Alsof hij er voor geboren is

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Anita
Contacteer:

Re: Alsof hij er voor geboren is

Bericht door Anita » zo 28 feb 2010, 13:46

@Nancy: De commando's stap, draf, galop e.d. moeten we hem zelf nog aanleren straks. Bart klikt voornamelijk gewoon met zijn tong en in het begin wordt er veel gebruik gemaakt van de zweep. Maar dat komt ook vast helemaal goed.

@Ilonka: Ik heb er speciaal om gevraagd om Celony, en straks ook Djambo, met broek te beleren omdat ik zelf persé wel met broek wil rijden. Dat gaat dan ook de komende week gebeuren.

@Ilona: Ik zal het hem zeggen dat hij Castor op de één of andere manier moet laten weten hoe het moet. Ik weet dat het voor jou ver weg is maar ik kan je echt aanraden om Castor ook naar Bart te brengen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne » zo 28 feb 2010, 17:12

Zo dat ziet er goed uit Anita, Celony voor de kar. Zo op het eerste oog vind ik hem ook echt een karrenpaard en dat is heel positief bedoeld! Super dat hij het zo goed oppakt :j Hopelijk gaat het volgende week nog zo goed en durf je het aan om zelf op de kar te gaan zitten. Vraag je gewoon of Bart naast je blijft zitten en dan komt het vast wel goed toch?
Esther

Bericht door Esther » zo 28 feb 2010, 18:59

Ik heb zelf altijd veel vertrouwen in Bart, als hij zegt dat het kan dan kan het!! Het zou leuk zijn als je er zaterdag zelf een stukje mee kon mennen..

Rubis had gisteren wel een broek om, omdat Bart ook niet wist wat ze ervan zouden vinden als je die niet gebruikte, was nog wel een spiksplinternieuwe broek, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 28 feb 2010, 19:38

Ik heb altijd geleerd dat paarden met de broek de kar kunnen afremmen. Zonderr broek wringt het toch veel meer in de lichtogen op het schoftje?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
crazyfjord

Bericht door crazyfjord » zo 28 feb 2010, 19:42

Super Celony !! staat hem geweldig he,zo mooi voor de kar, fijn dat hij het zo goed doet !
Bowey is mijn absolute topper !
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 28 feb 2010, 20:53

Doet ie goed Anita :D . Ziet eruit of het idd al jaaaren doet. Hoop dat je genoeg moed kan verzamelen om ook zelf even te proberen :j.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 28 feb 2010, 21:08

Als ik het ga doen moet Bart sowieso naast me blijven zitten. Geeft me toch net even wat meer vertrouwen mocht het fout dreigen te gaan.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 01 mar 2010, 09:59

Hij doet het super Anita! Gaaf joh!
Jeempie schreef:Ik heb altijd geleerd dat paarden met de broek de kar kunnen afremmen. Zonderr broek wringt het toch veel meer in de lichtogen op het schoftje?
Daarnaast kan je met een broek (als die goed zit) ook voorkomen dat als je paard bokt hij met de achterpootjes over het lamoen kan komen. Als je een wagen zonder rem hebt dan loop je zonder broek inderdaad het risico dat je kar doorschiet. Maar heb je een geremde wagen ligt dat ook weer anders. Wij rijden dus wel met broek.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op ma 01 mar 2010, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 01 mar 2010, 10:15

Anita45 schreef:Als ik het ga doen moet Bart sowieso naast me blijven zitten. Geeft me toch net even wat meer vertrouwen mocht het fout dreigen te gaan.
Moet gewoon goed komen Anita! Celony doet het in ieder geval hartstikke lekker!

@Ilonka: :j de broek remt de kar mee. Hier is het eigenlijk standaard geworden...rijden zonder broek, maar is misschien ook wel beetje 'gemakkelijkheid'. Bij het gareeltuig zit de broek er standaard aan vast (daar krijgen ze m dus wel op), maar bij de borsttuigen gaan ze er vaak af, omdat het ook veel meer gedoe is om die vast/los te maken. De grote kar heeft een rem, dus kun je daarmee de lichtogen sparen. Bij de dressuurkarretjes krijgen die meer te verduren. Nu hebben we bij de karren vrij lange inspannen, dus 'de kar op de kont krijgen' is minder snel het geval dan bij de korte inspannen. Daarnaast kun je ook rijtechnisch dat voorkomen, door een nette overgang te maken en niet ineens het paard plotsklaps stil te zetten. Maar inderdaad, wil je een goede rem dan kun je beter met broek rijden. Wij zijn op dat punt hooguit wat lui/makkelijk.

Met de broek kun je inderdaad ook de opwaartse achterhand voorkomen, al gaan ze er nog wel over als ze écht dusdanig geflipt zijn (dan zit er ineens veel rek in leer).
Geluk is de vrucht van intens werk
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 01 mar 2010, 13:43

Voor over de burries slaan ken ik het slagtouwtje; over het kruis heen aan beide zijden aan de burries geknoopt. Met een broek kunnen ze er gewoon over slaan hoor.
Ik heb ook altijd het idee dat je ze niet zo hard in de mond hoeft te remmen als ze met broek ipv zonder remmen, maar dat kan ook aan mijn idee liggen.
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 01 mar 2010, 15:39

Wat een brave pup!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 mar 2010, 08:39

Jeempie schreef:Ik heb ook altijd het idee dat je ze niet zo hard in de mond hoeft te remmen als ze met broek ipv zonder remmen, maar dat kan ook aan mijn idee liggen.
Dat is compleet afhankelijk van je eigen stuurmanskunsten en niet zozeer het wel of niet hebben van een broek :n, tenminste naar mijn ervaring. Als je zorgt dat je iets geleidelijker terug neemt in tempo (dat kán met hand, maar evengoed met stem en als het paard eenmaal weet dat hij langzamer moet en hij 'het grapje' voor de kar kent, dan weet hij ook de overgang rustig te maken). De kar remt vervolgens geleidelijk af door de vertraging en niet door de al gemaakt overgang, die volgt pas halverwege het afremmen.
Geluk is de vrucht van intens werk
sannepakito

Bericht door sannepakito » wo 03 mar 2010, 10:15

Ach, wat een braaf paard zeg!!!
andalusier Pakito, shetje Shellie <3 enikhouvanfjorden;)
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 03 mar 2010, 14:56

Bella schreef:
Jeempie schreef:Ik heb ook altijd het idee dat je ze niet zo hard in de mond hoeft te remmen als ze met broek ipv zonder remmen, maar dat kan ook aan mijn idee liggen.
Dat is compleet afhankelijk van je eigen stuurmanskunsten en niet zozeer het wel of niet hebben van een broek :n, tenminste naar mijn ervaring. Als je zorgt dat je iets geleidelijker terug neemt in tempo (dat kán met hand, maar evengoed met stem en als het paard eenmaal weet dat hij langzamer moet en hij 'het grapje' voor de kar kent, dan weet hij ook de overgang rustig te maken). De kar remt vervolgens geleidelijk af door de vertraging en niet door de al gemaakt overgang, die volgt pas halverwege het afremmen.
Oke, was gewoon mijn idee en gevoel erbij dus :D
Esther

Bericht door Esther » wo 03 mar 2010, 16:55

Ik heb wel spontaan mijn broek uit de bak met overige lederwaren gehaald om eens op te poetsen.. Toch eens mee rijden met Tea..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » wo 03 mar 2010, 19:55

Mijn Vader rijd zijn pony ook met broek, hij heeft me toen verteld dat het ook is om hem mee achteruit te zetten.
Heb er zelf niet veel verstand van hoor, al vind ik het geweldig om een keer met de pony te mennen, mijn vader legt dan uit hoe ik dat moet doen, hij heeft ook het men bewijs.
Beleerd Bart eigenlijk ook paarden die wat ouder zijn 11 jaar of zo Want wie weet ben ik ook nog wel zo gek dat ik Udo voor de kar zet.
Maar ze zeggen dat je hier heel verslaafd aan kunt raken :P
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 03 mar 2010, 20:50

rowenna schreef:Maar ze zeggen dat je hier heel verslaafd aan kunt raken :P
Jaaaa, ik krijg altijd te horen dat ik zo begin te stralen als ik er over vertel.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » do 04 mar 2010, 07:01

wow dat ziet er netjes uit, mooie oefening ook zo. daar ga je veel plezier aan beleven zo!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Plaats reactie