Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Slagerij Nijkerk. 
Auteur Bericht

Bericht Re: Slagerij Nijkerk.
Ik heb de dood van een paard ook op meerdere manieren ervaren.

Het slachten gaat heel snel en de paarden merken er niets van.
Voor mezelf vind ik het wat moeilijker omdat het er ogenschijnlijk grover uitziet naar je lieveling dan inslapen.
Maar ik denk dat een paard minder meekrijgt van de slager.

Bij inslapen worden ze verdoofd. Tegenwoordig vaak met ketamine. Hierdoor blijven ze staan maar zijn ze een soort van van de wereld. Ik geloof alleen niet dat ze er dan niets van meekrijgen. Ook niet als ze onder narcose gaan liggen. Mijn paard hinnikte destijds zelfs nog naar me.

Adorno vind het eng als iemand hem op z'n hoofd aait dus een slager is uitgesloten. Maar ik ga zeker naar de kliniek als de mogelijkheid er is om hem zo ver mogelijk onder zeil te brengen als mogelijk voor de fatale shot.

Maar eerlijk, soms zijn we bevoorrecht dat we nog mogen kiezen en een paard kunnen verlossen.
Vorig jaar rond deze tijd brak een paard voor mijn ogen zijn nek en was direct verlamd. Enige wat je nog kan doen op zo'n moment is bij hem gaan zitten en hopen dat hij zelf doodgaat nog voor de DA er is. Reflex om te adem maar geen spier die het nog doet. Wat had ik graag gewild dat ik er op dat moment zelf een eind aan kon maken voor dat dier.

di 29 sep 2015, 22:34
Profiel

Ik vind het heel dapper van je Esther.

Het is ieder zijn eigen keus en beide begrijp ik deze keuze moet jezelf maken heb beide gedaan.
Aangezien onze kudde heel hecht is vind ik dat de andere paarden ook afscheid moeten nemen en dat lukt met het slachthuis niet.
Inslapen vind ik mooi dat je lang afscheid kan nemen en het zelf rustig kan afsluiten dit moet je natuurlijk wel kunnen heb het ook moeten leren.
In de jaren zijn er bij mij 8 paarden ingeslapen waarvan 1 naar de slacht de rest thuis heb er goede ervaringen mee mijn dierenarts doet dat heel netjes.

Sterkte nog Esther ik hoop dat je het een plekje kan geven op den duur.
Nijkerk is super, fijne mensen werken daar zeker geen botte slagers.

wo 30 sep 2015, 05:01
Profiel

Toen we Jasmijn mee namen, hinnikte Mo 1x en verder niet meer. Wij hebben Mo ook naar Jasmijn laten gaan, maar die wist zich geen houding te geven en keek haar zelfs niet aan.Ook is hij niet aan het zoeken of zo. Alleen de 1e keer dat hij weer terug op stal kwam, keek hij even bij haar in de stal, maar verder was het ook over.

Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend

wo 30 sep 2015, 06:32
Profiel

Knap dat je je verhaal zo hebt beschreven Esther.
Het is niet makkelijk zo beslissing te maken maar gelukkig heb je bij deze keuze achteraf een goed gevoel.

Ik heb zelf drie situaties meegemaakt, inslapen, Nijkerk en een paard wat ineens dood in de wei lag.

Ik moet zeggen dat gezien de situatie die ik meegemaakt heb, allemaal paarden die chronisch ziek waren maar geestelijk nog bij ik Nijkerk het prettigste vind.

Ik heb met inslapen de nare ervaring dat het paard niet wou liggen, helemaal niet goed weg was na de verdoving en ze er met 4 man op moesten zitten, paard sloeg ze hoofd kapot en er was totale paniek onder alle paarden op de stal. Nee dan heb je geen fijn afscheid als eigenaar zijnde..

Natuurlijk is het met een ziek dier anders, een dier dat niet meer vervoert kan worden etc.

Ik hoop dat alles snel een plekje bij je krijgt en de mooie herinneringen aan Jeskim blijven, sterkte Esther!

wo 30 sep 2015, 06:35
Profiel

Dank voor het delen van je verhaal.
Ik heb altijd gedacht dat ik mijn paarden zou laten slachten. Maar bij Brass vond ik het geen optie omdat ze bang was voor (vreemde) mannen en ik echt niet mee naar binnen wilde. Zij is ingeslapen maar wel 'vanaf staand' zij hoefde niet te gaan liggen. Ik zou het bij Ilonk ook weer zo laten doen. (Die mag ook niet meer naar de slacht ivm medicatie in het verleden.)

wo 30 sep 2015, 08:07
Profiel

Schieten kan altijd, ook met medicatie, beide paarden bij ons stonden op buut maar gingen dan niet voor consumptie. Ze worden dan bij de slager door de Rendac opgehaald.

wo 30 sep 2015, 08:09
Profiel

Zowel Fatoush, Diëgo en Apollo gingen heel rustig liggen. Ze zijn alle 3 al snurkend met hun hoofd op mijn schoot ingeslapen. Jackie lag al en kon niet meer overeind komen. Maar idd Kelly, mooi dat we ieder voor zich over het algemeen zelf kunnen beslissen hoe het gaat. Ik zou het het mooiste vinden als ze een natuurlijke dood stierven, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....

wo 30 sep 2015, 08:30
Profiel

Ivonne schreef:
Zowel Fatoush, Diëgo en Apollo gingen heel rustig liggen. Ze zijn alle 3 al snurkend met hun hoofd op mijn schoot ingeslapen. Jackie lag al en kon niet meer overeind komen. Maar idd Kelly, mooi dat we ieder voor zich over het algemeen zelf kunnen beslissen hoe het gaat. Ik zou het het mooiste vinden als ze een natuurlijke dood stierven, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik heb dit met Rocky meegemaakt, het is heel mooi dat hij op een herfstdag ineens zomaar dood in de wei lag. Maar dan heb je geen afscheid kunnen nemen van wat de dag ervoor gewoon een blij gezond paard was. Vraag blijft altijd, is er toch niks gebeurd of was het echt een hartstilstand.

Ik ben er nu heel blij mee dat hij zo de aarde heeft verlaten maar, in het begin is het best lastig, alles gaat zo abrupt.

Het blijft indd zo dat je zelf het paard het beste kent en, daarbij de beste beslissing maakt waarbij je vrede kan hebben. Zodat je er achter op terug kan kijken als goede keuze.

wo 30 sep 2015, 08:51
Profiel

Dreeke schreef:
Ik sluit me bij Ivonne aan. Juist slachten vind ik dan weer griezelig. Ook ik heb goede ervaringen met het laten inslapen. Wat Ivonne zegt eigen omgeving en je kan je paard bijstaan zoals je dat zelf wilt. Dakota lag bijvoorbeeld met zijn hoofd op mijn schoot en is heel vredig gegaan. Vinga heb ik tot haar hart stopte over haar hoofd geaaid en tegen haar gepraat tot het lichtje doofde. Maar ik ben een enorm gevoelig en emotioneel mens en zou dus nooit vrede hebben met slachten. En zo is iedereen anders. Ik respecteer ieder zijn keus.

Daar zit ook wel wat in. Ik ben altijd wel voor het inslapen geweest, maar zoals Esther het beschrijft is het anders dan wat ik in mn hoofd had.
Heb 2 paarden meegemaakt die ingeslapen werden, Sander een fries, dat ging heel mooi.
En Lukka dan, maar daar was inslapen natuurlijk de enige optie. Dat was ook wel fijn gegaan en heb ook haar laatste adem zien uitblazen en dat is ook wel een fijn gevoel.

Afbeelding
Afbeelding

wo 30 sep 2015, 09:05
Profiel

Machteld je hebt gelijk je kan ook schieten en niet slachten.
Maar inmiddels heb ik voor Ilonk ook het beeld voor ogen dat ze gewoon staand word ingeslapen. Mij bij haar zijde. En dat kan een vriendin doen die DA is en die Ilonk ook al 24 jaar kent, vind ik ook wel fijn.

wo 30 sep 2015, 09:18
Profiel

rocky&moby schreef:
Ivonne schreef:

Ik heb dit met Rocky meegemaakt, het is heel mooi dat hij op een herfstdag ineens zomaar dood in de wei lag. Maar dan heb je geen afscheid kunnen nemen van wat de dag ervoor gewoon een blij gezond paard was. Vraag blijft altijd, is er toch niks gebeurd of was het echt een hartstilstand.

Ik ben er nu heel blij mee dat hij zo de aarde heeft verlaten maar, in het begin is het best lastig, alles gaat zo abrupt.

Het blijft idd zo dat je zelf het paard het beste kent en, daarbij de beste beslissing maakt waarbij je vrede kan hebben. Zodat je er achter op terug kan kijken als goede keuze.

Dat is ook zo, van dat afscheid, vreselijk. Maar ik wist al 2 weken dat Fatoush op 19 Augustus zou gaan. Je hebt dan geen fijne weken. Laatste keer dit, laatste keer dat... 's Morgens voeren, de allerlaatste keer, weten dat hij over een uur er niet meer is. De twijfel krijgen, moet ik het wel doen? En je kan de plek niet uitkiezen. Met inslapen heb ik voor een plek gekozen waar het makkelijk is om ze weg te krijgen, eenmaal overleden. Een overleden paard uit de stal krijgen is niet altijd makkelijk.

wo 30 sep 2015, 09:27
Profiel

Onze merrie Ulvi zakte als 5 jarige ineens in elkaar. Ik denk dat zij een hartaanval heeft gehad. We schrokken ons lens, ik raakte helemaal in paniek en wilde nog van alles doen om haar weer in de benen te krijgen.... Ik denk dat ik haar ook liever op de wei had gevonden..

Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend

wo 30 sep 2015, 09:46
Profiel

Rosco was ook ineens weg. Die had een gesprongen aorta en was daarmee in een klap weg. Voor mij heel rot voor hem een fantastische dood. Cratos en Hummel destijds ook in laten slapen. Het is bij mij dus geheel situatie afhankelijk welke keuze ik maak. Beide keren was het inslapen ook heel rustig gegaan en was ik ook blij dat ik erbij kon zijn. Maar die paarden waren ook echt op/ ziek.

Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

wo 30 sep 2015, 16:31
Profiel

Fatoush was nog maar 5 en in zijn koppie nog prima. Zijn benen waren slecht. Toch totaal geen gevecht geweest tegen de dood

wo 30 sep 2015, 16:48
Profiel

Ik vind het echt super knap dat je het gedaan hebt. Ik zou het niet kunnen, we hadden die zaterdag dat je bij ons was ook niet langer door moeten praten erover want de tranen zaten me erg hoog. En dat terwijl ik Jes twee keer gezien had. Vond het zo zielig. Ik zit nog vol verdriet over mijn vader en heb met Mees ook aardig tranen gelaten. Ik vind de dood zoiets verschrikkelijks. Ik was na twee jaar eindelijk wat rustiger over Brenda.

Ik had het er met Desire nog over gehad dat ik wel intresse had in hoe het gegaan was met Jeskim maar zeg ja kan toch niet vragen hoe of wat. Maar nu las ik jou verhaal. Ergens met veel intresse omdat het ook mijn intresse trekt, maar ook met een brok in mijn keel omdat ik het zo zielig vind.
Ben wel "blij" met je uitgebreide verslag over hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Intressant vind ik dat altijd. Maar zou er denk ik niet bij durven zijn. Ik ga er te veel over nadenken. Net zoals in die oogjes kijken enz nee niks voor mij.

Heel veel sterkte meis, het zal verschrikkelijk moeilijk geweest zijn. Maar ze is nu van dat oude lichaam af :(:)

Ilonka, hoe gaat dat dan als ze op hun benen ingeslapen worden? Bedoel je dan dat ze meteen in het hart geprikt worden ofzo?

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog

wo 30 sep 2015, 17:05
Profiel

O Es, na een lange tijd toch de keuze gemaakt!
Mooi en realistisch verslag, kan me voorstellen dat veel mensen hier wat aan hebben!
Wat zul je haar missen! Sterkte!!

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP

wo 30 sep 2015, 19:57
Profiel

nancy imka schreef:

Ik had het er met Desire nog over gehad dat ik wel intresse had in hoe het gegaan was met Jeskim maar zeg ja kan toch niet vragen hoe of wat. Maar nu las ik jou verhaal. Ergens met veel intresse omdat het ook mijn intresse trekt, maar ook met een brok in mijn keel omdat ik het zo zielig vind.
Ben wel "blij" met je uitgebreide verslag over hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Intressant vind ik dat altijd.

Aan mij mag je gewoon vragen hoe of wat, dat was ook juist het doel van mijn verslag, andere mensen helpen die deze keuze ook maken.
De discussie wat de beste manier is hebben we al eens eerder gevoerd namelijk en heel eerlijk vind ik het op dit moment ook niet te de tijd en de plek.

do 01 okt 2015, 06:14
Profiel

Recpect dat heb ik voor je ik mocht mijn paard ook zelf wegbrengen en kon het niet is door mensen gedaan die ik vertrouwde en had er vrede mee
veel sterkte met het verlies

UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba

do 01 okt 2015, 06:15
Profiel

Esther schreef:
De discussie wat de beste manier is hebben we al eens eerder gevoerd namelijk en heel eerlijk vind ik het op dit moment ook niet te de tijd en de plek.

Sorry Esther, daar heb je helemaal gelijk in. Het is allemaal al heftig genoeg voor je en snap dat meningen over wel of niet de goede keuze op dit moment het laatste is waar je op zit te wachten. Daar hadden we rekening mee moeten en kunnen houden.

Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

do 01 okt 2015, 07:31
Profiel

Sterkte met je verlies van je lieve Jeskim.

do 01 okt 2015, 12:35
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende