HK Belgie 2009: Hjellar

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
kris

Re: HK Belgie 2009: Hjellar

Bericht door kris » za 07 mar 2009, 12:16

Hoi,

Ben blij dat iedereen hier onbeperkt en ongezouten zijn mening wil geven.
Eerst en vooral zijn er al verschillende nakomelingen van hjellar te bezichtigen, er zijn er verschillende (en dan wel hele goeie) in Noorwegen en zelf hebben we er 3 zitten hier in België.
Daarnaast wil ik hier zeker laten weten dat iedereen die interesse heeft in het dekken met Hjellar, of hem gewoon een in het echte leven zou willen zien altijd welkom is. We hebben hem inderdaad niet echt gekocht voor het dekken (wel van onze eigen merries) maar voor het paard dat hij is. Het is inderdaad de bedoeling om met hem enkele wedstrijden te gaan rijden, maar we zijn nog steeds aan het trainen en uitzoeken wat voor hem het beste is. Het is gewoon op zich een fantastich paard! En dat is de echte reden waarom we hem gekocht hebben.
Daarbij wat vorig dekjaar betreft hebben we pas zeer laat geweten dat Hjellar bij ons zou komen te staan voor het dekseizoen, dus hebben uiteraard niet veel geen reclame kunnen maken ermee. Daarnaast dan nog het feit dat we hem pas eind juli gekocht hebben, vandaar dat zijn dekkingen vorig jaar niet zo hoog lagen.
Wat betreft zijn baard, wij zijn het eens met wat jullie al verschillende jaren vonden, namelijk dat die er voor eens en altijd af moest. Maar Britt was daarin een geheel ander persoon. De baard is er altijd aangebleven omdat zij vond dat dat zo moest en niet om die schoonheidsfout (welke verkregen werd bij het in vrijheiddekken in noorwegen) weg te steken. hij zal deze nu eenmaal de rest van zijn leven hebben (kan operatief verwijderd worden maar dan moet hij onder volledige narcose en dat zien wij niet zitten).
Dit is dus het verhaal achter Hjellar (maar ben echt blij dat jullie oprecht willen zeggen wat jullie ervan vinden, dus zeker niet laten met jullie mening erover te geven)
En wie interesse heeft mag ons alijd contacteren.
Jilly

Bericht door Jilly » za 07 mar 2009, 13:11

Dat uls is eigenlijk toch echt niet m'n kleurtje maar verder vind ik 'm wel erg leuk! (behalve die veel te grote sokken dan :D )
Lijkt me ook een erg fijn paard in omgang :j
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » za 07 mar 2009, 13:20

Hij ziet er al een stukbeter uit dan vorig jaar.. Hij toont veel leuker!!
Die baard eraf is al een hele verbetering, een bobbel door een trap kan gebeuren..
Om de gangen mooier te laten zien zou ik, net zoals al gezegd, de sokken iets uitdunnen..

Ik snap goed dat jullie hem hebben om mee te sporten, de dekcijfers liggen in België vast te laag om een hengst alleen te hebben voor het dekken..

Ik zou best eens met Tea die kant op komen, ben wel fan van het kleurtje, maar ja, papieren, rompslomp, paspoorten e.d. Het maakt het zo lastig om met een buitenlands hengst te dekken..
Er is toch ook sperma van Hjellar te krijgen, als in KI?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 07 mar 2009, 15:58

Anita45 schreef:
leoensuzanne schreef:Hij is 1.45 mtr maar ik vind hem ook groter doen lijken dan hij is. Ik vind hem ook leuk!
En de pijpomvang?
Sorry vergeten. Hjellar's pijpomvang is 20,5 cm.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Sophia

Bericht door Sophia » za 07 mar 2009, 16:28

kris schreef:Hoi,

Ben blij dat iedereen hier onbeperkt en ongezouten zijn mening wil geven.
Eerst en vooral zijn er al verschillende nakomelingen van hjellar te bezichtigen, er zijn er verschillende (en dan wel hele goeie) in Noorwegen en zelf hebben we er 3 zitten hier in België.thanks voor de info, ik ga eens zoeken, ben erg onder de indruk geraakt van de foto's, ben erg benieuwd hoe verschillende nakomelingen van hem eruit zien :j
Daarnaast wil ik hier zeker laten weten dat iedereen die interesse heeft in het dekken met Hjellar, of hem gewoon een in het echte leven zou willen zien altijd welkom is. We hebben hem inderdaad niet echt gekocht voor het dekken (wel van onze eigen merries) maar voor het paard dat hij is. Het is inderdaad de bedoeling om met hem enkele wedstrijden te gaan rijden, maar we zijn nog steeds aan het trainen en uitzoeken wat voor hem het beste is. Het is gewoon op zich een fantastich paard! En dat is de echte reden waarom we hem gekocht hebben.
Daarbij wat vorig dekjaar betreft hebben we pas zeer laat geweten dat Hjellar bij ons zou komen te staan voor het dekseizoen, dus hebben uiteraard niet veel geen reclame kunnen maken ermee. Daarnaast dan nog het feit dat we hem pas eind juli gekocht hebben, vandaar dat zijn dekkingen vorig jaar niet zo hoog lagen.
Wat betreft zijn baard, wij zijn het eens met wat jullie al verschillende jaren vonden, namelijk dat die er voor eens en altijd af moest. Maar Britt was daarin een geheel ander persoon. De baard is er altijd aangebleven omdat zij vond dat dat zo moest en niet om die schoonheidsfout (welke verkregen werd bij het in vrijheiddekken in noorwegen) weg te steken. hij zal deze nu eenmaal de rest van zijn leven hebben (kan operatief verwijderd worden maar dan moet hij onder volledige narcose en dat zien wij niet zitten).ik moet zeggen dat ik er persoonlijk ook niets aan zou doen, want zo vanaf de foto's is er niets echt storends te zien, en als hij er verder geen last van heeft, prima toch :)
Dit is dus het verhaal achter Hjellar (maar ben echt blij dat jullie oprecht willen zeggen wat jullie ervan vinden, dus zeker niet laten met jullie mening erover te geven)tis toch altijd fijn als je verschillende meningen hoort over je paard, zolang ze een beetje leuk gebracht worden
En wie interesse heeft mag ons alijd contacteren.ik stuur even ene berichtje
Bodan

Bericht door Bodan » za 07 mar 2009, 16:57

WAUW wat een plaatje, dat koppie, die sokken, dat kleurtje, gewoon alles! :~ helemaal mijn type
als ik nou een merrie had.... O:)
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » zo 08 mar 2009, 07:08

Ik vind Hjellar ook erg mooi om te zien, jammer dat hij maar beperkt dekt,
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 08 mar 2009, 07:37

gaaf beest met zoveel behang enzo :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Share

Bericht door Share » zo 08 mar 2009, 09:33

Prachtig dier vind ik dit :j
Cas!!! (Hermansen X Sebastian) :+:
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 08 mar 2009, 09:57

Die sokken van dat dier zijn gaaf man. Vind zijn oogkleppen wel heel strak op het oog staan of ligt dat nou aan mij?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Marin&Nimpfie!

Bericht door Marin&Nimpfie! » zo 08 mar 2009, 14:04

Kan je Hjellar niet cloonen?? vind hem hélémaal mijn paard.. wat een dier..
Jammer dat ik geen merrie heb...... Fokt hij deze kleur ook door??
Nimroy + 04-06-2009
B.B. King!
Fello!!
Jilly

Bericht door Jilly » zo 08 mar 2009, 16:59

Marin&Nimpfie! schreef:Kan je Hjellar niet cloonen?? vind hem hélémaal mijn paard.. wat een dier..
Jammer dat ik geen merrie heb...... Fokt hij deze kleur ook door??
Als een van beide ouders uls is, is de kans ongeveer 50/50 dat je een uls veulen krijgt.
Bij ons was vorig jaar een uls veulen uit een uls moeder een een 'gewone' vader die nergens uls in de lijn had.
Amreen

Bericht door Amreen » zo 08 mar 2009, 18:19

Carolinef schreef:
Yoline schreef:Dit vind ik er nou zo eentje die ook leuk zou zijn zonder dat gekke kleurtje :D
hoezo gekke kleurtje? is alles wat niet isabel is gek gekleurd dan?

Ik denk niet dat Reinou dit negatief bedoeld, volgens mij bedoeld ze dat deze hengst ook aanspreekt vanwege het type en niet alleen opvalt omdat hij 'apart' van kleur is.

Ik vind het ook een aansprekende hengst, zit ook een goed stel benen onder.
kris

Bericht door kris » ma 09 mar 2009, 09:58

Diepvriessperma is er momenteel niet meer te verkrijgen van hem, maar als er iemand is dat KI zou willen dekken kunnen we dat altijd regelen met onze veearts en zo met vers sprema dekken. Misschien dat er volgende winter er zullen laten invriezen, dat zien we dan wel.
En ja, hij fokt inderdaad deze kleur door. Maar zoals Jilly al zei heb je met gekleurde ouders altijd 50% kans op een kleurtje. Zo hebben we er thuis zelf 2 staan van hem die uit een bruine moeder komen. Je moet wat geluk hebben zeker daarmee.
Marin&Nimpfie!

Bericht door Marin&Nimpfie! » ma 09 mar 2009, 10:02

Nou als ik dan ooit een goeie merrie heb *D
dan laat ik haar dekken door Hjellar :)) hahaha ( zoo.... 10 jaren plan.. :Z )
Nimroy + 04-06-2009
B.B. King!
Fello!!
Corine

Bericht door Corine » ma 09 mar 2009, 23:23

ERG leuke hengst is dit zeg!! Werkwilligheid straalt van de foto's af!!!

Is deze kleur nu zo door de creme gen? De verdunner van bruin + wildkleur?
kris

Bericht door kris » di 10 mar 2009, 10:02

Hoi,

Even nog dit meedelen. Ik heb aan Michelle (de secretaresse van het Belgische fjordenstamboek) navraag gedaan in verband met het eventueel dekken van nederlandse merries, en zij wist mij te zeggen dat dit geen enkel probleem kan en mag geven. ze ging alles nog eens goed navragen bij het nederlandse stamboek, maar normaal zou alles vlot moeten verlopen.
dus voor degene die geinteresseerd zouden zijn, alles blijkt vlot regelbaar.

groetjes
Jilly

Bericht door Jilly » di 10 mar 2009, 10:45

kris schreef:Hoi,

Even nog dit meedelen. Ik heb aan Michelle (de secretaresse van het Belgische fjordenstamboek) navraag gedaan in verband met het eventueel dekken van nederlandse merries, en zij wist mij te zeggen dat dit geen enkel probleem kan en mag geven. ze ging alles nog eens goed navragen bij het nederlandse stamboek, maar normaal zou alles vlot moeten verlopen.
dus voor degene die geinteresseerd zouden zijn, alles blijkt vlot regelbaar.

groetjes
Hjellar moet dan voor NL nog eens opnieuw DNA getest worden (NL herkent geen DNA van België, maar denk van andere landen ook niet?)
En dan is het iets met dat het veulen importpapier krijgt en zo kan worden opgenomen in het NL's stamboek. Weet ik niet precies meer hoe dat ging...
kris

Bericht door kris » di 10 mar 2009, 11:05

Kwestie van die DNA kan dat geen probleem geven, want nederland werkt met het zelfde labo als belgië, en daar zit zijn dna al in.
De rest ging ze nog eens exact navragen, maar blijkbaar zou dit geen enkel probleem mogen vormen. ze ging terwijl ook eens navragen hoe het zat met KI.
Yrsa

Bericht door Yrsa » di 10 mar 2009, 11:09

Ik vind hem wel wat hebben! Toont erg krachtig.
Plaats reactie