Na lang twijfelen heb ik besloten toch maar een topic te plaatsen, en me te hoeden voor het commentaar over de thiedemann die ik gebruik.
Allereerst wat basisinfo:
Vriska is een 10 jarige fjord, die onder het zadel is beleerd, maar eigenlijk alleen maar voor de kar liep, tot eind juli. Toen ging ik haar verzorgen en bijrijden.
Ze is verder dus nog helemaal groen onder het zadel, en ik volg al lessen met haar. Volgende week dinsdag komt de tweede les.
Wat is ons probleem?
Het tempo. Vriska kan onwijs hard, en doet dat vaak ook. In draf en in stap maakt ze haar pas niet netjes af, en in galop moet ze nog goed leren om op haar eigen benen te lopen. Dit gaat al wel steeds beter, maar nog steeds kan ik haar niet goed onder mij houden. Dit is ook een groot aandachtspunt in de lessen.
Mijn instructrice adviseerde mij om haar met een lange teugel te laten galopperen, en deze dan steeds meer op te pakken, Dit werkt goed. Ze galoppeert steeds beter op haar eigen benen.
Mijn probleem is, is dat ik mijn rug hol maak. Ik zit niet goed op mijn kont de hele tijd, maar ga steeds verder naar voren zitten. Iemand tips hiervoor?
Waarom de thiedemann?
Omdat ik het gevoel heb, dat ik haar beter onder controle heb met de thiedemann. Zodra ik deze eraf haal, is de stop nergens te vinden, en wil ik haar bv bij de A in stap hebben, draaft ze bij F nog, en stapt ze pas bij B bij wijze van spreken. Ook de galop is dan gewoon niet goed. Hij staat op z'n strakst, omdat ze gewoon beter loopt. Zodra hij wat losser zit, doet de thiedemann in feite niets, en gooit ze haar hoofd gemakkelijk omhoog.
In overleg met de eigenaar hebben we dus besloten om deze teugel er omheen te doen.
Nou dan nu eerst de foto's. Ze zijn al van een tijdje terug (5 september) maar ik hoop dat jullie toch nog bruikbare tips hebben.

Haar manen zijn práchtig, kan ik je vertellen

Drafje...

Ik kan wel naar voren kijken

En hier maak ik mijn rug dus zo hol...

De galop. Zo hard gaat ze dus

Holle rug

Bíjna vierkant

Oei, strenge binnenhand

En weer zit ik te ver voorover, met een holle rug.
Bedankt voor het kijken, en wees lief asjeblieft

Groetjes, Marjo.