak was, maar verder weinig kon.
Het over de hoefslag lopen vond ze erg moeilijk, omdat het hek/de bakrand haar zo dichtbij kwam, en dit deed ze dan ook met haar achterhand op de tweede hoefslag. Ze was nog weinig in balans qua constant tempo, vooral ging ze hard maar wel gecontroleerd. Ze had totaal geen bespiering en ze was best vet. Ze had een onderhals en liep met haar hoofd erg hoog sterren te kijken en drukte haar rug daardoor lekker weg. Ze was erg vriendelijk naar ons een pleasde echt, ze was eigenlijk een beetje bang om iets fout te doen.
We hebben haar de eerste weken dus erg vertroeteld en veel liefde gegeven, steeds maar 10 min gereden en veel grondwerk gedaan.
We hadden besloten dat ons doel met haar was dat we haar lekker recreatief konden gebruiken met voor haar ontspanning, al dan niet met haar hoofd omhoog, want er was geen beweging in te krijgen.
[Yvonne zei na een paar weken, Daf... het zal allemaal wel, maar er komt geen vorm in, ik vertrouwde het wel]

We zijn na een week of 6 gaan longeren, eerst met enkele longe, toen ze de begrippen: weglopen, stap, draf, galop, en hierkomen kende, zijn we met de dubbele longe verder gegaan, hiermee kwam er vorm in haar en durfde ze wat los te laten.
Door veel te longeren en veel te herhalen met comando's zijn we nu op het punt dat Chinouk aan de longe 8-tjes kan draaien en zo dus in draf van hand kan veranderen op de volte. Ze draait zich bij het woordje "om" rond X om.

Het rijden ging door het longeren ook steeds beter, nu durfde ze moeilijk het bit aan te nemen, maar we kregen haar wel lang en laag met ontspanning, zo hebben we weken gereden met een waslijn van een teugel, voor haar was toen de zwaarte van de teugel al genoeg aanleuning om haar neusje bij de grond te houden.

We vonden het tijd om haar mee met de trailer op les te nemen, ze vond het erg spannend al die paarden om haar heen, maar deed ontzettend haar best en was erg lief.

Op dit moment rijden we haar dus 1 maal per week op les, en veel buiten, vele lange stukken rechtuit, maar door de goede conditie blijven we ook wel eens 3 uur weg samen met haar en Harold.
Ook zijn wel al een paar keer alleen met haar naar buiten geweest, dit vind ze super spannend, maar ze krijgt hierin steeds meer vertrouwen in zichzelf.
Ze rijd alleen in de bak keurig, maar met een ander paard erbij kan ze volledig in de stress schieten, ook al zijn dit haar vriendjes. We oefenen ombeurten met alleen rijden en met een andere erbij. Ook longeren we nog 1 maal per week.
De stap en de draf gaan goed, maar de galop moet nog meer bevestigd worden.

We denken aan haar gedrag te zien, dat ze ooit buitenritten heeft gelopen in een groep, aangezien ze volledig het overzicht kwijt is met andere paarden (al is het er 1) in de bak. En dat ze graag achter een ander aandenderd. Ze durft haast niet achter een andere staart vandaan, er naast voelt ze zich ook niet echt zeker.
In zo'n bui kan ze echt heel hard gaan, niet onder je vandaan hoor, maar ze heeft gewoon een giga uptempo in de draf.

We weten dat ze 9 jaar is, en ze komt uit Denemarken, ze is pas eind vorige zomer naar Nederland gekomen.

We hadden nooit gedacht dat er uit onze "lelijke" pluizenbol zo'n ontzettende leuke lieve pony gekomen is. We verbazen ons nog steeds als we de foto's van krap 4 maanden terugkijken wat er in hemelsnaam gebeurd is... het lijkt qua uiterlijk en innerlijk een heel ander paard. Een paard waar we een ontzettende klik hebben, anders als met Eachann en Ewald, die zijn immers 'verwend' :D en kennen geen slechte tijden.
Chinouk heeft een verleden, is al door het leven gevormd met slechte en goede ervaringen, we zien haar echt als een gelukkig asielhondje.

Hierbij wat foto's en filmpjes van eind februari tot nu......

Hier zien we Chinouk voor het eerst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het rijden op op onderstaand filmpje, met haar nieuwe zadel, ze had hier 3 maal zo grote boommaat als dat ze nu heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van een van de eerste keren thuis rijden, we hebben de bak met een lintje afgezet, dan had ze rust tot een volte.

We hebben haar gewassen, want ze stonk echt :r :D
Afbeelding

En toen na drie weken kammen en vlechtjes maken, toch maar besloten haar manen te knippen om haar een mooie boog te geven, was wel even eng!

Het begin, incl. onderhals >;)
Afbeelding

Een staartje bij de schoft, want nu er toch manen hingen, leek ons een hengstenplukje wel leuk.
Afbeelding

De eerste knip is gezet, arme meid van je haardos ontdaan.. Ze merkt er toch niet veel van, ze slaapt :z
Afbeelding

De schade tot nu toe, ze schrikt er wakker van O:)
Afbeelding

Iedereen doet een stukje, toch wel leuk lekker knippen in dat haar }-) ... Kort is kort toch?
Afbeelding

Oei... das wel errug fanatiek }-o :roll: .
Afbeelding

En het resultaat.. En nu maar weer groeien, haha.. _/-o_
Afbeelding

En in het geheel, mijn god, als we niet hadden geweten hoe ze er nu uitziet, hadden we deze foto niet durven plaatsen....
Afbeelding

Samen met haar maatje Eachann in de achterste stallen.
Afbeelding

Voor het eerst naar de kennemerduinen, een stel fietsen achter in de bus voor de fanatiekelingen, en wij te peerd.
Afbeelding

Het uitzicht vanaf Chinouk, tegen Harold aan.
Afbeelding

Na het longeren even uitstappen.
Afbeelding

Nico had een strak plan, hij op de fiets met kids, wij met Harold en Chinouk, van huis langs het verkeer naar het Haarlemmermeerse bos, hier steken we de 100km weg over naar de bigspotters hill, door de groene weelde weer terug naar huis, spannend := , maar ging super +:)+
Afbeelding

Rondje boseilanden achterlangs met zijn 3en, Sterre op stalen ros, Chinouk voor de eerste keren voorop.
Afbeelding

En daar een foto vanaf Harold zijn rug.
Afbeelding

Rijden thuis in de bak.
Afbeelding

Afbeelding

Op een hele warme dag naar het paardenzwemmeertje gereden, zadels af, en erin. Harold vond het leuk, Chinouk was wat huiverig, maar uiteindelijk ging ze er ook in. In het water zijn we opgestapt en zijn we tot hun buik in het water geweest.
Afbeelding

Op de terugweg kwamen we Nico nog tegen, die was de kinderen aan het "uitlaten". :D
Afbeelding

Voor het eerst een mooie boog in Chinouk haar manen geknipt.
Afbeelding

Met een leuk vlechtje in de voorpluk "toch wel leuk een merrie :o ".
Afbeelding

Even grazen op het shettenweitje.
Afbeelding

Chinoukieee!
Afbeelding

En als laatste een filmpje hoe ze nu loopt. Afgelopen woensdag zijn we voor haar wezen kijken voor een nieuw zadel. Ik vind het best eng om zo'n rijfilmpje van mezelf te laten zien. Mijn probleem bij Chinouk is dat ik wat voorover ga kukelen omdat ze zo hard gaat en niet zo heel lekker zit, ik vind dat erg moeilijk. Maar goed, ze ziet er zo goed uit, en daar zijn we zo trots op, dus kijk maar lekker naar Chinouk alleen, hihi :o

Groetjes Yvonne en Daphne.
Laatst gewijzigd door Daphne! op zo 25 sep 2011, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Mieke

Re: Chinouk van lelijk eendje tot mooie zwaan

Bericht door Mieke » vr 17 jun 2011, 22:13

Wat een verschil! Echt prachtig te zien hoe ze gegroeid is, leuke merrie hoor!
Ctje :)
Charret

Bericht door Charret » vr 17 jun 2011, 22:15

Wat een verschil! Wat een idioot gevormde hals had ze zeg. Waar je boven haar staat te knippen kun je het ook heel goed zien. Hartstikke gaaf dat jullie haar zo aan het opknappen zijn en alle liefde geven die ze ongetwijfeld te kort is gekomen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » vr 17 jun 2011, 22:16

Jeetje die is opgeknapt zeg!!
Mooi dier.
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 17 jun 2011, 22:26

Als je zou vertellen dat het begin van het topic over een ander paard gaat dan het einde van het topic zou ik het ook geloven. Sjonge, wat is dat dier opgeknapt. M'n complimenten aan jullie dat jullie dat zo voor elkaar hebben gekregen. Het is nu een hartstikke leuke merrie om te zien die goed wil werken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
foss

Bericht door foss » za 18 jun 2011, 04:03

Wat is ze veranderd zeg hele mooie merrie geworden.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 18 jun 2011, 08:06

Ah eindelijk Chinouk in beeld. Had natuurlijk al wat verhalen vernomen, maar nog geen beeld erbij. Wat een prachtige merrie zeg! En ze doet het dus ook enorm leuk :D

Ze doet me, ook al 'kan' het niet, wel wat Sebastiaan achtig aan.
Geluk is de vrucht van intens werk
Suus

Bericht door Suus » za 18 jun 2011, 08:33

Wat gaaf om te zien, je herkent haar echt niet meer! In het begin is het een leuke, maar zware 'boeren'pony. Aan het eind is het gewoon een mooie, sjieke Fjord. Complimenten voor jullie aanpak.
Volgens mij zijn jouw beugels net een gat te lang, eentje korter helpt misschien om meer op je kont te gaan zitten. Ook heb je een erg holle rug, moeilijk te verhelpen, maar daar heb je instructie voor. Maar goed bezig hoor!
Morris, mijn superfjord!
Esther

Bericht door Esther » za 18 jun 2011, 09:50

Hehe!!! Eindelijk Chinoukje op FW!!
Ik kukelde echt bijna om toen ik haar de laatste keer zag. Ik was mee met ophalen van deze dame en heb haar toen gezien, toen een paar foto's tussendoor en een paar weken terug was ik daar weer, nou ik moest echt eerst even de andere paarden checken of er dan echt Chinouk overbleef!!
Het is echt een leuk paard, zo'n mooi karakter en opgebloeid tot een mooie bloem. Wat werk heeft haar spieren gegeven, de manen eraf is een hele verandering en natuurlijk het winterhaar eraf. En wat vetjes weg..
Het was wel even door de haarbos heen kijken toen we haar haalden, maar toch haar rust en stabiele blik de wereld in deed het hem! Ik ben wel een beetje verlieft op haar en je schat me goed in, je vroeg wie ik van jullie paarden uit zou kiezen om mee naar huis te nemen, geloof dat Eachann en Chinouk gelijkspel hadden!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 18 jun 2011, 14:28

wow eindelijk kan ik haar bewonderen

wat een beweging wowie echt een mega gaaf dier
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 18 jun 2011, 15:21

Wow Daphne wat is die opgeknapt zeg met toen we bij jullie waren. Het is echt een super braaf paardje! En tja ik vind haar ook wel schattig op die eerste foto's ze heeft gewoon een heel lief vertrouwd koppie! En ik ben nou eenmaal een merrie mens kom haar gauw weer eens opzoeken hoor! Als ik weer kan lopen, hihi
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Fran

Bericht door Fran » za 18 jun 2011, 17:00

Wow wat een verandering!! Goed gedaan hoor.
Ik zou je beugels een gaatje korter doen, dan zit je misschien wat meer in balans. Ik vind haar op het filmpje niet echt hard gaan, maar als jij uit belans raakt, zie ik haar versnellen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Bram

Bericht door Bram » za 18 jun 2011, 19:41

Wat een verandering, deze reportage heeft ze idd echt verdiend TOP!!!!!!
roos

Bericht door roos » za 18 jun 2011, 19:59

Jaa daar is je toppertje. Een merrie wie had dat nou gedacht zeg!
Leuk leuk leuk! :D
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » za 18 jun 2011, 20:41

Jeutje Daf en Yvon! Wat zag ze eruit. Ze kijkt ook vrolijker nu! Ze is zo leuk, mooie merrie.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Elvis

Bericht door Elvis » zo 19 jun 2011, 09:31

Wat een verschil met het eerste beeld die we van haar zagen toen jullie haar net hadden.
Prachtig fjordje geworden,en jullie zijn er ook zo fanatiek mee geworden.
Super +:)+
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » zo 19 jun 2011, 09:47

Leuk om het verschil zo te zien groeien.
Wat is ze opgeknapt zeg +:)+
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 19 jun 2011, 10:38

Eindelijk een beeld bij de verhalen! Leuke merrie. Erg fijn dat ze alles zo lekker oppakt en jullie gewoon lekker aan de slag kunnen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 19 jun 2011, 10:43

Mooi beest! Ze heeft een heel lief koppie, dat zag je al op de 1e foto's door de wildernis heen :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Daphne!

Bericht door Daphne! » di 21 jun 2011, 07:42

Bedankt allemaal voor de leuke en lieve reacties.
Ze is ook zo lief! Rustig in de omgang, maar lekker actief met rijden.
Ze is dikke matties met Eachann, en echt de onderdanigste van het stel.
We zijn thuis ook super trots op haar!

Charret@ Haar hals was raar gevormd he, ze had er een soort bobbel onder hangen. Ze liep ook onwijs met haar hoofd omhoog, ik denk dat daar ook veel van weg komt.
Ze heeft nog wel iets van onderhals, maar lang niet zo veel meer.

Anita@ Dat denk ik ook steeds, he, is dat de onze? Een paar weken nadat ze bij ons was keken we ook af en toe in de wei en zeiden we tegen elkaar: Chinouk is eigenlijk wel mooi he, ze veranderde met de week, heel aparte gewaarwording.

Suus & Fran@ bedankt voor jullie rijtechnische tips!!. Ik moet nu echt eens aan mijn houding gaan werken, want ziet er niet uit. Ik kom ook veel te ver achter in het zadel terecht. Meer op zitbeenknobbels zitten en bekken kantelen ivm holle rug?
Inderdaad, ze is erg gevoelig op alles, als je ergens aan denkt doet ze het al, zoals ze pleased in de omgang doet ze dat ook met rijden, als ik dus wat fout doe qua verkeerde houding, reageert ze daar direct op, wat jij aan geeft Fran, dat ze versnelt als ik onbalans heb is echt een punt! Ze is heel sensibele met aanwijzingen, maar dan moet ik ook de goede geven. Het is een hele goede pony om erachter te komen wat je zelf fout doet,haha.
Ik ga mijn best doen met instructie, maar rijtechnische tips adv filmpje zijn welkom hoor!

Anna@ Desire@ & Nancy@ Anders he, kun je nagaan wat een leuke paardjes er onder een dikke laag haar vandaan kunnen komen.
Eshter@ Die wist dat wel!! Ze was mee kijken naar haar, en Esther zag meteen dat ze leuk was, ook haar gangwerk sprak ze aan, wij hadden nog wat moeite om door die manenbos heen te kijken, hihi, maar Esther zag het wel, die heeft echt een knopje voor een kijk ergens op hoor!
Maar idd Ivonne@ & Nancy@, dat lieve koppie en die uitstraling had ze gelijk al, ik vertrouw haar ook ontzettend, enorme lieverd.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Plaats reactie