Na 8 maanden, bloed zweet en tranen... Laat ik haar gaan.

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Noekie

Na 8 maanden, bloed zweet en tranen... Laat ik haar gaan.

Bericht door Noekie » di 16 okt 2012, 14:07

Hoi.

Ik weet niet of het hier kan om ook een topic over een ander paard dat geen fjord is als ras te openen? Indien niet, mag dit topic verwijderd worden van mij. Ik heb ergens gezocht of het wel of niet kan, maar heb het niet gevonden. Alvast mijn excuses als ik iets doe wat niet mag!

8 maanden geleden kocht ik mij een 9 jarige KWPN merrie, zwart van kleur temperamentvol... Kort gezegd, het paard dat mijn levenslange droom zou moeten gaan waar maken. Op M-niveau getraind, toch nog een beetje karakter maar langs de andere kant toch dood braaf. Zo verliefd als ik was bij het zien van haar verkoopfoto, zo veel te sneller ik eigenlijk al verkocht was en al vast besloten was dat ze mijn paard zou worden. Het moest en het zou gebeuren...

Bij het proefrijden, was ze precies wat ik zocht. De week nadien, ging ik haar ophalen en reed ik haar daar nog even aangezien ik daar toch de luxe had bij het tweede keer rijden was ze helemaal anders als de eerste keer. Maar het was dan ook een handelstal en ik stak het op het feit dat ze daar wel meerdere keren per dag gereden worden, nooit een weide zien...

Bij het thuiskomen, zakte de wereld onder mijn voeten uit. Bij het rijden 1 en al protest, en bij het plaatsen van een filmpje online meer als 100de mensen die me vertelde dat ze niet correct liep. Ze was in die tijd bij mij op proefperiode voor twee weken, een week nadien werd ze klinisch gekeurd door mijn dierenarts en kwam ze niet door op de buigproef. Ik was er kapot van, de dierenarts zijn woorden waren zo scherp als een mes. Maar vanaf toen... begon al de ellende.

Ze werd ernstig ziek na de klinische keuring, koliek aanval, maagzweren, larveninfectie, schimmel... Alles en het hield niet op. Kwam er nog eens bij dat mijn eerste dierenarts de koliek niet had gezien en zich bleef vast kampen op enkel de maagzweer en larveninfectie. Ik moest haar zoveel mogelijk eten geven zei de dierenarts, maar na 1 plukje hooi lag ze weer te kreunen van de pijn, te slagen met haar hoofd tegen de muur tot bloedes toe. Haar vervoeren was een te groot risico, ze kon niet meer op haar eigen benen staan. De derde dag, dat er nog steeds geen verbetering was en ik het gewoon niet meer kon aanzien belde ik een andere dierenarts voor een tweede opinie. Die dan verstoppingskolieke had vastgesteld, ze moest 7 dagen zonder eten, zonder stro of dergelijke in haar stal staan... Op dat moment gaat het gewoon door je hele lichaam vanaf dat je het deken van je zo gezegde '' droom paard '' aftrekt en ziet dat er enkel en alleen nog maar een skelet voor je staat, dat met 1 duw gewoon omver valt. En het ergste van al was dan nog dat het niet voor de volle 100% mijn paard was. Aangezien ze bij mij op proefperiode was...

Maar zo gebeurde het, door de ziekte werd ik nog verliefder als dat ik al was. Het leek alsof we een band hadden die nooit kon verbroken worden, het voelde alsof alles wel weer goed zou komen. Na haar ernstige koliekaanval en dergelijke, ben ik begonnen met haar te revalideren. Elke dag gaan stappen aan de hand, beginnen met 5 minuutjes en eindigen met 45 minuten. Elke dag, in weer en wind. Na dat ze al wat meer opgeknapt was en weer iets '' toonbaarder '' was. Kon ik uiteindelijk met haar gaan wandelen, rijden was nog niet de bedoeling. Ik wilde dat ze eerst leerde van haar zelf te ontspannen, gewoon te kunnen genieten. En op dat moment werd ze een paard dat echt paard kon zijn, ze was gelukkig en ik zag haar voor het eerst bokkesprongen maken in de weide. Tijdens de wandeling een steiger, en toch kon ik niet boos zijn omdat ik wist dat ze terug lekker in haar vel zat. Toen liet ik haar doorrijden door iemand die ervaring had met rechtrichten en dergelijke. Aangezien mijn merrie een paard van '' karakter '' was, maar ook eentje met wel 500 pedalen. Alles ging goed, en ze leek de volle 6000 euro waard te zijn. Ondertussen had ik nog een langere tijd haar op proef, aangezien ze zo ziek was en het revalideren toch een dikke maand en half geduurd heeft... Tot de dag kwam, dat de andere tegenslag weer opdook. Ik kwam op stal aan en de staleigenaresse vertelde me '' schrik niet, maar ze is niet wat je gaat verwachten ''... En inderdaad, ze was zo stijf... Zo kreupel als iets. Terwijl ik de dag voordien gewoon gaan wandelen was, enkel en alleen maar stappen. Ik belde de dierenarts en die was er heel snel... De buigproef (de tweede) was immers positieve als de eerste. Dus het rechtrichten heeft zijn werk ergens wel gedaan, maar ze had een ernstige spierverzuring. Vanaf toen heb ik besloten dat ik er mee op hou... En haar gewoon enkele maanden de weide opgooi en haar paard laat zijn. Ook dat heeft haar een heel ander paard gemaakt, nadat ze ongeveer 3 a 4 maanden op de weide gestaan had ben ik opnieuw begonnen van voor af aan. Rustig weer in rijden, niets te snel en met een trainingschema van de dierenarts. Maar mooie sprookjes duren niet lang... De ene dag liep ze normaal, de andere dag liep ze rot slecht. Alles ging door mijn hoofd, oude blessure, attaxie... Maar ik had er nog steeds geen antwoord op.

Ik belde voor de derde keer een andere dierenarts, rechtsachter zat het fout ze heeft dan ook nog eens een koe-hakkige stand in een ergere maat die nooit verbeterd is geweest. Wat dus wilt zeggen dat ze elke maand een hoefsmid over de vloer moest krijgen om het toch zo goed mogelijk nog te corrigeren... Ze kreeg een barst in haar voorste hoef, en hoefijzers was onmogelijk. Maar zonder hoefijzers kon ze niet leven... En toen kwam het, een chronische ontsteking op gewrichten en pezen. Niets meer aan te doen, enkel maar uit te stellen met cortizone... Maar, cortizone breekt na lange tijd ook de botten af, en dat zou het op lange termijn dan ook weer erger gaan maken. Ik kreeg medicatie en ontstekingsremmers die de pijn moesten onderdrukken zodat ze nog een paardwaardig leven zou kunnen hebben gewoon als weidepaard... Na enkele weken zaten we al op de hoogste dosis en veel verschil was er niet, hoger konden we niet meer gaan want dat zou haar lever en haar nieren niet meer trekken. De dierenarts zei, het beste wat je kan doen is haar laten inslapen... Maar daar sta je dan, na 8 maanden een paard waarvoor je geknokt hebt alsof het je eigen kind zou geweest zijn. Maar niet eens van jou is? Maar wel alle kosten voor betaald hebt.

Alles is uitgedraaid op een vreselijke ruzie, en discussie met de stal vanwaar ze vandaan kwam. Ik had een deel betaald, maar de rest vertikte ik aangezien ze de volle 6000 euro niet waard is. En ik nog zoveel kosten gehad heb aan dierenarts en dergelijke, maar de stal begreep het niet. Ze geloofde me niet, voor hun was ze kerngezond en ze dreigde met een rechtzaak. Nadien heb ik een lange tijd niets meer van hun gehoord, maar nu zijn ze bereid om het gewoon zo te laten als ze maar terug gaat naar daar. Mijn centen zie ik immers niet meer terug, en het paard waarvoor ik 8 maanden geknokt heb ben ik kwijt... Ze zal waarschijnlijk weer verkocht worden voor het bedrag van 6000 euro met twee keuringsrapporten waar ze als '' gezond paard '' op verklaart staat... Ik hoop, dat mijn publicaties op het internet hier immers toch een stokje voor zullen steken en dat er iemand goed op haar pad zal komen...

Maar ik zal haar zo verschrikkelijk missen.

Afbeelding
De eerste keer dat ik haar ontmoete.
Afbeelding
eerste keer werken thuis.
Afbeelding
Tweede keer.
Afbeelding
Tijdens haar ziekte.
Afbeelding
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8610_n.jpg
enkele dagen na koliekaanval.
Afbeelding
Twee weken later, eens zonder deken naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens de revalidatie, stappen aan de hand maar ook lol met de knol!
Afbeelding
Na een maand en half stappen aan de hand, gaan we wandelen onder het zadel!
Afbeelding
Het rijden ging echt super! en ze deed het ook met veel plezier.
Afbeelding
Ze werd ook fitter!
Afbeelding
En ze leek wel een top sport paard te worden!
Afbeelding
Haar pretkop bleef, ondanks ze lekker ingepakt stond tegen de verzuring!
Afbeelding
We hadden samen de meeste mooiste momenten!
Afbeelding
Na haar spierverzuring voor de diagnose van de laatste dierenarts (chronische ontsteking) het rijden zag er zo uit...
Afbeelding
En toen we wisten, wat er precies met haar aan de hand was. Bleef ze ondanks dat feit, toch de pijn nog altijd verbijten.
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten meid.. Bedankt voor alles.
- нorѕeѕ ĸeep мe αlιve , reαѕoɴ oғ мy love´

Nemo.Warona.Ronny. ♥
Ydel

Re: Na 8 maanden, bloed zweet en tranen... Laat ik haar gaan

Bericht door Ydel » di 16 okt 2012, 14:34

sterkte...
Blijft toch altijd lastig...
En helaas wel vaker gehoord bij die stal..
Alhoewel ik met Ydel(die daar ook vandaan komt) gelukkig nooit problemen heb gehad...
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 16 okt 2012, 15:27

Wat een verhaal. Ik snap op zich wel dat je het op deze manier gedaan hebt. Als dit het enige iswat die andere stal nog wil doen. Jammer vindt ik dat het paard weer de handel in gaat, weer iemand erg verdrietig maakt. Hopelijk lezen ze dan dit verhaal en kopen ze dit paard niet. Het zou eerlijker zijn voor iedereen om dit paard te laten gaan denk ik.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Noekie

Bericht door Noekie » di 16 okt 2012, 15:36

Ydel: Ik geloof best wel dat er in die handelstal '' goede '' paarden te vinden zijn, dat hoor je mij ook niet ontkennen. Maar de dingen die ze beloven, waarvan je denkt dat je zekerheid hebt dat je geen ziek of slecht paard koopt die komen ze gewoon niet na. En dat vind ik erg...

Truuts1970: Er was geen andere manier... Het liefst van al wilde ik ze bij me houden, en haar gewoon laten inslapen. Dan moest ik niet meer met het gevoel leven dat ze ergens slecht terecht zou komen, of weer ergens van de os naar de ezel zou verhuizen. En weer zich zou moeten voordoen als '' sportpaard '' terwijl ze gewoon niet meer kan. Ik had wel een keuze, ik kon haar ofterwijl blijven verder betalen de volle 6000 euro en haar dan nadien laten inslapen, of ik kon een ander paard in de plaats kiezen. Maar dat krijg ik niet over mijn hart...
- нorѕeѕ ĸeep мe αlιve , reαѕoɴ oғ мy love´

Nemo.Warona.Ronny. ♥
Krista

Bericht door Krista » di 16 okt 2012, 16:35

Pff dat is wel een hele moeilijke keuze die je hebt gemaakt.
Inslapen was de beste optie geweest maar ik snap je redenatie om dat niet te doen ook maar al te goed. Dat is echt je geld weggooien.
Het enige wat je inderdaad kan doen is mensen waarschuwen, via internet, via de media.
Het is een schande dat er zo gehandeld kan worden.
Veel sterkte.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 16 okt 2012, 17:13

Hele moeilijke keuze, hopelijk komt ze toch nog goed terecht. Maar dit blijven altijd hele lastige situaties.....ik kan je alleen maar sterkte wensen met het afscheid van deze dame.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 16 okt 2012, 18:46

ahh ik vind het wel heel sneu dat ze nu de handel weer in gaat na alle ellende die ze gehad heeft. Sterkte!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
shesannie

Bericht door shesannie » di 16 okt 2012, 20:27

heel veel sterkte, wat een naar verhaal!
Dennis

Bericht door Dennis » di 16 okt 2012, 21:16

Sterkte met dit verlies!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ingele

Bericht door Ingele » wo 17 okt 2012, 07:28

Wat een rot situatie zeg!
Ik begrijp je standpunt absoluut, maar het is gewoon erg sneu voor het dier! Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan!
Sterkte!
mirretje

Bericht door mirretje » wo 17 okt 2012, 08:48

Tjonge wat een verhaal. Ik wens je heel veel sterkte. Je hebt voor haar gedaan wat je kon.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 17 okt 2012, 12:24

Wat een prachtig paard zeg.
En wat een ontzettende moeilijke situatie moet dit voor je zijn (geweest).
6000,- voor een ziek paard ga je natuurlijk niet betalen, en al helemaal niet in deze tijd.
Maar wat sneu voor dit paard dat ze weer de handel in gaat.
Heb je dit verhaal ook op al op bokt.nl gezet?
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 17 okt 2012, 13:07

Ken het verhaal, blijft eeuwig zonde, voor jou en voor het paard.
Enigste wat jij nog kan doen is goede copy van het paspoort met alle nummers (chip nummer, levens nummer, afstamming) etc.
bewaren en naam, nummers etc.
in topics zetten die mensen snel kunnen googlen, voor geval potentiele nieuwe kopers zo slim zijn even google actie er op los te laten.
(bokt, facebook, fw etc.)

Niet leuk voor het paard dat ze terug moet, maar wel heel begrijpelijk.
Je hebt groot gelijk.

Heel veel sterkte.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 17 okt 2012, 13:25

Pff wat een verhaal en het eerste wat er in me opkwam was: "Ben je nou helemaal gek geworden! Laat ze die rechtszaak maar aangaan!". Volgens mij sta je veel sterker dan je misschien zelf denkt. In mijn ogen heb je deze keuze gemaakt vanwege financiele aspecten, en niet de keuze gemaakt voor de gezondheid van het paard. Kan je niet alsnog actie ondernemen? Niet alleen voor het paard, maar ook voor je portomonnee! Ik zou het hier in ieder geval echt niet bij laten zitten, al kan ik me heel goed voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent... sterkte in ieder geval en hopelijk vind je snel het juist paard (als je dat nog wil).
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 18 okt 2012, 18:31

zoals ik al zei, ik snap je ook wel, bgrijp je ook. Anders gooi je idd 6000 weg en dat is een boel geld. Maar voor het paard zo sneu en nieuwe eigenaar. Maar veel in de media posten
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Daphne

Bericht door Daphne » vr 19 okt 2012, 09:48

Deze komt zeker van die stal in Haghorst? Daar heb ik wel meer slechte verhalen over gehoord.

Misschien kun je eens bellen met de jurofoon oid? Die kunnen je vast wel het een en ander vertellen over hoe je in recht staat. En misschien kun je daar uiteindelijk het paard ook nog mee helpen.
Usha2
Contacteer:

Bericht door Usha2 » za 20 okt 2012, 16:48

Hey, ik zou ook even haar naam vermelden in een Bericht, Aangezien weer gewoon te koop staat bij 'de handelstal'
Is niet niks, helaas zijn er meer mensen die daar hele nare ervaringen mee hebben.
Wens je veel succes in deze tijd meid!
Ynde(ManusxBrunsvein)

www.hoefsmidchris.nl
foss

Bericht door foss » zo 21 okt 2012, 07:42

Daphne schreef:Deze komt zeker van die stal in Haghorst? Daar heb ik wel meer slechte verhalen over gehoord.

Misschien kun je eens bellen met de jurofoon oid? Die kunnen je vast wel het een en ander vertellen over hoe je in recht staat. En misschien kun je daar uiteindelijk het paard ook nog mee helpen.
Ik ben daar geweest kon geen paard vinden die er happy uitzag paarden waren niet goed en je wordt daar voorgelogen ook worden de paarden daar platgespoten dan zijn het allemaal brave kinderponys.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » zo 21 okt 2012, 07:43

Sterkte met het verlies vind het altijd erg dat goedgelovige mensen de dupe worden van dit soort lui.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Usha2
Contacteer:

Bericht door Usha2 » zo 21 okt 2012, 08:04

foss schreef:
Daphne schreef:Deze komt zeker van die stal in Haghorst? Daar heb ik wel meer slechte verhalen over gehoord.

Ik ben daar geweest kon geen paard vinden die er happy uitzag paarden waren niet goed en je wordt daar voorgelogen ook worden de paarden daar platgespoten dan zijn het allemaal brave kinderponys.

Geloof dat deze vanaf Doorstap komt.
Ynde(ManusxBrunsvein)

www.hoefsmidchris.nl
Plaats reactie