Stage bij Bart (deel 1) dekkingen.

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Senna&Cajra

Re: Stage bij Bart (deel 1) dekkingen.

Bericht door Senna&Cajra » wo 13 mei 2009, 07:53

Mooi dat er nu meer keuze komt met kleurtjes! Welke "blonde" merrie is dat?
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 13 mei 2009, 09:47

Kelly schreef:Tamara, ze was ook niet zo groot.
Ze stond maandag met Primula buiten vreselijk hengstig te zijn allebei :D
Mooie merrie de mamma van Karev :j
jawel hé!? alleen een beetje verwilderde look,haha. Maar ze viel me idd niet tegen in het echt!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » wo 13 mei 2009, 10:06

Hihihi die kop van haulein, ze geniet er gewoon van! leuk een overzichtje met al die kleurtjes! ben erg benieuwd water allemaal uitgaat komen volgend jaar!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Esther

Bericht door Esther » wo 13 mei 2009, 10:10

Ansgar doet nu alleen KI, hengsten die KI doen mogen dat seizoen niet natuurlijk dekken.
Ansgar is nogal groot geschapen en nog wel eens zinnig in zijn partners. Met KI gaat het allemaal een stuk makkelijker, vertelde Bart me.. Hij springt zo op de bok en dan kan Bart thuis insemineren.. Ideaal in zijn geval..
Dat dekken met dat bandje er tussen was ook niet altijd even ideaal..

Haulein is natuurlijk een kleintje, Drafur is weel behoorlijk groot, dan lijkt het inderdaad wel raar, Jeskim is ook maar een uk, ziet er ook nogal lomp uit..

Ik meende altijd dat het bij hengsten van het hengstenfonds verplicht was om te dekken met spantouw, maar dat is dus niet zo.. Jeskim heeft wel een spantouw om gehad en ik had dat ook liever.. Ze zou zo'n hengst maar verwonden..
En je hebt merries die zijn hengstig en blijven trappen, bijvoorbeeld om een veulen dat erbij loopt o.i.d. Ken een merrie die mept als een gek als ze hengstig is, maar wel al een flink aantal jaren elk jaar drachtig..
Zo'n merrie heeft weinig last van spannen, het is gewoon voor de veiligheid van de hengst..

Bart doet het normaliter niet, alleen als het voor de hengst wat te spannend wordt..
Maakt ook wel verschil welke hengst dekt.. Anton, en Reinar zijn wel voorzichtig, die springen mooi van de zijkant. Timor doet dat ook al.. Maar die jonkies moeten nog even leren wat het beste gaat.. Die hebben dus al eerder een ram te pakken..

Bij Meline zat hij inderdaad wel los, dat was me ook wel opgevallen, de voet waar hij om zit moet wat naar voren staan en dan om de nek knopen..
Laatst gewijzigd door Esther op wo 13 mei 2009, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 13 mei 2009, 10:12

Gave foto's. Furora kan echt niet gedekt worden zonder spantouw. Hoe hengstig ze ook is, de hengst kan zo veel klappen krijgen als hij hebben wil. En ze is toch al 17x gedekt......Gave stage
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 13 mei 2009, 10:24

Ik heb eens even in mijn bestand geneusd. Haulein is op een haartje na Elitemerrie. Ze moet nog 1 Modelkind hebben en dan is ze ook Preferent en heeft ze alle predikaten voor het Eliteschap behaald. Dus eigenaren van Haulein nakomelingen, aan de slag met jullie paarden om haar het Eliteschap te laten verkrijgen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » wo 13 mei 2009, 13:15

De rest van de fotos komt straks of morgen ochtend!! DIt waren alleen nog maar de dekkingen (dus odin enzo komen nog wel). Ik ga nu eerst even naar alinde en straks behendigheid met de hond, maar morgenochtend vrij dus dan zal ik weleens mijn best gaan doen voor de fotos!!

De blonde is dyene een anton.

Spantouw word bij sommige merries gedaan. Die vreselijk slaan ofzo, maar vaak zonder hoor, dit gaat prima! Als bart het niet vertrouwd kwa hengstigheid word reinar ook nog wel eens gebruikt om te schouwen.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Charret

Bericht door Charret » wo 13 mei 2009, 15:33

Alies is de laatste keer dat ik er was wel met spantouw gedekt gewoon omdat ze net iets te bitchy was. Zo op de foto's te zien de laatste keer niet.
Ik zou het raar vinden om het te verplichten als alles goed gaat. Bart is gelukkig ervaren genoeg om dit in te schatten.

Haulein is gewoon stoer zo :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Lisa

Bericht door Lisa » wo 13 mei 2009, 16:10

Alies stond echt zo van: Toe nou maar!!
Anton moest er even over nadenken zeg maar hihihi!! Toen die klaar was ook!
Alinde mijn ster!!

janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 13 mei 2009, 18:28

Viv schreef:adanco schreef:
Het enige waar ik benieuwd naar ben is of het verplicht is ja of nee, niet wie t wel of niet goed doet.

Nee dit is niet verplicht, nergens, nooit geweest ook. De ene doet het wel, de ander niet.
Voor de hengst is het veiliger (naja dat zeggen ze) voor de merrie niet. Ik zie ze persoonlijk liever zonder.
Het is WEL verplicht. In de regelementen voor hengsten van het Hengstenfonds staat een artikel waar uitdrukkelijk wordt aangegeven dat alle hengsten in het eigendom van het hengstenfonds die Natuurlijk dekken. Alleen gekluisterde merries mogen dekken.

Bart mag dus zelf weten of hij het wel of niet doet met zijn hengsten aangezien hij Particulier is.

Maar in principe is elke hengstenfonds hengstenhouder verplicht de merrie te kluisteren als hij van plan is natuurlijk te dekken met de hengst. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd gebeurd maar officieel heeft Carolien wel gelijk dat het verplicht is. :j
De reden die onder het kopje staat weet ik niet precies uit mijn hoofd, het zit namelijk in de hengsten map en die heeft Annabel thuis.

Verder vind ik de foto van Haulein echt om te grieren. Dat hoofd. hahaha.
De Blonde dame is idd Dayenne (v. Anton)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 13 mei 2009, 21:03

Leuk zo'n overzichtje! Haha die kop van Haulein, prachtig :D

Volgens mij hebben we Woudina toen de eerste keer ook met spantouw laten dekken...staat me vaag iets van bij. Weet iig. nog wel dat ik het toen graag wilde, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe hard & makkelijk mevrouw kan meppen :=
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Esther

Bericht door Esther » wo 13 mei 2009, 21:08

janna schreef:
Viv schreef:adanco schreef:
Het enige waar ik benieuwd naar ben is of het verplicht is ja of nee, niet wie t wel of niet goed doet.

Nee dit is niet verplicht, nergens, nooit geweest ook. De ene doet het wel, de ander niet.
Voor de hengst is het veiliger (naja dat zeggen ze) voor de merrie niet. Ik zie ze persoonlijk liever zonder.
Het is WEL verplicht. In de regelementen voor hengsten van het Hengstenfonds staat een artikel waar uitdrukkelijk wordt aangegeven dat alle hengsten in het eigendom van het hengstenfonds die Natuurlijk dekken. Alleen gekluisterde merries mogen dekken.

Bart mag dus zelf weten of hij het wel of niet doet met zijn hengsten aangezien hij Particulier is.

Maar in principe is elke hengstenfonds hengstenhouder verplicht de merrie te kluisteren als hij van plan is natuurlijk te dekken met de hengst. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd gebeurd maar officieel heeft Carolien wel gelijk dat het verplicht is. :j
De reden die onder het kopje staat weet ik niet precies uit mijn hoofd, het zit namelijk in de hengsten map en die heeft Annabel thuis.

Verder vind ik de foto van Haulein echt om te grieren. Dat hoofd. hahaha.
De Blonde dame is idd Dayenne (v. Anton)
Ben ik toch niet in de war dus..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
adanco
Contacteer:

Bericht door adanco » wo 13 mei 2009, 21:50

En ik ook niet :P janna bedankt voor je duidelijke uitleg :D
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008

L2 Fjordsport

Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 14 mei 2009, 08:35

Nooit geweten dat het verplicht was. Ik heb het nog nooit met spantouw meegemaakt bij mijn eigen merries (in 11 dekjaren) maar die zijn wat dat betreft ook erg makkelijk.
Heeft Bart cursus moeten volgen om zelf te mogen insemineren? En is dat dan vers sperma van diezelfde dag?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Lisa

Bericht door Lisa » do 14 mei 2009, 09:59

Bart is bezig met de cursus. Theorie is al gehaald, maar nu moet hij zeg maar zoveel ervaring hebben om dan praktijk te halen (toch annabel??? mieke?)

In ieder geval gaat hij in de ochtend met ansgar naar diever voor zijn eigen stage waarbij hij sperma vangt en daar in het lab buisjes enzo klaar maakt. Thuis gekomen worden de merries vrijwel gelijk geinsimineerd. Tot nu toe gaat het redelijk goed de eerste die geinsineerd is wordt als het goed is over 1 of 2 weken gecontroleerd.
Alinde mijn ster!!

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 14 mei 2009, 12:36

Klopt, hij moet nu ervaring opdoen...dus kilometers maken zogezegd.

En inderdaad vers sperma. Verzenden kan via het bedrijf van Hein Peeters. Diepvries is niet mogelijk (prijziger, maar ook de resultaten van diepvries zijn niet zo daverend tov vers. Bij WPN al niet zo, laat staan bij de koudbloeden...).
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » do 14 mei 2009, 18:51

Je moet zeker voor paarden wel een curses doen om te mogen insemineren..
Maar Bart is er hard voor aan het werk, inderdaad de theorie gedaan en nu stage lopen.. Hoe krijgt hij het voor elkaar, 3 keer in de week stage, supervroeg er zijn, dan thuis verder met al het dekken, zowel natuurlijk of KI.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Else

Bericht door Else » di 20 okt 2009, 18:38

Excuses...haal ik een oud topic naar boven :o

Maar ik had dit nog niet eerder gelezen en na al die opmerkingen over Hauleins hoofd...ben ik wel heel benieuwd :D ....maar de foto's zijn niet meer zichtbaar...is die foto van Haulein nog ergens te zien?
Gesloten