zwaar verwaarloosde pony's

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
saartje

zwaar verwaarloosde pony's

Bericht door saartje » vr 09 mei 2008, 07:18

hoi,

gisteren belde ze me op of ik geen goedkope pony's wou hebben. Het ging over zwaar verwaarloosde pony's die bij de eigenaars wegmoesten. Ik ben enorm grote dierenliefhebber en besloot om het er toch maar op te wagen. Het ging om 3 hengsjes en een merrie. de 2 hengsten en merrie moest ik betalen, maar er was er eentje oud en er zo erg aan toe dat ik hem gratis meekreeg. Normaal kregen zij blijkbaar een enkeltje slacht |( . Gisteren kwamen ze laat in de avond aan en heeft de smid al één van de hoefjes gedaan, de andere moet met een slijpschijf gedaan worden.

Nu belde ze me deze morgen op voor nog een paardje dat in beslag genomen is, dat komt er dus ook nog bij. Dus zit ik voor het moment met 8 eigen paarden en 5 verwaarloosde pony's. Er is 1 pony die er totaal niet slecht uitziet, maar hij jaagt al de andere weg bij het voer. Hooi kende ze niet hetzelfde met krachtvoer.

Ze staan voorlopig op een zandstukje, als ze wat beter zijn mogen ze naar de wei. Als iemand weet hoe de kleur van de paardjes is mag het altijd zeggen.

Nog even snel voor de duidelijkheid, moest 1 van de paardjes zo een pijn hebben wordt er direct een einde aan zijn lijden gemaakt.

Nr 1 een hengst, deze is er het ergste aan toe, hij zou rond de 20 zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nr2,hengst hij ziet er absoluut niet slecht uit (weet iemand de benaming van zijn kleur)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nr 3 ,de zoon van nr1 ik weet de leeftijd niet van de dieren, want ik kan er niet in de buurt komen, maar ik denk niet dat hij al heel oud is

Afbeelding
Afbeelding

Nr 4, merrie zij zou drachtig zijn

Afbeelding
Afbeelding

ZO dat waren ze, straks foto's van nummer 5 zo snel hij hier is.
Als iemand nog tips heeft ?

groetjes
Vera

Bericht door Vera » vr 09 mei 2008, 07:27

jeetje die zien er echt niet uit. Dat kost handenvol geld om die weer een beetje op te knappen. Ipv je er voor laten betalen hadden ze wel wat geld erbij kunnen doen.

Die tweede is een vos.
Heel goed van je dat je ze eerst rustig aan hooi voert. Zet ze maar niet gelijk op gras en later met hele kleine beetjes tegelijk. Met krachtvoer zou ik ook heel voorzichtig zijn. Een handje per keer ofzo. Als ze in eens te hard groeien krijgen ze weer andere problemen.
Ik heb ook eens zo eentje gehad. Die gaf ik zemelen met maismeel en leenmeel en een handje muesli erdoor voor de smaak, daar deed ie het heel goed op. Na 6 weken herkende niemand hem meer. Hij was geel toen hij kwam (echt zoals een fjord) maar na 6 weken werd hiij spierwit.

sterkte met de familie!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
rosalie

Bericht door rosalie » vr 09 mei 2008, 07:27

jeetje :o die hoefies van dat oude hengstje!
echt goed van je dat je dit weer doet! +:)+
en als je er toch 1 moet laten afmaken omdat hij te veel pijn heft, heeft die in elk geval nog een paar goeie dagne bij je gehad
hoe is het toen afgelopen met die andere pony's die je had, zijn die helemaal opgeknapt?
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 09 mei 2008, 07:39

OMG :o wat zie die hengst eruit zeg.
Echt super dat je ze opvangt +:)+ zo krijgen ze bij jouw nog een fijne tijd.
En ik hoop echt dat die ouwe nog van z'n mooie dag kan gaan genieten.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
fjordido

Bericht door fjordido » vr 09 mei 2008, 07:48

grullo en red dun. dus je hebt twee grullo ponies en 1 red dun (lijkt op vos)
hengt nr 1 is duidelijk bevangen of bevangen geweest.ik zou het knap vinden als je daar nog wat van weet te maken. als er onder in de hoef halve manen zitten net voor de punt van de straal, dan wordt het niets meer en kan je hem beter een spuitje gunnen.
die rooie ziet er dicht tegenaan. dus kijk er mee uit.
en houdt ze weg bij je andere paardjes.
gooi er eerst maar een flinke wormkuren in.
boaz
Contacteer:

Bericht door boaz » vr 09 mei 2008, 08:01

Owh jeetje die eerste, arm paard.

Wat goed van jou dat je ze een kans geeft!

Hoe mensen het toch zover kunnen laten komen...
:~ Boaz: Inco x Manus :~

Learn from your mistakes, but never regret. People change, things go wrong, but remember 'Life goes on..' :sorry:
saartje

Bericht door saartje » vr 09 mei 2008, 08:03

hoi,

bedankt voor de reacties, de vorige pony's die ik had zijn allemaal mooi opgeknapt en hebben een super thuis.

Dat het geld gaat kosten vind ik niet erg, het is en blijft hobby. De hoefsmid heeft gisteren 1 hoefje gedaan en het andere komt straks aan de beurtn hij heeft niets over bevangen gezegt maar ik vraag het hem straks nog eens.

Voorlopig krijgen ze enkel hooi en wat krachtvoer met lijnzaad en ijzer , maar echt miniem. Hier en daar staat wel een plukje gras, maar dat is echt miniem.

De oudste ga ik normaal vandaag scheren en wassen want hij zit echt helemaal onder het schurft. Ik plaats hier zo snel mogelijk foto's van.

De dikste hengst moet inderdaad op dieet, deze morgen ging hij iedereen hun eten afnemen, dus dat word erbij blijven. Ik dacht ook dat het geen gewone vos was maar wist het niet zeker. Tja leuk meegenomen he.
Hedwig

Bericht door Hedwig » vr 09 mei 2008, 08:20

Jeetje wat is dit sneu zeg... Super dat jij ze hebt overgenomen om ze op te knappen!
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 09 mei 2008, 08:23

Gelukkig zijn er mensen zoals jij die dit soort diertjes een goed tehuis geven. Top van je!!!
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 09 mei 2008, 08:42

och hemel, die hoeven van die eerste hengst, te triest. en verder alleen maar respect en goede woorden voor jou!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Yvon72

Bericht door Yvon72 » vr 09 mei 2008, 09:07

o mijn god, hoe kan je zo met paarden omgaan zeg.

Echt niet te geloven zeg.

Top van je, dat je ze wil gaan opknappen, echt er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn.

S6 met de paardjes.
Charret

Bericht door Charret » vr 09 mei 2008, 09:55

Petje af dat je dit doet!!! Wat zien die dieren eruit..
Heel verschikkelijk.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Lolly

Bericht door Lolly » vr 09 mei 2008, 10:35

Supergoed van jou dat je dit belangeloos doet voor die pony's.
Dat zulke praktijken nog voorkomen in Nederland je zou je er zwaar voor schamen.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 09 mei 2008, 11:11

omg arme dieren.....

wat fijn dat ze bij jou terecht konden!

tipje die ik kreeg van mijn dierenarts qua ontwormen eerst equimax geven en een week later strongid-p (die laatste schijnt de enige met bepaalde werkzame stof te zijn! dan heb je alle soorten worm gehad!)

succes!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
saartje

Bericht door saartje » vr 09 mei 2008, 11:18

Hoi,

bedankt voor de leuke reacties. De hoefsmid is juist vertrokken, mooi staat hij nog niet op zijn hoefjes, maar hij voelt zich stukken beter . Straks scheren en wassen en het is een nieuwe pony.

De andere laat ik nog even gerust, maar deze vent moet het toch echt ondergaan. De hoefsmid zei dat hij het hoefbevangen al lang gepasseert is het arm dier moet echt super veel pijn gehad hebben.

Nu is het afwachten, maar hij is wel een stuk gelukkiger met zijn sandalen hoor ;)
druppeltje

Bericht door druppeltje » vr 09 mei 2008, 11:18

Och jeetje, wat zien ze eruit....Sommige mensen zou je toch eens ****

Ik vind het heel goed dat je het doet, ik hoop dat ze nog een paar fijne jaren mogen hebben.

Succes en sterkte, ik hoop dat we vlug betere foto's zien!
Dressuur: L1+2
Bernice

Bericht door Bernice » vr 09 mei 2008, 11:26

Wow jeetje die eerste ziet er echt zo verschrikkelijk uit. Hoe kunnen mensen dit toch laten gebeuren. Ik snap het niet!
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » vr 09 mei 2008, 11:27

Oh die arme dieren... Gelukkig maar dat ze nu bij jou terecht zijn gekomen!
Ik ben heel benieuwd naar foto's van na de hoefsmid en was/scheerbeurt :)

Die vos heeft wel goed voor zichzelf gezorgd zo te zien... Idd opletten dat ie niet bevangen raakt, hij heeft wel flinke spekpakketten op z'n nek en lijf...

Succes met dit project!
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » vr 09 mei 2008, 11:30

Och wat vreselijk die hoeven. Dat is echt niet in een paar maanden gebeurd. Hoe erg dat je dat als eigenaar gewoon laat gebeuren. Je had eigenlijk aangifte moeten doen en de dieren in beslag laten nemen. Schandalig dat je er nog voor hebt moeten betalen ook (al vind ik het wel super voor die dieren dat je ze hebt gered hoor, begrijp me neit verkeerd).
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
saartje

Bericht door saartje » vr 09 mei 2008, 11:36

de vos heeft inderdaad goed voor zichzelf gezorgt, hij staat op dieet arm dier ;)

De hoefsmid dacht zelfs dat hij nog nooit gekapt is. De dierenbescherming is regelmatig geweest en heeft hem een waarschuwing gegeven, wat ik al niet goed begrijp ze moesten die pony's direct meenemen. Misschien wel goed want ik denk niet dat ze die oudste nog een kans zouden gegeven hebben. Hem heb ik ook gratis meegekregen.

Uiteindelijk loopt alles nog goed af want hij heeft alles weg gedaan, hij had nog een hele hoop geiten, schapen ,kippen ,enz.. zitten en ook deze zijn weg.

Nu ga ik nog even bij mijn nieuwe kroost zitten en ik zal een paar foto's nemen van opa.

groetjes
Plaats reactie