Vriska aan het werk...

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Vriska
Contacteer:

Vriska aan het werk...

Bericht door Vriska » zo 26 sep 2010, 12:24

Hallo!

Na lang twijfelen heb ik besloten toch maar een topic te plaatsen, en me te hoeden voor het commentaar over de thiedemann die ik gebruik.

Allereerst wat basisinfo:
Vriska is een 10 jarige fjord, die onder het zadel is beleerd, maar eigenlijk alleen maar voor de kar liep, tot eind juli. Toen ging ik haar verzorgen en bijrijden.
Ze is verder dus nog helemaal groen onder het zadel, en ik volg al lessen met haar. Volgende week dinsdag komt de tweede les.

Wat is ons probleem?
Het tempo. Vriska kan onwijs hard, en doet dat vaak ook. In draf en in stap maakt ze haar pas niet netjes af, en in galop moet ze nog goed leren om op haar eigen benen te lopen. Dit gaat al wel steeds beter, maar nog steeds kan ik haar niet goed onder mij houden. Dit is ook een groot aandachtspunt in de lessen.
Mijn instructrice adviseerde mij om haar met een lange teugel te laten galopperen, en deze dan steeds meer op te pakken, Dit werkt goed. Ze galoppeert steeds beter op haar eigen benen.
Mijn probleem is, is dat ik mijn rug hol maak. Ik zit niet goed op mijn kont de hele tijd, maar ga steeds verder naar voren zitten. Iemand tips hiervoor?

Waarom de thiedemann?
Omdat ik het gevoel heb, dat ik haar beter onder controle heb met de thiedemann. Zodra ik deze eraf haal, is de stop nergens te vinden, en wil ik haar bv bij de A in stap hebben, draaft ze bij F nog, en stapt ze pas bij B bij wijze van spreken. Ook de galop is dan gewoon niet goed. Hij staat op z'n strakst, omdat ze gewoon beter loopt. Zodra hij wat losser zit, doet de thiedemann in feite niets, en gooit ze haar hoofd gemakkelijk omhoog.
In overleg met de eigenaar hebben we dus besloten om deze teugel er omheen te doen.

Nou dan nu eerst de foto's. Ze zijn al van een tijdje terug (5 september) maar ik hoop dat jullie toch nog bruikbare tips hebben.

Afbeelding
Haar manen zijn práchtig, kan ik je vertellen O:)

Afbeelding
Drafje...

Afbeelding
Ik kan wel naar voren kijken :P

Afbeelding
En hier maak ik mijn rug dus zo hol...

Afbeelding
De galop. Zo hard gaat ze dus :Y)

Afbeelding
Holle rug _-:(

Afbeelding

Afbeelding
Bíjna vierkant :P

Afbeelding
Oei, strenge binnenhand :o

Afbeelding
En weer zit ik te ver voorover, met een holle rug.

Bedankt voor het kijken, en wees lief asjeblieft :)

Groetjes, Marjo.
Vriska I will never forget you

Winston The greatest things in life, come in small packages
Nioba

Re: Vriska aan het werk...

Bericht door Nioba » ma 27 sep 2010, 11:18

Hallo Marjolein,

Ik vind persoonlijk dat je netjes zit met rijden,maar je geeft al aan dat Vriska nog wat door je hulpen heen loopt,natuurlijk is Vriska zo en zo een heel ander bit gewent door dat ze altijd voor de wagen liep,dus op een simpel trensje kan het best zijn dat ze nog wat drammerig is,en ik denk dat je door haar wat hogere tempo wat word meegenomen in de draf waardoor je je eigen rug wat hol maakt,probeer zelf iets langzamer licht te gaan rijden als dat zij draaft,dan zul je ook voelen dat zij het tempo vanzelf ook wat aan gaat passen,de thiedemann is natuurlijk een leuk hulpje maar door jezelf lang te maken en rustig probeert licht te rijden heeft dat ook al een remmende werking,Vriska is niet gewent aan een ruiter op haar rug dus zal zelf wat balans moeten vinden en dat heeft allemaal wat tijd en oefening nodig.Maar gewoon lekker blijven oefenen dan komt het echt allemaal voor elkaar,en denk erom dat je niet gaat terug trekken want dan word ze juist sterker,even oppakken en weer los,en je benen erbij houden en veel overgangen blijven rijden,en niet altijd op de hoefslag blijven hangen ook lekker voltes e.d. draaien.
Jullie komen erwel hoor dat straalt er van af.
*o/*
veel succes samen met mooie Vriska !!!!!!!!!!

En wat ik ook nog even kwijt wil,is dat je prachtige foto's maakt.
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 27 sep 2010, 12:20

Ze hangt behoorlijk in die thiedemann en loopt dan nog niet lekker rond, het is nu moeilijk om het verschil tussen goed en fout spanning/ontspanning te laten ervaren.
Dat gaat zo niet omdat hij constant strak staat. Ik zou persoonlijk thiedemann iets strakker nog doen door middel van een knoopje erin ( of een slofteugel) en
dus nog iets strenger rijden en als ze erdoorheen komt ook echt belonen door ontspanning te geven. (heel duidelijk zijn, en goed voelen wanneer ze nageeft, dat kan in het begin heel kort zijn))
Als ze geen één keer nageeft, veel overgangen ( schakelen) en figuren rijden ze moet haar evenwicht leren bewaren.

Dit is dus mijn persoonlijke idee he, ik ken je verder niet en weet ook niet hoe vaardig jij bent.
Maar zoals ze nu in de thiedemann hangt zou ook een gebed zonder einde kunnen worden. En dat je nooit meer zonder zou kunnen.

Verder ziet het er toch goed uit? Succes!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Vriska
Contacteer:

Bericht door Vriska » ma 27 sep 2010, 13:02

Bedankt voor de tips! Ik ga hier zeker aan werken!

Vriska word binnenkort wel geschoren, dus vrees dat ze dan nog frisser gaat worden :P

Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » ma 27 sep 2010, 13:22

Leuke fjord zeg! en je zit netjes!

Ik vindt persoonlijk de thiedeman veel te strak staan...
Ben het met hierboven eens...
Waarom trek je niet de stoute schoenen aan, en ga je haar eerst lekker longeren.. lekker veel draven, stappen, draven stappen, galopje tuusendoor.. En er daarna op ZONDER Thiedeman..?
IK weet natuurlijk niet of dat de manier die bij jou en Vriska pas.. Lekker lange teugel stappen zodat ze even lekker lang laag kan.(even helemaal opnieuwe beginnen) Desnoods neem je iemand ernaast aan een longeerlijn zodat ALS ze er vandoor schiet, je toch nog het gevoel hebt dat je niet helemaal niets te zeggen hebt. :)
Sucses ermee.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Vriska
Contacteer:

Bericht door Vriska » ma 27 sep 2010, 14:37

Vriska zal er nooit vandoor schieten, ze is echt 100% betrouwbaar, maar ze gaat gewoon heel hard :P

Daphne

Bericht door Daphne » ma 27 sep 2010, 15:46

Ik vind die hulpteugel er maar akelig uitzien. Veel verstand heb ik er niet van, maar ik krijg ook niet de indruk dat hij veel effect heeft. Je zegt ook zelf dat hij je het gevoel geeft meer controle te hebben. Maar dat als de thiedeman eraf is ze weer een ongeremd projectiel is. Dan is die controle mét de thiedeman toch ook maar schijn?! Bovendien vind zie ik nu ook geen fijn ontspannen paard. Jouw houding daarentegen vind ik helemaal niet slecht hoor!

Als ik jou was zou ik beginnen met super consequent te zijn. Dus ho is ho. Je vraagt, laat los, krijg je geen reactie dan vraag je nogmaals maar iets duidelijker. Geef een stemhulp erbij en ga vooral niet aan de teugels hangen en trekken. Hou ook zelf heel duidelijk in gedachten dat dit waarschijnlijk een kwestie is van onbalans (ik begreep uit je eerdere posts dat Vriska vnl voor de wagen staat). Ze moet leren op vier benen te lopen met jou op haar rug. Dat vergt veel tijd en oefening en het is voor haar ook heel zwaar waarschijnlijk om lichamelijk zo om te schakelen dus probeert ze zich er onderuit te rennen. Het is waarschijnlijk niet eens kwaad bedoeld.

Zorg ook dat je goede instructie langs de kant hebt staan die je vanaf daar kan ondersteunen! Geef het tijd en oefen veel, prijs haar de hemel in als ze ook maar iets van het goede toont.

Misschien kom ik nu heel belerend over maar dat is niet de bedoeling. Ik weet hoe moeilijk dat is want ik heb precies zo'n drammer hier staan :D Maar met veel oefening zijn we nu op het punt dat ze lekker los kan laten (door haar hele lijf!) en dat ik soms zelfs been bij moet geven ( :o :o :o ). Ik hoop dat jij en Vriska ook op dat punt gaan komen, heel veel succes met deze leuke merrie!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 27 sep 2010, 15:53

hmm, ga eens voor jou gevoel onder het tempo rijden. En dan voor jezelf tellen. 1,2. 1,2, 1,2. (en dan niet super snel, maar normaal 1...,2...,1...,2...
Dus proberen in een constant en gedragen tempo rijden. Zal ze lastig vinden, want ze moet dan haar gewicht op haar achterbenen plaatsen.
Zelf moet je dus erom denken dat je gaat licht rijden in het 1,2 ritme. In het tempo dat jij wilt hebben.... niet gaan overdrijven maar ga eens onder haar 'normale' tempo lichtrijden. Zodat je even een klein rust momentje hebt als je staat.

Elke keer als jij het gevoel krijgt dat ze wil aanzetten om harder te gaan, ophouding maken (als ze daar niet op reageert, wees niet bang een keer een flinke ophouding te maken. Want dat kent ze wel, voor de wagen moet ze ook op een lichte ophouding reageren). Krijg je reactie, met andere woorden komt ze weer terug in jou 1...,2... tempo? Dan ga je ontspannen in je hand en belonen (niet losgooien maar ontspannen, het belonen met stem werkt bij haar denk ik ook wel goed anders met een lichte aai over de hals. Dit kan je naar verloop van tijd weg laten maar om het in het begin te leren is dit voor jou en het paard fijner.). En telkens als ze dus de diesel aan wil zetten, zet jij haar terug. Door dit constant en telkens maar weer te herhalen zal ze hoogst waarschijnlijk na een aantal dagen/weken (verschilt per paard) zelf al het rustige tempo gaan opzoeken.

Vanuit het terugrijden op het achterbeen zal ze ook makkelijker kunnen galopperen. Maar dit moet je natuurlijk wel op bouwen.

Ik denk dat de thiederman meer een hulpstukje is voor jou, dan voor het paard. Maar dat is niet verkeerd, als jij het gevoel hebt dat je meer controle hebt met thiederman dan zou ik hem er de eerste tijd nog om laten. Waarschijnlijk ga je hierdoor rustiger rijden, omdat je aangeeft dat ze je dan niet weg schiet en zonder wel.
Dus ik zou zeggen laat die eerst maar eens zitten, niet om haar met haar hoofd naar beneden te trekken maar om jou de rust te geven die je nodig hebt voor het rijden.
Ga terug naar de basis..
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » di 28 sep 2010, 09:04

Ik ben het helemaal met Janna boven mij eens!
Ga het eens op die manier proberen!

Over de thiedemann, ik heb zelf met mijn vorige fjord ook periodes met de thiedemann gereden. Maar idd puur voor mezelf, mijn gevoel. Ik moet langs een hele drukke 80km weg, en als het waait, of regent, dan deed ik dat ding om. Ik reed dan met een lange teugel, maar mocht het dan nodig zijn, had ik wat om op terug te vallen. Mijn vorige fjord was hartstikke verkeersmak, maar een opvliegende vogel of iets wat op het land gebeurt, kon ervoor zorgen dat dat koppie zover de lucht inging dat ik niets meer te zeggen had..dacht ik dan..

Ik ben er dan ook niet op tegen. Heb ook het idee dat de thiedemann alleen gaat werken op het moment dat het paard zijn hoofd te hoog brengt. Als hij goed bevestigd zit, is hij bij gewone hoofdhouding buiten werking.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Gerritje

Bericht door Gerritje » wo 29 sep 2010, 12:34

Ik zou aan je instructrice vragen of ze erop wil letten hoe jij je bekken kantelt. Denk dat je daar al veel mee kunt bereiken.
je zou thuis ook kunnen oefenen op zo'n fysiobal met goed zitten. je houding is wel netjes hoor, maar probeer ook te letten op je schouders. die staan licht naar voren.

en je thiedeman, als je daardoor wel het gevoel hebt te kunnen rijden gewoon mee rijden. Maar wel kijken of er verbetering optreedt. Gaat ze echt zo hard of is dat jou gevoel. Misschien een keer jezelf filmen en het dan nog eens nakijken.

het is natuurlijk een volwassenpaard, maar qua ruiter op haar rug weinig gewent. hier zul je gewoon rekening mee moeten houden. Maar je hebt les, dus dat komt vast goed.

Is er wellicht ook wat aan haar voerschema te doen? Misschien kan je daar ook wel wat mee. Mijn fjord is lekker fris op zijn granenmix met haver. Op de muesli is hij echt rustiger.
---
Vriska
Contacteer:

Bericht door Vriska » wo 29 sep 2010, 15:26

Bedankt voor de tips :)

Ik heb gisteren beide kanten geprobeerd, thiedemann strakker (heb er een knoop in gedaan), en thiedemann los.
Vond toch het strakker fijner, want had meer controle over haar, zonder de thiedemann ging ze erg hard, en was ze nogal sterk.

Voerschema weet ik niet hoe het zit, maar ze rent weg voor het werk zeg maar. Zodra het moeilijker word, gaat ze harder. Het gaat al wel steeds een stukkie beter, vooral de galop, maar het is niet zozeer frisheid volgens mij :P

janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 29 sep 2010, 15:51

Vriska schreef:Bedankt voor de tips :)
Voerschema weet ik niet hoe het zit, maar ze rent weg voor het werk zeg maar. Zodra het moeilijker word, gaat ze harder. Het gaat al wel steeds een stukkie beter, vooral de galop, maar het is niet zozeer frisheid volgens mij :P
Dan zou ik zeker met de oefening bezig gaan die ik hierboven beschreven heb. Denk dat je dat heel erg veel gaat helpen. (heb zelf nu ook een jong paard wat ik zo rij die soms ook wat vluchterig is. Maar heb ook verschillende oudere paarden op deze manier gereden, vooral Reinar had hier een handje van. Maar die zijn door deze methode erg opgeknapt en veel makkelijker rustig te rijden.)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie