het leed dat zadels heet..

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Gerritje

Re: het leed dat zadels heet..

Bericht door Gerritje » zo 11 apr 2010, 22:38

wat vervelend zeg. Zelf ben ik geen fan van antislib dingen, het zadel moet gewoon goed liggen en blijven liggen tijdens het rijden.

maar als je al zoveel verzet krijgt is het wellicht niet enkel het verschuiven. Hopelijk kan de zadelmaker je verder helpen.
---
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 apr 2010, 07:13

Nou ik heb dus ook de vraag gesteld over het anti slip verhaal, en dat een zadel gewoon goed moet liggen zonder vanalles er tussen. En helemaal na onze geschiedenis, ben ik gewoon bang die rug weer naar de kl*te te rijden. Het zadel wil nu eenmaal naar voren, en of je er dan anti slip onder doet of niet, dat houdt misschien wel tegen, maar wil wel naar voren, dus meer irritatie?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Brittlover

Bericht door Brittlover » ma 12 apr 2010, 07:35

en een staartriem
niet ideaal maar ja, jij hebt inmiddels weinig keus geloof ik.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 apr 2010, 07:37

nee dat wil ik niet. Was een optie hoor bij het zadel, maar ik vind een staartriem 3x niks. Net wat ik zeg, het zadel wil naar voren, dus word er allen maar aan de staart getrokken..
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 12 apr 2010, 08:03

Tamara schreef:Ok, dacht al, ze is toch net te dik,haha

Maar dit zadel heeft 5 singelstoten, waarbij ik dus op de 1e en 5e stoot singel, zodat het zadel én voor én achter vast blijft liggen, en nog schuift. Ik denk dat ik maar beter een paard bij mijn zadel kan ga kopen, is makkelijker..
Wat een ellende, Tamara |( Ik voel enorm met je mee en begrijp je frustratie.

Troost je, ik ken het probleem. Ik ben ondertussen aan zadel nummer 5 toe _-:( Ik laat nu een zadel op maat maken bij een zadelmakerij in Wallsall (en een Belgische MSFC hier in de buurt kan alle aanpassingen doen).

Karev heeft een vergelijkbare bouw met Falco. Korte rug, heel compact en ook al is ze niet dik, heeft ze toch wat een buikje. Die van mij is net zo. Jaldiña's zadel (dat we momenteel ook op hem leggen, aangezien die van hem nog in productie is) ligt vrij stabiel op zijn rug. Voor mijn merrie moet ik hem eens laten nakijken. Met longeren schuift hij een stukje naar voor. Leggen we hem nadien goed en stijgen we op, dan blijft hij wel goed liggen, gelukkig.

Het is een grote hoop ellende, die zadels. Ik hoop dat je een oplossing vindt!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » ma 12 apr 2010, 09:50

Tamara schreef:nee dat wil ik niet. Was een optie hoor bij het zadel, maar ik vind een staartriem 3x niks. Net wat ik zeg, het zadel wil naar voren, dus word er allen maar aan de staart getrokken..
Groot gelijk, wij hebben het op advies ook bij een zadel geprobeerd, maar het zadel wil toch weer naar voren en wordt weer naar achter getrokken door de staartriem, dus wat krijg je, schuif, schuif, schuif. En dan ben je nog verder van huis.

Wij hebben ook nog een eric le tixterant singel geprobeerd, daarbij werd het naar voren schuiven ook al een heel stuk minder. http://www.witsenburg.net/webshop/contents/nl/d47.html Super fijne singels, ook voor het nieuwe zadel hebben we er een aangeschaft. Maar o zo duur.
Misschien dat je die ergens op proef kunt krijgen.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Viv

Bericht door Viv » ma 12 apr 2010, 10:49

FF stomme vraag hoor, maar heb je ten tijde van de foto's uit je eerste post met/zonder dekje gereden. Zonder dekje schuift elk zadel namelijk.

Ik zeg nog steeds: happy horse advies erbij :D Heeft ons ook super geholpen en heeft zowaar verstand van fjorden (heeft bij het stamboek gewerkt) en dat laatste is echt heel belangrijk heb ik gemerkt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » ma 12 apr 2010, 11:01

Hoi Tamara, wat baalen zeg dat je zadel nog zo schuift.
Echt heel vervelend voor jou en je paard.

Ik ken het zelf ook de zadelproblemen, werd er echt gek van dat bijna geen een zadel paste, en zelfs een zadel dat door een msfc geschoold
iemand is gepast bleek niet helemaal goed te liggen.

Nu heb ik echter een geweldig passend zadel gevonden bij Ninon Schutte van www.zadelatelier.nl zij komt eerst goed naar de rug kijken
en meet alles nauwkeurig op, en geeft ook advies.Ze heeft 2e handse zadels en nieuwe op maat gemaakte je kunt ook eventueel je zadel inruilen.
Nobbygaard hier van fjordenwereld heeft ook een zadel van haar.
Ik kan nu zelfs met vrij losse singel opstappen zonder dat het zadel verschuift zo goed ligt het!

Ik hoop dat je er uit komt, en een goed passend zadel kan vinden,
want dit is echt niet leuk zo.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 apr 2010, 11:42

@ Viv: met de foto's zonder dekje, anders kon ik geen strepen zetten:D, maar met dekje doet ie het net zo, de lusjes van het dekje zitten nl op een gegeven moment strak tegen de voorboom aan,omdat het zadel er overheen schuift. opeen gegeven moment zit er ook bijna geen dekje meer aan de voorkant.
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 12 apr 2010, 12:10

Mijn zadel schuift zonder dekje ook niet hoor Viv. (gelukkig maar) en aan aansingelen doe ik ook niet tenzij ik met HF meter rijd die wat meer druk nodig heeft om contact te maken.
Wat ontzettend rot voor je Tamara!
Hoeveel ruimte heeft Karev op haar rug? (Dat staat vast wel ergens op FW, maar nu geen tijd om te zoeken.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 12 apr 2010, 12:53

Wat balen Tamara, dacht je eindelijk 'het' gevonden te hebben, is het nog niet goed.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 12 apr 2010, 13:17

Allemachtig Tamara...dat meen je niet. Wat een gedoe steeds joh...een goed zadel moet toch mogelijk zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je geen zadel wilt met lapmiddelen als staartriemen en dergelijken.
Er moet gewoon een goed passend zadel komen! :(:)

Je zou een mencariere voor jou en Karev gaan overwegen....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
claudia

Bericht door claudia » ma 12 apr 2010, 13:19

Viv schreef:FF stomme vraag hoor, maar heb je ten tijde van de foto's uit je eerste post met/zonder dekje gereden. Zonder dekje schuift elk zadel namelijk
Mijn zadel blijft ook super liggen zonder dekje.
(en zo hoort het ook )
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 12 apr 2010, 15:07

Ah ik las je titel en ik dacht NEEEE! Echt heel vervelend voor je zeg!

Hier in de buurt (Heino) zit ook een heeeeule goede mevrouw. Die komt ook in Drenthe dus als alles mislukt kun je die nog bellen.. Zij heeft veel gebruikte en nieuwe zadels en heeft ook de MSFC opleiding gedaan maar heeft ook jaaaaaaren ervaring. Ze hebben een atelier in Rotterdam waar eens per week zadels heen gaan die vermaakt moeten worden..ze komt aan huis en kijkt ook naar beweging van je paard..kwam voor een stalgenoot en de eerste keer zei ze: op dit paard ga ik vandaag geen zadel passen want ze heeft een plekje op de rug waardoor ze niet zuiver is..laat daar eerst naar kijken en dan kom ik terug..3 weken later teruggekomen en allerlei zadels gepast en stalgenoot is nog nooit zo blij geweest! Heeft ook een paard met een idioot moeilijke rug!

http://www.horsepower.nl/zadelpas.html

Je hebt vast al 100.000 goedbedoelde tips gekregen en je wordt daar vast ook horendol van maar ik dacht, zeg het toch even!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 apr 2010, 15:43

dank je kristel! Maar inmiddels zegt msfc me niks eer eigenlijk!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 12 apr 2010, 16:16

Balen van je zadel...
Denk je eindelijk wat gevonden te hebben, weer niet goed.

Ben geen zadelmaker, maar vind hem zowiezo, ook zonder dat ie schuift wat typisch liggen? Of ben ik nou de enigste, die hem van voor liever wat hoger zou zien, wat niet kan, want de onderkant is wel vlak.

En inderdaad de zadelmaker waar de een tevreden mee is, is een hel voor een ander..
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 12 apr 2010, 17:05

nou dat vind ik dus ook Do, maar dat was tijdens het passen niet zo, denk dat de vulling ingezakt is, ze zou ook zowiezo na 20 riij uren weer komen om te chekcen
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 12 apr 2010, 18:04

Dat is het mooie van Horsepower..die doen niet alleen msfc..zij heeft die opleiding als extra aanvulling gedaan maar heeft ook al jaren lang ervaring voor die tijd waar ze kennis uit put en ze hebben echt van alles aan zadels!
Viv

Bericht door Viv » di 13 apr 2010, 04:51

claudia schreef:
Viv schreef:FF stomme vraag hoor, maar heb je ten tijde van de foto's uit je eerste post met/zonder dekje gereden. Zonder dekje schuift elk zadel namelijk
Mijn zadel blijft ook super liggen zonder dekje.
(en zo hoort het ook )
Mijnes ook hoor, even voor de duidelijkheid. Maar een zadel wat met dekje al schuift schuift zonder dekje helemaal erg.

Do, ik dacht het ook maarja .....

Tam blijft je zadel wel op de juiste plek liggen als je haar bv longeert ermee en je geen ruitergewicht hebt? Dat al eens geprobeerd?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 14 apr 2010, 12:03

Wat een ellende zeg. Met Nisko en Anka (v. Manus) heeft het zadel van mij eigenlijk nooit naar voren geschoven (heb Stubben). Met Anka-1 schoof hij eerst steeds op de schouder maar na aanpassing van het zadel was dat ook over. Ik heb ook een extra singelstoot vooraan zitten trouwens. Singel jij trouwens ook altijd na na een poosje rijden? Doe ik zelf altijd wel, ik heb 2 dames die goed lucht kunnen binnenhouden 8)7 .

Ik zou ook zeker niet beginnen aan anti-slip dekjes of staartriemen. Zadel moet van zichzelf gewoon goed liggen. Zelfs hele dikke dekjes en bontjes raadt mijn zadelmaker af als het zadel goed past.

Bij Anka gaat het zadel nu steeds scheef en ik denk dat het komt omdat haar bespiering wat verandert is rond de schoft. Het zadel is denk ik dara nu te wijd, maar goed 26 april komt de zadelmaker en dan hoor ik het wel. Je kan altijd ff langs komen als je hem eventueel nog advies wil vragen of wil zien wat hij bijv van mijn zadel zegt.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Plaats reactie